Leena saa jatkuvasti kuulla olevansa pahannäköinen
"Toisten ilmeisiin puututaan yhä liian herkästi, tietää Leena Lumilampi omasta kokemuksestaan."
"Nyt Leena toivoo, että jokainen saisi naamarauhan"
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/f74fae30-1d64-4255-8f31-0e5eadb43dc3
Hyvä Leena! Pärstäpositiivisuutta kaikille!
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Minua luullaan naaman perusteella tyhmäksi. Se on raskasta. Olen aika älykäs ja se tulee sitten yllätyksenä.
Joo. "oho, en olis uskonut!" on harvinaisen loukkaava kommentti sen jälkeen, kun on kertonut minkä tutkinnon on opiskellut. Jostain syystä ihmiset olettavat, että olen käynyt suunnilleen vain peruskoulun. Enkä näytä elämänkoululaiselta vaan kiltiltä ja yksinkertaiselta.
Mun mielestä tuolla Leenalla on viehättävät kasvot vaikka perusilme on vähän tympeä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ihmiset tulkitsee toisten naaman ilmeitä koko ajan. Se on tärkeä osa viestintää.
Leenalla on kyllä vähän poikkeuksellinen yrmeän näköinen perusilme, minkä hän esittelee tuossa videolla. Ymmärrän, jos se aiheuttaa jotain väärinkäsityksiä. Vieraiden ihmisten ilmeitä ei tietenkään tarvi lähtä turhaan silti kommentoimaan, varsinkaan ikävästi, siinä hän on oikeassa. Se on epäkohteliasta.
Mutta se, ettei muka pitäsi olettaa muiden ilmeistä asioita ja tunnetiloja, on vastoin ihmisen luonnollista käytöstä ja normaalia viestintää ja kommunikointia. Jo vauva alkaa heti opetella tunnistamaan ihmisen persusilmeitä, ilo, suru , viha jne.
...Leena kertoi myös olevansa autisti ja adhd, vaikuttaa varmaan känen omaan (sanattomaankin) viestintäänsä ja voi olla sillä tavalla vähän poikkeavaa. Tämä sitten yhdistettynä suusa ja kasvojensa muotoon, niin syntyy välillä vääriäkin tulkintoja.
Vaikka, väitän kyllä niinkin, että jos olisi kahdella ihmisellä täysin samat kasvot, mutta hyvin eri luonteella, niin se vaikuttaisi ilmeeseen ja ilmeilyyn varsin paljon.
Se, ettei saisi tulkita toisten ilmeistä tunnetiloja yms, on mielestäni nyt vähän sama asia kuin se, ettei saisi olettaa toisen sukupuolta ulkonäön perusteella. No kyllä tietenkin saa, tällaiset arviot tulee ihmisillä ihan luonnostaan ja automaattisesti, kuten iloisen tai vihaisen ilmeen tulkintakin. Voi oikaista sitten, jos tarpeen on. Käyttäytyä tietenkin jokainen silti voi hyvin ja kunnioittaa muita ja pidättätyä toisten ulkonäön kommentoinnista.
Leena nyt kuitekin tietää, että näyttää muiden mielestä helposti yrmeältä. Jos hän todella on asiakaspalvelutyössä, mitä viitteitä jutusta vähän tulkitsin, niin pitäähän hänen tuohon asiaan sitten vähän enemmän panostaa kuin muiden. Eikä niinkään toisinpäin, että odottaa, että muut ihmiset lopettaisivat toisten kasvojen ilmeistä normaalin tunnetilojen lukemisen, kuten jutussa esitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten iltalehti sai tietää tästä?
Kysyi varmaan neuvoa tekoälyltä. Se sanoi että tästä aiheesta ei olla vielä tehty juttua ja tämä voisi kiviäkin kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa kaikki saisivat naamarauhan. Multa on muutamaan otteeseen miesten toimesta käsketty/pyydetty hymyilemään, kun olen vaan ollut ostoksilla tai kävellyt mietteissäni. Yksikään mies ei vaatisi toiselta mieheltä moista ja tämmöinen toisten käskeminen pitäisi tuomita huonona käytöksenä. En minäkään käske miehiä heittämään kärrynpyöriä, kun he ovat ostoksilla tai vaan kävelevät kadulla.
Suomessa on syntyvyyskriisi, joten nuo vihjeet hymyilyyn tarkoittavat vain hyvää, koska hymyillen viehättäisit miehiä enemmän, voisit löytää puolison ja perustaa perheen.
Ota siis kritiikki opettavaisesti vastaan.
Mulla ei ole tarvetta viehättää täysin vieraita miehiä. Miksi minun pitäisi viehättää satunnaista miestä silloin, kun kävelen kadulla, olen käsityökurssilla, käyn kirjastossa, istahdan leikkipuistossa, olen kauppajonossa, haen asuntolainaa tai olen vain olemassa julkisella paikalla? Mulla ei ole tarvetta satunnaiselle käskijälle, joka haluaa kontrolloida ilmeitäni, kotoa löytyy ihana mies, joka ei koe moista houkkamaisuutta tarpeelliseksi.
Ei ole ok käskeä toisia, eikä kukaan halua kontrollifriikkiä suhteeseen, joten ottakoot kritiikin opettavaisesti vastaan.
Joskus oli aika, jolloin tuleva kumppani tavattiin elävässä elämässä, mikä tarkoitti flirttailua kokeilua ja romantiikkaa. Tiktok- ja Tindersukupolvi ei jaksa keskittyä tähän kauniiseen tanssiin, vaan pitää saada melaa mekkoon tässä ja nyt, bang bang, thank you ma'am.
Toki hymyilen, jos aihetta on, mutta Stubbin kaltainen leveä irvistyshymy nyt ei ole usean perusilme eikä ketään tulisi käskeä hymyilemään. Mikään ei tapa flirttiä, romantiikkaa ja tahdikkuutta niin kuin joku käskemässä "hymyile vähän".
Kiva kun tästä puhutaan. Mua kiusattiin yläkoulussa, koska näytin aina niin myrtsiltä. Jatko-opinnoissa tuli palautetta, ettei taida kiinnostaa, kun opintopenkissä tuijotin ja keskityin. Jos haluan näyttää mitenkään neutraalilta, mun pitää koko ajan keskittyä hymyilemään, niin olen normaali. No, tää on tämmönen koko elämän mukana seuraava ongelma, ja ärsyttää keskittyä naaman pitämiseen hyvänä, kun muuten tulee vääriä oletuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ihmiset tulkitsee toisten naaman ilmeitä koko ajan. Se on tärkeä osa viestintää.
Leenalla on kyllä vähän poikkeuksellinen yrmeän näköinen perusilme, minkä hän esittelee tuossa videolla. Ymmärrän, jos se aiheuttaa jotain väärinkäsityksiä. Vieraiden ihmisten ilmeitä ei tietenkään tarvi lähtä turhaan silti kommentoimaan, varsinkaan ikävästi, siinä hän on oikeassa. Se on epäkohteliasta.
Mutta se, ettei muka pitäsi olettaa muiden ilmeistä asioita ja tunnetiloja, on vastoin ihmisen luonnollista käytöstä ja normaalia viestintää ja kommunikointia. Jo vauva alkaa heti opetella tunnistamaan ihmisen persusilmeitä, ilo, suru , viha jne.
Oon samaa mieltä siitä että on kummallista ettei saisi olettaa ilmeistä tunnetiloja kun se on täysin luonnollista. Tulee vähän mieleen se kun joskus oli juttua siitä ettei kumppania saisi valita ulkonäön perusteella vaikka se on se miten ihminen alunperin kiinnostuu toisesta.
Kaunis nainen kasvoiltaan, mutta nyrpeä ilme, ei tuo mitään naamarauhaa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa kaikki saisivat naamarauhan. Multa on muutamaan otteeseen miesten toimesta käsketty/pyydetty hymyilemään, kun olen vaan ollut ostoksilla tai kävellyt mietteissäni. Yksikään mies ei vaatisi toiselta mieheltä moista ja tämmöinen toisten käskeminen pitäisi tuomita huonona käytöksenä. En minäkään käske miehiä heittämään kärrynpyöriä, kun he ovat ostoksilla tai vaan kävelevät kadulla.
Suomessa on syntyvyyskriisi, joten nuo vihjeet hymyilyyn tarkoittavat vain hyvää, koska hymyillen viehättäisit miehiä enemmän, voisit löytää puolison ja perustaa perheen.
Mulla ei ole tarvetta viehättää täysin vieraita miehiä. Miksi minun pitäisi viehättää satunnaista miestä silloin, kun kävelen kadulla, olen käsityökurssilla, käyn kirjastossa, istahdan leikkipuistossa, olen kauppajonossa, haen asuntolainaa tai olen vain olemassa julkisella paikalla? Mulla ei ole tarvetta satunnaiselle käskijälle, joka haluaa kontrolloida ilmeitäni, kotoa löytyy ihana mies, joka ei koe moista houkkamaisuutta tarpeelliseksi.
Ei ole ok käskeä toisia, eikä kukaan halua kontrollifriikkiä suhteeseen, joten ottakoot kritiikin opettavaisesti vastaan.
Joskus oli aika, jolloin tuleva kumppani tavattiin elävässä elämässä, mikä tarkoitti flirttailua kokeilua ja romantiikkaa. Tiktok- ja Tindersukupolvi ei jaksa keskittyä tähän kauniiseen tanssiin, vaan pitää saada melaa mekkoon tässä ja nyt, bang bang, thank you ma'am.
Toki hymyilen, jos aihetta on, mutta Stubbin kaltainen leveä irvistyshymy nyt ei ole usean perusilme eikä ketään tulisi käskeä hymyilemään. Mikään ei tapa flirttiä, romantiikkaa ja tahdikkuutta niin kuin joku käskemässä "hymyile vähän".
Naama norsuntortulla ilveilykö sitten saa romantiikan liekehtimään?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pahan näkee kasvoista. Esimerkiksi narsistin tai psykopaatin voi tunnistaa silmistä. Tämän olen palstalla oppinut.
Tuijota takaisin silmiin. :) Kyllä se siitä tipahtaa.
Olen sataprosenttisen varma, että Leena ei kuule jatkuvasti toisilta ihmisiltä olevansa pahannäköinen.
Keksitty juttu.
Joku mielisairas tai vanhuuden höppänä voi tuollaista sanoa.
Joo, minunkin ilmeitä ja naamaa on liki kaikki nauraneet, matkineet ym. Kenen mielestä on outo tai hölmö ilme, kenen mielestä naama liian sitä tai tätä. Ei käy pienessä mielessä, että jotakuta, kuten minua, saattaa se naurajan oma naama naurattaa. Mutta minä ja muut olemme vain osanneet hientotunteisesti sen naurun salata ja pitää mölyt mahassa. Pisteet siitä meille, jotka hallitsemme itsemme.
Jos hän todella on asiakaspalvelutyössä, mitä viitteitä jutusta vähän tulkitsin, niin pitäähän hänen tuohon asiaan sitten vähän enemmän panostaa kuin muiden. Eikä niinkään toisinpäin, että odottaa, että muut ihmiset lopettaisivat toisten kasvojen ilmeistä normaalin tunnetilojen lukemisen, kuten jutussa esitettiin.
Muiden pitää lopettaa se tunnetilojen lukeminen kasvoista. Se on helpompaa kuin tehdä jotakin asialle itse. Tulee mieleen joku narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten iltalehti sai tietää tästä?
Naamahäiritty kävi ilmoittautumassa itse toimitukseen ja vaati saada tehdä jutun kokemastaan häirinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naama norsuntortulla ilveilykö sitten saa romantiikan liekehtimään?
Miksi liekehtivää romantiikkaa pitäisi olla satunnaisen kadunkulkijan kanssa silloin, kun vien koiraa ulos tai silloin, kun menen ostamaan viikonlopun ruoat, menen hammaslääkärin vastaanotolle, menen salille tai vaan olen olemassa? Varsinkaan, jos en halua mitään romantiikkaa jonkun satunnaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sataprosenttisen varma, että Leena ei kuule jatkuvasti toisilta ihmisiltä olevansa pahannäköinen.
Keksitty juttu.
Kuulostaa vanhusten puheelta tuo "pahannäköinen". Ei kukaan alle 70-vuotias käytä tuollaista termiä.
Vierailija kirjoitti:
Keksitty juttu.
Kuulostaa ihan pränkiltä kaiken tämän naurettavuuksiin menneen häirintäteollisuuden pilkkaamiseksi. Olisipa.