Verenpaine ei laske. Mitä pitää tehdä?
Yöllä oli 180/110. Otin molemmat vp-lääkkeet ja sain nukuttua vielä. Aamulla 169/100. Nyt 160/99 vaikka olen ottanut vielä yhden lääkkeen puolikkaina päivän aikana. Mikä ihme nyt on vikana? Korvissa soi ja päätä särkee. Olen syönyt ja juonut vettä reilusti. Liikkunutkin normaalisti, pyöräillyt ja kävellyt. Olisko vielä poppakonsteja joita kokeilla? Tällaisia päiviä on nyt ollut kolme tänä vuonna. Sitten yhtäkkiä laskee normaaliksi.
Kommentit (87)
Poimin vain pari artikkelia, en neuvo mitään.
https://www.terve.fi/artikkelit/hoitoon-reagoimattomaan-verenpainetauti…
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mihin-aikaan-otat-verenpainelaakkee…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi aihetta mennä lääkäriin?! Arvot ovat kyllä hurjan korkeat.
Olis varmaan mutta en viitsis millään maksaa reseptistä 30€ + uudet lääkkeet. On minulla ollut korkeampiakin lukemia enkä saanut edes lääkitystä. Aiemminkin mennyt ohi ja pysynyt kurissa lääkkeillä monta kuukautta kunnes taas jostain kumman syystä pomppaa pilviin.
Eikö sulla ole 205 korvaustasoa verenpainelääkkeille? Terveyskeskuksessa ei maksa mitään lääkereseptit.
Lääkärikäynti maksaa 30€ jotta saa reseptin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi aihetta mennä lääkäriin?! Arvot ovat kyllä hurjan korkeat.
Olis varmaan mutta en viitsis millään maksaa reseptistä 30€ + uudet lääkkeet. On minulla ollut korkeampiakin lukemia enkä saanut edes lääkitystä. Aiemminkin mennyt ohi ja pysynyt kurissa lääkkeillä monta kuukautta kunnes taas jostain kumman syystä pomppaa pilviin.
Eikö sulla ole 205 korvaustasoa verenpainelääkkeille? Terveyskeskuksessa ei maksa mitään lääkereseptit.
Eipä ole, en ole koskaan kuullutkaan moisesta. Pitäiskö se numero löytyä Kela kortista? Ei ole sellaista numeroa.
Verenpainelääkkeiden alempi erityiskorvattavuus (65 % korvaus, korvausoikeusnumero 205) haetaan Kelasta lääkärin kirjoittamalla B-lausunnolla. Hakemisen kriteerit ovat huomattavasti tiukemmat kuin lääkehoidon yleiset aloituskriteerit, sillä Kelan silmissä kyseessä on oltava vaikea ja pitkäaikainen krooninen verenpainetauti.
Joten kyselepä lääkäriltä tätä mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile jättää hiilihydraatit vähiin. Silloin lähtee nesteet keholta, ja verenpaine laskee automaattisesti.
Hiilareita olen kyllä syönyt nyt paljon. Täytyy ruoskia ittensä taas huonoista ruokatavoista ja palata kaaliraasteeseen.
Vhh ei tarkoita pelkästään kaaliraastetta. Lihaa ja oikeaa rasvaa koneeseen ja sitä kaalia koristeeksi.
Se on "dirty keto". Se tuhoaa sinun elimistösi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile jättää hiilihydraatit vähiin. Silloin lähtee nesteet keholta, ja verenpaine laskee automaattisesti.
Hiilareita olen kyllä syönyt nyt paljon. Täytyy ruoskia ittensä taas huonoista ruokatavoista ja palata kaaliraasteeseen.
Vhh ei tarkoita pelkästään kaaliraastetta. Lihaa ja oikeaa rasvaa koneeseen ja sitä kaalia koristeeksi.
Se on "dirty keto". Se tuhoaa sinun elimistösi.
Näinhän se menee, oikea ravinto tuhoaa elimistösi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö liikaa suolaa tai syötkö lakritsia/salmiakkia?
Suolaa varmasti menee liikaa. Karkkeja en ole syönyt, noita suolaisia.
Ne kuuluisat tappajat
Suola, Sokeri ja huonot rasvat, kuten läski ja jotkut margariinit ja VOI.
Käy ihmeessä vaikka apteekissa (useissa on sellainen palvelu, jopaläääkärikin joissakin) mittauttamassa se verenpaine. Tai eiköhän sairaalassaki nhoitaja voi sen verran vaivautua.
Nyt sulje tämä mammapalsta, ja ihan oikeasti soita terveydenhoitoon vaikka päivystysnumeroon.
Mulla on oma mittari. Ei ole tarpeellista käydä muualla mittaamassa.
Meneekö nikotiinituotteita ? Nukutko hyvin ja tarpeeksi?
Syötkö kipulääkkeitä? Jotkut kipulääkkeet voi nostattaa verenpainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö liikaa suolaa tai syötkö lakritsia/salmiakkia?
Suolaa varmasti menee liikaa. Karkkeja en ole syönyt, noita suolaisia.
Ne kuuluisat tappajat
Suola, Sokeri ja huonot rasvat, kuten läski ja jotkut margariinit ja VOI.
Käy ihmeessä vaikka apteekissa (useissa on sellainen palvelu, jopaläääkärikin joissakin) mittauttamassa se verenpaine. Tai eiköhän sairaalassaki nhoitaja voi sen verran vaivautua.
Nyt sulje tämä mammapalsta, ja ihan oikeasti soita terveydenhoitoon vaikka päivystysnumeroon.
Mitään auta illalla soitella kun päivystys on 100 km päässä eikä ole autoa. Aamulla sitten omaan terveyskeskukseen jos on vielä koholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh mitä sontaa kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Otin päänsärkyyn Panadolia 500 mg.
Oletko nukkunut hyvin ja onko sulla uniapnea?
Mittausvirheetkin yleisiä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eteisvärinäkohtaus? Sinuna menisin lääkäriin.
Ei tärisytä yhtään. Korvissa sirisee. Päänsärky loppui kipulääkkeellä. Veikkaan liiallista hiilarimäärää kun pitkään olin lähes ketolla ja nyt kesän mussuttanut jäätelöä ja karkkia.
Ei siitä mitään ulkoista tärinää tule. Voi hyvä luoja sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin päänsärkyyn Panadolia 500 mg.
No sen ei pitäisi nostaa verenpainetta.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö nikotiinituotteita ? Nukutko hyvin ja tarpeeksi?
Ei mene nikotiinia, ei ole koskaan mennyt.
Viime aikoina olen nukkunut loistavasti mutta viime yönä heräsin pari kertaa. Päätä särki ja mittasin korkeat lukemat. Otin lääkkeet ja sain vielä nukuttua muutaman tunnin.
Vierailija kirjoitti:
On uniapnea todettu, mutta johtuu nenän limakalvon turpoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eteisvärinäkohtaus? Sinuna menisin lääkäriin.
Ei tärisytä yhtään. Korvissa sirisee. Päänsärky loppui kipulääkkeellä. Veikkaan liiallista hiilarimäärää kun pitkään olin lähes ketolla ja nyt kesän mussuttanut jäätelöä ja karkkia.
Olit pitkään ketolla eli rasvaa liikaa ja sitten vielä jäätelöä (rasvaa ja sokeria liikaa) ja karkkia. Ei ihme että verenpaine on pilvissä. Rasvalla on tapana kertyä verisuonten seinämiin ja kun sitä kertyy tarpeeksi niin seinämät kovettuvat ja verenpaine alkaa nousta. Onko sinulla kolesterolilääkitys? Onko kolesterolit mitattu koska?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On uniapnea todettu, mutta johtuu nenän limakalvon turpoamisesta.
Onko sulla CPAP-laite? Ja jos on, niin käytätkö sitä?
Ei lähde kilot edes 1000 kcal dietillä.