4d dokumentti, veti aika hiljaseksi.
Joku ongelma noilla kaikilla aikuisilla oli, olivat itse niin riippuvaisia siitä imetyksestä.
Itsekin imetän vielä 7kk vanhaa lasta, mutta rajani tulee vastaan siinä 1-1,5v
Kommentit (168)
Annan kiinteitä lapsilähtöisesti, eli niin paljon kuin lapseni näyttää niitä haluavan. Uskon siihen, että lapsi kyllä alkaa syödä enemmän sitten kun muuta ravintoa enemmän tarvitsee.
Lapseni ei ole vielä ollut kertaakaan sairas, ja kaikilla neuvolakäynneillä hänen kasvuaan ja muutakin vointiaan on kehuttu.
Lääkäri sanoi, että jatka samaan malliin, olet hyvä äiti.
Pitäisikö minun nyt uskoa sitten jotain tuttipullohirmua?
Vierailija:
Ihanko tosissasi olet sitä mieltä että yli 1-vuotias ei juuri muuta ravintoa tarvitse kuin rintamaitoa???!!! Sitä vesimaitoa?!
Voi hellunjee.
Ihan rehellisesti sanoen- pelkät " makkarat" eivät kerro lapsen kokonaisravitsemustilanteesta juuri mitään.
Toivottavasti otat asioista hiukan enemmän selvää ja alat antamaan lapsellesi myös oikeaa ruokaa.
21
Tuosta vastuusta vielä:
muistan lukeneeni artikkelin perheestä jossa noin 5-vuotias poika saa itse päättää aikanaan että onko hän poika vai tyttö! Vanhemmat siis kieltäytyvät kasvattamasta häntä kumpanakaan vaan lapselle on sanottu että hänen on itse päätettävä kuka/mikä hänestä tulee.
Vähemmälläkin luulisi saavan pienen ihmisen pään sekaisin.
Musta se oli aika pelottavaa, mutta kuvastaa hyvin tätä nykymeininkiä jossa vanhemmat eivät ota vastuuta joka heille kuuluu vaan sysäävät sen muille, pahimmassa tapauksessa lapsilleen.
Tuttavaperheessä 3,5-vuotias lapsi joutuu itse valitsemaan itselleen rangaistuksen jos on tehnyt jotain pahaa.
Pedagogivanhempien mukaan on hyvä, että " lapsi oppii arvioimaan ja arvottamaan sanktioita!"
Mihin on kadonnut tavallinen JÄRKI?
14
Vierailija:
Annan kiinteitä lapsilähtöisesti, eli niin paljon kuin lapseni näyttää niitä haluavan. Uskon siihen, että lapsi kyllä alkaa syödä enemmän sitten kun muuta ravintoa enemmän tarvitsee.Lapseni ei ole vielä ollut kertaakaan sairas, ja kaikilla neuvolakäynneillä hänen kasvuaan ja muutakin vointiaan on kehuttu.
Lääkäri sanoi, että jatka samaan malliin, olet hyvä äiti.
Pitäisikö minun nyt uskoa sitten jotain tuttipullohirmua?
Vierailija:
Ihanko tosissasi olet sitä mieltä että yli 1-vuotias ei juuri muuta ravintoa tarvitse kuin rintamaitoa???!!! Sitä vesimaitoa?!
Voi hellunjee.
Ihan rehellisesti sanoen- pelkät " makkarat" eivät kerro lapsen kokonaisravitsemustilanteesta juuri mitään.
Toivottavasti otat asioista hiukan enemmän selvää ja alat antamaan lapsellesi myös oikeaa ruokaa.
21
Tuttavaperheessä 3,5-vuotias lapsi joutuu itse valitsemaan itselleen rangaistuksen jos on tehnyt jotain pahaa.
Pedagogivanhempien mukaan on hyvä, että " lapsi oppii arvioimaan ja arvottamaan sanktioita!"
Lapsilähtöisesti kiinteitä?
Osaako teidän 1-vuotias tosiaan arvioida oman ravitsemustilanteensa ja sen, paljonko proteiinia, hiilihydraatteja ja vitamiineja hän päivittäin tarvitsee?
Kyllä on hyvin kehittynyt lapsi, ja toden totta- sinä olet oikea äitien äiti :o)
No ei siinä mitään, jos lapsi on tyytyväinen niin kaikkihan on OK.
Tuo lapsilähtöisyys ei vaan ehkä ihan joka asiassa ole perusteltua vaan vanhemmuuteen kuuluu päävastuu lapsen asioista- ei lapselle.
Tuttipullohirmu- piikki ei osunut tällä kertaa oikeaan maaliin. Sorry vaan!
21
Vierailija:
Lapsilähtöisesti kiinteitä?
Osaako teidän 1-vuotias tosiaan arvioida oman ravitsemustilanteensa ja sen, paljonko proteiinia, hiilihydraatteja ja vitamiineja hän päivittäin tarvitsee?
En usko että lapsilähtöisyydellä tarkoitetaan sitä, että lapsi saa valita mitä syö. Vaan että tarjotaan terveellistä ruokaa, ja lapsi syö sen minkä syö. Ei kenenkään kurkkuun pysty tunkemaan ruokaa jos ei halua syödä kuin tietyn verran.
ei tarkoita sitä, että lapsi saisi päättää kaikista asioistaan.
Ajattelettepa mustavalkoisesti.
Äiti oli selkeästi niin tissittelyssä kiinni.. Siis ihan, että " kyllä tämä on hyväksi... lapselle" . Taisi olla vähän muutakin mielessä kuin ravintoarvo ja terveysjutut. Jotenkin kummallista.
Lopetin lapseni imetyksen hiljattain (2v4kk imetin). En ole nähnyt ko. dokumenttia koska en asu Suomessa joten siihen en voi kommentoida, mutta olen kylläkin vastannut useisiin taaperoimetysketjiuhin täällä av:lla, tässä yksi vastauksistani:
Kovasti tuntuu olevan kiinnostusta tähän aiheeseen. Miksiköhän? Miksi imetys herättää näin suuria tunteita (erityisesti vastaan)?
Itse imetin kuopustani hiukan yli 2-vuotiaaksi, ja pari viikkoa sitten vieroitin hänet melkoisen kivuttomasti. Imetys ei ollut itselleni kovin suuri asia _ulkoisesti_, en juurikaan mesonnut siitä muille vaikka toki neuvoin ja autoin jos joku kysyi, en myöskään hävennyt sanoa että imetän vielä, jos joku asiaa tiedusteli. Imetys ei koskaan tuottanut minulle minkäänlaista seksuaalista mielihyvää. Imetyksen jäljiltä rintani (nännit) ovat itse asiassa aika " tunnottomat" enkä erityisemmin nauti niiden koskettelusta juuri sen takia, ettei se tunnu juurikaan miltään. Nautinnon sijasta olen kyllä kokenut kipua muutaman kerran imetyksen aikana, kun minulla oli nännihaavoja ja rintatulehdus. Onneksi sain ne kuitenkin hoidettua ja pystyin jatkamaan imetystä.
Esikoistani imetin reilun vuoden, ja hän vieroittui melkein itsestään, ja unohti rinnan eikä koskaan kysellyt sen perään. Kuopuksellemme imetys oli selvästi tärkeämpää. Itse koen imetyksen tärkeäksi erityisesti ravitsemuksellisesti (kuopukseni syntyi keskosena ja päätin jo silloin, että yrittäisin imettää häntä suosituksen 2 vuotta) enkä niinkään läheyden antamiseksi. Olen myös kantanut lapsiani rintarepussa (esikoista) ja kantoliinassa (kuopusta) sekä nukkunut heidän kanssaan perhepedissä joten läheisyyttä he ovat varmasti saaneet muutenkin.
Kumpikaan lapsistani ei ole koskaan pyytänyt tissiä julkisella paikalla (paitsi vauvana tietysti) tai repinyt minulta paitaa pois. Kuopuksella oli äidinmaidolle oma nimi, jota kukaan vieras ei edes tiedä, ja hän yleensä kiipesi syliini kotona rauhallisena hetkenä ja nukkumaan mentäessä. Itse en koskaan pyytänyt häntä tissille. Esikoinen on kerran 5-vuotiaana halunnut maistaa äidinmaitoa ja annoin hänen maistaa. Sen jälkeen hän ei ole sitä pyytänyt ja itse koinkin tilanteen lähinnä lapsen uteliaisuutena enkä nähnyt syytä kieltää häntä, vaikka selitinkin, että äidinmaito on pienempien lasten ruokaa.
Ko. dokumentista en tiedä, koska en ole sitä nähnyt (enkä varmasti voi nähdäkään, koska asun ulkomailla). Tosin Suomessa ollessani pari viikkoa sitten näin 4D dokumentin " Homoparin vauvakuume" ja sen jälkeen minulla on varaukseni näitä dokumentteja kohtaan. Mielestäni siinä pyyhkäistiin asiaa hyvin pinnallisesti ja tärkein jäi kertomatta.
Itse en kuvittelisi koskaan imettäväni seitsenvuotiasta, minulle tämä reilut 2 vuotta tuntui sopivalta ajalta. Silti en koe olevani asemassa, jossa voisin sen tuomita. Totta kai se kuulostaa aika kummalliselta, ja ihmettelen, miksi kymmenvuotias pyytää imetystä syntymäpäivälahjaksi. Toivottavasti dokumentissa selvitetään asiaa enemmän niin voitte kertoa siitä täällä :) Loppujen lopuksi olen sitä mieltä, että jokainen hoitaa asian omalla tavallaan, ja tärkeää on se, ettei lapsille tule asiasta minkäänlaista haittaa (kirjoitan " haittaa" paremman sanan puutteessa). En tiedä, voiko imetyksestä olla haittaa näin isoille lapsille ja mitkä sen perimmäiset syyt ovat.
Itse mietinkin, missä vaiheessa imetys on ok ja milloin se muuttuu sairaaksi tai ällöttäväksi? Miksi? Kyselen myös, mistä nämä ns. imetysekspertit (jotka sanovat äidinmaidon olevan samanlaista kuin lehmänmaito 6kk jälkeen) ovat tietonsa hankkineet. Itse kuitenkin luotan enemmän Maailman Terveysjärjestön suosituksiin (6kk täysimetystä ja 2 vuotta osittaisimetystä).
Keväisin terveisin Etelä-Euroopasta, lapsiaan imettänyt äiti :)
PS. " Tuttipullohirmulle" : " lapsilähtöisesti" tarkoittanee sillä lailla rauhallisesti, ilman tuputtamatta, maistellen. Et sinäkään varmasti laskenut lapsesi ravinnon proteiini yms. määriä, tuskin kukaan muukaan niin tekee. Äidinmaito on vauvan parasta ja tärkeintä ruokaa, yksivuotiaanakin.
Kiitos 37:lle rauhallisesti kirjoitetusta fiksusta kommentista :-)
Minäkin imettelen osittain Etelä-Euroopassa...
T. 22
ja tsemppiä imetykseen! Missäköhänpäin mahdat olla?
(Minä Espanjassa).
Uskaltaisinkohan laittaa meiliosoitteen, olisi kiva jutella :)
37
...kyllä täällä sen verran epäilyttävää sakkia roikkuu ;-)
Mutta jos jonkun osoitten laitat, niin voin kyllä kirjoitella sun kanssa.
t. huolestuttavasti makkaraisen lapsen äiti...
finlandesa arroba terra . es
Kirjoittelehan ihmeessä! Voi tietty olla, että me tunnetaankin jo, mutta jos ei, niin olisi kiva tutustua.
37
Minun kävi sääliksi niitä kaksosia, jotka vierotettiin 20 x päivässä imetyksestä ihan yhtäkkiä. Oli kamala katsoa sitä itkua. :(
Iloinen olin sen kiinalaistytön puolesta. Tuntui pääsevän ihanaan perheeseen! Iloinen olin myös siitä nuoresta brittitytöstä, joka oli siinä imetystukiryhmässä. Hänellä oli tosi järkeviä ja hyviä kommentteja, esimerkiksi se, että vaikka kuinka puhuttaisiin imetyksen hyödyistä ja äidit ne tietäisivät, eivät he voi kunnolla imettää lapsiaan ennen kuin imetykseen suhtaudutaan luonnollisesti ja imettää voi myös julkisilla paikoilla.
Se lähes 8-vuotiaan imetys alkoi kyllä olemaan minullekin vähän liikaa, vaikka taaperoimetyksen (tarkoittaen oikeita taaperoita tai pieniä lapsia) puolustaja olenkin. Ajattelin, että ehkä joistakin katsojista 2-vuotiaan imetys ei sen jälkeen enää tunnu niin kummalliselta.
oli aivan pakko sitä imetystä koittaa, vaikka lapsi tuli lähtökohdista, jossa läheisyyttä ei varmasti ollut tuputettu. Ei ymmärretty lasta tarpeeksi, vaan haluttiin suoraa syliin, rinnalle jne. Tuli kamala olo, kun nainen tuputti pitkiä rintoja lapsen suuntaan ja tämä ei varmaan paljon rintoja koskaan ollut edes nähnyt. Säälitti. Miksi ei voitu muuten, esim. halaamalla ja perhepedissä tutustua läheisyyteen.
Ja vielä lusikalla piti rintamaitoa syöttää. Puistattaa.
koko 4D:n pointti. Joku juoni siinä olis saanut olla ;-)
Te taaperoimettäjät: Asiallinen kommentti. Viitsittekö vastata ihan asiallisesti. Toivottavasti osaan kysyä loukkaamatta ketään, sillä en koe taaperoimetystä huonoksi jutuksi. Siis... Miksi ette imetä julkisesti? Jotan salailtavaa ja hävettääväähän siinä tuntuu olevan kun kukaan ei imetä julkisesti, hyvä kun edes vauvaa imetetään julkisesti vaan aina etsitään suojaa ja neljää seinää. :-/
Olis kiva varmaan tuleville tuoreille äideillekin nähdä enemmän imettäviä äitejä kaduilla ja kahviloissa. Tulisi siten imetyskin tutummaksi kaikille eikä olis enää niin tabu.
hänen mielestään naiset saisivat imettää nimenomaan " piilossa" jos puhutaan kahviloista ja julkisista tiloista. Hänen mielestään se on liian intiimiä, olematta silti mitenkään seksikästä tms. Hänen mielestään myöskään kaupan kassan ei tule joutua kontaktiin imetyksen kanssa, koska ei voi valita tilannetta.
Onpa mielenkiintoista, jos aletaan olla tämänikäisen lapsen pyöreydestä huolissaan. Mutta onneksi pitkän imetyksen on tutkittu myös vähentävän riskiä liikalihavuuteen, nautin siis ihan hyvällä omallatunnolla siitä, että poikani näyttää suloiselta.
22
" 22, jossain vaiheessa lapsesi ei ole enää vauvanpyöreä vaan oikeasti lihava, jos olet tosissasi noiden makkaroiden suhteen"