Aikataulu Kiinan parhaassa lukiossa (sisäoppilaitos)
Oppilaat 15-18-vuotiaita, jotka tähtäävät Kiinan parhaimpiin yliopistoihin. 99.5% lukiosta valmistuvista onnistuu tässä, mutta hintana on menetetty nuoruus. Seurustelu ja kaverille puhuminen tunnilla on kielletty, luokissa on tarkat kamerat jotka rekisteröi kaikki rikkeet.
Sunnuntait periaatteessa vapaata, mutta suuri osa opiskelee omaehtoisesti myös silloin. Kesä/talvilomat 2 viikkoa.
Tässä normipäivän aikataulu:
5:30: Herätys
5:405:55: Liikuntaa (hölkätään ryhmissä ympäri rataa)
6:006:30: Aamun lukuharjoitus
6:30: Aamiainen
6:49: Koulu alkaa
6:507:35: Oma kertausta ja itseopiskelua
7:4510:05: Kolme oppituntia, 10 minuutin tauko jokaisen välissä
10:0510:30: Liikuntaa (kuten yllä)
10:3012:00: Kaksi oppituntia, 10 minuutin tauko jokaisen välissä
12:0012:40: Lounas
12:4513:45: Päivälepo (pakko maata silmät kiinni vaikka ei nukuttaisi)
14:0515:35: Kaksi oppituntia, 10 minuutin tauko jokaisen välissä
15:3515:40: Silmäjumppa (lievittämään lukemisesta väsyneitä silmälihaksia)
15:5518:15: Kolme oppituntia, 10 minuutin tauko jokaisen välissä
18:15: Päivällinen
18:5019:10: TV-uutislähetys (nuorten ainoa kontakti ulkomaailman tapahtumiin, kännykät on koulussa kielletty niin oppilailta kuin opettajilta työajalla)
19:1521:50: Kolme oppituntia, 10 minuutin tauko jokaisen välissä
22:10: Valot sammuu, kaikkien oltava nukkumassa
En voi olla ajattelematta voisiko aavistuksen kevyemmällä rutiinilla saavuttaa jopa parempia tuloksia, vähintään voisivat antaa teinien nukkua kunnolla.
Kommentit (21)
Sairastahan tuo on, mutta hyvä esimerkki siitä miten tosissaan menestys ja opiskelu otetaan Aasiassa ja miten kurinalaista elämä siellä on. Paljon muita hyödyllisiä elämäntaitoja kyllä jää oppimatta tärkeässä kehitysvaiheessa jos tuo on rytmi.
katsoin videon noista, se aamuinen ulkoaluku oli tosi kaoottisen näköistä
Vierailija kirjoitti:
katsoin videon noista, se aamuinen ulkoaluku oli tosi kaoottisen näköistä
idea siinä on kuulemma kehittää muistia ja keskittymiskykyä
Ehkä jonain päivänä kaikkia kannustetaan olemaan paras versio itsestään joka päivä ja yhteiskunnat ovat ihmisien tekemiä ihmisiä varten.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jonain päivänä kaikkia kannustetaan olemaan paras versio itsestään joka päivä ja yhteiskunnat ovat ihmisien tekemiä ihmisiä varten.
Minä kannustan itseäni olemaan paras versio itsestäni näin: viihdyn nahoissani. Minulla ei ole kiire pois niistä. Tästä olotilasta alkaa luovuus ja kaikki muu.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jonain päivänä kaikkia kannustetaan olemaan paras versio itsestään joka päivä ja yhteiskunnat ovat ihmisien tekemiä ihmisiä varten.
Meinaat että Suomeenkin samaa menoa?
Ehkä tuolla tosiaan irtoaa se huippuyliopistopaikka niille joiden psyyke kestää tuon koulun loppuun asti, mutta mielenterveys ja fyysinen terveys kärsii varmasti ja jää normaalit esim sosiaaliset taidot ja itsenäistymistaidot kehittymättä.
7 tuntia unta teini-ikäiselle on aivan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
7 tuntia unta teini-ikäiselle on aivan liian vähän.
ovat kai muuttameet sen nyt 8 tuntiin.
Mutta edelleen opiskelua noin 15 tuntia vuorokaudessa.
Ja suomessa lusmuilijat eivät menisi töihin jollei saisi nukkua puoleen päivään asti ja saada kymppitonnin palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 tuntia unta teini-ikäiselle on aivan liian vähän.
ovat kai muuttameet sen nyt 8 tuntiin.
Mutta edelleen opiskelua noin 15 tuntia vuorokaudessa.
Eikös siitä ole tutkimusta että liika pänttääminen itseasiassa hankaloittaa opiskelua? Aivot tarvitsevat aikaa "pureskella" lukemaansa/kuulemaansa. Liika opiskelu näin ollen voi aiheuttaa ongelmia asioiden sisäistämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Sairastahan tuo on, mutta hyvä esimerkki siitä miten tosissaan menestys ja opiskelu otetaan Aasiassa ja miten kurinalaista elämä siellä on. Paljon muita hyödyllisiä elämäntaitoja kyllä jää oppimatta tärkeässä kehitysvaiheessa jos tuo on rytmi.
Vähän ohis mutta menköön:
Olin viime vuonna noin kuukauden työkomennuksella Japanissa. Yksi todella merkittävä ero Suomeen oli se, että nuoret olivat käyttäytyivät Japanissa paljon paremmin kuin Suomessa. Muistan kun tulin reissun jälkeen takaisin kotiin. Ajoin pakkipaikalle ja nousin autosta. Melkein heti jostain kuului jonkun jonnen heliumäänihuutoa: "v*ttu v*ttu ääääääää iiiiiiiii" ja samanlaista mölyä kuuluu joka päivä. Itselläni nousi veekäyrä heti maksimiin. Ei Japanissa tuollaista kuulunut. Ei ainakaan siellä missä minä olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 tuntia unta teini-ikäiselle on aivan liian vähän.
ovat kai muuttameet sen nyt 8 tuntiin.
Mutta edelleen opiskelua noin 15 tuntia vuorokaudessa.
Eikös siitä ole tutkimusta että liika pänttääminen itseasiassa hankaloittaa opiskelua? Aivot tarvitsevat aikaa "pureskella" lukemaansa/kuulemaansa. Liika opiskelu näin ollen voi aiheuttaa ongelmia asioiden sisäistämisessä.
Tarkoituksena onkin siivilöidä isosta joukosta ne, jotka kykenevät opiskelemaan äärimmäisen tavoitteellisesti. Paska tippuu rattailta matkan varrella.
Ilmeisesti tekevät läksyt ja lukevat oppimateriaalia tunnilla.? Täällähän se pitäisi tehdä omalla ajalla.
Ei ihme että tuolla ns. hamppuköysi tulee tutuksi.
Voittaa nuo tuolla ohjelmalla laiskat omahyväiset länsipullukat.
Meille ei jää tulevaisuudessa yhtään mitään. 100-vuoden päästä olemme aasialaisten maaorjia.
Kiina on todella kovalla työllä yrittänyt tulla jalkapallossa maailman parhaaksi kun tietävät että se olisi arvostetuinta. Suunnitelmissa oli maailmanmestaruus joskus 2050. Siitä vain ei tule mitään kun tarvittaisiin myös niitä luovia yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Sairastahan tuo on, mutta hyvä esimerkki siitä miten tosissaan menestys ja opiskelu otetaan Aasiassa ja miten kurinalaista elämä siellä on. Paljon muita hyödyllisiä elämäntaitoja kyllä jää oppimatta tärkeässä kehitysvaiheessa jos tuo on rytmi.
Et kai yleistä yhden kiinalaisen lukion toimintaa koskemaan Aasiaa kokonaisuutena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastahan tuo on, mutta hyvä esimerkki siitä miten tosissaan menestys ja opiskelu otetaan Aasiassa ja miten kurinalaista elämä siellä on. Paljon muita hyödyllisiä elämäntaitoja kyllä jää oppimatta tärkeässä kehitysvaiheessa jos tuo on rytmi.
Vähän ohis mutta menköön:
Olin viime vuonna noin kuukauden työkomennuksella Japanissa. Yksi todella merkittävä ero Suomeen oli se, että nuoret olivat käyttäytyivät Japanissa paljon paremmin kuin Suomessa. Muistan kun tulin reissun jälkeen takaisin kotiin. Ajoin pakkipaikalle ja nousin autosta. Melkein heti jostain kuului jonkun jonnen heliumäänihuutoa: "v*ttu v*ttu ääääääää iiiiiiiii" ja samanlaista mölyä kuuluu joka päivä. Itselläni nousi veekäyrä heti maksimiin. Ei Japanissa tuollaista kuulunut. Ei ainakaan siellä missä minä olin.
Olitko siellä korsoa vastaavassa paikassa?
Vierailija kirjoitti:
Voittaa nuo tuolla ohjelmalla laiskat omahyväiset länsipullukat.
Meille ei jää tulevaisuudessa yhtään mitään. 100-vuoden päästä olemme aasialaisten maaorjia.
100 viiva vuoden.
Ja kyseessä siis Hengshuin lukio Hebein provinssissa Kiinassa