Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4d dokumentti, veti aika hiljaseksi.

Vierailija
29.05.2007 |

Joku ongelma noilla kaikilla aikuisilla oli, olivat itse niin riippuvaisia siitä imetyksestä.

Itsekin imetän vielä 7kk vanhaa lasta, mutta rajani tulee vastaan siinä 1-1,5v

Kommentit (168)

Vierailija
161/168 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö en imetttänyt lastani julkisesti? Täällä Espanjassa ollaan yleisellä tasolla vielä vähemmän imetysmyönteisiä kuin Suomessa (tai ainakin erittäin harvat imettävät yli 6kk-vuoden). Imetin kyllä lapsiani vauvana yleisillä paikoilla vaikkakin hienotunteisesti niin, ettei rintoja juurikaan näkynyt. Julkinen imetys ei tarkoita sitä, että kaikki näkyy vaan kyllä lapsi on siinä edessä ja paidanhelma rintojen päällä :) Isompia lapsia en halunnut imettää julkisesti ehkä ujouteni takia (pelkäsin että ihmiset katsoisivat kieroon " ison" lapsen imetystä), nyt jälkikäteen mietin, että minun olisi pitänyt olla rohkeampi - ei kukaan totu isompien lasten imetykseen ja pidä sitä normaalina jos sitä ei missään näe. Samoin kuin joku aikasempi vastaaja, en myöskään halunnut selitellä valintojani ulkopuolisille, imetys oli lapsen ja minun (ja perheeni) asia, ei muiden. Ystävien ja sukulaisten nähden kyllä imetin taaperoakin. Ja oikeastaan lapseni ei taaperona enää kaivannut rintaa kuin juuri niinä rauhallisina hetkinä kotona tai tutussa paikassa, joten sikäli tarvetta yleisillä paikoilla imetykseen taaperoilla harvemmin on, tämän luulisin olevan suurin syy siihen, ettei isoja lapsia imetetä julkisesti - jos tulee nälkä niin lapsi voi ottaa vaikka banaania :) Vauvan kanssa asia on aivan toinen ja ruokaa (äidinmaitoa) on saatava kun nälkä tulee paikasta riippumatta.

Lisään vielä tuohon kasvatuskysymykseen, että itse koen olevani aika tiukka kasvattaja (ainakin espanjalaisilla kriteereillä). Vaikka meillä on perhepeti ja olen kantanut ja imettänyt pitkään lapsiani, ne ovat olleet ensisijaisesti oma valintamme, ei lapsen määräämä. Ja me vanhemmat päätämme, milloin lasten on aika siirtyä nukkumaan omaan sänkyyn ja milloin imetys lopetetaan, vaikkakin se tehdään mahdollisimman hellävaraisesti lasta ajatellen.

Vierailija
162/168 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä uskon, että jos lapsi on ihan normaali ja perhe muutenkin, niin lapsi vierottautuu ihan itsestään 2-5 vuotiaana, ainakin viimeistään kouluiässä. Meillä lapset ovat saaneet tissiä niin kauan kuin halusivat ja kaikki lopettivat omasta halusta n. 3-vuotiaana. Monet luonnonkansat imettävät lapsiaan 4-5 vuotiaiksi.

Ja niin imetettiin SUomessakin ennenvanhaan ja jos ei maitoa tullut tai muuten piti imetys lopettaa kovin varhain, annettiin vedellä laimennettua lehmänmaitoa ja jotain viljasta tehtyä mössöä. Miksiköhän varsinkin alle 2-vuotiaiden lapsikuolleisuus oli niin suurta?

Varmaan tiedätte, että pitkä imetys vähentää rintasyöpäriskiä? Mutta vasta vähintään 12 kk:n imetyksellä on tämä vaikutus. Miettikääpä sitäkin, kun tuomitsette taaperoimettäjiä.

Minä en sitten ikinä ole ymmärtänyt mihin tuttia tarvitaan, jos vauvaa imetetään. Kammotavan näköistä kun joku 2-3-vuotias kulkee kumipallo suussaan ja yrittää jotain sössöttää toisesta suupielestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/168 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Te taaperoimettäjät: Asiallinen kommentti. Viitsittekö vastata ihan asiallisesti. Toivottavasti osaan kysyä loukkaamatta ketään, sillä en koe taaperoimetystä huonoksi jutuksi. Siis... Miksi ette imetä julkisesti? Jotan salailtavaa ja hävettääväähän siinä tuntuu olevan kun kukaan ei imetä julkisesti, hyvä kun edes vauvaa imetetään julkisesti vaan aina etsitään suojaa ja neljää seinää. :-/

Olis kiva varmaan tuleville tuoreille äideillekin nähdä enemmän imettäviä äitejä kaduilla ja kahviloissa. Tulisi siten imetyskin tutummaksi kaikille eikä olis enää niin tabu.

Minä olen imettänyt julkisesti, pienempiä lapsiani. Jossain vaiheessa vaan sitten lapsi itsekään ei enää halua rintaa kuin vain kotosalla. Mutta pieniä tosiaan olen imettänyt silloin kun he ovat maitoa halunneet.

Varmasti tiedostatkin, että moni paheksuu julkista imetystä? Siitäkin aiheesta täällä monesti yök' itellään :).

Omaa lastani en enää imetä julkisesti, on reilu kolmevuotias. Tai no, sairaalassa imetin " puolijulkisesti" , mm. lastenpäivystyspolilla osastolle menoa odotellessamme kun hän oli sairas (olimme illlasta - yömyöhästä odottelemassa osastolle menoa) - mutta tilanne oli eri kuin normaalisti.

Kolmevuotiastani en imetä julkisesti siksi, että täälläkin olevan kaltaisia ihmisiä on olemassa =) enkä halua lapseni " yök" kommentteja kuulevan. Toisaalta hän nyt ei muutenkaan ota maitoa kuin aamusta + illasta, joskus ei silloinkaan.

Oikeassa olet siinä, että tuoreille äideillä ja tulevillekin äideillä olisi hyvä nähdä vauvoja imetettävän, ja vähän isompiakin :-).

Vierailija
164/168 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja nyt opiskelle ja hienosti pärjää . Ei ole oikeastaan sairastellut mitään ja ei nitään allergiaa. Iltätähteni ei saanut rintamaitoa ollenkaan(olisin halunut imettää edes vähäsen) ja tulos on tämä:on kanamuna allergia

ja kaksi kertaa ollut korvatulehdus(nyt on3v) ja tietenkin on atooppinen ihottuma. eli ei se rintamaito aina ole kaiken a ja o.

mutta toi ison lapsen imetys on kyllä hirveetä !!!!!!!!

Vierailija
165/168 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Ei ole normaalia imettää lasta, joka ei enää ole vauva. Piste!

Vierailija
166/168 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta 28 vuotiaana. Silti en yritä väitää, että oma vastustuskykyni johtuisi siitä, ettei minua ole imetetty. Tutkimusten mukaan vastasyntyneille äidinmaito on tärkeää. samoin voidaan suositella kehitysmaiden lapsille äidinmaitoa n. 2v. Suomessa ei ole terveydellisiä perusteita imettää yli 1-vuotiaita.

Vierailija
167/168 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotiaan imettäminen on pimeää touhua minustakin. Näyttää aika sairaalle mutta taaperon imettäminen parivuotiaaksi on ihan normaalia.

Vierailija
168/168 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse kuittasi asian, että olivat sairaalloisia jo muutenkin kun yhdeksänkuisena eivät vielä innostuneet liikkumaan. Äitini muistaa kyllä siskojensa olleen ihan normaaleja. Tämä siis joskus 60-luvun alussa.

vierihoitoa yms. kuin nykyisin. Siitä seurasi, että imetys ei monellakaan onnistunut (ei maitoa, koska ei lastakaan vierellä heruttamassa). Silloin oli ihan yleistä juottaa lehmänmaitoa ja appelsiinimehua ja sokerivettä vauvoille. Ei siihen kuitenkaan sentään kuoltu. ;) t. muinaisina aikoina 60-luvulla syntynyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi