Nuorella ei ole rahaa eikä kesätöitä, ja nyt odottaa että maksamme hänen kesämenojaan
Hän on nyt 22. Minkä ikäiseksi olette maksaneet matkoja tai festarilippuja? Meillä vanhemmillakaan ei ole varaa mennä mihinkään.
Kommentit (23)
Antaisin kyllä johonkin kivaan rahaa, ei sitä vanhana tarvi mokomia kiertää. Vanhana voi vaan ottaa rennosti kotona, mutta nuorten pitää päästä menemään eikö.
Eikö muka töitä ole?! Niin moni työnantaja valittaa työntekijäpulaa. En enää tuon ikäiselle kustantaisi rientoja.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäriin ja kelaan mars
Sieltäkö bilerahaa??!!
En ole ikinä maksanut lasten omia kesälomareissuja tai festarilippuja. Sanoin että lukion ajan jos asuu kotona niin maksan asunnon ja ruuan ja vaatteet tarpeen mukaan. Sai 50 euroa rahaa per kk taskurahaa 18 v asti multa
Jos teki töitä sai pitää ne tulot
22 nuori?? Provohan tämä on. Mutta juu, eikun töihin. Kyllä joku homma löytyy jos ei ihan laiska plösö oo.
Pääasiallisesti tuossa iässä pitää itse maksaa menot, mutta kyllä auttaisin jos tarvitsee johonkin menoon rahaa, en nyt kuitenkaan kaikkea alkaisi kustantamaan. Itse muutin 18-vuotiaana poikaystävän kanssa yhteen ja alkoi vuokranmaksu ja muutenkin oman elämän kustantaminen. Mitä nuorempana siihen alkaa sen parempi, tottuu siihen että oma elämä täytyy itse kustantaa.
N50
Ei ole aikuisilla enää tuonikäiselle velvollisuutta kustantaa mitään.
Viimeistään 20 vuotiaana omaan kotiin asumaan, kunnan vuokrataloon pääsee kyllä kun laittaa hakemukseen tarvitsevansa ensiasunnon. Sitten syntymäpäivillä ja jouluna voi antaa rahaa lahjaksi, muulloin ei. Kela maksaa päivärahaa, josta voi laittaa pienen osan säästöön.
Onko yrittänyt hakea töitä? Jos on ihan tosissaan hakenut kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, muttei ole tullut valituksi, mahdollisuuksien mukaan voisin antaa rahaa. Mutta jos ei viitsi edes yrittää saada töitä, en minäkään viitsi menoja rahoittaa.
Riippuu siitä miksei ole kesätöitä; onko lukenut pääsykokeisiin tms. Töitä voi vieläkin etsiä, mm. ravintola-alalla on huutava työvoimapula.
Mikäli asuu kotona tekee tietysti kotitöitä vastineeksi ylöspidostaan. Menoja maksatte tietysti oman rahatilanteenne mukaan, ei niin, että itse luovutte kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä maksanut lasten omia kesälomareissuja tai festarilippuja. Sanoin että lukion ajan jos asuu kotona niin maksan asunnon ja ruuan ja vaatteet tarpeen mukaan. Sai 50 euroa rahaa per kk taskurahaa 18 v asti multa
Jos teki töitä sai pitää ne tulot
Elatusvelvollisuus on 18v asti. Laitoitko lapset 10-vuotiaanakin töihin ennen kuin pääsivät Lintsille?
Sanokaa että ei ole vastikkeeronta rahaa että vastineeksi siitä ja siitä,pitää tehdä sitä ja sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tästä vielä tykätään? Töihinhän tuon pitäisi joutua eikä Kelaan festarirahoja pummaamaan :D herramun jee...
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä miksei ole kesätöitä; onko lukenut pääsykokeisiin tms. Töitä voi vieläkin etsiä, mm. ravintola-alalla on huutava työvoimapula.
Mikäli asuu kotona tekee tietysti kotitöitä vastineeksi ylöspidostaan. Menoja maksatte tietysti oman rahatilanteenne mukaan, ei niin, että itse luovutte kaikesta.
Huutava pula osaajista, ei kenestä tahansa pystymetsästä kaivetusta. Sama hoitoalalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tästä vielä tykätään? Töihinhän tuon pitäisi joutua eikä Kelaan festarirahoja pummaamaan :D herramun jee...
Kelasta saa ensihätään tukea kuten muutkin työttömät, ellei ole kussut asioitaan esim. hakematta kouluun.
Vanhimmat lapset on nyt 23 ja 22, koulun loppuun eli johonkin 18 v maksettiin, mutta sen jälkeen on eläneet ihan omillaan. Nuorin täyttää 15, saa nähdä muuttaako sekin pois kotoa 16 ensi vuonna yläkoulun jälkeen niin kuin nuo vanhemmat sisarukset.
Kyllä 22 vuotiaan joutaisi jo heittää pihalle ja sanoa, että käymään saa tulla, muttei asumaan.
En avita bilemenoissa. Autan vain Jos on tarve
Ostaa joku huonekalu
Astioita
Jne