Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vanhempi ottaa lapsen tililtä rahaa?

Vierailija
02.10.2008 |

Jos lapsella on omaa rahaa, vaikka lahjana tai perintönä saatua, taikka itse ansaittua palkkaa, niin saako vanhempi nostaa sitä lapsen nimissä olevalta tililtä niin kuin itse tahtoo?

Mitenkä on asian laita?

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kertokaa oikeasti (alkoi mietityttämään) jos tosiaan lapsella on jostain todella suuri perintö tms, mutta perhe elää tosi köyhästi, mitä sossussa sanotaan tuosta perinnöstä? Perintöön ei saa koskea, mutta sossustakaan ei saa mitään, kun perheen yhteenlaskettu omaisuus on valtava, vai lasketaanko sitä (ja miten nämä omaisuusasiat yleensäkään sossussa menee)?

Vierailija
62/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole itselleni tullut mieleenkään, että menisin vanhemmiltani perimään niitä saatavia, joita ovat tililtäni käytelleet niin minun kuin perheemme hyvinvointiin, kun olin vielä alaikäinen. Teininä minulla oli oma tili, jossa alkusumma oli 0 euroa ja jonne omat säästöni tai tienestini laitoin. Sitä käytin vain minä. Kun täytin 18, vanhempani antoivat minulle tilin, johon olivat jonkun verran minulle vuosien varrella säästäneet. Nyt herääkin kysymys, että vaatisinko heitä nyt palauttamaan kaikki rahani sekä laatimaan selvityksen siitä, mihin rahat ovat kulutettu, jotka tuolla heidän laittamallaan tilillä oli? HAH; HAH! Älytöntä! Mistä ihmeestä tietäisinkään tai miksi minua edes kiinnostaisikaan, kuinka paljon sinne missäkin vaiheessa olisi kertynyt?! Tyytyväinen olen, että ovat minua hyvänä pitäneet ja tarpeeni tyydyttäneet sieltä vauvasta saakka.

Tottakai voimme käyttää lapsemme tiliä hänen hyvinvointiinsa! Käyttäkää nyt te hyvät ihmiset järkeänne, jotka täällä vastustelette päivän selvää asiaa!

... miten olet lastesi rahoja hoitanut. Ei taida paljon auttaa, jos viranomainen iskee sulle lakitekstin kouraan ja sanoo, että asia on näin . "Siis vähät siitä, mitä laki sanoo. Minä olen käyttänyt omaa järkeäni tässä päivänselvässä asiassa." Mahtaa polliisia naurattaa :D

Kyll te mammat ootte nyt sekaisin, aamunapit ovat jäänneet ottamatta ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella jääneet aamunapit ottamatta! Mistäköhän ne meille osaisivat?

Vierailija
64/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi eikä lapsen rahat ole vanhemman omaisuutta, eikä vanhemman käytettävissä. Vaikka kuka sanoisi mitä.

Älkää kierrättäkö niitä rahoja lapsen tilin kautta, jos teillä tosiaan on tiukkaa.

Ja noista isoista isovanhempien lahjoista. Niistä voi ihan oikeastikin tulla sanomista, jos mummo joskus kertoo lapselle, että on perintörahat jo verotussyistä vuosien varrella lapselle lahjoitellut, eikä lapsen tilillä niistä näy kuitenkaan jälkeäkään. Ei ehkä oikeusjuttua, jos lapsi ei halua välejä rikkoa, mutta tuskin ihan hyvää mieltä kuitenkaan.

Vierailija
65/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helpompaa, että pitää kaiken rahaliikenteen omissa nimissään. Perinnöt ovat asia erikseen.

Vierailija
66/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sotkea tähän keskusteluun ollenkaan. Niistä, ainakin meidän suvussa, tehdään aina viralliset paperit lakimiehen avustuksella, joten niihin ei pääse kyllä kukaan muu, kuin henkilö itse kajoamaan. Tai pääsisihän niihinkin, mutta, mutta.....varmaan joutuisi tilille jossain vaiheessa. Papan ja mamman muuten antamat lahjarahat käytetään, kuten mamma ja pappa määräävät tai toivovat. Lapsentililtä kylläkin!

Vierailija
67/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska taloutemme ei ole niin tiukalla, että tarvittaisiin lapsilisiä ruoka ym. menoihin. Kertyypähän siinä sitten lapsille mukavasti pesämunaa, eipähän tarvitse elää opintolainalla sitten, kun joskus pesästä pois lentävät.

eli valtion apu perheille lapsista tulevien 'ylimaaraisten' menojen kattamiseen. Ne ovat siis siina mielessa vanhemmille tarkoitettu. Ne eivat ole lapsen leikkikalu/lomamatkarahoja, tai pesamunaa aikuisialle! Siksi en ymmarakaan miksi monet laittavat lapsilisat lasten tilille...

Vierailija
68/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi toimia lapsesi edunvalvojana tilanteessa, jossa olet jäävi, joten lapsesi saa muun edunvalvojan, joka ajaa syytettä sinua vastaan. Törkeä kavallus ei muuten edes taida olla asianomistajarikos. Viranomaisten tietoon voi tulla heidän oman valvontansa kautta, tai esimerkiksi lapsen läheisten (isovanhemmat, kummit tms.) vihjaamana. Samoin tietysti lapsen toinen vanhempi saattaa nostaa jutun.

Kuka siitä sitten syytteen nostaa Fletcher, jos minä en sitä tee!!!!

Vierailija
69/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vanhemmat ovat köyhiä. Millaisessa tilanteessa tämä olisi mahdollista? Lapsi on perinyt isänsä tai äitinsä, joka on eronnut hänen lähivanhemmastaan - ehkä ihan ymmärrettävää että noita varoja ei ole sopivaa käyttää lähivanhemman ja hänen mahdollisen uusperheensä hyväksi. Tai lapsi on perinyt isovanhempansa, jolloin lapsen vanhemmat on sivuutettu perinnönjaossa - taas, sivuutukseen on ehkä ollut jokin syy, jonka takia varoja ei ole alun perin haluttu vanhempien käyttöön. Tai joku, jolla ei ole mitään tekemistä lapsen vanhempien kanssa, jättää tai lahjoittaa lapselle omaisuutta - miksi tällaista omaisuutta pitäisi käyttää kenenkään muun kuin lapsen hyväksi?

Jos tilanne olisi se että koko perhe näkee nälkää, niin olisi ehkä jotenkin perusteltavissa ostaa lapsen rahoilla vähän perunoita ja jauhelihaa. Mutta sen jälkeen pitäisi miettiä perheen raha-asiat uudestaan, ettei tuollaiseen tilanteeseen enää ajauduta. Koska, sanotaan se nyt vielä kerran: lapsen rahat ovat lapsen rahoja ja elatusvelvollisuus on lapsen vanhemmilla riippumatta siitä miten paljon rahaa lapsen nimissä on. Kannattaa tosiaan miettiä, miksi sitä rahaa pitäisi laittaa lapsen tilille, jos perhe tarvitsisi sitä ihan elämiseenkin. Sitä voinee myös kysyä isovanhemmilta, jos nämä sitkeästi panevat rahoja lapsenlapsen tilille, mutta eivät auta omia lapsiaan rahallisesti.

Vierailija
70/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis minä jäin miettimään tuota, miten siellä sossussa suhtaudutaan tuohon omaisuuteen. Eikös siellä ole se periaate, että jos on omaisuutta, niin sinne luukulle ei ole mitään asiaa?

Vierailija
71/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin palkkarahojen kavallus on iso rikos! Nyt heti rikosilmoitusta kehiin, niin äijä joutuu käräjille. Onks se alkoholisti tai jotain? Käyttöoikeus pois tuollaiselta!

Vierailija
72/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minähän juuri kysyin itsestäni vastaan omia vanhempiani, että jos minä en ilmoitusta tee menneistä varoista, niin eipähän sitä minun puolestani kukaan muukaan tule tekemään. En ollenkaan puhunut suhteestani omiin lapsiini vaan omiin vanhempiini. Ja meillä ei ole ollut tapana puhua raha-asioista, mukaanlukien perinnöt, kuin asianomaisten kanssa, niin noistahan ei nyt sitten kukaan muu tiedäkkään. Ja kun sanoit, että isäni voisi nostaa syytteen äitiäni vastaan, niin tokkopa, kun yhdessä ovat asioita hoitaneet parhaaksi katsomallaan tavalla. Eli kukaanhan ei näitä asioita viranomaisten tietoon saata, jos minä en koe rikosta itseäni kohtaan tapahtuneen, sanoipa laki mitä tahansa. Joku viittasi raiskaukseen ja vähän on kaukaa haettu, koska silloinhan kokisin itse, että minua kohtaan on rikos tapahtunut. Jos en raiskauksestakaan kellekkään hiiskuisi, ei siitä kukaan muu tietäisi, kuin asianomaiset.

Vierailija
73/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin palkkarahojen kavallus on iso rikos! Nyt heti rikosilmoitusta kehiin, niin äijä joutuu käräjille. Onks se alkoholisti tai jotain? Käyttöoikeus pois tuollaiselta!

Vaan dokaavat ja törsäävät ne muuten vaan. Niinkin "kivoja" vanhempia on, että saattavat lapsensa jo alaikäisenä ulosottoon koska eivät ole esim. maksaneet lapsen nimissä tilattuja terveyskeskusmaksuja.

Lain on tarkoitus suojata lasta. Meillä aikuisilla on paljon enemmän keinoja suojella itseämme kuin lapsilla. Ja aikuisilla pitäisi olla OMAT rahat ettei tarvitse kajota lapsen tileihin.

Vierailija
74/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyypillisintä piilorikollisuutta. Samoin muuten ne raiskaukset. Se, että raiskauksen uhri ei syystä tai toisesta kykene tekemään rikosilmoitusta ei kuitenkaan tee raiskauksesta yhtään vähemmän rikosta tai vähemmän vahingoittavaa. Sama juttu lapsen rahojen varastamisessa.

Kysymy6ksestäsi ei ilmennyt, että kyse oli siitä, että vanhempasi varastivat sinun rahasi, mutta jos niin on käynyt ja olit lisäksi aikuistuttuasi niin aivopesty, että et ymmärtänyt tehdä rikosilmoitusta, niin olen toki pahoillani puolestasi, vaikka ymmärrän kyllä, että rikosilmoituksen teko olisi henkisesti ollut hyvin hankalaa. Minua lapsena hakattiin, enkä minäkään ole siitä kyennyt tekemään rikosilmoitusta ja nyt on jo rikosoikeudellisesti vanhentunut asia. Oikeutta ei siis enää voi hakea, mutta toki olen käsitellyt asian, tiedän äitini toimineen väärin ja teen kaikkeni katkaistakseni sukupolvien ketjun.

Rahojen varastaminen voi tietysti olla helpompi antaa vanhemmille anteeksi ja hienoa jos siihen pystyt. Muista kuitenkin, että se, että sinulta varastettiin ei oikeuta sinua varastamaan muilta.

minähän juuri kysyin itsestäni vastaan omia vanhempiani, että jos minä en ilmoitusta tee menneistä varoista, niin eipähän sitä minun puolestani kukaan muukaan tule tekemään. En ollenkaan puhunut suhteestani omiin lapsiini vaan omiin vanhempiini. Ja meillä ei ole ollut tapana puhua raha-asioista, mukaanlukien perinnöt, kuin asianomaisten kanssa, niin noistahan ei nyt sitten kukaan muu tiedäkkään. Ja kun sanoit, että isäni voisi nostaa syytteen äitiäni vastaan, niin tokkopa, kun yhdessä ovat asioita hoitaneet parhaaksi katsomallaan tavalla. Eli kukaanhan ei näitä asioita viranomaisten tietoon saata, jos minä en koe rikosta itseäni kohtaan tapahtuneen, sanoipa laki mitä tahansa. Joku viittasi raiskaukseen ja vähän on kaukaa haettu, koska silloinhan kokisin itse, että minua kohtaan on rikos tapahtunut. Jos en raiskauksestakaan kellekkään hiiskuisi, ei siitä kukaan muu tietäisi, kuin asianomaiset.

Vierailija
75/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan dokaavat ja törsäävät ne muuten vaan. Niinkin "kivoja" vanhempia on, että saattavat lapsensa jo alaikäisenä ulosottoon koska eivät ole esim. maksaneet lapsen nimissä tilattuja terveyskeskusmaksuja.

Lain on tarkoitus suojata lasta. Meillä aikuisilla on paljon enemmän keinoja suojella itseämme kuin lapsilla. Ja aikuisilla pitäisi olla OMAT rahat ettei tarvitse kajota lapsen tileihin.

Myös niitä pikavippejä yms otetaan lasten nimiin... Tästä ollut uutisiisakin jotain juttua. En ikimaailmassa voisi tehdä niin.

Meillä kyllä on käyttöoikeus lapsen tiliin ja ollaan sieltä tililtä nostettu rahaa esim. talvihaalariin jonka mummo on sinne laittanut. Mistään isoista summista ei kuitenkaan ole kyse. Eikä lapsen tilillä paljoa ole rahaa olluitkaan. Mutta en ole tiennyt tekeväni mitään väärää...

Tarkoitus on sitten myöhemmin alkaa säästämään lapsilisiä lapsen tilille ja säästää ne hänelle, nyt ne lisät menee vielä elämiseen. ( lapsi on nyt 3). perinnöt yms on sitten erikseen ja niitä tuskin tultaisiin käyttämään vaan ne varmaan sijoitettaisiin tms.. että sitten olisi vaikka omaa asuntoa varten rahaa tms..

Vierailija
76/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenties sellaisiin tarkoituksiin, jota vanhemmat eivät hyväksy. 18-vuotiaat eivät välttämättä ole rahankäytössään kovin järkeviä. No, toisaalta mitä väliä, jos summat ovat alle 100 000.

koska taloutemme ei ole niin tiukalla, että tarvittaisiin lapsilisiä ruoka ym. menoihin. Kertyypähän siinä sitten lapsille mukavasti pesämunaa, eipähän tarvitse elää opintolainalla sitten, kun joskus pesästä pois lentävät.

i]

Vierailija
77/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikos. Ymmärrän, että se ei pikkusummista puhuttaessa tule sillä tavalla mieleen. Mutta nyt tiedät paremmin ja voit jatkossa toimia niin, että jos mummo haluaa antaa rahaa talvihaalariin tai turvaistuimeen tai polkupyörään tms. niin hän laittaa rahat suoraan sinun tilillesi. Niin asia on selvä ja lainmukainen.

Meillä kyllä on käyttöoikeus lapsen tiliin ja ollaan sieltä tililtä nostettu rahaa esim. talvihaalariin jonka mummo on sinne laittanut. Mistään isoista summista ei kuitenkaan ole kyse. Eikä lapsen tilillä paljoa ole rahaa olluitkaan. Mutta en ole tiennyt tekeväni mitään väärää...

Vierailija
78/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä varastaisi rahaa lapsiltani. Minä olen aikuinen ja minun tehtäväni on huolehtia siitä, että lapset saavat kaiken tarvitsemansa. Ylimääräisiä hankintoja sille lapselle on ok hankkia niillä lapsen omilla rahoilla. Noita ylimääräisiä on mun mielestäni esim. jokin kielikurssi tai mopo tms.

Meillä on nykyisin niin hyvä rahallinen tilanne, että itsekin laitetaan lapsille säästöön. Aina ei näin ole ollut. Ikinä ei ole kuitenkaan sellainen käynyt mielessäkään, että lasten tileihin kajoaisimme. Ne on lasten rahoja. Sinne on laitettu lasten saamat rahalahjat ja nykyisin tosiaan itsekin laitetaan ekstraa molemmille. Molemmat saivat nuo ekat tilinsä appivanhemmilta kastelahjaksi. Nyt me ollaan jo itsekin avattu molemmille tilit, joihin saavat lapset itsekin säästää.

tyypillisintä piilorikollisuutta. Samoin muuten ne raiskaukset. Se, että raiskauksen uhri ei syystä tai toisesta kykene tekemään rikosilmoitusta ei kuitenkaan tee raiskauksesta yhtään vähemmän rikosta tai vähemmän vahingoittavaa. Sama juttu lapsen rahojen varastamisessa.

Kysymy6ksestäsi ei ilmennyt, että kyse oli siitä, että vanhempasi varastivat sinun rahasi, mutta jos niin on käynyt ja olit lisäksi aikuistuttuasi niin aivopesty, että et ymmärtänyt tehdä rikosilmoitusta, niin olen toki pahoillani puolestasi, vaikka ymmärrän kyllä, että rikosilmoituksen teko olisi henkisesti ollut hyvin hankalaa. Minua lapsena hakattiin, enkä minäkään ole siitä kyennyt tekemään rikosilmoitusta ja nyt on jo rikosoikeudellisesti vanhentunut asia. Oikeutta ei siis enää voi hakea, mutta toki olen käsitellyt asian, tiedän äitini toimineen väärin ja teen kaikkeni katkaistakseni sukupolvien ketjun.

Rahojen varastaminen voi tietysti olla helpompi antaa vanhemmille anteeksi ja hienoa jos siihen pystyt. Muista kuitenkin, että se, että sinulta varastettiin ei oikeuta sinua varastamaan muilta.

Vierailija
79/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs sitten esim ne lapsen reimatecit, polkupyörät, sänky ym. omaisuus, joista kertyy yhteenlaskettuna myös aika lailla. Onko äidillä oikeus myydä ne huutonetissä tai antaa pienemmälle sisarelle tai jopa lahjoittaa pois? Miten ne eroavat näistä pienistä mummoilta saaduista lahjasummista, jotka makaavat lapsen tilillä rahana?

Vierailija
80/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen oma noista voisi lähinnä olla lapsen lahjaksi saama polkupyörä (jonka jällleenmyyntihinta ei todennäköisesti ole kummoinen.) Vanhempien ostamat huonekalut ja vaatteet ovat vanhempien omaisuutta, vaikka he ne antaisivatkin lapsen käyttöön. Vanhemmilla ei esimerkiksi ole velvollisuutta antaa pois kotoa muuttavalle lapselle lapsen käyttämiä huonekaluja mukaan, koska ne eivät ole lapsen omaisuutta. Moni tietysti antaa tai vaihtoehtoisesti avustaa uusien hankkimisessa, jotta vanhat jäävät kotiin vierailuja varten, mutta se on toinen asia.

No entäs sitten esim ne lapsen reimatecit, polkupyörät, sänky ym. omaisuus, joista kertyy yhteenlaskettuna myös aika lailla. Onko äidillä oikeus myydä ne huutonetissä tai antaa pienemmälle sisarelle tai jopa lahjoittaa pois? Miten ne eroavat näistä pienistä mummoilta saaduista lahjasummista, jotka makaavat lapsen tilillä rahana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi