Saako vanhempi ottaa lapsen tililtä rahaa?
Jos lapsella on omaa rahaa, vaikka lahjana tai perintönä saatua, taikka itse ansaittua palkkaa, niin saako vanhempi nostaa sitä lapsen nimissä olevalta tililtä niin kuin itse tahtoo?
Mitenkä on asian laita?
Kommentit (129)
niin sais vapaammin ostella lapselle niillä jotain, ei tartteis kellekkään selitellä.
Lapsen omaisuus on sijoitettava siten, että sen säilymisestä on riittävä varmuus ja että sille saadaan kohtuullinen tuotto. Alaikäisen varat on aina sijoitettava hänen nimissään olevalle pankkitilille tai muuhun hänen nimissään olevaan sijoituskohteeseen, eikä niitä saa sekoittaa toisten varoihin.
ettei valvontakameroista tunnista. Se, että lapsen rahoja ei laiteta pankkitilille (tai muihin asianmukaisiin sijoituksiin) on paitsi laitonta, myös helpottaa niiden väärinkäyttöä.
Se, että lapsella on omaisuutta, ei millään tavoin vähennä vanhempien elatusvelvollisuutta. Lapsen rahoja ei saa käyttää sellaiseen, jonka ostaisit lapselle, vaikka tällä ei rahaa olisikaan. Eli jos ostaisit lapselle muutenkin talvihaalarin, et saa ostaa sitä lapsen rahoilla. Jos sinulla sen sijaan ei muuten olisi rahaa lähettää lasta kielikurssille, mutta lapsi haluaa ja koet sen itse järkeväksi, niin siihen voit käyttää lapsen omia varoja.
Lapset eivät ole vanhempiensa omaisuutta, joihin liittyvissä asioissa saisi toimia mielensä mukaan miten vain. Vanhemmilla on huoltajina (ja edunvalvojina) tiettyjä oikeuksia lapsen asioissa, mutta ei vapaata käyttö- ja toimintaoikeutta sen enempää lapsen rahoihin kuin tämän henkilöönkään. Vaikka lapsi on kuinka oma, siltä ei silti saa sen enempää varastaa, lyödä kuin pitää nälässäkään.
niin sais vapaammin ostella lapselle niillä jotain, ei tartteis kellekkään selitellä.
taloudellisesti, että pakko oli lainata.
lapsen tiliin.
Mutta eipä ole tarvinnut sieltä mitään nostaa ja sitäpaitsi joka ainut sentti on mun panemia rahoja.vaikka kuinka olis käyttöoikeus ja sun laittamat rahat.
Niin kauna kuin lapseni on alaikäinen, minulla on nosto-oikeus.
On se kumma ettei ketää ole mitään kysellyt vaikka olen nostanut poikani tilin tyhjäksi monta monta kertaa ja omaisuutta on sentään pojallakin jo yli 15 000,-
Tuurilla saatat tuollaisesta selvitä kuin koira veräjästä, mutta edessä voi sitten olla myös syytteet törkeästä kavalluksesta, tuomio (vankeutta) ja korvauksien maksu (kavaltamasi summa korkoineen.)
Tietysti jos pystyt sitten myöhemmin osoittamaan esimerkiksi kuiteilla, että rahan käyttö ei ole ollut kavallus, niin asia on toinen. Jos lapsellasi on omaisuutta yli 15 000 euroa olet velvollinen ilmoittamaan siitä maistraattiin, jonka jälkeen olet myös vevollinen selvittämään maistraatille omaisuuden hoitoa. Teet kerran vuodessa vuositilin, josta omaisuuden hoito selviää ja toimitat maistraattiin.
Niin kauna kuin lapseni on alaikäinen, minulla on nosto-oikeus.
On se kumma ettei ketää ole mitään kysellyt vaikka olen nostanut poikani tilin tyhjäksi monta monta kertaa ja omaisuutta on sentään pojallakin jo yli 15 000,-
Lapseni ollessa 2v (vuonna 1998) , taloutemme joutui kaaokseen työttömyyden vuoksi. Nostin silloin lapsen tililtä 200 markkaa, että saimme ruokaa kaupasta siihen saakka kun työttömyyskorvaus tulee. Lapsen tililla oli silloin n. 500 markkaa.
Olenko todella lain silmissä rikollinen?
Jos taas et maksanut rahoja takaisin, niin periaatteessa se on väärin eli olet lain mukaan varastanut lapseltasi.
Että sillä voi sitten mennä vaikka kampaajalle kerran kuussa? HÄH.
miksei sitten kukaan tule sanomaan että maistraattiin pitäisi jotain ilmoitella ? Luulisi että maistraatti lähettää kirjeen ja pyytää, mutta pojallani on ollut jo 7-8 v yli 15 000,- omaisuus.
Törkeä kavallus=))) Päivän paras juttu. Kysys vaikka pankista tota juttua. Vähäsen luulen että heität noita juttua hatusta ilman minkäälaista tietoa. Itse olen pankista kysynyt asiaa ja vastaus oli, olen lapseni huoltaja ja siksi voin nostaa rahaa lapsieni tililtä kysymättä tai ilmoittamatta sitä kenellekään.
miksei sitten kukaan tule sanomaan että maistraattiin pitäisi jotain ilmoitella ? Luulisi että maistraatti lähettää kirjeen ja pyytää, mutta pojallani on ollut jo 7-8 v yli 15 000,- omaisuus.
Törkeä kavallus=))) Päivän paras juttu. Kysys vaikka pankista tota juttua. Vähäsen luulen että heität noita juttua hatusta ilman minkäälaista tietoa. Itse olen pankista kysynyt asiaa ja vastaus oli, olen lapseni huoltaja ja siksi voin nostaa rahaa lapsieni tililtä kysymättä tai ilmoittamatta sitä kenellekään.
siis tarkoitan että lapsen täytyy itse tarkkailla tiliä, käytännössä ei kukaan muu.
ja lasten ollessa alaikäisiä, manhemmilla on täysi käyttö oikeus lasten tileihin! Meillä lastentileissä merkintä, että vanhempien oltava yhdessä paikalla, jos tileiltä aikoo rahaa ottaa!
Jos pidät rahojasi sellaisessa pankissa, josta saat vastauksen että voit käyttää lapsesi rahoja miten paljon vaan ja mihin haluat, niin tuskin siellä osataan mitään muutakaan. Suosittelen pankin vaihtoa. Tottakai saat nostaa lapsen tililtä rahaa mutta myöhemmässä vaiheessa sinulla on näyttövelvollisuus, mihin olet sen rahan käyttänyt.
Omassa pankissani sijoitusneuvoja teki minulle kyllä hyvin selväksi, mihin minulla on lain mukaan oikeus ja mihin ei. Lapsistani rikkaimmalla on tällä hetkellä n. 5000 euron sijoitukset, ei perintöjä yms, vain pelkkiä lahjoja kerättynä tilille.
Ja tosiaan, yli 15 000 euron omaisuudesta on jo tehtävä tili maistraatiin, joka sitten valvoo että lapsen etu toteutuu. Pankki ei tuota ilmoitusta sinne voi tehdä. Tosiaan omat vanhemmat ei aina ole niitä parhaita edunvalvojia. Varsinkin jos on niin köyhiä, että joutuu lapsen tiliä tyhjentämään ruokalaskun maksuun.
Ja muista että jollet sinä pysty selittämään mistä rahat on kotoisin, mihin niitä on käytetty, lapsesi joutuu viimeistään siinä vaiheessa verottajan hampaisiin, kun ilman palkkatuloja olevana opiskelijana ostaa 18-vuotiaana itselleen ensiasunnon. Ellei hän pysty kertomaan miten tuon asunnon rahoitti, ne katsotaan pahimmillaan lahjana vanhemmilta ja sitten pamahtaa lahjavero. Kaikki tiliotteet kannattaa säästää huolellisesti, ainakin siihen asti kun lapsi on täysi-ikäinen.
tule sinulle kertomaan, että niin ei saa tehdä? Tai syyllistyy veropetoksiin, koska kukaan ei tullut kertomaan, että varoja pitäisi maksaa?
Toki huoltajalla on oikeus nostaa lapsen pankkitililtä rahaa, pankki ei ole sitä valvova viranomainen. Kyse ei ole siitä nostosta, vaan siitä, mihin ne rahat noston jälkeen menevät. Jos ne menevät toiseen varmaan ja luotettavaan sijoitukseen, tai jos ne käytetään sellaiseen lapsen omaan menoon, johon lapsen omaisuutta saa käyttää, niin hyvä. Mutta jos ne menevät lapsen peruselatukseen tai vanhempien menoihin, niin kyse on kavalluksesta, usein törkeäksi luettavasta sellaisesta. Tässä pätkä rikoslakia kavalluksia koskien:
(24.8.1990/769)
«Kavallus»
Joka anastaa hallussaan olevia varoja tai muuta irtainta omaisuutta, on tuomittava kavalluksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi.
Kavalluksesta tuomitaan myös se, joka anastaa löytämiään tai erehdyksen kautta haltuunsa saamiaan varoja tai muuta irtainta omaisuutta.
Kavalluksesta tuomitaan niin ikään se, joka saatuaan toimeksiannon perusteella tai muulla sellaisella tavalla haltuunsa varoja, joiden arvo hänen on tilitettävä toiselle, oikeudettomasti käyttämällä sanottuja tai niiden tilalle tulleita varoja taikka muulla sellaisella tavalla aiheuttaa tilitysvelvollisuuden täyttämättä jäämisen joko sovittuna tai muuten edellytettynä aikana.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun anastamisen yritys on rangaistava.
5 § (24.8.1990/769)
Törkeä «kavallus»
Jos kavalluksessa
1) kohteena on erittäin arvokas omaisuus tai suuri määrä varoja,
2) aiheutetaan rikoksen uhrille tämän olot huomioon ottaen erityisen tuntuvaa vahinkoa tai
3) rikoksentekijä käyttää hyväkseen erityisen vastuullista asemaansa
ja «kavallus» on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kavalluksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.
Yritykseen on vastaavasti sovellettava, mitä 4 §:ssä on yrityksestä säädetty.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, että kieltämättä nykyisin maistraatit voisivat hieman näyttävämmin tiedottaa näistä asioista. Nykyisin lapsillakin on yhä useammin enemmän omaisuutta ilman, että vanhemmilla on erityistä tietoutta tällaisten asioiden hoidosta, joten olen varma, että kaltaisiasi vanhempia, jotka tietämättään rikkovat lakia (tietämättömyys ei muuten Suomessa sitten auta mitään, jokaisen oletetaan olevan tietoinen ja vaikea sitä tietysti olisikin perustella, että ei tietänyt, että toisen ihmisen rahoja ei saa varastaa) on varmasti paljon.
Eipä ole itselleni tullut mieleenkään, että menisin vanhemmiltani perimään niitä saatavia, joita ovat tililtäni käytelleet niin minun kuin perheemme hyvinvointiin, kun olin vielä alaikäinen. Teininä minulla oli oma tili, jossa alkusumma oli 0 euroa ja jonne omat säästöni tai tienestini laitoin. Sitä käytin vain minä. Kun täytin 18, vanhempani antoivat minulle tilin, johon olivat jonkun verran minulle vuosien varrella säästäneet. Nyt herääkin kysymys, että vaatisinko heitä nyt palauttamaan kaikki rahani sekä laatimaan selvityksen siitä, mihin rahat ovat kulutettu, jotka tuolla heidän laittamallaan tilillä oli? HAH; HAH! Älytöntä! Mistä ihmeestä tietäisinkään tai miksi minua edes kiinnostaisikaan, kuinka paljon sinne missäkin vaiheessa olisi kertynyt?! Tyytyväinen olen, että ovat minua hyvänä pitäneet ja tarpeeni tyydyttäneet sieltä vauvasta saakka.
Tottakai voimme käyttää lapsemme tiliä hänen hyvinvointiinsa! Käyttäkää nyt te hyvät ihmiset järkeänne, jotka täällä vastustelette päivän selvää asiaa!
Tässä ketjussa oli jo linkki tuonne maistraatin sivuille. Ole hyvä ja lue ihan ajatuksen kanssa. Et todellakaan voi käyttää lapsesi rahoja oman pääsi mukaan. Voi tulla kalliiksi jossain vaiheessa. Jos olet pankista moisia neuvoja saanut, kehottaisin kysymään uudestaan. Voit vaikka viedä sinnekin luettavaksi tuon linkin tekstin.
Kaikki sijoitukset ja säästöt menee meidän nimiin, ja toki ne hyödyttävät myös lasta. Ihan älytöntä laittaa lapsen nimiin isoja summia, jotka hän sitten voi 18-vuotiaana typeryyksissään mällätä johonkin turhaan, eikä me voitaisi sitä estää.
eli valtion apu perheille lapsista tulevien 'ylimaaraisten' menojen kattamiseen. Ne ovat siis siina mielessa vanhemmille tarkoitettu. Ne eivat ole lapsen leikkikalu/lomamatkarahoja, tai pesamunaa aikuisialle! Siksi en ymmarakaan miksi monet laittavat lapsilisat lasten tilille...
Esim tama ote KELAn sivuilta viittaa vanhempaan lapsilisan saajana, ei lapseen:
"Yksinhuoltajan korotettuun lapsilisään on oikeus lapsilisän saajalla, joka ei ole lapsilisän maksukuukauden alkaessa avio- tai avoliitossa tai joka ennen maksukuukauden alkua on muuttanut puolisostaan erilleen yhteiselämän lopettamiseksi."
Exällä on tiliin käyttöoikeus niin kuin minullakin. Oli kyllä järkytys nuorelle kun vaivalla ansaitut rahat oli siirretty isän tilille.
No, palkka menee nyt minun tililleni ja poliisiasia kai tästä on tehtävä
ap