Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten valitsitte tuleeko lapselle äidin vai isän sukunimi?

Vierailija
24.09.2022 |

Pidin oman sukunimeni, ja nyt tämä tilanne edessä. Mies haluaisi lapselle oman sukunimensä, mutta minusta tuntuisi oudolta että oltaisiin lapsen kanssa eri sukunimellä. Kumpikin nimi on tavallinen -nen-loppuinen, joten harvinaisuuden tai nimen kauneuden perusteella ei oikein voi valita.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinpaikan mukaan, ja olemme asuneet isän kotipaikalla.

Vierailija
2/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut tuon suhteen mitään ongelmaa. Pois nukkunut vaimoni päätti. Että lapsille tulee isän nimi. Minula ei ollut asiaan mitään sanomista. Ja vaikka olisi ollutkin, niin sillä tuskin olisi ollut mitään vaikutusta. Hän päätti.

Tässä täytyy huomata, että kaksi lapsistamme syntyi kun elimme synnissä avoliitossa ja vasta kolmas avioliitossa. Silti vaimoni päätti, että lapsille pitää antaa isän sukunimi.

Otti sitten myös minun sukunimeni kun menimme naimisiin. Vaikka meillä olikin se tilanne, että hänen sukunimellään oli tässä maassa noin 35 henkeä ja minun sukunimelläni noin 35 henkeä. Pitäisikin itse asiassa laskea, isän kaksi veljeä kun on kuollut vuoden sisällä ja ketäs muita, meitä saattaa olla alle 30.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukunimi on ulkomailla hankala ja se on muutenkin ruma. Miehen nimi on lyhyt ja napakka ja se on selkeä missä päin maailmaa tahansa, kun siinä ei ole äätä tai öötä.

Ja juu, kyllä Räikkönenkin on ulkomailla pärjännyt, mutta aivan varmasti hän on saanut varsinkin alussa tavata nimeään useaan otteeseen.

Vierailija
4/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän nimi.

Vierailija
5/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin asuinpaikan mukaan. Asumme isän kotipaikkakunnalla ja kotiosoitteemmekin sisältää tuon miehen ja lasten sukunimen.

Vierailija
6/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ollut tuon suhteen mitään ongelmaa. Pois nukkunut vaimoni päätti. Että lapsille tulee isän nimi. Minula ei ollut asiaan mitään sanomista. Ja vaikka olisi ollutkin, niin sillä tuskin olisi ollut mitään vaikutusta. Hän päätti.

Tässä täytyy huomata, että kaksi lapsistamme syntyi kun elimme synnissä avoliitossa ja vasta kolmas avioliitossa. Silti vaimoni päätti, että lapsille pitää antaa isän sukunimi.

Otti sitten myös minun sukunimeni kun menimme naimisiin. Vaikka meillä olikin se tilanne, että hänen sukunimellään oli tässä maassa noin 35 henkeä ja minun sukunimelläni noin 35 henkeä. Pitäisikin itse asiassa laskea, isän kaksi veljeä kun on kuollut vuoden sisällä ja ketäs muita, meitä saattaa olla alle 30.

Miksi sinä hyväksyisit tuollaisen, että sinulla ei ole päätäntävaltaa asiaan? Ootko ihan tossu?

Vierailija
7/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette miettineet näit asioita ajoissa? Totuus on, että sinä jyräät lopulta ja runnot oman tahtosi läpi. Muille kerrot toki et yhteinen päätös.

Vierailija
8/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniimpi harvinaisempi nimi "voitti".

Kaverin mies otti vaimon sukunimen. Miehen sukunimi oli hirmu yleinen joten näin päättivät. Ei hullumpi idea, varsinkin jos on tarjolla kauniimpi harvinaisempi vaihtoehto.

Vierailija
9/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei voi tunkea omaansa automaattisesti, voihan se olla "huonompi" nimi vertailussa. Lapselle haetaan parasta mahdollista nimeä. Se vaikuttaa koko elämään.

Vierailija
10/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua ei haittaa et mies kokee samaa ulkopuolisuutta lapsen kanssa? Oma napa tårkein?

Vierailija
11/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ilmoitti jo kauan ennen lasten syntymää, että jos minulla ei ole mitään sitä vastaan, saavat lapset sukunimeni. Häntä oli kiusattu aikoinaan omasta sukunimestään (sama kuin aikoinaan kuuluisalla rikollisella), joten hän tätä toivoi. Koska emme ole menneet naimisiin, ei asia ole ollut ongelma missään vaiheessa eikä miestä yhtään ahdista se, että meillä on eri sukunimet.

Jos minä olisin yksin valinnut, olisin valinnut samoin.

Vierailija
12/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laajalti näkyvä työ, joten lapsille laitettiin isän sukunimi.

Vierailija
13/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äiti. Halusin lapsille isän nimen koska järkeilin että sillä tavalla isä sitoutuu lapsiin paremmin. Oli hyvä logiikka. Lapset ovat jo täysi-ikäisiä ja ollaan ajat sitten erottu heidän sun kanssa. Ovat isän kanssa edelleen läheisiä.

Vierailija
14/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lapsella annetaan isän sukunimi, MUN mielestä luonnollisempaa noin. Mulla on oma sukunimi ja lapsella exän sukunimi. Ei ole ollut ongelma mulle, että lapsella on eri sukunimi.

Vierailija
15/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin miehelle että koska minä joudun tuskalla ja kivulla synnyttämään lapset, he saavat minun sukunimeni. Ja niin he saivatkin.

Vierailija
16/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa ennenkuin lasta haaveilette. Ei tule yllätyksiä.

Vierailija
17/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni Suomen lain mukaan, eli äitin sukunimi tuli.

Vierailija
18/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukunimeni tuli lapsille tietenkin, koska lapset on nimenomaisesti miehenä minun sukuni jatkumoa myös nimessä.

Vierailija
19/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni isä kuoli, kun olin raskaana. Valitsin oman sukunimeni, koska ensinnäkin isyyden vahvistus piti tehdä isän kuoltua oikeuden kanssa ( ja esim. dnatesteissä meni pitkään). Ja ajattelin, että on myöskin helpompi , että meillä on yhteinen sukunimi.

Jos puolisoni olisi elänyt, olisi lapsi saanut hänen sukunimen. 

Vierailija
20/47 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me avoliitossa ja lapsilla miehen sukunimi, niin ei ihmisten tarvi arvuutella isää.

Tosin siinä vaiheessa en olisi uskonut asuvani saman miehen kanssa vielä kahdenkymmenen vuoden päästäkin. N50+

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän