Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vanhempi ottaa lapsen tililtä rahaa?

Vierailija
02.10.2008 |

Jos lapsella on omaa rahaa, vaikka lahjana tai perintönä saatua, taikka itse ansaittua palkkaa, niin saako vanhempi nostaa sitä lapsen nimissä olevalta tililtä niin kuin itse tahtoo?

Mitenkä on asian laita?

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole itselleni tullut mieleenkään, että menisin vanhemmiltani perimään niitä saatavia, joita ovat tililtäni käytelleet niin minun kuin perheemme hyvinvointiin, kun olin vielä alaikäinen. Teininä minulla oli oma tili, jossa alkusumma oli 0 euroa ja jonne omat säästöni tai tienestini laitoin. Sitä käytin vain minä. Kun täytin 18, vanhempani antoivat minulle tilin, johon olivat jonkun verran minulle vuosien varrella säästäneet. Nyt herääkin kysymys, että vaatisinko heitä nyt palauttamaan kaikki rahani sekä laatimaan selvityksen siitä, mihin rahat ovat kulutettu, jotka tuolla heidän laittamallaan tilillä oli? HAH; HAH! Älytöntä! Mistä ihmeestä tietäisinkään tai miksi minua edes kiinnostaisikaan, kuinka paljon sinne missäkin vaiheessa olisi kertynyt?! Tyytyväinen olen, että ovat minua hyvänä pitäneet ja tarpeeni tyydyttäneet sieltä vauvasta saakka.

Tottakai voimme käyttää lapsemme tiliä hänen hyvinvointiinsa! Käyttäkää nyt te hyvät ihmiset järkeänne, jotka täällä vastustelette päivän selvää asiaa!

... miten olet lastesi rahoja hoitanut. Ei taida paljon auttaa, jos viranomainen iskee sulle lakitekstin kouraan ja sanoo, että asia on näin . "Siis vähät siitä, mitä laki sanoo. Minä olen käyttänyt omaa järkeäni tässä päivänselvässä asiassa." Mahtaa polliisia naurattaa :D

Vierailija
42/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tarkoittaa sitä, että vanhemmilla on rahoihin käyttöoikeus? Ei tietenkään tarkoita. Meillä on lapsilla korkeakorkoisilla tileillä isovanhemmilta saatuja lahjarahoja, tuhansia euroja/lapsi, ja tietenkin meillä on tileihin käyttöoikeus, kuka muu niitä tilejä muuten hoitaisi. Mutta missään tapauksessa meillä ei ole mitään oikeutta niihin rahoihin, ne ovat lasten rahoja, ja aikuisena saavat ne käyttöönsä.

Me elätämme heidät tässä vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole itselleni tullut mieleenkään, että menisin vanhemmiltani perimään niitä saatavia, joita ovat tililtäni käytelleet niin minun kuin perheemme hyvinvointiin, kun olin vielä alaikäinen. Teininä minulla oli oma tili, jossa alkusumma oli 0 euroa ja jonne omat säästöni tai tienestini laitoin. Sitä käytin vain minä. Kun täytin 18, vanhempani antoivat minulle tilin, johon olivat jonkun verran minulle vuosien varrella säästäneet. Nyt herääkin kysymys, että vaatisinko heitä nyt palauttamaan kaikki rahani sekä laatimaan selvityksen siitä, mihin rahat ovat kulutettu, jotka tuolla heidän laittamallaan tilillä oli? HAH; HAH! Älytöntä! Mistä ihmeestä tietäisinkään tai miksi minua edes kiinnostaisikaan, kuinka paljon sinne missäkin vaiheessa olisi kertynyt?! Tyytyväinen olen, että ovat minua hyvänä pitäneet ja tarpeeni tyydyttäneet sieltä vauvasta saakka.

Tottakai voimme käyttää lapsemme tiliä hänen hyvinvointiinsa! Käyttäkää nyt te hyvät ihmiset järkeänne, jotka täällä vastustelette päivän selvää asiaa!

Vierailija
44/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että osaisimme kasvattaa lapsemme yhtä vastuullisiksi rahan käytössä, kuin itse olemme olleet ja siksi säästää lapsen tulevaisuuden varalle, jotta hän myös vähän helpommalla pääsisi.Toivoisi myös että auktoriteetit säilyisivät, kuten ne säilyivät itsellänikin. Vaikka sain 18 v tilini käyttööni, ei tullut mieleenikään käyttää noita vanhempien vaivoin säästämiä rahoja joutavaan. Opiskeluun ne menivät ja osa edelleen säästössä. Eihän sitä voikkaan tietää, millaisia lapsistani kasvaa, mutta toivoa saattaa ja siksipä toimin, kuten vanhempanikin. Sieltä olen mallini saanut ja se riski on otettava, ettei näin käykkään omieni kanssa. Tämä siis selvityksenäni siitä, miksi lapsilla on omat säästötilit.

Vierailija
45/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne lapselle ostetut reimatecit? Jos ne myy huutonetissä, eikös sekin ole lapsen rahaa?

Jotenkin mielestäni outoa, että jos itse pistää lapsen tilille rahaa, siihen ei sitten missään tapauksessa koskea. Ja entäs jos perheellä on raha todella tiukalla, niin eikös ne sossussa katso varallisuudeksi sen lapsenkin omaisuuden?

Vierailija
46/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Miksi se viranomainen tulisi lakikirjaa käteeni läppäämään? Ai kun lapseni tekee ilmoituksen ? Vain toivoa saattaa, ettei hän niin vähä-älyiseksi kasva, vaikka mistäpäs sitä nykyään enää tietää, kun vanhemmatkin tuntuvat tuollaisia olevan. Vaikka joku toinen vanhempi ilmoittaisi......mmmmmhhhhh.....

Vierailija
47/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi sanoa että lapsilistä olisivat "äidille tarkoitettu". Entäs isä tai muu huoltaja? Ja kun ne ovat lapsesta koituvia kuluja, niin ei silloin voi sanoa että ne olisivat tarkoitettu äidille. Jollei sitten ajatella että lapsista aiheutuu niin paljon harmaita hiuksia että lapsilisällä voi käydä värjäämässä ne pois...sehän on lapsesta koituvaa kulua ;)

Vierailija
48/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varastaminen on poikkeuksellisen raukkamaista. Tässä asiassa ei ole mitään epäselvää tai varaa "järjenkäyttöön." Suomessa ihmisellä on oikeus omaisuuteen. Ikä tai henkinen kapasiteetti ei vaikuta asiaan. Jos lapsella tai dementoituneella vanhuksella tai muuten vajaavaltaisella on omaisuutta, se on silti juuri tämän henkilön omaisuutta, eikä sitä muut saa käyttää kuin omaansa. Kun sitten sattuu olemaan jonkun vajaavaltaisen edunvavoja, niin jo nimityskin sanoo, että pitää valvoa kyseisen henkilön etua, ei omaansa. Ja ei ole esimerkiksi lapsen tai vanhuksen etu, että hänen edunvalvojansa tuhlaa hänen omaisuutensa.

Huoltajat ovat vastuussa lapsensa elatuksesta ja hyvinvoinnista. Ei lapsi itse. Se, että lapsella on varoja, ei muuta tätä yhtään mihinkään.

Totta on, että nämä ovat rikoksia, joista ei helposti joudu vastuuseen samoin kuin muutkin lapseen kohdistuvat rikokset. Lapsi harvoin edes 18 vuotta täytettyään kykenee nousemaan vanhempiaan vastaan ja ajamaan asiaansa rikosasiassa, jossa vanhemmat ovat tekijöitä. Koskee niin lapsen pahoinpitelyjä, seksuaalista hyväksikäyttöä kuin lapselta varastamistakin.

Vierailija
49/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs jos ne mummo ja pappa antavat lapselle vuoteen vaikkapas paritonnia ja sanoo, että käyttäkää varat lapsen hyväksi; käytte vaikkapas matkalla tai muuta. Meillä menee kyllä lapsen tilille rahat, mutta sieltä niitä nostetaan hänen vaatteisiin, tarvikkeisiin sekä matkoihin, joita yhdessä teemme. Täytyypäs tästälähin alkaa mummolta ja papalta ottamaan kirjallinen todiste siitä, mihin haluavat rahat käytettävän. Ja siksi menevät jokaisen lapsen omalle tilille, jotta jokaisella pysyy kirjanpito siitä, mitä kullekkin on hankittu. Ettei vaan toiselle anneta enemmän tai vähemmän....

Vierailija
50/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan koe, että rikosta olisi koskaan tapahtunut, josta ketään tarvitsisi hirteen nostaa!

Vierailija
51/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne verottomiksi muutu vaikka suoraan sinne menisivätkin, koska ne eivät ole alunperin lapsen omia rahoja. Ja jos niitä tarvitaan perheen elatukseen, mikä on ok, niin laittakaa vanhempien tilille, niin ei tule jälkipuheita.

Vierailija
52/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varastaminen on poikkeuksellisen raukkamaista. Tässä asiassa ei ole mitään epäselvää tai varaa "järjenkäyttöön." Suomessa ihmisellä on oikeus omaisuuteen. Ikä tai henkinen kapasiteetti ei vaikuta asiaan. Jos lapsella tai dementoituneella vanhuksella tai muuten vajaavaltaisella on omaisuutta, se on silti juuri tämän henkilön omaisuutta, eikä sitä muut saa käyttää kuin omaansa. Kun sitten sattuu olemaan jonkun vajaavaltaisen edunvavoja, niin jo nimityskin sanoo, että pitää valvoa kyseisen henkilön etua, ei omaansa. Ja ei ole esimerkiksi lapsen tai vanhuksen etu, että hänen edunvalvojansa tuhlaa hänen omaisuutensa.

Huoltajat ovat vastuussa lapsensa elatuksesta ja hyvinvoinnista. Ei lapsi itse. Se, että lapsella on varoja, ei muuta tätä yhtään mihinkään.

Totta on, että nämä ovat rikoksia, joista ei helposti joudu vastuuseen samoin kuin muutkin lapseen kohdistuvat rikokset. Lapsi harvoin edes 18 vuotta täytettyään kykenee nousemaan vanhempiaan vastaan ja ajamaan asiaansa rikosasiassa, jossa vanhemmat ovat tekijöitä. Koskee niin lapsen pahoinpitelyjä, seksuaalista hyväksikäyttöä kuin lapselta varastamistakin.

Vierailija
53/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelmia lasten tileillä makaavista rahoista. Jos joskus saavat rahaa lahjaksi, käytetään se esim. palkupyörän tai harrastusvälineiden hankintaan. Ihan kyselemättä lapsilta.

14-vuotiaalla on nytoma tili ja maksukortti. Ne tilille kertyvät rahat saa käyttää itse, ostelee niillä lähinnä vaatteita tarpeen mukaan tai säästää jos haluaa.

Meillä menee kaikki mikä tulee ihan peruselämiseen.

Vierailija
54/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi sanoa että lapsilistä olisivat "äidille tarkoitettu". Entäs isä tai muu huoltaja? Ja kun ne ovat lapsesta koituvia kuluja, niin ei silloin voi sanoa että ne olisivat tarkoitettu äidille. Jollei sitten ajatella että lapsista aiheutuu niin paljon harmaita hiuksia että lapsilisällä voi käydä värjäämässä ne pois...sehän on lapsesta koituvaa kulua ;)

Mutta lapsilisat eivat ole niita lapsen 'omia' rahoja joita vanhemmat eivat voi kaytta esim. ruokaan, tai vuokraan tai vaatteisiin (lapselle).

Jos lapsilisa laitetaan lapsen tilille, niin silloin ne voi tulkita lapsen rahoiksi (vanhempien antamia?), ja sitten niihin ei enaa saisikaan koskea kuin esim. harrastustarvikkeitten ostamista varten tms.

Halusin vain alleviivata, etta lapsilisat eivat ole lapsen rahoja vaan hanen huoltajiensa rahoja, joilla pyritaan tasoittamaan lapsellisten ja lapsettomien perheiden elintasoeroja joita muodostuu lapsesta koiutuvin ylimaaraisten menojen vuoksi (esim. vuokra, koska lapsen 'takia' asutaan isommassa asunnossa).

Luulin etta tein tekstissani selvaksi etten viitannut aiteihin mitenkaan erityisesti vaan lapsen vanhempiin/huoltajiin.

Vierailija
55/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei laita ollenkaan lapselle mitään säästöön, mitään varten. Käyttää itse kaikki tulevat ja menevät parhaaksi katsomallaan tavalla. Tämä nähtävästi on sitä edunvalvontaa lasta kohtaan. Pyytää vaarejakin antamaan suoraan omalle tilille. Perinnöt sitten lukusinänsä....

Vierailija
56/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on, vaikka rikoksentekijä (tai vaikka moni muukin) ei sellaista kokisi. Moni ei esimerkiksi koe, että tekisivät rikosta käyttäessään huumausaineita tai kasvattaessaan itselleen kannabista, silti ne ovat rikoksia ja niitä rikoksina käsitellään. Varmasti on myös miehiä, jotka eivät koe tekevänsä rikosta, kun raiskaavat tai hakkaavat vaimonsa tai raiskaavat jonkun "liian lyhyessä hameessa" kulkeneen. Tämä tekijän henkilökohtainen kokemus ei kuitenkaan muuta sitä tosiseikkaa, että rikoslain mukaan rikos on tapahtunut ja rikoksena se käsitellään.

Mä en ainakaan koe, että rikosta olisi koskaan tapahtunut, josta ketään tarvitsisi hirteen nostaa!

Vierailija
57/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei laita ollenkaan lapselle mitään säästöön, mitään varten. Käyttää itse kaikki tulevat ja menevät parhaaksi katsomallaan tavalla. Tämä nähtävästi on sitä edunvalvontaa lasta kohtaan. Pyytää vaarejakin antamaan suoraan omalle tilille. Perinnöt sitten lukusinänsä....

Vierailija
58/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautalangasta:

lapsilisat eivat ole lapsen rahoja --> OK laittaa ne muulle tilille, patjan alle, sukan varteen ja kayttaa perheen elinkustannuksiin (ruokaan, vuokraan, laakarimaksuihin, vakuutuksiin, vatteisiin, jne. jne.)

lapsen perinto/lahjarahat ovat lapsen, eika niita saa kayttaa vaikka ne pitaisi piironginlaatikoossa. SIis tietty jo mainituin poikkeuksin. Mutta ei esim. ruokaan tai vuokraan.

Vierailija
59/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin järjetöntä lahjoittaa lapselle rahaa tämän omissa nimissä olevalle tilille. Se raha kun on lapsen, eikä sitä todellakaan saa sieltä enää nostaa perheen tai lapsen elatusta varten. Sama pätee lapsilisiin: jos ne menevät lapsen tilille, ne ovat lapsen varoja. Ei lahjaa voi antaa ja sitten ottaa pois.

Jos taas joku ulkopuolinen, isovanhempi tai kummi tms., lahjoittaa omaisuutta nimenomaan lapselle, on kahta törkeämpää käyttää sitä muihin kuin lapsen yksityisiin menoihin (joita siis ei ole esim. ruoka, asuminen tai vaatteet). Jos tämä ulkopuolinen taho haluaa tukea teidän asumista, niin pyytäkää häneltä suoraan siihen rahaa. Lapsen kautta sitä ei saa kierrättää.

Tämä on siis laki ja kaikki tieto löytyy netistä ja maistraatista. Miksi sitä on niin vaikea uskoa? Tietenkin satunnaisesti ja pikkusummien kanssa monet puljaavat edestakaisin eikä siitä syytteitä saa. Mutta jos puhutaan sadoista euroista tai sijoituksista, kannattaa toimia laillisesti alusta lähtien.

Vierailija
60/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan jos hänelle ostettavista tarvikkeista ja hänen harrastuksiin menevistä kuluista yms tulee jossain vaiheessa suukopua lapsen itsensä kanssa. Tai jos täytyykin alkaa pelkäämään, että hän vaikka sitten 18 v päättääkin käyttää rahat joutavaan, kuten jotkut pelkäävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme