Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vanhempi ottaa lapsen tililtä rahaa?

Vierailija
02.10.2008 |

Jos lapsella on omaa rahaa, vaikka lahjana tai perintönä saatua, taikka itse ansaittua palkkaa, niin saako vanhempi nostaa sitä lapsen nimissä olevalta tililtä niin kuin itse tahtoo?

Mitenkä on asian laita?

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten mun mielestä ei saa, ellei ole tosiaan ihan pakkorako (esim. laskut viittä vaille ulosotossa).

Vierailija
102/129 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pappa lahjoittaa rahoja lapsenlapselle, jätetään perintöveroketjusta yksi porras välistä pois. Jos vanhemmat käyttävät lapsen rahoja oman elatusvelvollisuutensa piiriin kuuluviin ostoksiin, joutuu lapsi aikanaan omat vanhempansa periessään maksamaan tästä osuudesta perintöveron (tietysti olettaen, että perintöverotus ei tässä välissä muutu).

Pappa yrittää säästää lapsenlapselle pesämunaa ja teke käytättene normaaliin elämiseen!

kun olemme nostaneet Lapsen tililtä rahaa esim. turvaistuimeen, pyörään jne.

Se on papan avaama tili lapselle, johon meillä kuitenkin on käyttöoikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, vanhemmat lapsen edunvalvojana saavat kyllä käyttää lapsen rahoja, mutta eivät mihin hyvänsä. Perheen elatukseen lapsen rahoja EI saa käyttää, vaikka ulosottomies kolkuttelisi ovella.

Vierailija
104/129 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten mun mielestä ei saa, ellei ole tosiaan ihan pakkorako (esim. laskut viittä vaille ulosotossa).

Ne rahat eivät ole vanhempien rahoja, vaan lapsen OMIA.

Vierailija
105/129 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiliin, ei tarkoita, että olisi käyttöoikeus tilillä oleviin rahoihin.

Yrittäkää ajatella asiaa tuon jonkun mainitseman dementoituneen äidin kautta. Oletetaan, että ainoa elossa oleva vanhempasi dementoituu ja sinä hoitelet hänen asioitaan. Sinulla on käyttöoikeus hänen tileihinsä yms. ja makselet sieltä hänen laskunsa, hänen kiinteän omaisuutensa hoitokulut yms. Tulisiko sinulle silti pieneen mieleenkään ottaa sieltä äitisi tililtä rahaa omaan elämiseesi? Vaikka sinulla on käyttöoikeus tiliin. Sama asia se on lastenkin suhteen, ainoa ero, että lapsella ei ole itsensä elatusvelvollisuutta, joten lapsen rahoja ei saa käyttää edes siihen lapsen elämiseen.

Vierailija
106/129 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipiteitä esim. tilanteeseen, jossa vanhemmilla on rahat todella tiukassa ja lapselle ei ole varaa ostaa esim. suksia. Täytyykö lapsen olla ennemmin ilman niitä suksia vai onko sallittu vaihtoehto se, että nostaa lapsen tililtä suksiin rahat?

Itse sairastuin yllättäen keväällä ja meillä meni kaikki raha-asiat ylösalaisin. Jouduin siis nostamaan lapsen tililtä rahaa, jotta sain ostettua lapselle kesäksi kenkiä ja tarpeellisia vaatteita. Enkä tästä kyllä tunne mitään omantunnon pistoksia...

Vierailija
107/129 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahoja saa käyttää. Kengät ja vaatteet sen sijaan ovat ilman muuta osa elatusta, joten niihin ei saa käyttää lapsen rahoja (elleivät ko. kengät ja vaatteet sitten olleet tanssia harrastavan lapsen esiintymisasuja.) Jos haluat toimia oikein, maksat lapselle nuo rahat takaisin käyvän koron kanssa.

Vierailija
108/129 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni otti mun tililt mun mummon ja papan antamat rahat

Vierailija
109/129 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "Koska kukaan ei ole sanonut mitään, niin sen täytyy olla sallittua".

Yleisesti ottaen lapsilla ei ole merkittävää omaisuutta ja valtaosa vanhemmista käyttää lapsen rahoja asianmukaisesti, esim. harrastuskuluja voi hyvin maksaa lapsen tililtä otetuilla rahoilla. Käsittääkseni mikään ei myöskään estä lainaamasta kohtuullisia määriä rahaa lapsen tililtä, jos vain rahat maksaa takaisin (jos maksaa korkojen kera, niin aina parempi).

Pankilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta tutkia sitä, mihin vanhempi, jolla on tiliin käyttöoikeus, tililtä nostettuja rahoja käyttää. Vanhempi voi nostaa tililtä suuriakin summia ja ostaa niillä rahoilla vaikka osakkeita lapsen nimiin tai maksaa rahoilla sijoitusvakuutusta!

Maistraatillakaan ei ole resursseja ruveta kyttäämään pikkusummien käyttöä, sen vuoksi edunvalvojan raportointivelvollisuutta on rajattu tuohon 15.000 euron omaisuuteen ja raportointi perustuu oma-aloitteisuuteen, ei viranomaisen pyyntöön.

Lapsikaan tuskin aikuisena puuttuu vanhemman kohtuullisiin nostoihin. Vastaan voi kuitenkin tulla tilanne, jossa rahojen perään ruvetaan kyselemään. Lapsi saattaa ehkä kuulla joltain sukulaiselta saaneensa jonkun suuremman lahjoituksen tai pikkuperinnön, ja jos rahoista ei näy jälkeäkään, niin ainakin minä rupeaisin kyllä kyselemään rahojen perään vaikka kyse onkin omista vanhemmista.

Vierailija
110/129 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 15-vuotias ja tein työtä sukulaiselleni, vaikkakin ilman työsopimusta. Saavatko vanhempani käyttää itse palkkani, määrätä mihin käytän palkkani tai määrätä minut säästämään palkkani? :)

Vierailija
111/129 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 15-vuotias ja tein työtä sukulaiselleni, vaikkakin ilman työsopimusta. Saavatko vanhempani käyttää itse palkkani, määrätä mihin käytän palkkani tai määrätä minut säästämään palkkani? :)

Jos olit 15 täyttänyt tehdessäsi työtä, vanhemmillasi ei ole oikeutta määrätä, mihin tienaamasi rahat käytät. Ja iästä riippumatta vanhempasi eivät saa itse käyttää sinun tienaamiasi rahoja.

Vierailija
112/129 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Sitä nuoremman elatukseen vanhempi voinee käyttää myös hänen muualta perimäänsä tai saamaansa rahaa. Ja elatukseenhan kuuluu kaikenlaista: ruoka, vaatteet, harrastukset jne.

Vanhemman elatusvelvollisuus ei häviä mihinkään, vaikka lapsi perisi miljoonan. Lapsen rahoja voi käyttää lapselle ostettaviin kalliisiin harrastusvälineisiin, johon muuten ei perheellä olisi varaa.

Lapselle määrätään edunvalvoja, mikäli omaisuutta on yli 15000.

terv. alaikäisen lapsensa edunvalvoja

Lapsen omaisuutta voi tietyissä tapauksissa käyttää kattamaan lapsen muitakin kuluja kuin harrastusvälineitä, esim. matkoja, lapsen yleisiä kuluja jos lapsen etu sitä vaatii, mutta vain maistraatin suostumuksella.

Edunvalvoja (vanhempi tai muu määrätty henkilö)

tekee vuosittain vuositili-ilmoituksen jossa selvitetään lapsen varojen käyttö.

Vierailija
113/129 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 15000euron arvosta maistraattiin menee automaattisesti ilmoitus samoin kun verottajalle. Jos lapselle taas säästetään pikkuhiljaa tuo omaisuus on vanhemman tai muun huoltajan velvollisuus ilmoittaa kun 15000euron raja täyttyy. Ja vastaus kysymykseen tuleeko jokin sanktio jos niin ei tee on: kyllä.

Laki määrää sanktioista joita siitä ilmoittamattomuudesta seuraa. Lisäksi voi joutua tosiaan maksamaan perintöveroa rahoista, joita ei pysty osoittamaan saaneensa laillisesti verottomien lahjojen rajojen puitteissa.

Voit myös tehdä tutkintapyynnön kenen tahansa lapsen puolesta, jonka rahoja epäilet vanhempien käyttäneen väärin.

Vierailija
114/129 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:58"]Aivan uskomatonta logiikkaa! Miksi ylipäänsä avataan tili lapselle, laitetaan sinne rahaa ja nostellaan sieltä sitten perheen kuluihin, kun tarve tulee? Pitäisi tyhmemmänkin ymmärtää, että lapsen tili = lapsen rahat. Kun ne sinne laittaa, niin ne kuuluu lapselle. Jos aiot niitä käyttää, älä laita lapsen tilille.

Tilin käyttöoikeus on eri kuin siellä olevien rahojen käyttöoikeus. Vai oletteko sitä mieltä, että kun minulla on käyttöoikeus urheiluseuran tilille, niin saan käydä sieltä vapaasti nostamassa rahaa ja ostamassa vaikka palloja tai kahvia, kun ne nyt sattuu olemaan loppu? Eihän se pankkitäti mitään kysele. Tai jos minulla on rahat loppu, niin lainaanko sieltä omaan sähkölaskuun? Te varmaan lainaisitte.

Hyvin näytätte myös luottavanne lapsiinne, kun ette uskalla antaa rahoja heille täysi-ikäistyttyään. Kannattaisi varmaan opettaa lapsille vastuullista rahankäyttöä jo lapsena. Ja kuka vanhempi oikeasti varastaa lapsensa palkkarahat tai määrää, että mihin ne saa käyttää? Teettekö niin myös puolisonne palkalle?

[/quote] lapselle annetaan isovanhemmilta etukäteen perintöä jotta vwrottaja ei ota niin paljoa ja vanhemmat käyttää surutta ne rahat muka lapsen hyvinvointiin... minä säästäisin lapselle ajokorttia tai asuntoa varten mutta jokainen tyylillään. Ikinä en penniäjään ottaisi lapsen tililtä muuta kuin rukasn. Mihinkään ulkomaan matkaan varsinkaan...

Vierailija
115/129 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa kyllä meidän faija nosti meidän tilit tyhjiksi joskus lamavuosina asuntolainan takia. On kyllä hyvitellyt jälkeenpäin osakkeilla yms.

Vierailija
116/129 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan mukaan alaikäisellä lapsella ei voi olla omaisuutta, vaan se on vanhempien varallisuutta. Näin meille sanottiin, kun olisimme yllättävän työttömyyden aikana tarvittu yhdelle kuukaudella toimeentulotukea vuokranmaksuun.

Eli olisi pitäny lapsen isovanhemmilta saatuja lahjarahoja käyttää vuokranmaksuun. Eipä käytetty, kituuteltiin ja lainattiin ruokarahaa äidiltäni.

Vierailija
117/129 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Lapsen omiin menoihin saa.

Vierailija
118/129 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan uskomatonta logiikkaa! Miksi ylipäänsä avataan tili lapselle, laitetaan sinne rahaa ja nostellaan sieltä sitten perheen kuluihin, kun tarve tulee? Pitäisi tyhmemmänkin ymmärtää, että lapsen tili = lapsen rahat. Kun ne sinne laittaa, niin ne kuuluu lapselle. Jos aiot niitä käyttää, älä laita lapsen tilille.

Tilin käyttöoikeus on eri kuin siellä olevien rahojen käyttöoikeus. Vai oletteko sitä mieltä, että kun minulla on käyttöoikeus urheiluseuran tilille, niin saan käydä sieltä vapaasti nostamassa rahaa ja ostamassa vaikka palloja tai kahvia, kun ne nyt sattuu olemaan loppu? Eihän se pankkitäti mitään kysele. Tai jos minulla on rahat loppu, niin lainaanko sieltä omaan sähkölaskuun? Te varmaan lainaisitte.

Hyvin näytätte myös luottavanne lapsiinne, kun ette uskalla antaa rahoja heille täysi-ikäistyttyään. Kannattaisi varmaan opettaa lapsille vastuullista rahankäyttöä jo lapsena. Ja kuka vanhempi oikeasti varastaa lapsensa palkkarahat tai määrää, että mihin ne saa käyttää? Teettekö niin myös puolisonne palkalle?

Vierailija
119/129 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa se ei ole reilua lasta kohtaan! X(

Vierailija
120/129 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmalla on siihen käyttöoikeus esim säästötili niin sit saa.yleensä nuorelle avataan erikseen tili, johon on kortti sinne sit palkat ymlaitetaan ja se on yleensä vain nuoren käytössä en tiedä saisko vanhemmat siihen ees käyttöookeutta.esim lapseni säästötilit näen omasta verkkopankista mutten teinin käyttötiliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi