OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä
Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.
Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.
Tämä kommentti selittää sen miksi kaikki pakotetaan takaisin avokonttoreihin. Jos lounaistauolla laittaa samalla pyykit koneeseen ja kahvitauolla ottaa ne pois, se on niin tuomittavaa ja kateutta herättävää ettei tosikaan. Kun kerran MINÄ joudun olemaan konttorilla, niin kaikkien muidenkin on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OPssa on selvästi liikaa työntekijöitä, jos teeamspalavereissakin on aikaa istua 8-16. Tai ei osata hommia. Huh, mikä paikka.
Kyllä, yt on tulossa.
Siis mitä kuvittelet että niissä palavereissa tehdään? Vaihdetaan kuulumisia vai? Kyllä Teams on kuule ihan työväline. Itse esimerkiksi olin tänään kaksi tuntia teamsissa kahden kollegan kanssa ja selvitimme erästä monimutkaista asiakkaan ongelmaa tietojärjestelmässä. Yhteistyöllä asia selvisi, korjattiin ja asiakas oli tyytyväinen. Meitä oli paikalla organisaation parhaat osaajat tässä asiassa ja olemme kaikki eri kaupungeissa. Lähityönä tämän ratkaiseminen olisikin vienyt paljon kauemmin.
Miten tällainen mielestäsi kertoo, että ”ei osata hommia”?
Taidatte olla huonosti perehdytettyjä harjoittelijoita, teille kun kaikki on monimutkaista, mutta hyvä puolihan tuossa oli, jos saitte ratkaistua pysyvästi jotain, ja opitte.
Vierailija kirjoitti:
OPssa on selvästi liikaa työntekijöitä, jos teeamspalavereissakin on aikaa istua 8-16. Tai ei osata hommia. Huh, mikä paikka.
Kyllä, yt on tulossa.
Ihan varmasti on tulossa kun edellisistä on jo yli vuosi. Kaikki vaivalla hankitut osaajat joille järjestetty kallista lisäkoulutusta potkitaan pihalle. Ei mitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä Suomelle oikein on tapahtunut? Joku ketjun alussa vertasi toimistolle paluuta kidutukseen. Toimistotyö on kidutusta. Ei, kuulkaa. Ei näin. Tällä menolla jokin vahvempi kulttuuri marssii koko tämän heiveröisten haamujen kansakunnan yli tuosta vain. Nyt otatte itseänne niskasta kiinni ja lopetatte sen nilviäismäisen piileskelyn koloissanne. Ulos ja työn rintamalle, ihmisiä tapaamaan, kasvotusten eikä jonkun ruudun tai tekstin takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni näistä marisijoista on OP:lla töissä? Jos olet ja harmittaa, niin irtisano itsesi ja toivo, että saat muualta töitä, tilallesi on tulijoita. Vaihtoehto B: perusta oma firma ja tee miten lystäät. Muut marisiat voi olla hiljaa.
Ei kannata itse sanoa itseään irti vaan odottaa yt:t. Toki jos työpaikka on valmiina, mutta muuten ei, koska karenssi. Voi käyttää työajan etsimällä uutta paikka
Nämä ovat ne yt:t. Epävirallisesti. Tällä kierroksella karsitaan pois pitkämatkalaiset. Seuraavalla kierroksella karsitaan sitten jollain muulla, toivottavasti järkevällä, kriteerillä.
Mutta ei tosiaan ei kannata irtisanoutua jos uutta työpaikkaa ei ole, vaan odottaa että irtisanotaan. Miettisin tarkasti myös tämän työpaikan perässä muuttamista, koska en usko henkilöstövähennysten loppuvan tähän.
Mitähän tapahtuisi, jos kaikki 9500 oopeeläistä tai edes ne 1500 pitkänmatkalaista vain jatkaisivat niin kuin nytkin ja viis veisaisivat ohjeistuksesta? Siinähän alkaisi työnantaja irtisanomaan, riskeeraamaan de factoon perustuvia riitautuksia ja maksamaan irtisanomisajan palkkoja puoleksi vuodeksi töistä, joita kukaan ei tee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo monta vuotta ollut tää 50 % läsnäpakko, ja mielestäni se on best of both worlds. Näen kollegoita livenä, lounastetaan porukalla ja livekokoukset kyllä yleensä kivempia. Paljon toimistosynergiaa.
Sitten etäpäivät parhaita keskittymiseen, kirjoitushommiin yms.
Keventää myös viikon stressiä kun ei joka päivä istu ruuhkassa ja ehtii välillä jopa iltaharrastuksiin.
Niin, en tiedä miten se oikein tehostaa töitä, että lounastetaan porukalla? MIelestäni se ei ole työntekoa.
Minkähänlaista työtä teet? Hyvin paljon pieniä ja isompia ideoita syntyy työpaikan epävirallisissa tapaamisissa, tietoakin siirtyy tekijältä toiselle. Parhaassa tapauksessa kohtaamiset pitävät yllä hyvää työilmapiiriä.
Jonkinlainen työyhteisöön kuulumisen tunne kohentaa yleensä ihmisen henkistä hyvinvointia. Kovin harvan työtiimi oikeasti on jatkuvasti "ympäri maailmaa".
Tietysti työnantajat itse sössivät kaiken tämän viemällä ahneuttaan järkevät toimitilat.
IT-alalla kovin harvan tiimi ei ole ympäri Suomea tai jopa maailmaa. Mutta jatka vain muun väittämistä.
Olen ollut it-alalla ja osa tiimistä ja tietysti asiakkaista on ollut maailmalla tai muualla suomessa. Mutta eihän niiden kanssa koko ajan palaveria pidetä tai kädestä taluteta?
OP:n 9500 työntekijästä, joita tämä juttu koskee, aika harva taitaa olla kansainvälisiä tehtäviä hoitava avainhenkilö
Mä olen ollut OP Vallilassa, ja sanon, että olet väärässä. Suurin osa siellä työskentelevistä työskentelee kansainvälisissä tiimeissä, ja kenen ajattelet olevan avainhenkilö? Jos projekti viivästyy kenen tahansa poissaolon takia, niin he ovat mielestäni avainhenkilöitä. Tämän määritelmän mukaan suurin osa OP Vallilassa työskentelevistä on avainhenkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona-aika tuotti jos jonkinlaisia primitiivireaktioita. Esimerkiksi maskeihin ja rokotuksiin liittyvät päähänpinttymät velloivat väestössä apinan raivolla. Viimeisenä jäänteenä tuosta eriskummallisesta ajasta on nyt jäljellä etätöihin takertuminen.
Mielestäni koti on vapaa-aikaa varten, ja työtä tehdään työpaikalla. Tätä kahtiajakoa ei kannattaisi horjuttaa. On ylpeys käydä töissä eikä kykkiä aina vain kotona. Uskokaapa vain, että näemme vielä ajan, jolloin moni etätyöläinen vieraantuu yhteiskunnasta niin, ettei enää pysty poistumaan kotoaan ollenkaan - korkeintaan joskus verhon raosta voi tihrustaa pihalle epäluuloinen ilme kasvoillaan.
Jos mä istun teams-palavereissa klo 8-16 välisen ajan, monesti vedän itse palaveria, niin kerrotko miten mä syrjäydyn tai vieraannun yhteiskunnasta tai työkavereista? Päinvastoin, olen koko ajan käytettävissä, ideoidaan, soitellaan, pohditaan yhdessä jne. Missä kohtaa se vieraantuminen alkaa? Olen tehnyt etätöitä vuodesta 2002
Työstä vieraantuminen on alkanut jo siinä, jos on teamsissa 8-16. Mikä työtehtävä vaatii tuota?
Varmaankin nykyään käytännössä mikä tahansa ylempi toimihenkilö/asiantuntijatyö jos (ja näillä nimikkeillä tyypillisesti kun) on monikansallisessa korporaatiossa töissä. Toki jos on sitä mieltä että ainoat oikeat työt ovat fyysisiä ja läsnäoloa vaativia niin sittenhän noin voi ajatella. Lukeudun ensiksi mainittuun joukkoon, ja meillä tuottamattomimmat kollegat ovat juuri niitä toimistolla koira- ja lapsikuviaan esittelevät yhteensä 3h pituisia taukoja viettävät yksilöt. Ainoa asia mistä ovat tarkkoja on se milloin leimaa itsensä sisään ja erityisesti ettei tule minuuttiakaan ylimääräistä kellokortille töistä lähtiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla niin vaikeaa olla puolet viikosta työpaikalla töissä, saahan toisen puolikkaan silti olla etänä?
Siksi on vaikeaa, että työpaikalle on kolmen ja puolen tunnin ajomatka. Se tarkoittaa, että joka toisen työpäivän pituus olisi matkoineen noin 15 tuntia ja sen päivän palkka kuluisi lähinnä dieseliin. Ja ei, minä en ole muuttanut koko työsuhteeni aikana minnekään.
Herranjumala miks asut niin kaukana. Etätyö on vaan mahdollisuus ei lähes mitään työtä enne voinut tehdä etänä että hengailempa nyt yökkärissä vaikka työpäivän töitä tehden. Asuminen kukaan on oma valinta ellei ole kyse toimipaikan siirtymisestä esim pääkaupunkiseudulle
Et selvästikään ymmärrä tätä asiaa.
En ole aiempi kirjoittaja, mutta olen myös OP:lla töissä ja työmatkasta tuli nyt yhtäkkiä 200 km. Kun aloitin tässä työssä, minut rekrytoitiin nimenomaan sillä periaatteella, että teen etänä suurimman osan töistä eikä edes viikoittaista toimistolla käyntiä vaadittu. Silloin rekrytoitiin osaajia ympäri Suomen samalla ajatuksella, että ei ole väliä mistä työt tehdään.
Ei kukaan meistä olisi muuten mennyt tuonne töihin, koska näin pitkä työmatka ei ole vain mahdollinen. Nyt yhtäkkiä työn ehtoja muutetaan perustavanlaatuisesti, vaikka työpanoksessamme ei ole ollut moitteen sijaa.
Semmoista se hyvinvointialueillakin, tosin ei ole edes etätyömahdoliisuutta ollut. Lakkautetaan koko terveysasema ja osoitetaan työpaikaksi 100 kilometrin päässä oleva toinen työpiste tai jopa kiertävät pisteet . Vaihtoehtoja ei ole, ota tai saat irtisanomislapun käteen.
Noniin, kohta nähdään, minkälaisia löllöläskejä juna tuo sieltä 230km:n päästä. Tunnistatteko edes enää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyökäytännössä on kyse tilapäisjärjestelystä.
Nyt katsotaan, että koronan muodostama uhka on poistunut. Perusteita turvaväleille tai etätyöskentelylle ei enää ole.Yritykset ovat pienentäneet merkittävästi toimistotiloja etätyön vuoksi. Työnantajat yrittävät syödä ja säästää kakun yhtä aikaa. Säästetään toimistojen vuokrissa, mutta velvoitetaan työntekijät toimistolle. Kerta kaikkiaan hölmöläisten tekosia. Takana ei voi olla mitään muuta kuin se, että yritetään päästä osasta työntekijöitä eroon ilman irtisanomiskierrosta.
No, Vallilan konttorilla ei liene tilan puutetta. Varmasti sinullekin sieltä tuli löytyy.
T. Op-Pohjolan vakuutusasiakas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle pitäisi olla oma työpiste jossa sermit ja säilytystilaa ja ikkuna näkymä eikä ketään suoraan vieressä tai takana (koska fengshui). Tai oma työhuone jokaiselle. Ja kokoukset tietty livenä, kokoustiloissa joita on riittävästi ettei joudu kiirehtimään pois seuraavien alta, ja teamsista voidaankin luopua kun kaikki on läsnä.
Olis edes jokaiselle istumapaikka! Vink: OP Vallilassa ei ole 9.500 työpistettä. Ei edes puolta siitä.
No mikään tekee siellä joilla ei ole omaa työhuonetta, vastaako ne puhelimeen vai onko ne puhelinmyyjiä alinhankintalafkan kautta mutta samoissa tiloissa kirjoilla?? Tä?
En itse asioita minkään alihankintatyypin kanssa ikinä en vakuutuspuolella, enkä pankkipuoella turha soitella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömillekkin aina huudetaan että se pitää muuttaa sinne missä on töitä. Eli nyt nämä etätyöläiset muuttamaan lähemmäksi työpaikkaa ettei tarvi rällätä satoja kilometrejä. Jos ei matkustelu maita niin tervetuloa työttömien kerhoon! Napinat pois.
Mitä sille puolison työpaikalle tehdään? Vai otetaanko (asumus)ero?
No mitä työtön tekee puolison työpaikalle? Tai lasten kouluille?
Työnhakualueena on koko Suomi. On oltava valmis muuttamaan.
Kuinka moni lähityötä tekevä olisi ok sen kanssa, että oma työpaikka siirrettäisiinkin lyhyellä varoitusajalla vaikka Kuopiosta Tampereelle? Siitähän tässä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo monta vuotta ollut tää 50 % läsnäpakko, ja mielestäni se on best of both worlds. Näen kollegoita livenä, lounastetaan porukalla ja livekokoukset kyllä yleensä kivempia. Paljon toimistosynergiaa.
Sitten etäpäivät parhaita keskittymiseen, kirjoitushommiin yms.
Keventää myös viikon stressiä kun ei joka päivä istu ruuhkassa ja ehtii välillä jopa iltaharrastuksiin.
Niin, en tiedä miten se oikein tehostaa töitä, että lounastetaan porukalla? MIelestäni se ei ole työntekoa.
Minkähänlaista työtä teet? Hyvin paljon pieniä ja isompia ideoita syntyy työpaikan epävirallisissa tapaamisissa, tietoakin siirtyy tekijältä toiselle. Parhaassa tapauksessa kohtaamiset pitävät yllä hyvää työilmapiiriä.
Jonkinlainen työyhteisöön kuulumisen tunne kohentaa yleensä ihmisen henkistä hyvinvointia. Kovin harvan työtiimi oikeasti on jatkuvasti "ympäri maailmaa".
Tietysti työnantajat itse sössivät kaiken tämän viemällä ahneuttaan järkevät toimitilat.
IT-alalla kovin harvan tiimi ei ole ympäri Suomea tai jopa maailmaa. Mutta jatka vain muun väittämistä.
Olen ollut it-alalla ja osa tiimistä ja tietysti asiakkaista on ollut maailmalla tai muualla suomessa. Mutta eihän niiden kanssa koko ajan palaveria pidetä tai kädestä taluteta?
OP:n 9500 työntekijästä, joita tämä juttu koskee, aika harva taitaa olla kansainvälisiä tehtäviä hoitava avainhenkilö
Mä olen ollut OP Vallilassa, ja sanon, että olet väärässä. Suurin osa siellä työskentelevistä työskentelee kansainvälisissä tiimeissä, ja kenen ajattelet olevan avainhenkilö? Jos projekti viivästyy kenen tahansa poissaolon takia, niin he ovat mielestäni avainhenkilöitä. Tämän määritelmän mukaan suurin osa OP Vallilassa työskentelevistä on avainhenkilöitä.
Mitä tollanen kansainvälinen projekti tekee?
Pankkien asiakkaat on suomalaisia.
Kuulostaa kalliilta ...
Noh näkyy lobbaus onnistuneen, takaisin konttorille. Ne jotka kommentoi etätyössä laiskottelua ei todellakaan oo tainnu tehdä koskaan etätöitä. Ja, kyllä siellä konttorillakin se laiskottelu onnistuu. Mut jotenkin sirä vielä kuvitellaan, että riittää se toimiston seinien sisällä olo ja töitä on. Mutta, kummalliseens uuntaan ollaan menossa ja tuntuu että nää ihmekäsitykset etätöistä tulee kateellisilta huutelijoilta. Muuta en keksi. Mut hei, tuu ite tekemään tietotyötä meluisaan konttoriin. Katsotaan miten onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni lähityötä tekevä olisi ok sen kanssa, että oma työpaikka siirrettäisiinkin lyhyellä varoitusajalla vaikka Kuopiosta Tampereelle? Siitähän tässä on kyse.
Voihan se olla kivakin asia jos ei viihdy paikkakunnalla. Eli yksilöllistä ja riippuu missä tykkää asua, ei tuota voi yleistää.
Tietenkin voi kysyä miksi siirtää konttori etätyöksi ja kirjoille kalliiseen stadiin, eikö siinä tule matkakustannuksia joita kuitenkin joutuu korvaamaan. Asiakkaathan tämän kaiken maksaa lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyökäytännössä on kyse tilapäisjärjestelystä.
Nyt katsotaan, että koronan muodostama uhka on poistunut. Perusteita turvaväleille tai etätyöskentelylle ei enää ole.Yritykset ovat pienentäneet merkittävästi toimistotiloja etätyön vuoksi. Työnantajat yrittävät syödä ja säästää kakun yhtä aikaa. Säästetään toimistojen vuokrissa, mutta velvoitetaan työntekijät toimistolle. Kerta kaikkiaan hölmöläisten tekosia. Takana ei voi olla mitään muuta kuin se, että yritetään päästä osasta työntekijöitä eroon ilman irtisanomiskierrosta.
No, Vallilan konttorilla ei liene tilan puutetta. Varmasti sinullekin sieltä tuli löytyy.
T. Op-Pohjolan vakuutusasiakas
Siellä on tilan puutetta jo nykyisellä etätyökäytännöllä. Varsinkin neukkarit ja puhelinkopit ovat vähissä minkä seurauksena hälinä avotilassa on usein kova.
Missään nimessä ei kannata ennalta irtisanoutua hankalan matkan takia. Mieluummin jatkaa etätöiden tekoa ja odottaa irtisanomista työpaikan puolelta, että irtisanomisen voi riitauttaa ja saa hyvät erobonukset.
IT-töissä etätyön ymmärtää,
Itse OP:n pitkäaikaisena vakuutusasiakkaana olen jo pitkään ollut huolissani yksityisyyden suojasta: miten varmistetaan, etteivät väärät henkilöt näe etätyöntekijöiden näytöillä potilaskertomuksia, ihmisten diagnooseja, lääkityksiä, sairauslomien syitä, jne.
OP Vallilassa ei ole ainuttakaan ”pankkineitiä”, vaan juuri noita asiantuntijoita, joille etätyö sopii kuin nakutettu.