Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä

Vierailija
10.09.2026 |

Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.

Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.

Kommentit (489)

Vierailija
421/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt saanut sen käsityksen, että OP-Pohjolalla työskentelee 9500 it-alan ammattilaista, joiden työnkuva on kailottaa 8-16 teamsissa Intian hikipajalle ja paikallisosuuspankkeihin. Kailottaminen sujuu parhaiten etänä. Hypridityössä kailottamisen tuottavuus laskee.

Kärjistetysti it-ala on nykyään tuollaista. Netissä toimivat kokoustamistyökalut ovat aiheuttaneet sen, että kaikkiin osapuoliin pidetään jatkuvasti yhteyttä. Mennyttä maailmaa on se, että asiakkaan kanssa pidettiin palaveri kerran kuukaudessa ja sen jälkeen tehtiin hommia itsekseen. Nyt yhteys asiakkaaseenkin on päivittäistä. 

No ei ole. Ehkä jossain firmoissa on. Mutta aika paska tuote, jos siitä päivittäin pitää palaveerata.

Mutta onko OP-Pohjola it-firma.

Nimim. Ei se ole bugi vaan ominaisuus

Vierailija
422/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona-aika tuotti jos jonkinlaisia primitiivireaktioita. Esimerkiksi maskeihin ja rokotuksiin liittyvät päähänpinttymät velloivat väestössä apinan raivolla. Viimeisenä jäänteenä tuosta eriskummallisesta ajasta on nyt jäljellä etätöihin takertuminen. 

Mielestäni koti on vapaa-aikaa varten, ja työtä tehdään työpaikalla. Tätä kahtiajakoa ei kannattaisi horjuttaa. On ylpeys käydä töissä eikä kykkiä aina vain kotona. Uskokaapa vain, että näemme vielä ajan, jolloin moni etätyöläinen vieraantuu yhteiskunnasta niin, ettei enää pysty poistumaan kotoaan ollenkaan - korkeintaan joskus verhon raosta voi tihrustaa pihalle epäluuloinen ilme kasvoillaan.

Jos mä istun teams-palavereissa klo 8-16 välisen ajan, monesti vedän itse palaveria, niin kerrotko miten mä syrjäydyn tai vieraannun yhteiskunnasta tai työkavereista? Päinvastoin, olen koko ajan käytettävissä, ideoidaan, soitellaan, pohditaan yhdessä jne. Missä kohtaa se vieraantuminen alkaa? Olen tehnyt etätöitä vuodesta 2002

se on juuri näin, konttorilla ollessa puhutaan ns. small talkia ja jauhetaan paskaa, etätöillä ja teams kokouksilla on paljon parempi vetää kokouksia, hallita töitä eri puolilla ja hallita projekteja yms., etätöitä tekevät firmat menestyvät, vanhan aikaiset suppeat konttoriväet putoavat kyydistä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona-aika tuotti jos jonkinlaisia primitiivireaktioita. Esimerkiksi maskeihin ja rokotuksiin liittyvät päähänpinttymät velloivat väestössä apinan raivolla. Viimeisenä jäänteenä tuosta eriskummallisesta ajasta on nyt jäljellä etätöihin takertuminen. 

Mielestäni koti on vapaa-aikaa varten, ja työtä tehdään työpaikalla. Tätä kahtiajakoa ei kannattaisi horjuttaa. On ylpeys käydä töissä eikä kykkiä aina vain kotona. Uskokaapa vain, että näemme vielä ajan, jolloin moni etätyöläinen vieraantuu yhteiskunnasta niin, ettei enää pysty poistumaan kotoaan ollenkaan - korkeintaan joskus verhon raosta voi tihrustaa pihalle epäluuloinen ilme kasvoillaan.

Jos mä istun teams-palavereissa klo 8-16 välisen ajan, monesti vedän itse palaveria, niin kerrotko miten mä syrjäydyn tai vieraannun yhteiskunnasta tai työkavereista? Päinvastoin, olen koko ajan käytettävissä, ideoidaan, soitellaan, pohditaan yhdessä jne. Missä kohtaa se vieraantuminen alkaa? Olen tehnyt etätöitä vuodesta 2002

Siis sun "duuni" on istua teams palavereissa 8-16 :-). Ei tää vauvis kuule ole mikään teams palaveri.

Vierailija
424/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työstä vieraantuminen on alkanut jo siinä, jos on teamsissa 8-16. Mikä työtehtävä vaatii tuota?

Teams on se väylä puhua tarpeellisten ihmisten kanssa, jotka ovat hajallaan maailmalla. Ei toimisto.

Kaverille kilautetaan samalla tavalla kuin jossain 1980-luvun työpaikalla avattaisiin suu vieruskaverille - nykyään ne työkaverit vaan eivät ole samassa kaupungissa/maassa.

Vierailija
425/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.

Etätöissä on myös tauot. Mutta onhan se sulta jotenkin pois, jos joku tauollaan pistää pyykit kuivumaan ja pistää uuden koneellisen pyörimään. Eikö?

Jep. Noi on parin minuutin hommia. 

Juu, jostain syystä toimistointoilijoista on OK jauhaa paskaa kahviringissä toimistolla aamupäivällä 15-30min, iltapäivällä 15-30min ja lounaalla 30-60min.

Mutta auta armias jos joku ei jauhakaan paskaa ollenkaan, vaan laittaa aamupäivän "kahvitauolla" pyykkikoneen alle viidessä minuutissa pyörimään. Se on surkeaa työmoraalia!

Vierailija
426/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.

Etätöissä on myös tauot. Mutta onhan se sulta jotenkin pois, jos joku tauollaan pistää pyykit kuivumaan ja pistää uuden koneellisen pyörimään. Eikö?

Jep. Noi on parin minuutin hommia. 

Juu, jostain syystä toimistointoilijoista on OK jauhaa paskaa kahviringissä toimistolla aamupäivällä 15-30min, iltapäivällä 15-30min ja lounaalla 30-60min.

Mutta auta armias jos joku ei jauhakaan paskaa ollenkaan, vaan laittaa aamupäivän "kahvitauolla" pyykkikoneen alle viidessä minuutissa pyörimään. Se on surkeaa työmoraalia!

No jos ihmisellä on tapana jauhaa pashaa työpaikalla pari kolme tuntia niin uskotko oikeasti, ettei tuollaisella työmoraalilla lusmuilla etätöissä ollessa?

Vierailija
427/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla OP:n pääkonttorilla on jos jonkinlaista työhön liittymätöntä viihdykettä. Alkaen lepohuoneista ja kampaamosta ja kaikenlaisia hömppätapahtumia. Siinähän se toimistoaika kivasti kuluukin.

Vierailija
428/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla niin vaikeaa olla puolet viikosta työpaikalla töissä, saahan toisen puolikkaan silti olla etänä?

Siksi on vaikeaa, että työpaikalle on kolmen ja puolen tunnin ajomatka. Se tarkoittaa, että joka toisen työpäivän pituus olisi matkoineen noin 15 tuntia ja sen päivän palkka kuluisi lähinnä dieseliin. Ja ei, minä en ole muuttanut koko työsuhteeni aikana minnekään.

Vierailija
429/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku pankkitoimihenkilö voi tehdä etätöitä?

Asiakkaat maksaa kaiken eli, soitat puhelimeen ja sielläkin palvelee joku alinhankintalafka ja maksu linjasta on kova.  Kulisseissa töitä tehdään mutta mitä töitä ja miten? Miksette tuo julki mihin asiakkaiden rahoja käytetään jos kerta muutenkin osa töistä on ulkoistettu halpalafkoille. Mitä siis teette?

Vierailija
430/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla niin vaikeaa olla puolet viikosta työpaikalla töissä, saahan toisen puolikkaan silti olla etänä?

Siksi on vaikeaa, että työpaikalle on kolmen ja puolen tunnin ajomatka. Se tarkoittaa, että joka toisen työpäivän pituus olisi matkoineen noin 15 tuntia ja sen päivän palkka kuluisi lähinnä dieseliin. Ja ei, minä en ole muuttanut koko työsuhteeni aikana minnekään.

Herranjumala miks asut niin kaukana. Etätyö on vaan mahdollisuus ei lähes mitään työtä enne voinut tehdä etänä että hengailempa nyt yökkärissä vaikka työpäivän töitä tehden. Asuminen kukaan on oma valinta ellei ole kyse toimipaikan siirtymisestä esim pääkaupunkiseudulle

Vierailija
431/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala miks asut niin kaukana. Etätyö on vaan mahdollisuus ei lähes mitään työtä enne voinut tehdä etänä että hengailempa nyt yökkärissä vaikka työpäivän töitä tehden. Asuminen kukaan on oma valinta ellei ole kyse toimipaikan siirtymisestä esim pääkaupunkiseudulle

Tämä on ollut asuinpaikkani jo monta vuotta ennen kun sain työpaikan OP:lta. Sitä ennen olin lähitöissä eri firmassa täällä asuinpaikkakunnallani. Ajatteletko että minun olisi pitänyt muuttaa samalle paikkakunnalle missä 100% etätyö on? Vai mitä tarkoitat? 

Vierailija
432/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli ennen, nyt on nyt. Ennen ei ollut tietokoneita, pilvipalveluita, nettiä, älypuhelimia, you name it.

Vierailija
433/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla OP:n pääkonttorilla on jos jonkinlaista työhön liittymätöntä viihdykettä. Alkaen lepohuoneista ja kampaamosta ja kaikenlaisia hömppätapahtumia. Siinähän se toimistoaika kivasti kuluukin.

Tähän olen kiinnittänyt huomiota ennenkin, kun mediassa on ollut jokin lähityöpöhinäfirma kehumassa, miten heillä kannattaa tulla toimistolle. Ne kehut eivät suinkaan liity työntekoedellytyksiin (esim. omat työpisteet) vaan pallomeriin, säkkituoleihin, kahviautomaatteihin ja mitä näitä nyt on. Ihan niin kuin sinne toimistolle mentäisiin viettämään vapaapäivää eikä tekemään töitä.

Vierailija
434/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta siellä ei ole töissä ketään joka tekisi oikeasti töitä, vaan ainoastaan kahviautomaatille lörpöttelijöitä.

Vierailija
435/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni näistä marisijoista on OP:lla töissä? Jos olet ja harmittaa, niin irtisano itsesi ja toivo, että saat muualta töitä, tilallesi on tulijoita. Vaihtoehto B: perusta oma firma ja tee miten lystäät. Muut marisiat voi olla hiljaa.

Vierailija
436/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selvästikään ymmärrä tätä asiaa.

En ole aiempi kirjoittaja, mutta olen myös OP:lla töissä ja työmatkasta tuli nyt yhtäkkiä 200 km. Kun aloitin tässä työssä, minut rekrytoitiin nimenomaan sillä periaatteella, että teen etänä suurimman osan töistä eikä edes viikoittaista toimistolla käyntiä vaadittu. Silloin rekrytoitiin osaajia ympäri Suomen samalla ajatuksella, että ei ole väliä mistä työt tehdään.

Ei kukaan meistä olisi muuten mennyt tuonne töihin, koska näin pitkä työmatka ei ole vain mahdollinen. Nyt yhtäkkiä työn ehtoja muutetaan perustavanlaatuisesti, vaikka työpanoksessamme ei ole ollut moitteen sijaa.

Vierailija
437/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli puolet edelleen etätöitä. Mikä kova linjaus tuo muka on? Työnantajalla on direktio-oikeus määrätä siitä, missä työ tehdään. Jos ei miellytä, aina voi vaihtaa työpaikkaa - tilalle varmasti on tulija. 

Korona aikana meillä näkyi, miten töistä luistettiin.. ihan vasemmalla kädellä tehtiin hommat…

Jos hommat tehdään vasemmalla kädellä, ei syy ole työntekijän sijainnissa. Hyvin johdetussa työssä on selkeät tavoitteet ja aikataulu, jonka puitteissa tavoitteisiin tulee päästä. Seuranta onnistuu aivan yhtä hyvin etänä, kuin yhteisessä sijainnissakin. Jos työnantaja on yhtäkkiä epävarma siitä mitä työntekijä tekee työajallaan, järkevintä on tarkistaa ensimmäisenä ovatko tavoitteet aikataulussa. Jos työntekijä epäonnistuu asetettujen tavoitteiden täyttämisessä, etenkin jos sille ei löydy järkevää syytä jonka voisi korjata, voi olla perusteltua ottaa työntekijä lähiseurantaan toimistolle. Silloin siellä pitää tietysti olla aina samaan aikaan myös kyseisen työntekijän esihenkilön. OP:lla tuskin oli tästä kyse jokaisen työntekijän kohdalla, mutta olikohan kyse kenties siitä, ettei selkeitä tavotteita ole asetettu, joita voitaisiin seurata? Mene ja tiedä, toimistolla asia tuskin jälkimmäisessä tapauksessa ratkeaa.

Vierailija
438/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi saan tehdä 100% etätyötä.

Sama juttu. Eiköhän OP:lla ala vaihtuvuus kasvaa tällä toimenpiteellä. 

Vierailija
439/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku pankkitoimihenkilö voi tehdä etätöitä?

Asiakkaat maksaa kaiken eli, soitat puhelimeen ja sielläkin palvelee joku alinhankintalafka ja maksu linjasta on kova.  Kulisseissa töitä tehdään mutta mitä töitä ja miten? Miksette tuo julki mihin asiakkaiden rahoja käytetään jos kerta muutenkin osa töistä on ulkoistettu halpalafkoille. Mitä siis teette?

Kuvitteletko että nämä ovat oankkitoimihenkilöitä 😂 Olet väärässä. Moni ei edes tee minkäänlaista asiakastyötä, kuten esim it-ihmiset, joiden tiimit tyypillisesti ovat usealla paikkakunnalla, jopa useassa maassa. Ei sellaisessa tiimissä ole merkitystä, vaikkei oltaisi samassa kahvipöydässä juoruamassa.

Vierailija
440/489 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni näistä marisijoista on OP:lla töissä? Jos olet ja harmittaa, niin irtisano itsesi ja toivo, että saat muualta töitä, tilallesi on tulijoita. Vaihtoehto B: perusta oma firma ja tee miten lystäät. Muut marisiat voi olla hiljaa.

Ei kannata itse sanoa itseään irti vaan odottaa yt:t. Toki jos työpaikka on valmiina, mutta muuten ei, koska karenssi. Voi käyttää työajan etsimällä uutta paikka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi