AMK on korkeakoulu – vaikka se kuinka harmittaisi
Faktat eivät muutu mielipiteellä
On hieman huvittavaa, kuinka vaikeaa joidenkin yliopistotaustaisten on hyväksyä, että ammattikorkeakoulu on korkeakoulu. Ei melkein korkeakoulu, ei ”vähän alempi koulu”, vaan toinen Suomen korkeakoulujärjestelmän kahdesta sektorista.
AMK-tutkinto on tutkintojen viitekehyksessä tasolla 6 kuten kandidaatin tutkinto, ja YAMK tasolla 7 kuten maisterin ja diplomi-insinöörin tutkinnot. Se ei tarkoita, että tutkinnot olisivat sisällöltään samoja – eikä niiden kuulukaan olla. Yliopistot ovat tiede- ja tutkimuspainotteisia, ammattikorkeakoulut työelämä- ja käytäntöpainotteisia.
Kaikkein ironisinta on, jos korkeakoulutettu ihminen yrittää kumota tämän omalla mielipiteellään. Luulisi yliopistossa oppineen edes sen verran lähdekriittisyyttä, että oma käsitys tutkinnon arvosta ei määrittele Suomen koulutusjärjestelmää.
AMK:sta saa olla mitä mieltä tahansa. Faktat eivät tarvitse mielipiteen hyväksyntää.
Yliopistokoulutus ei näköjään takaa faktantarkistusta. Pidän tällaisia ihmisiä vähän ”hölmöinä” jotka väittävät jotain muuta.
Kommentit (889)
Vierailija kirjoitti:
AMK-opiskelijoissa on paljon nepsyjä ja sateenkaarta.
Taitavat olla ihan yliopistossa. Tutkivat eri sukupuolia.
Mico ei tiedä sitä. Eikä Joacim eikä Riicca. Kasvaneet lähiöissä. Ei ole opetettu käytöstapoja.
Mitäpä persu tietäisi normaalista elämästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK-opiskelijoissa on paljon nepsyjä ja sateenkaarta.
Taitavat olla ihan yliopistossa. Tutkivat eri sukupuolia.
Mico ei tiedä sitä. Eikä Joacim eikä Riicca. Kasvaneet lähiöissä. Ei ole opetettu käytöstapoja.
Mitäpä persu tietäisi normaalista elämästä?
Näinkö olette siellä amiksen jatkseessa pohtineet? Kyllä oikein tuoksahtaa henkiset lahjanne tänne asti.
AMK - koulutukseen ei pääse nepsyjä.
Nepsyt eivät kestä samalla tavoin työpaineita.
AMK:ssa tuskin on aikaa wokeilulle. He eivät ehdi.
Vierailija kirjoitti:
AMK koulutukseen pääsee hieman keskimääräistä tyhmemmät oppilaat. Fiksut menee yliopistoon ja AMK-koulutukseen siis ne joilla ei rahkeet riitä oikeaan korkeakoulutkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju muistuttaa siitä, miksi työelämässä on niin ankeaa. Korkeakoulutetut ihmiset tappelevat hiekkalaatikolla siitä onko kaikkien osaaminen arvokasta vai ei. Valitettavasti se ei jää vain tänne, vaan heijastuu myös työelämässä ikävänä kyräilynä ja syrjintänä.
Toivoisin todella, että yliopistokoulutetut eivät niin paljon pelkäisi menettävänsä työtään amk-koulutetuille, että siksi alkavat kiusata. Työelämässä on epävarmuutta, mutta ei se oma olo sillä parane, että kiusaa ja väheksyy muita.
Minusta näyttää kylläkin siltä, että AP tuli tänne ihan tarkoituksella piikittelemään ja riitaa haastamaan KORKEAKOULU-össönsössönillään.
Moni humanisti on työttömänä tai kituuttaa koulutustaan vastaamattomassa pienipalkkaisessa työssä. Siinä ei paljon herrashissin nappuloita painella, vaikka taskussa olisi maisterin paperit ja päässä kuinka sivistynyt olo. 😂🤣🤣🙈 Korkeakoulututkinto kun ei edelleenkään kelpaa maksuvälineeksi ruokakaupan kassalla.
Ja otetaan nyt vaikka varhaiskasvatuksen opettaja. Korkeakoulutettu hänkin, mutta palkka jää alle kolmen tonnin. Siinä sitten pyyhitään päiväkodissa pyllyjä, puetaan kurahousuja ja lauletaan Piippolan vaaria, arvokasta työtä, mutta aika pitkä mielikuvitus tarvitaan, jos siitä haluaa rakentaa jonkun automaattisen luokkahissin yhteiskunnan yläkerroksiin. 😂
Tutkija voi kouluttautua yli kymmenen vuotta ja väitellä tohtoriksi, ja palkka voi silti olla varsin vaatimaton. Amanuenssit, kääntäjät, kanttorit, sosiaalityöntekijät ja monet muut korkeasti koulutetut ovat samaa porukkaa. komea tutkinto ei takaa komeaa tilipussia.!!!!
Mutta ei muuta kuin maisterin paperi seinälle, kauracappuccino käteen ja herrashissin nappia painelemaan. Harmi vaan, että hissi saattaa pysähtyä Kelan kerroksessa ennen sitä ylempää keskiluokkaa. 😂🤣
On kaksi eri asiaa, mikä voi olla mahdollista ja mikä on todennäköistä. Totesin jo aikasemmin korrelaation ja kausaliteetin eroista. Yliopiston käynyt on todennäköisemmin suurituloinen, todennäköisemmin naimisissa suurituloisen puolison kanssa, todennäköisemmin varakkaasta perheestä. Ja nuo todennäköisyyserot eivät ole ihan pieniä. Katsoppa vaikkapa jonkin ison kaupungin tulokärkeä. Onkohan sadan parastuloisen joukossa edes 20 % muita kuin yliopistokoulutettuja?
Suvussani on Suomen rikkaimmat ihmiset. Ja akateemisesti koulutettuja.
He häpeäisivät sinua. Nauraisivat.
Olen huomannut, että rikkaimmat ihmiset eivät ikinä pullistele rikkaudellaan. Sukuni on täynnä akateemisesti koulutettuja ihmisiä. Eivätkä he pullistele koulutuksellaan. Mutta heillä on terve itsetunto. Eikä lahjakkaimmat ihmiset koskaan pullistele lahjakkuudellaan.
Anna kun arvaan mikä ongelma sulla on?
Sinulla on täysin olematon itsetunto.
Mutta sinä olet selvästi kouluttamaton luuseri. Sukusi häpeää sinua ja ne nauraa sulle. Ja sä nöyristelet niille ja nuolet niiden persettä. Olet häpäissyt itsesi!
En nuole heitä. Mutta sitähän ei Mico käsitä.
Sen sijaan he arvostavat sitä, että olen opettanut heidän lapsiaan.
Näin meillä 😂 Entä teillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK koulutukseen pääsee hieman keskimääräistä tyhmemmät oppilaat. Fiksut menee yliopistoon ja AMK-koulutukseen siis ne joilla ei rahkeet riitä oikeaan korkeakoulutkseen.
Varmaan rankkaa elää tuollaisessa huurussa kuin sinä.
Et taida tuntea kovin montaa ihmistä? Kovin olet rajoittunut. Kasvoitko tynnyrissä?
Hae itsellesi apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”ChatGPT, kirjoita minulle älykkään kuuloinen mielipidekirjoitus siitä, että AMK on korkeakoulu”
Jos faktan kertomiseen tarvitaan ChatGPT:tä, se ei tee faktasta yhtään vähemmän totta.!!!!! AMK on korkeakoulu ihan riippumatta siitä, kirjoitanko asiasta minä, ChatGPT vai opetus- ja kulttuuriministeriö. Kannattaa ehkä keskittyä väitteen sisältöön eikä siihen, kuka auttoi muotoilemaan sen tekstiksi. Anna mun kaikki kestää!!!! Eletään vuotta 26.
Jos faktan kertomiseen tarvitaan ChatGPT:tä, ei faktan kirjoittaja ole perehtynyt asiaan tarpeeksi. Tekoälyn käyttö tekee tästä kirjoituksestasi yksinkertaisesti typerän ja epäuskottavan.
Olen eri, mutta ota toki itse selvää jos et usko. Ihan oikeassahan ap on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMKssa opiskelevat ovat henkisesti vahvoja, tervejärkisiä ja he kestävät paineita. Näin oletan. Työelämä tarvitsee henkisesti tosi vahvoja ihmisiä joilla on käytännön lahjakkuus. Kaikilla ei ole. Itse olen monilahjakas vain taiteellisesti. Muutoin olen teknisesti ja käytännöllisesti niin nolla, etten voi kertoa. Se hävettää minua.
Jos esim. haukut AMKn käynyttä sairaanhoitajaa vähä - älyiseksi, olet sitten itse ilmeisesti yliopistossa opiskeleva sukupuolentutkija. Et ymmärrä edes oikeasta luonnontieteestä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju muistuttaa siitä, miksi työelämässä on niin ankeaa. Korkeakoulutetut ihmiset tappelevat hiekkalaatikolla siitä onko kaikkien osaaminen arvokasta vai ei. Valitettavasti se ei jää vain tänne, vaan heijastuu myös työelämässä ikävänä kyräilynä ja syrjintänä.
Toivoisin todella, että yliopistokoulutetut eivät niin paljon pelkäisi menettävänsä työtään amk-koulutetuille, että siksi alkavat kiusata. Työelämässä on epävarmuutta, mutta ei se oma olo sillä parane, että kiusaa ja väheksyy muita.
Minusta näyttää kylläkin siltä, että AP tuli tänne ihan tarkoituksella piikittelemään ja riitaa haastamaan KORKEAKOULU-össönsössönillään.
Moni humanisti on työttömänä tai kituuttaa koulutustaan vastaamattomassa pienipalkkaisessa työssä. Siinä ei paljon herrashissin nappuloita painella, vaikka taskussa olisi maisterin paperit ja päässä kuinka sivistynyt olo. 😂🤣🤣🙈 Korkeakoulututkinto kun ei edelleenkään kelpaa maksuvälineeksi ruokakaupan kassalla.
Ja otetaan nyt vaikka varhaiskasvatuksen opettaja. Korkeakoulutettu hänkin, mutta palkka jää alle kolmen tonnin. Siinä sitten pyyhitään päiväkodissa pyllyjä, puetaan kurahousuja ja lauletaan Piippolan vaaria, arvokasta työtä, mutta aika pitkä mielikuvitus tarvitaan, jos siitä haluaa rakentaa jonkun automaattisen luokkahissin yhteiskunnan yläkerroksiin. 😂
Tutkija voi kouluttautua yli kymmenen vuotta ja väitellä tohtoriksi, ja palkka voi silti olla varsin vaatimaton. Amanuenssit, kääntäjät, kanttorit, sosiaalityöntekijät ja monet muut korkeasti koulutetut ovat samaa porukkaa. komea tutkinto ei takaa komeaa tilipussia.!!!!
Mutta ei muuta kuin maisterin paperi seinälle, kauracappuccino käteen ja herrashissin nappia painelemaan. Harmi vaan, että hissi saattaa pysähtyä Kelan kerroksessa ennen sitä ylempää keskiluokkaa. 😂🤣
On kaksi eri asiaa, mikä voi olla mahdollista ja mikä on todennäköistä. Totesin jo aikasemmin korrelaation ja kausaliteetin eroista. Yliopiston käynyt on todennäköisemmin suurituloinen, todennäköisemmin naimisissa suurituloisen puolison kanssa, todennäköisemmin varakkaasta perheestä. Ja nuo todennäköisyyserot eivät ole ihan pieniä. Katsoppa vaikkapa jonkin ison kaupungin tulokärkeä. Onkohan sadan parastuloisen joukossa edes 20 % muita kuin yliopistokoulutettuja?
Olen huomannut, että rikkaimmat ihmiset eivät ikinä pullistele rikkaudellaan. Sukuni on täynnä akateemisesti koulutettuja ihmisiä. Eivätkä he pullistele koulutuksellaan. Mutta heillä on terve itsetunto. Eikä lahjakkaimmat ihmiset koskaan pullistele lahjakkuudellaan.
Nalle Wahlroos, hänen koulutus ja rikastuminen ei ole keneltäkään jäänyt piiloon, jos vähänkään seuraa mediaa.
Olen käynyt molemmat. Sekä ammattikorkeakoulun että yliopiston. Ja kokemuksesta sanon, että ammattikorkeakoulu on täysin eri asia kuin yliopisto. AMK keskittyy käytäntöön, yliopisto tieteeseen ja tutkimukseen. Koeta nyt vaan hyväksyä tämä tosiasia.
Jos te mummot muistelette niitä 60-luvulla käymiänne kauppaopistoja, niin niitä ei enää ole olemassa. Koulutusjärjestelmä on muuttunut, uskokaa jo! Olisitte seuranneet uutisia silloin 90-luvulla. Nuoruutenne kauppaopisto vastaa tänä päivänä ammattikoulun merkonomilinjaa. Ammattikorkeakoulun tradenomilinja (liiketalous) ei ole ollenkaan sama asia kuin se kauppaopistonne. Se on täysin eri, uusi, koulutus. Samoja elementtejä, kuten kirjanpitoa ja kustannuslaskentaa, on tietenkin kaikissa koulutuksissa merkonomi-tradenomi-kauppatieteellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä taitaa kyllä olla väärä oletus. Keskimääräistä tyhmemmät eivät siellä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt molemmat. Sekä ammattikorkeakoulun että yliopiston. Ja kokemuksesta sanon, että ammattikorkeakoulu on täysin eri asia kuin yliopisto. AMK keskittyy käytäntöön, yliopisto tieteeseen ja tutkimukseen. Koeta nyt vaan hyväksyä tämä tosiasia.
Eihän aloituksessa väitetä että ne ovat sama asia, vaan että ammattikorkeakoulu on korkeakoulu samoin kuin myös yliopisto.
Vierailija kirjoitti:
Jos te mummot muistelette niitä 60-luvulla käymiänne kauppaopistoja, niin niitä ei enää ole olemassa. Koulutusjärjestelmä on muuttunut, uskokaa jo! Olisitte seuranneet uutisia silloin 90-luvulla. Nuoruutenne kauppaopisto vastaa tänä päivänä ammattikoulun merkonomilinjaa. Ammattikorkeakoulun tradenomilinja (liiketalous) ei ole ollenkaan sama asia kuin se kauppaopistonne. Se on täysin eri, uusi, koulutus. Samoja elementtejä, kuten kirjanpitoa ja kustannuslaskentaa, on tietenkin kaikissa koulutuksissa merkonomi-tradenomi-kauppatieteellinen.
Kauppaopistossa kävi pienempi eli fiksumpi osa ikäluokasta. Kun ottaa huomioon nuorison älykkyyden ja koulumenestyksen laskun, niin AMK on oppilasainekseltaan heikompaa kuin vanhat opistot. Kyllä se heikompi aines joka menee sisään AMK:hon tulee sieltä myös heikompana ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMKssa opiskelevat ovat henkisesti vahvoja, tervejärkisiä ja he kestävät paineita. Näin oletan. Työelämä tarvitsee henkisesti tosi vahvoja ihmisiä joilla on käytännön lahjakkuus. Kaikilla ei ole. Itse olen monilahjakas vain taiteellisesti. Muutoin olen teknisesti ja käytännöllisesti niin nolla, etten voi kertoa. Se hävettää minua.
Jos esim. haukut AMKn käynyttä sairaanhoitajaa vähä - älyiseksi, olet sitten itse ilmeisesti yliopistossa opiskeleva sukupuolentutkija. Et ymmärrä edes oikeasta luonnontieteestä mitään.
Ja se on kauheaa, että sukupuolentutkimus on pseudotiedettä. Veronmaksajien rahat menevät hukkaan, pelkästään satuiluun. Voin kuvitella, että tuo on juurikin nepsyjen aluetta.
Sairaanhoitajat edustavat sentään kovaa luonnontiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän aloituksessa väitetä että ne ovat sama asia, vaan että ammattikorkeakoulu on korkeakoulu samoin kuin myös yliopisto.
Mutta kun opisto on opisto vaikka voissa paistaisi ja nimen vaihtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa täällä, joka on kokenut opiskelleensa yliopistossa nimenomaisesti soveltavassa koulutusohjelmassa? Koulutusohjelma, jonka kävin on 2000-luvun puolella perustettu.
Olen naiivisti kuvitellut että yliopistossa myös monet muutkin, kuten esimerkiksi kasvatustieteen opinnot, ovat vastaavasti samankaltaisia koulutusohjelmia, joissa nimenomaan sovelletaan tiedettä käytännön tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun opisto on opisto vaikka voissa paistaisi ja nimen vaihtaisi.
Oletko jotenkin fiksoitunut tuohon sanaan opisto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nalle Wahlroos, hänen koulutus ja rikastuminen ei ole keneltäkään jäänyt piiloon, jos vähänkään seuraa mediaa.
Eräs sanoi, että juurikin suomenruotsalainen eliitti ei pidä Nalle Wahlroosia vertaisenaan.
Suomenruotsalainen eliitti sen sijaan arvostaa taidetta ym. kulttuuria ja siksi tällaiset ihmiset kelpaavat heille. He tajuavat myös, ettei kaikilla eliittiin kuuluvalla ole samoja taipumuksia eikä lahjakkuutta.
Näin kertoi muuan suomenruotsalaiseen sukuun naitu tavallinen suomalainen.
Ylimpään eliittiin ei pääse suomalainen jolla olisi vaikka mikä tutkinto ja vaikka olisi upporikas.
Pitää olla muita avuja.
Kyllähän sitä matalan tason hommia on enemmän kuin oikeasti korkeakoulutetuille. Eli ei hätää teillä opistoihmeillä.