Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: runsas proteiini lyhentää elämää

Vierailija
06.09.2026 |

Vähäproteiininen ruokavalio pidensi hiirien ja rottien elämää jopa 53 prosentilla. Katsaus koostuu 350 tutkimuksesta.

Mitäpä sanot, sinä proteiinin ystävä? Vaikuttaako tämä ravitsemustottumuksiisi?

Lähde: HS tänään. 

Kommentit (208)

Vierailija
1/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun tarkastin, niin en ollut hiiri tai rotta, joten ei.

Vierailija
2/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vältän proteiinia mahdollisimman paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sama on havaittu ihmispopulaatioissakin. Pisimpään elävät Okinawan ja Kreetan asukkaat, jotka syövät paljon vihanneksia ja vähän lihaa ja sokeria.

Suomessa tosin vaikeaa kerätä villivihanneksia.

Vierailija
4/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen napsinut broileriviipaleita jääkaapista välipalan tuskaan, kun olen ajatellut että se viisaampaa painonhallinnan kannalta kuin leivän syönti. Mutta taidan vaihtaa tofuun ja ruisleipään.

-ap.

Vierailija
5/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin hyvä sit hoitokodissa nauttia elinvuosista

Vierailija
6/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiirikokeet eivät kerro mitään oleellista ihmisestä. Urheilijat ja paljon liikkuvat ihmiset nauttivat runsaasti proteiinia lihaksiston vuoksi. 

Vierailija
7/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rjokakaupoissa trendaavat lisättyä proteiinia sisältävät tuotteet...

Vierailija
8/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen napsinut broileriviipaleita jääkaapista välipalan tuskaan, kun olen ajatellut että se viisaampaa painonhallinnan kannalta kuin leivän syönti. Mutta taidan vaihtaa tofuun ja ruisleipään.

-ap.

Syö sitä proteiinia ja rasvaa pääaterioilla, aikuinen ihminen ei välipaloja tarvitse. Tein työurani raksalla urakoiden ja pärjäsin kolmella syöntikerralla päivässä, tosin olin niin ahne että en halunnut tuhlata työaikaa turhiin kahvitunteihin.

Vierailija
9/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

America’s Protein Obsession May Reduce Life Span, New Research Shows
https://www.newsweek.com/protein-may-reduce-life-span-new-research-1227…

Vierailija
10/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se vaikuta mitenkään. Proteiinia tulee saada tietty määrä, jotta lihakset eivät surkastu. Liika määrä puolestaan johtaa toisenlaisiin ongelmiin. Taustalla näissä överiksi menevissä lisäyksissä lienee uutisointi siitä, että ihmiset saavat liian vähän proteiinia, erityisesti vanhukset. Jollain ketogeenisella ruokavaliolla, jonka tavoitteena on painonpudotus- tai hallinta, proteiinin määrä on hyvin tarkka painokiloja kohden, eli mistään överilisäämisestä ei tulisi olla kyse, mutta epäilemättä monet tekevät niinkin, että lisäävät liikaa.

Vierailija
11/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiineja on monenlaisia. Itse suosin lihaa ja vältä kaikin keinoin kasviproteiineja.

Vierailija
12/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt oli odotettavissa ihan ilman tutkimuksiakin. Liika on aina liikaa ja kohtuus kaikessa sanoi jo Arto Bryggare.

Vierailija
13/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiri painaa 50g. Ihminen painaa 70 kg. Hieman eroa kropan koolla ja lihaksistolla. Hiirellä on kasvissyöjän talttahampaat. Ihmisellä on kulmahampaat. Ihminen on myös lihaproteiinin syöjä. 

Vierailija
14/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiren aineenvaihdunta on yli tuplat mitä ihmisellä, sekoittaa näitä tutkimustuloksia.

Vierailija
15/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksiin liittyy sellainen asia, että ne rajataan tiettyyn ympäristöön tarkasti, tämän varmaan tietää jokainen yliopistoäässa opiskellut tai ainakin pitäisi tietää. Se ei tarkoita sitä, että proteiinipitoinen ruokavalio ei helpottaisi painon pudotusta ja lihasmassan hankintaa, jotka molemmat korreloivat myös aivan varmasti paremman eliniän odotteen kanssa.

Vierailija
16/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap.

Syö sitä proteiinia ja rasvaa pääaterioilla, aikuinen ihminen ei välipaloja tarvitse. Tein työurani raksalla urakoiden ja pärjäsin kolmella syöntikerralla päivässä, tosin olin niin ahne että en halunnut tuhlata työaikaa turhiin kahvitunteihin.

No raksamiehen ravitsemusvinkkejä tässä enää kaivattiinkin.

Vierailija
17/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiirikokeet eivät kerro mitään oleellista ihmisestä. Urheilijat ja paljon liikkuvat ihmiset nauttivat runsaasti proteiinia lihaksiston vuoksi. 

Mutta ne urheilijat tarvitsevat myös paljon hiilihydraatteja. Tästä oli just juttu muistaakseni Ylellä, joku urheilija oli kärsinyt jatkuvista loukkaatumisista ym. (en muista tarkasti). Hän lisäsi runsaasti hiilihydraatteja ruokavalioonsa (myös nopeita, esim. pullaa) ja homma lähti luistamaan.

Vierailija
18/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap.

No raksamiehen ravitsemusvinkkejä tässä enää kaivattiinkin.

Oli ihan kotiruokaa, ei mitään energiajuoma lihapiirakkalinjaa.

Vierailija
19/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kukaan ylipäätänsä käyttää proteiinia. Se on sidottu äärioikeistolaiseen ajatusmaailmaan.

Vierailija
20/208 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sama on havaittu ihmispopulaatioissakin. Pisimpään elävät Okinawan ja Kreetan asukkaat, jotka syövät paljon vihanneksia ja vähän lihaa ja sokeria.

Suomessa tosin vaikeaa kerätä villivihanneksia.

Japanissa syödään aika paljon eläinrasvaa, koska liha on rasvaisempaa ja etenkin meriruokaa. Se mitä siellä ei syödä paljoa, on rypsiöljyn kaltaiset rasvat ja rukiin kaltaiset viljat. Sama on Kreetallakin. Kaikki öljy on käytännössä oliiviöljyä ja ruhot syödään kokonaan ilman rasvapelkoa. Kummassakaan proteiineja ei vältetä, vaan niitä kertyy vähemmän vähemmän jalostamisen kautta. Kana on kana, eikä minuuttipihvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän