Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA, rahat ihan loppu, laskuja rästissä paljon, miten selviämme?

Vierailija
27.12.2011 |

Olemme eläneet jo vuosia pakkasella, tilit menee, eikä riitä.

Miten saisimme apua?

Talous-ja velkaneuvonnassa käyty, eivät voi auttaa, onnittelivat sitkeydestä ja siitä, ettei luottotiedot ole menneet

ystäviltä ja läheisiltä lainattu rahaa, enää ei voi pyytää

seurakunnalta ei enää voida antaa

Laskuihin on sovittu maksuaikoja ja niitä on osin peruuntunut, koska emme ole saaneet sovitusti maksettua = kerralla erääntynyt koko velka

pikavippejä n. tuhat euroa yhteensä

Takuusäätiöstä ei myönnetä apua, koska maksuvara ei riitä ja emme ole laskeneet maksuja ulosottoon

Huutonetissä kävin kurkkimassa, siellä ei ole huutoja mihinkään, eli mitä siellä voisi myydä, että menisi kaupaksi?

Kirpparipöytä oli, tuloa 70€/vko ja pöytävuokra 30€

Kertokaa viisaita neuvoja

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmaan ajattelee ihminen, jolla ei koskaan ole ollut taloudellisia vaikeuksia?

... joka vaikutat hyvin kokemattomalta ja aina kaiken kultalusikka suussa saaneelta?

Minä olen perheestä, jossa oli tarpeen laskea markat tarkkaan mutta joka myös opetti tuntemaan rahan arvon.

Mun on vain hyvin vaikea uskoa todelliseksi tuollaista yhdistelmää marttyyriasenneta, itse sössittyä rahatilannetta, taitamattomutta talousdenhallinnassa ja tullaista silkkaa välinpitämättömyyttä esim vaikka ruokalaskun kanssa.

Vierailija
42/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista noin pienet sähkö ym. kulut??oletteko kynttilänvalossa tai peseytymättä? Mitä teidän vakuutus kattaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

750 euroa on hurja korko 115 000 euron lainasta. Meillä menee 75 000 eurosta korkoa reilu satanen kuussa (3 kk eurobor + 0.4 %)

No kyllä se meidän korko todellakin on kova verrattuna teidän korkoon. Olen yrittänyt, että tarkistettaisiin korkoa välillä, mutta ei se siitä ole alentunut :( Täällä joku tyhmäksi nimittelikin, siinä on vastaus kaikkeen. Pitänee lähteä hommaamaan edunvalvojaa meidän perheelle.

Vaan tietämättömäksi. Ihan vilpittömsäti, pankille olette loistoasiakkaita, jos maksatte moninkertaisen koron. Onko tuo sidottu johonkin pitkäaikaiseen korkoon vai miten se on noin mieletön? Vaihtakaa pankkia, jos oma ei suostu muuttamaan korkopohjaa.

Kommentoin ylempänä sitä, että teidän kannattaisi hommata pankkilaina, jolla siivoaisitte vipit pois. Vaikka henkilötakaajilla, jos on niin hyviä ystäviä, että ovat lainaakin antaneet. Talo ei ilemisesti käy vakuudeksi, jos asuntolaina on talon arvoinen.

Jossain teillä mättää, kun tulot ja menot eivät kohtaa. Rehellinen laseklma siitä, mihin ne rahat valuu olisi paikallaan. Ja tuon asuntolainen koron muuttaminen. Pankki ei sitä tarjoa, vaan se pitää vaatia ja siitä voi joutua maksamaan jotain.

Vierailija
44/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaiselle perheelle yhtään mitään. Maksumiehiksi päätyvät kaikkien merkkien mukaan.

Vierailija
45/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ok sinä et usko todeksi tai ymmärrä. Tässä kun itse haukkuu itsenä, säästyy muilta sekin vaiva. Jos syyttelisin muita, siitäkin huomautettaisiin tai sanoisipa mitä hemmettiä tahansa, se ei olisi kelvollista, asiallista tai hyväksyttävää. Oikeassahan sinä olet, halusit varmasti kuulla sen, uskon, että se on sinulle tärkeää. Toistan: "itse sössittyä rahatilannetta, taitamattomutta talousdenhallinnassa ja tullaista silkkaa välinpitämättömyyttä esim vaikka ruokalaskun kanssa." OLET OIKEASSA!! Ja itseasiassa minäkin tiesin tuon saman, miten tästä oravanpyörästä pääsee oikeasti eroon?

No niin, mitäs nyt tehdään? että huomenna kaikki on hyvin?

Vierailija
46/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaiselle perheelle yhtään mitään. Maksumiehiksi päätyvät kaikkien merkkien mukaan.

Ihan totta, ei muuten ole tullut mieleenkään pyytää ketään takaamaan yhtään mitään.

Vierailija
47/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuussa rahaa ruokaan. Ja mitä syötte?

Ei sulla kuule ole muuta vaihtoehtoa kuin sovittaa tulot ja menot yhteen. Täällä on annettu paljon hyviä neuvoja, mutta sulta ei tule faktoja, joiden perusteella voisi sanoa juuriaan enempää.

Vierailija
48/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

750 euroa on hurja korko 115 000 euron lainasta. Meillä menee 75 000 eurosta korkoa reilu satanen kuussa (3 kk eurobor + 0.4 %)

No kyllä se meidän korko todellakin on kova verrattuna teidän korkoon. Olen yrittänyt, että tarkistettaisiin korkoa välillä, mutta ei se siitä ole alentunut :( Täällä joku tyhmäksi nimittelikin, siinä on vastaus kaikkeen. Pitänee lähteä hommaamaan edunvalvojaa meidän perheelle.

Vaan tietämättömäksi. Ihan vilpittömsäti, pankille olette loistoasiakkaita, jos maksatte moninkertaisen koron. Onko tuo sidottu johonkin pitkäaikaiseen korkoon vai miten se on noin mieletön? Vaihtakaa pankkia, jos oma ei suostu muuttamaan korkopohjaa.

Kommentoin ylempänä sitä, että teidän kannattaisi hommata pankkilaina, jolla siivoaisitte vipit pois. Vaikka henkilötakaajilla, jos on niin hyviä ystäviä, että ovat lainaakin antaneet. Talo ei ilemisesti käy vakuudeksi, jos asuntolaina on talon arvoinen.

Jossain teillä mättää, kun tulot ja menot eivät kohtaa. Rehellinen laseklma siitä, mihin ne rahat valuu olisi paikallaan. Ja tuon asuntolainen koron muuttaminen. Pankki ei sitä tarjoa, vaan se pitää vaatia ja siitä voi joutua maksamaan jotain.

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Otan yhteyttä pankkiin ja kyselen tuota korkoasiaa..toivotaan parasta. Tuo sama korko taitaa muuten olla loppuun saakka samansuuruinen :(

Vierailija
49/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ok sinä et usko todeksi tai ymmärrä. Tässä kun itse haukkuu itsenä, säästyy muilta sekin vaiva. Jos syyttelisin muita, siitäkin huomautettaisiin tai sanoisipa mitä hemmettiä tahansa, se ei olisi kelvollista, asiallista tai hyväksyttävää. Oikeassahan sinä olet, halusit varmasti kuulla sen, uskon, että se on sinulle tärkeää. Toistan: "itse sössittyä rahatilannetta, taitamattomutta talousdenhallinnassa ja tullaista silkkaa välinpitämättömyyttä esim vaikka ruokalaskun kanssa." OLET OIKEASSA!! Ja itseasiassa minäkin tiesin tuon saman, miten tästä oravanpyörästä pääsee oikeasti eroon? No niin, mitäs nyt tehdään? että huomenna kaikki on hyvin?

Sinun on ihan ensiksi päätettävä, haluatko tehdä asialle jotain. Huokailemalla juttu ei selviä. Eikä huomiseksi, eikä ensi vuodeksikaan.

Seuraava askel on marssia pankkiin ja selvittää lainan kohtalo. Sitä ennen teette laskelmat siitä, mitä rahaa tulee ja mihin se menee. Ja mitä olette velkaa minnekin. Selvitä myös, mistä saa puolueetonta velkaneuvontaa, sekin voi autta, vaikkette mihinkään saneeraukseen pääsisikään.

Vierailija
50/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinulle! En todellakaan ymmärrä miksi ihmisten pitää tulla tänne sinua haukkumaan ja arvostelemaan. Olen samassa veneessä, erinäisten syiden takia. Tiedän tuonkin tunteen että tekisi mieli välillä päättää päivänsä, mutta sitten olen ajatellut että jos ongelma on rahalla ratkaistavissa (mitä ei tosin ole), niin se on lopen pieni ongelma.

Olen alkanut miettimään että päästän laskut ulosottoon, mutta se tuntuu todella hävettävältä ja pohjanalitukselta.

Jos saisin 2500e lainan jostakin ja maksaisin sitä takaisin 200e kuussa, ongelma olisi korjattu.

Sitten tietysti pitäisi oppia vielä rahanhallintaa, olen siinä huono.

Vierailija
51/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuussa rahaa ruokaan. Ja mitä syötte?

Ei sulla kuule ole muuta vaihtoehtoa kuin sovittaa tulot ja menot yhteen. Täällä on annettu paljon hyviä neuvoja, mutta sulta ei tule faktoja, joiden perusteella voisi sanoa juuriaan enempää.

Arvostan suuresti kaikkia saamiani vastauksia. Iso kiitos kaikille! Olen ollut yhteydessä talous- ja velkaneuvontaan ja Takuusäästiöön myös. Heidän antamien neuvojen mukaisesti: kulutusluottotilit lopetettu ja nyt niitä sitten maksellaan.

Pikavipit on jouduttu ottamaan akuuttiin tarpeisiin esim. ruokaan, katkouhan alla oleviin puhelin, sähkö tai vesilaskuihin, myös kummilasten syntymäpäivälahoja varten. Tälläset K*päät on olleet suosittuja myös kummimarkkinoilla :D.

Haluan suojella yksityisyyttäni ja en halua kertoa ihan kaikkea, koska minut voi joku sitten tuntea?

Ymmärrän nyt aloittaa ihan ensin, ruuasta nipistetään, ei enää pikavippejä jne.

Vierailija
52/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vakuutusteknisesti kyseessä on itseaiheutettu vakuutustapahtuma, jota ei henkivakuutus korvaa.

Eli ei kannata. Jälkeenjääneet eivät henkivakuutuskorvausta saa.

Vierailija
53/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä tämän ketjun negatiivisia viestejä. Ilmeisesti kellään heistä ei ole kokemusta siitä, miten laskuja voi alkaa jonkun epäonnisen tilanteen kohdatessa kertyä (ei ole minullakaan mutta tunnen tuota puolta työni puolesta) :(.

Itse en lukemani jälkeen keksi kuin ruokaostoksissa säästämisen. Hernekeittoa, juuressosekeittoja, perunaa, näkkäriä, kaaliruokia, leivät itse leipoen, hedelmät vain alennuksella....Ruokaostoksissa voi saada helpostikin pari sataa euroa kuussa säästettyä. Se edellyttää tietysti sitä, että kaikki perheessä sitoutuvat siihen.

Vierailija
54/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista tingitään, jos asunto meinaa muuten mennä alta.

Pikavippi ruokaan ei kuulosta sekään kovin hyvältä ratkaisulta, parempi olisi syödä kaurapuuroa ja soijarouhetta hädän hetkellä.

Vierailija
55/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteydessä maksetaan myös kertyneet lomat ja lomarahat. Moni tietysti kuvittelee noiden rahojen olevan extraa, jotka voi tuhlata heti, mutta kun suhtautuu niihin kuin palkkaan (kuten niihin suhtaudutaan työttömyyskorvausta hakiessa) ja hakee työttömyyskorvausta heti työttömyyden ensimmäisenä päivänä, voi tuon 2 kk:n käsittelyajan hyvinkin elellä noilla rahoilla.

Nimim. Kokemusta on

Syy tilanteeseemme voi olla se, että olemme välillä olleet työttöminä ja esimerkiksi viimeeksi liitto käsitteli työttömyyspäivärahahakemusta 2kk, joten jouduimme elämään myös 2kk ilman tuloja.

Nuo rahat nimittäin tulivat teille takutuvasti. Ette olleet ilman tuloja tuona aikana, vaan saitte tuon kauden tulot hieman myöhässä.

Vierailija
56/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinulle! En todellakaan ymmärrä miksi ihmisten pitää tulla tänne sinua haukkumaan ja arvostelemaan. Olen samassa veneessä, erinäisten syiden takia. Tiedän tuonkin tunteen että tekisi mieli välillä päättää päivänsä, mutta sitten olen ajatellut että jos ongelma on rahalla ratkaistavissa (mitä ei tosin ole), niin se on lopen pieni ongelma.

Olen alkanut miettimään että päästän laskut ulosottoon, mutta se tuntuu todella hävettävältä ja pohjanalitukselta.

Jos saisin 2500e lainan jostakin ja maksaisin sitä takaisin 200e kuussa, ongelma olisi korjattu.

Kiitos, sinulla myös kaikkea hyvää ja toivottavasti sinun laskut eivät joudu ulosottoon, voimia taisteluun.

Toisaalta ymmärrän myös noita aggressiivisiakin viestejä, siellä taustalla on varmasti ärtymystä ja suuttumusta ihmisistä, jotka oikeasti sössivät asiansa välinpitämättömyyden ja kevytkenkäisyyden tai muun syyn vuoksi. Ihmisten älyllinen kapasiteettikin voi olla syynä, sairaus, työttömyys ja mielenterveysongelmat.

Vierailija
57/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjäiskö täällä Suomessa lapsiperheenä kuitenkin paremmin, kun ei olisi sitä työtä ja asuisi vuokralla?

Saisi kaiken maailman tuet ja päivähoitomaksu alet.

Nyt maksaa kaikesta kalleimman mukaan, eikä mitään avustuksia saa. Siksi kai ne rahat ei riitäkään?

Vierailija
58/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteydessä maksetaan myös kertyneet lomat ja lomarahat. Moni tietysti kuvittelee noiden rahojen olevan extraa, jotka voi tuhlata heti, mutta kun suhtautuu niihin kuin palkkaan (kuten niihin suhtaudutaan työttömyyskorvausta hakiessa) ja hakee työttömyyskorvausta heti työttömyyden ensimmäisenä päivänä, voi tuon 2 kk:n käsittelyajan hyvinkin elellä noilla rahoilla.

Nimim. Kokemusta on

Syy tilanteeseemme voi olla se, että olemme välillä olleet työttöminä ja esimerkiksi viimeeksi liitto käsitteli työttömyyspäivärahahakemusta 2kk, joten jouduimme elämään myös 2kk ilman tuloja.

Nuo rahat nimittäin tulivat teille takutuvasti. Ette olleet ilman tuloja tuona aikana, vaan saitte tuon kauden tulot hieman myöhässä.

En ymmärrä viestisi logiikkaa, kuka tällä tavoin on toiminut, sinä itse?

Me emme ainakaan ole toineet näin ja pätkätöissä ei kerry mtn isoja lomarahoja. Jos ihminen esim. lomautetaan ei hänelle mitään lomarahoja maksella.

Vierailija
59/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjäiskö täällä Suomessa lapsiperheenä kuitenkin paremmin, kun ei olisi sitä työtä ja asuisi vuokralla?

Saisi kaiken maailman tuet ja päivähoitomaksu alet.

Nyt maksaa kaikesta kalleimman mukaan, eikä mitään avustuksia saa. Siksi kai ne rahat ei riitäkään?

Taidat puhua ihan asiaa..luoja varjelkoon meitä vielä noilta TV-lupa maksuilta, mitkä yhdistetään verohin.

Vierailija
60/149 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on tosi vaikea ymmärtää, ettei 2900 euron tuloilla + lapsilisillä pärjäisi! Jos kyseessä ei nyt ole mikään suurperhe.

Minusta tuntuu, ap, että tiedät varsin hyvin, että teidän perhe on vain elänyt yli varojensa. Nyt tunnet syyllisyyttä ja toivottomuutta. Viesteissäsi vaihtelee selittely sekä "ei vaan voi mitään, kun eläminen on niin kallista"-asenne ja toisaalta hanskat naulaan ripustaneen epätoivo tyyliin "tyrimme ja nyt olemme tässä". Tilanne on nyt kuitenkin mikä on, ja turha itseään on menneistä ratkaisuista ruoskia. Tilanteelle täytyy kuitenkin myös tehdä jotain. Sinä ja miehesi olette vastuussa perheenne taloudesta ja teidän on nyt vaan pakko asialle jotain tehdä; ei auta muu kuin kääriä hihat ylös ja katsoa tilannetta REALISTISESTI. - Ei epätoivon eikä marttyyriuden kautta.

Positiivistahan on se, että teillä on molemmilla työ ja säännölliset tulot. Lisäksi, näin objektiivisen ulkopuolisen silmin, teillä on kyllä sellaiset tulot, joilla normaalin perheen pitäisi pärjätä (ei ehkä elää herroiksi mutta pärjätä). Nyt listaat paperille sentilleen perheenne menot: asumisen, ruoan, sähköt, vakuutukset jne. Sen jälkeen ryhdytte kaventamaan menoja tuloja vastaaviksi. Se kylllä varmasti onnistuu, mutta tarkoittaahan se, että jostakin, todennäköisesti nykyisestä asumismuodosta, täytyy luopua. On kuitenkin aivan varmasti keino saada menot tuloja vastaaviksi ilman, että puutetta joudutte kärsimään. Vai väitätkö ihan tosissasi, ettei reilulla kolmella tonnilla kuussa saa keskivertoperheelle kattoa pään päälle ja ruokaa pöytään? Aika moni muukin saa!

Nyt niistät nenäsi, nostat pöksysi ja ymmärrät, ettei tilanne tosiaan ole toivoton. Etkä edes leikilläsi lähde spekuloimaan millään itsemurhilla ja vakuutusmaksuilla. Vai luuletko, että lapsillesi on tärkeämpää asua nykyisessä omistusasunnossa ja säilyttää prikulleen nykyinen elintaso kuin kasvaa äitinsä rakastamana ja elossa olevan äidin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän