APUA, rahat ihan loppu, laskuja rästissä paljon, miten selviämme?
Olemme eläneet jo vuosia pakkasella, tilit menee, eikä riitä.
Miten saisimme apua?
Talous-ja velkaneuvonnassa käyty, eivät voi auttaa, onnittelivat sitkeydestä ja siitä, ettei luottotiedot ole menneet
ystäviltä ja läheisiltä lainattu rahaa, enää ei voi pyytää
seurakunnalta ei enää voida antaa
Laskuihin on sovittu maksuaikoja ja niitä on osin peruuntunut, koska emme ole saaneet sovitusti maksettua = kerralla erääntynyt koko velka
pikavippejä n. tuhat euroa yhteensä
Takuusäätiöstä ei myönnetä apua, koska maksuvara ei riitä ja emme ole laskeneet maksuja ulosottoon
Huutonetissä kävin kurkkimassa, siellä ei ole huutoja mihinkään, eli mitä siellä voisi myydä, että menisi kaupaksi?
Kirpparipöytä oli, tuloa 70€/vko ja pöytävuokra 30€
Kertokaa viisaita neuvoja
Kommentit (149)
lopettaisit ihan ekana tuon hokemisen, sitten siirry toteuttamaan hyviä neuvoja, joita olet saanut roppakaupalla. Olette keskituloinen perhe, mitään hätää ei pitäisi olla. Nyt vaan tolkku käteen ja turhat menot kummilapsilahjoineen helvettiin....on se nyt vaikeaa...
voisi joskus selventää, mitä ne "epäonniset tilanteet", joiden kohdatessa laskut alkavat kertyä, ovat, niin voisi olla enemmän ymmärrystä ja tukea tarjolla. Itsellenikin on sattunut kaikenlaista rahatilanteeseen vaikuttavaa (mm. työttömyys), mutta silti en ole toistaiseksi joutunut yhtä pahaan jamaan kuin nämä AV:n talousvaikeuksista valittavat mammat. Joten jospa ketjuissa edes JOSKUS kerrottaisiin tilanteista enemmänkin kuin "kaikenlaista, jota en nyt tässä lähde ruotimaan, on sattunut, joten olemme korviamme myöten veloissa", niin ehkä vastauksetkin voisivat olla asiallisempia. Ja jospa ketjujen aloittajatkin suhtautuisivat niihin asiallisiin neuvoihin ja vinkkeihin jollain muullakin asenteella kuin keksimällä sata epämääräistä syytä, miksi jotain säästöniksiä ei voi noudattaa, niin neuvojen keksiminenkin voisi innostaa enemmän.
En ymmärrä näitä tämän ketjun negatiivisia viestejä. Ilmeisesti kellään heistä ei ole kokemusta siitä, miten laskuja voi alkaa jonkun epäonnisen tilanteen kohdatessa kertyä (ei ole minullakaan mutta tunnen tuota puolta työni puolesta) :(. Itse en lukemani jälkeen keksi kuin ruokaostoksissa säästämisen. Hernekeittoa, juuressosekeittoja, perunaa, näkkäriä, kaaliruokia, leivät itse leipoen, hedelmät vain alennuksella....Ruokaostoksissa voi saada helpostikin pari sataa euroa kuussa säästettyä. Se edellyttää tietysti sitä, että kaikki perheessä sitoutuvat siihen.
Hienoa, että sinä olet pärjännyt ja tehnyt oikeita valintoja! Kaikki eivät aina osaa toimia yhtä fiksusti ja siksi joku vastoinkäyminen (lomautukset, työttömyys, sairastuminen jne.) saattaa aiheuttaa pitkäkestoisiakin ongelmia, vaikka se ei juuri sinulla olisikaan aiheuttanut ongelmia. Joskus pienikin väärä "liike" saattaa olla isojen ongelmien alku. Sitä on vaikea korjata jälkikäteen (varsinkaan viisastellen ja arvostellen, kuten sinä teet).
tästä koko ketjusta saa yhtään mitään selvää. Ap ei vastaa edes montako lasta hänellä on, ja samalla siis jättää kertomatta lapsilisien määrän. Lapsia on ilmeisesti vähintään neljä kun jossain mainitsi että "lapset jakavat huoneita". Ensinnäkin, lapsiluku pitää miettiä varallisuuden mukaan, ja toisekseen, neljästä lapsesta saa jo yli 500€ tuohon palkkojen päälle, mutta tätä rahaa ei ilmeisesti lasketa heillä tuloksi kun ei suostu sitä mainitsemaan ollenkaan.
Jos ap oikeasti haluaisi apua, hän listaisi rehellisesti lapsien määrän, kaikkien tulojen määrän ja pakollisten laskujen summat tähän. Sen jälkeen täältä voisi saada vinkkejä siihen, mistä voisi karsia ja mistä kohtaan kannattaisi aloittaa lainojen makselu.
(ja sille yhdelle joka ihmetteli sitä koron määrää, se 750€ oli korko PLUS lyhennys!)
Niin varmaan ajattelee ihminen, jolla ei koskaan ole ollut taloudellisia vaikeuksia? ... joka vaikutat hyvin kokemattomalta ja aina kaiken kultalusikka suussa saaneelta?
Minä olen perheestä, jossa oli tarpeen laskea markat tarkkaan mutta joka myös opetti tuntemaan rahan arvon. Mun on vain hyvin vaikea uskoa todelliseksi tuollaista yhdistelmää marttyyriasenneta, itse sössittyä rahatilannetta, taitamattomutta talousdenhallinnassa ja tullaista silkkaa välinpitämättömyyttä esim vaikka ruokalaskun kanssa.
Niin,mitä sitten vaikka ihminen on ihan ITSE sössinyt rahatilanteensa????Miten se eroaa siitä että vahingossa sen on sössinyt??
Oletko koskaan ajatellut että tuskin kukaan ihminen ajattelee näin : Taidanpa nyt pilata luottotietoni ja olla maksamata koska mua huvittaa olla maksamatta!!"
Ei se niin mene!Kun ei pysty niin ei pysty maksamaaan.
Tulin huvikseni lukemaan tätä ketjua koska ajattelin että täällä hyviä neuvoja yms.vinkkejä moisiin tilanteisiin ja jotenkin arvasin että ap saa haukut.
Jotenkin se että ihminen on ulosotossa ja muutenkin vaikeuksissa saa aina hyeenat ja "oman totuudensa" toitottelijat liikkeelle.Hyvätuloiset viimeisimpänä auttavat ketään,ainakaan suomalaisia maksuvaikeuksissa olevaa,ainoastaan afrikan vuohia ostelevat pönkittääkseen omaa sädekehäänsä maailman pelastamiseksi!
Tienaan ap n.1100e kk ja jos teillä rahapulaa niin voin 50e antaa teille lainaan tai jopa ihan huvikseen.Mekään ei siis rikkaita ja olemme myös maksuvaikeuksissa mutta tuolla summalla VOIN AUTTAAA ilman että se vaikuttaa talouteen.
Missä päin asutte?
t.tampereelta
Miten olisi jos lopettaisitte yli varojenne elämisen ja pikavipit. Mikäli toisella tai molemmilla on töitä niin normaaliälyiselle ihmiselle ei ole mikään ongelma karsia kuluja. Eniten hämmästyttää miten olette tuohon jamaan joutuneet? Pankki myöntänyt liian suuren asuntolainan vai? Asunnon VOI myydä ja hankkia pienemmän ja vaatimattomamman. Lopettaa luottokortilla ostamisen jne ja kilpailuttaa sähkön ja vakuutuksen.
Kiitos, olemme yrittäneet oikeasti sitä, mutta ihan sähkö-,vesi-, vakutuus-, jätemaksut on isot, samoin asuntovelkaa on maksettu jo liian kauan pelkkää korkoa, pankki ei suostu enää siihen, vaan lainaa pitää ymmärrettävästi maksaakin. Talosta velkaa sen arvon verran, perheemme koko on sellainen, että vuokra-asunto tulisi jopa kalliimmaksi, kuin lainanlyhennys. Vaikka asunnon myisi, se ei tähän akuuttiin hätään auta, tili miinuksella 200€ Olemme töissä, molempien bruttotulot alle 2000€ En tiedä, miksi olemme tähän jamaan joutuneet, en syytä siitä ketään muuta sähköt ja vakuutukset kilpailutettu
Olette ottaneet liian ison lainan liian isoilla maksuerillä tuloihinne verrattuna.
Nyt olisi aika laittaa paperille ylös kaikki menot ja kaikki tulot. Siitä sitten katsot mihin ne rahat todella menee ja mistä niitä kuluja voisi vähentää. Tuloja on hankalampi lisätä. Järkevin ratkaisu varmasti olisi asunnonvaihtaminen halvempaa.
Yksi lisätulojen hankkimiskeino on alkaa jakaa mainoksia tai aamulehteä, mutta rahapulanne näyttää krooniselta ja miten pitkää jaksatte tehdä kahda työtä?
750 euroa on hurja korko 115 000 euron lainasta. Meillä menee 75 000 eurosta korkoa reilu satanen kuussa (3 kk eurobor + 0.4 %)
No kyllä se meidän korko todellakin on kova verrattuna teidän korkoon. Olen yrittänyt, että tarkistettaisiin korkoa välillä, mutta ei se siitä ole alentunut :(
Täällä joku tyhmäksi nimittelikin, siinä on vastaus kaikkeen.
Pitänee lähteä hommaamaan edunvalvojaa meidän perheelle.
just kaivoi tiliotteen meillä on velkaa 113 000 jäljellä ja korko n.250 ja lyhennys 250!! 12kk euribor mukaan! plus lainanhoito ja -vakuutus niin melkein 600 ekeä!
ap kaivappa tiliote esiin ja katso sieltä eritelty laina-osio... ei missään voi olla tuollaista KORKOA!! tai vaihda pankkia!
tulomme ovat samaan luokkaa
ja yhtiövastike on 340 ekeä (eli lämmitys, autopaikka, auraus/hiekotus (kunnosssapito) vesimaksu ja jätemaksut)
vakuutukset ovat vuodessa n.koti +lastenvakuutukset 1000 ja auto 1800 (täyskasko) uusi auto ja autosta maksetaa reilut 300 kuussa!
siltikin rahaa jää....
Niin varmaan ajattelee ihminen, jolla ei koskaan ole ollut taloudellisia vaikeuksia? ... joka vaikutat hyvin kokemattomalta ja aina kaiken kultalusikka suussa saaneelta?
Minä olen perheestä, jossa oli tarpeen laskea markat tarkkaan mutta joka myös opetti tuntemaan rahan arvon. Mun on vain hyvin vaikea uskoa todelliseksi tuollaista yhdistelmää marttyyriasenneta, itse sössittyä rahatilannetta, taitamattomutta talousdenhallinnassa ja tullaista silkkaa välinpitämättömyyttä esim vaikka ruokalaskun kanssa.
Niin,mitä sitten vaikka ihminen on ihan ITSE sössinyt rahatilanteensa????Miten se eroaa siitä että vahingossa sen on sössinyt?? Oletko koskaan ajatellut että tuskin kukaan ihminen ajattelee näin : Taidanpa nyt pilata luottotietoni ja olla maksamata koska mua huvittaa olla maksamatta!!" Ei se niin mene!Kun ei pysty niin ei pysty maksamaaan. Tulin huvikseni lukemaan tätä ketjua koska ajattelin että täällä hyviä neuvoja yms.vinkkejä moisiin tilanteisiin ja jotenkin arvasin että ap saa haukut. Jotenkin se että ihminen on ulosotossa ja muutenkin vaikeuksissa saa aina hyeenat ja "oman totuudensa" toitottelijat liikkeelle.Hyvätuloiset viimeisimpänä auttavat ketään,ainakaan suomalaisia maksuvaikeuksissa olevaa,ainoastaan afrikan vuohia ostelevat pönkittääkseen omaa sädekehäänsä maailman pelastamiseksi! Tienaan ap n.1100e kk ja jos teillä rahapulaa niin voin 50e antaa teille lainaan tai jopa ihan huvikseen.Mekään ei siis rikkaita ja olemme myös maksuvaikeuksissa mutta tuolla summalla VOIN AUTTAAA ilman että se vaikuttaa talouteen. Missä päin asutte? t.tampereelta
Ihanaa pelastit uskoni ihmisiin : )
suhteessa tuloihinne, jos talous kaatuu pelkkiinn sähkö-, jäte- ja vesimaksuihin ym pakollisiin. Miten te laskitte kuukausimenonne, kun haitte asuntolainaa? Menikö siinä joku pieleen? Pankki nimittäin ei yleensä myönnä lainaa, jos asumiseen ei jää riittävästi varoja. Mihin pikavipit on otettu?
Tottakai meni kaikki pieleen meidän puolelta. Ei ole hulppea talo, ihan perus sellainen. Velkaa 115 000 kuukausi maksut korko+lyhennyt 750€ Pikavipit otettu aina ruokaan tai tilinylityksiä paikkaamaan
Nyt alkoi kiinnostamaan. Kerro enemmän tulostasi ja menoistasi, niin voin ehkä auttaakin. Itselläni lainaa muutama tonni enemmän kuin teillä. Asumiseen (lainanlyhennys, korot, yhtiövastike) 1200€, ja kaikki tulot (palkka, elatusmaksu ja lapsilisä) yhteensä noin 1850€. Tulot riittää hyvin yhden aikuisen ja yhden lapsen elämiseen. Eli teillä tulot kaksi kertaa minun tulot, mutta asumiskulut samat. Lapsia ilmeiesti enemmän. Teillä täytyy siis mennä paljon rahaa muiden velkojen maksuu joka syö käytännössä toisen palkan tai sitten teillä menee rahaan johonkin jota et itse huomaa.
myös halunnut ihan konkreettisesti yrittää AUTTAA, mutta ap tekee sen aika vaikeaksi, KUN EI SUOSTU KERTOMAAN MITÄÄN FAKTOJA, JOIHIN TARTTUA.
Jos ketjun tarkoitus oli ap:n osalta vain tulla voivottelemaan, niin selvä, mutta jos nyt ihan oikeasti haluat vinkkejä ja perspektiiviä, voisitko ystävällisesti kertoa
a) perheenne koon
b) asuinpaikkakunnan
c) nettotulot (siis KAIKKI tulot)
d) menot kuussa
Ilman näitä tietoja voidaan toki esittää kommentteja teidän toimintanne, moraalinne, järkenne ynnä muiden nähdäksen aika epäoleellisten seikkojen puolesta ja vastaan mutta kukaan ei nyt oikeasti voi vastata kysymykseesi "apua, mitä tässä voi tehdä?".
Yllä oleviin kysymyksiin vastaamalla voit oikeasti saada jotain rakentavia kommenttejakin, neuvoja jotka saattavat auttaa pidemmällä aikavälillä. Lisäksi, jos haluat vinkkejä akuuttiin apuun, kannattaa ehkä miettiä ja kertoa myös se, millaista irtainta omaisuutta teillä on, mitkä ovat perheenne ajalliset resurssit ja mitä taitoja teillä on (irtainta voi yrittää myydä ja lisätuloja voi yrittää hankkia keikkatöillä).
. (ja sille yhdelle joka ihmetteli sitä koron määrää, se 750€ oli korko PLUS lyhennys!)
jossain kohdassa ap sanoi, että eivät lyhennä lainaa, vaan maksavat pelkkiä korkoja.
En kyllä yhtään ihmettele, ettei ap kerro jotaina suinpaikkakuntaansa (varmasti pieni paikka, jos omakotitalon arvo on 115 000). Ap on saaanut ihan hyviä neuvoja, tärkein asia on nyt selvittää mihin raha menee ja tehdä jotain noille veloille yhdistämällä ne muutaman vuoden aikana maksettavaksi lainaksi.
niin sen saa helposti nipistettyä ruokalaskusta. Jos ette edes lyhennä lainaanne, on rahankäyttönne yksinkertaisesti holtitonta. Montako lasta teillä on?
Maksamme kuitenkin korkoa ...
Paljonko teillä siis on asuntolainan korkoprosentti 8%? Miksi otitte niin korkealla korolla asuntolainan vaikka tällä hetkellä ja viimeiset vuodet on käypä korkotaso ollut alle 3%. Taidat olla todellakin provo.
joku sanoi, että lapsiluku pitää suhteuttaa resursseihin. Joo-o, mutta tämän voi tehdä vain tietyssä vaiheessa ja ennustakiahan ei mesitä kukaan ole... Jos resurssit yllättäen huononevat, lapsilukua on aika hankala lähteä karsimaan alemmas. Yleensä siitä heilahtaa linnatuomio.
Ongelmana on nyt vaan se, ettei kukaan osta sitä. Hintaakaan ei voi kovin alas pudottaa koska sitten sitä ei ainakaan kukaan osta kun arvelevat siinä olevan jotakin vikaa.
Että ei se ap:takaan välttämättä kauheasti auta laittaa talo myyntiin. Pitäisi olla se ostajakin.
Meille kyllä tulee sähkölasku joka ikinen kuukausi, joten siinä meni arviointisi huti. Sähkönsiirtohinta nosti sähkölaskuja 1/3 viime vuonna. Niin tällä hetkellä maksamme pelkkää korkoa ja heti tammikuusta lähtien korko + lyhennys, mikäs tässä on nyt niin vaikeaa ymmärtää? Hei sanoinko, että jätemaksuja menee 100€/kk? tarkoitin kyllä tonttivuokraa. Huokaus on lähinnä nimimerkki, koska olen saanut paljon vastauksia ja yritän niihin vastailla tässä parhaani mukaan. Ja meillä on iso perhe, joten satunnaisesti vaatteisiin, pakollisiin urheiluvälineisiin koulussa+ lasten polkupyöriin (myuös kirppareilta ostettuina) ja iltapäivähoitomaksuihin menee myös rahaa. Anteeksi jos en ole kerralla muistanut kaikkia menoja luetella. Ja huomioithan myös, että maksamme pois noita vanhoja joustoluottja yhteensä 250€/kk. Yhdellä lapsista lääkitys joka kuukausi 40€ ja myös lääkkeitä menee jos joku sairastuu. Kiitos sinulle, että olet jaksanut paneutua näin huolella tilanteeseemme, vaikuttaa siltä, että välität todella! :)
Sehän tässä saa ihmiset kimpaantumaan, kun et anna kerralla kunnon tietoja lainoista, kuukausittaisista menoista ja tuloista. Tietoja tulee tipoittain ja ne muuttuvat matkalla! Sitten kun tästä huomauttaa niin itse hermostut. Kukaan ei voi antaa sinulle mitään vinkkejä miten säästää, kun et itse ensin kerro kunnolla menoja ja tuloja. Kun ne näkisi, osaisi neuvoa mistä säästää ja mitä tässä tilanteessa voi tehdä.
Jos ensin sanot esim. että korkoihin menee 750/kk ja monta viestiä menee tämän asian pohtimiseen ja saivarteluun, on se ihan turhaa. Kun myöhemmin kerrot että korot olikin 400 vai mitä ne oli ja loput 350 lyhennystä, jota ette ole maksaneet.
Eli aloita nyt listaamalla paperille tulot:
2900
lapsilisät ?
menot
750 lyhennys+korot
tonttivuokra 100
lääkkeet 40
vanhat joustoluotot 250
iltapäivähoito ?
ruokalasku ?
vakuutukset ?
harrastukset ?
jne jne
Muuten tuosta tilanteesta ei saa kukaan, sinäkään selvää!
Ei tästä jauhamisesta muuten mitään apua ole.
En ole mikään urkkija, joten paikkakuntatiedolla en tee mitään. En minäkään ymmärrä, mitä joku aikaisempi kyselijä sillä haki.
Mutta listaa kaikki menot ja kaikki tulot selkeään taulukkoon sekä kerro lasten määrä ja korkotasonne sekä kaikki lainat.
Luulen, että tilanne selkiytyisi itsellesikin ja meidän muiden olisi helpompi auttaa.
Joo, kiitos, teimme sellaisen jo siellä talous- ja velkaneuvonnassa.
Tilanne on nyt se, että rästilaskujen vuoksi joudumme kärvistelemään ja rahat eivät yksinkertaisesti riitä. Niin urkkijoitahan riittää aina ja niitä, ketkä mieluummin takertuvat minun tunnetilaani, kuin itse ongelmaan. Toki oma asennekin ratkaisee.
Kiitos sinulle, arvostan, että mietit itse asian ydintä, kuin sitä olenko niistänyt nenäni ja nostanut pöksyni. :D
Ihan samaa mieltä, eli taitaa olla koko ketjun porukka samassa jamassa
Meille kyllä tulee sähkölasku joka ikinen kuukausi, joten siinä meni arviointisi huti. Sähkönsiirtohinta nosti sähkölaskuja 1/3 viime vuonna. Niin tällä hetkellä maksamme pelkkää korkoa ja heti tammikuusta lähtien korko + lyhennys, mikäs tässä on nyt niin vaikeaa ymmärtää? Hei sanoinko, että jätemaksuja menee 100€/kk? tarkoitin kyllä tonttivuokraa. Huokaus on lähinnä nimimerkki, koska olen saanut paljon vastauksia ja yritän niihin vastailla tässä parhaani mukaan. Ja meillä on iso perhe, joten satunnaisesti vaatteisiin, pakollisiin urheiluvälineisiin koulussa+ lasten polkupyöriin (myuös kirppareilta ostettuina) ja iltapäivähoitomaksuihin menee myös rahaa. Anteeksi jos en ole kerralla muistanut kaikkia menoja luetella. Ja huomioithan myös, että maksamme pois noita vanhoja joustoluottja yhteensä 250€/kk. Yhdellä lapsista lääkitys joka kuukausi 40€ ja myös lääkkeitä menee jos joku sairastuu. Kiitos sinulle, että olet jaksanut paneutua näin huolella tilanteeseemme, vaikuttaa siltä, että välität todella! :)
Sanoit siis että maksatte kesällä sähköä 150/kk ja talvella 300€/kk. Kannattaisi tasoittaa niin että joka kuukausi tulisi saman verran sähkölaskua eli noin 250€/kk. Tämän voi helposti sopia sähkölaitoksen kanssa. Kiinteä kuukausierä helpottaa taloutenne hallintaa.
Tuossa yhdessä esimerkissähän jo laskettiin teille lainan lyhennyksiin noin 500-700€/kk. Se on paljon enemmän kuin pelkkä joustoluotto 250/kk. Toki teillä varmaan on paljon rästissä laskuja nyt, mutta tuolla summalla voitte helpostikin lyhentää rästilaskuja joka kuukausi.
Mainitsit että lapsen lääkkeisiin menee 40€/kk sitten on iltapäivähoito. Nämä ja urheiluvälineet ym. pystetty ostamaan lapsilisissä, joita ei laskettu teidän tuloksenne, kun ei tiedetty niiden tarkkaa summaa.
Etsi Marttojen sivut tms. ja sieltä taloudenhallinta taulukko. Voit tulostaa sen tai kirjoittaa käsin ja laittaa siihen kaikki tulot ja menot. Huomaat itsekin minkäverran on vara käyttää mihinkin tässä tilantessa.
Sehän tässä saa ihmiset kimpaantumaan, kun et anna kerralla kunnon tietoja lainoista, kuukausittaisista menoista ja tuloista. Tietoja tulee tipoittain ja ne muuttuvat matkalla! Sitten kun tästä huomauttaa niin itse hermostut. Kukaan ei voi antaa sinulle mitään vinkkejä miten säästää, kun et itse ensin kerro kunnolla menoja ja tuloja. Kun ne näkisi, osaisi neuvoa mistä säästää ja mitä tässä tilanteessa voi tehdä.
Jos ensin sanot esim. että korkoihin menee 750/kk ja monta viestiä menee tämän asian pohtimiseen ja saivarteluun, on se ihan turhaa. Kun myöhemmin kerrot että korot olikin 400 vai mitä ne oli ja loput 350 lyhennystä, jota ette ole maksaneet.
Eli aloita nyt listaamalla paperille tulot:
2900
lapsilisät ?menot
750 lyhennys+korot
tonttivuokra 100
lääkkeet 40
vanhat joustoluotot 250
iltapäivähoito ?
ruokalasku ?
vakuutukset ?
harrastukset ?
jne jneMuuten tuosta tilanteesta ei saa kukaan, sinäkään selvää!
Hei ei ne ole muuttuneet, itse vain et ole tunnekuohuksissasi lukenut niitä huolellisesti. Tarkkuutta nyt peliin..jos huolellisti nyt luet läpi ainakin ruokamenot olen kerran laittanut, samoin vakuutukset, sähköt sekä harrastuksetkin, joten älä nyt hermostu.
päivähoito riippuen hoitopäivistä iltapäivähoidossa 30-50€/kk
vesilasku n.70€/kk
Sanoit siis että maksatte kesällä sähköä 150/kk ja talvella 300€/kk. Kannattaisi tasoittaa niin että joka kuukausi tulisi saman verran sähkölaskua eli noin 250€/kk. Tämän voi helposti sopia sähkölaitoksen kanssa. Kiinteä kuukausierä helpottaa taloutenne hallintaa.
Tuossa yhdessä esimerkissähän jo laskettiin teille lainan lyhennyksiin noin 500-700€/kk. Se on paljon enemmän kuin pelkkä joustoluotto 250/kk. Toki teillä varmaan on paljon rästissä laskuja nyt, mutta tuolla summalla voitte helpostikin lyhentää rästilaskuja joka kuukausi.
Mainitsit että lapsen lääkkeisiin menee 40€/kk sitten on iltapäivähoito. Nämä ja urheiluvälineet ym. pystetty ostamaan lapsilisissä, joita ei laskettu teidän tuloksenne, kun ei tiedetty niiden tarkkaa summaa.
Etsi Marttojen sivut tms. ja sieltä taloudenhallinta taulukko. Voit tulostaa sen tai kirjoittaa käsin ja laittaa siihen kaikki tulot ja menot. Huomaat itsekin minkäverran on vara käyttää mihinkin tässä tilantessa.
Hei vastaan nyt vielä kerran: olen tehnyt taulukkolaskelman talous-ja velkaneuvonnassa, samoin takuusäätiön sivuilla.
Sähkölaitos velottaa laskut kulujen mukaan reaaliajassa mittarin mukaan, josta menee suoraan kulutus sähkölaitokselle.
Kiitos ystävällisistä neuvoista ja kärsivällisyydestä. Valitettavasti en ole vielä saanut mitään niin uutta neuvoa, jota en olisi kuullut em. paikoista jo. Olen vieraillut takuusäätiön sivuilla, marttojen sivuilla jne.
Provosi väsyy. Ja jos et ole provo, et varmaan ole ollut kovin helppo autettava velkanuevonnassakaan. Ehkä hekin siellä olivat tunnekuohuissa.
voisi joskus selventää, mitä ne "epäonniset tilanteet", joiden kohdatessa laskut alkavat kertyä, ovat, niin voisi olla enemmän ymmärrystä ja tukea tarjolla. Itsellenikin on sattunut kaikenlaista rahatilanteeseen vaikuttavaa (mm. työttömyys), mutta silti en ole toistaiseksi joutunut yhtä pahaan jamaan kuin nämä AV:n talousvaikeuksista valittavat mammat. Joten jospa ketjuissa edes JOSKUS kerrottaisiin tilanteista enemmänkin kuin "kaikenlaista, jota en nyt tässä lähde ruotimaan, on sattunut, joten olemme korviamme myöten veloissa", niin ehkä vastauksetkin voisivat olla asiallisempia. Ja jospa ketjujen aloittajatkin suhtautuisivat niihin asiallisiin neuvoihin ja vinkkeihin jollain muullakin asenteella kuin keksimällä sata epämääräistä syytä, miksi jotain säästöniksiä ei voi noudattaa, niin neuvojen keksiminenkin voisi innostaa enemmän.