Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä

Vierailija
28.08.2026 |

Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.

Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaali käytäntö. Mutta työntekijänä jos olen klo 17 pääsemässä töistä niin ensinnäkin ärsyttää jos lapsi haetaan noin viimeminuuteilla, mutta jos sille ei voi mitään niin sitten ei voi mitään: Lapsen tavarat on sitten ulkona ja sisälle en enää päästä, kuulumiset voi kysyä sitten seuraavana päivänä vaikka lasta tuodessa.

Tämä ala on tällainen, että työntekijöiden työaika loppuu sillä minuutilla kun päiväkoti menee kiinni, mikä on ihan idioottimaista, mutta minkäs mahtaa. Mutta tästä se pyyntö luultavasti siis kumpuaa.

Onneksi omat lapset on aikuisia, en teitä saatanan akkoja jaksaisi. Täysin ymmärrettiin ennen että päiväkodista haetaan lapset kun ehtii esim bussilla kulkevat ei voi itse vaikuttaa matkan kulkuun mitenkään. Lapset oli pihalla, silloin harvoin kun olin just viideltä tavarat sisällä. Muutenkin työaika oli siihen aikaan 17:10. Ja kyllä kun itse olin kävi joskus niin että joku vanhempi soitti että voi vähän myöhästyä, ei voi mitään jos myöhästyy 

Vierailija
22/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan päiväkodissa, jossa viimeinen lapsi haettiin useammin kuin kerran meidän työaikamme jo päätyttyä. Äiti saattoi soittaa että myöhästyi junasta ja silloin tiesi että napsahti tunti lisää.  Se oli ikävää, mutta eihän sitä lasta voinut yksinkään jättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jo muuttaisin lähemmäksi työtä jos yksivuotiaan olisi oltava 10h hoidossa. Surullista.

Vierailija
24/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella pitää muistaa pentu jätetään pakkaseen ulos, kun päiväkoti menee kiinni. Se on vanhempien vastuulla ettei jäädy sinne kuoliaaksi.

Vierailija
25/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan olet ulkona talosta lapsesi kanssa klo 17, sen pitäisi riittää. Jos tulet hakemaan tasan 17, sanotaan vaan moikat.

Itse olen vuoroyksikössä suht isossa kaupungissa, jos hoitoaika menee yli, menee myös minulla ylitöiksi ja saan korvaukset.

Tämä ei ole mitenkään poikkeuksellista esim. iltavuoroissa, joissa mm. ensihoitajia, palomiehiä joilla keikka voi tulla yllättäen ja kestää pidempään kuin sovittu vuoro.  Silloin vaan joustetaan.

Vierailija
26/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaali käytäntö. Mutta työntekijänä jos olen klo 17 pääsemässä töistä niin ensinnäkin ärsyttää jos lapsi haetaan noin viimeminuuteilla, mutta jos sille ei voi mitään niin sitten ei voi mitään: Lapsen tavarat on sitten ulkona ja sisälle en enää päästä, kuulumiset voi kysyä sitten seuraavana päivänä vaikka lasta tuodessa.

Tämä ala on tällainen, että työntekijöiden työaika loppuu sillä minuutilla kun päiväkoti menee kiinni, mikä on ihan idioottimaista, mutta minkäs mahtaa. Mutta tästä se pyyntö luultavasti siis kumpuaa.

Onneksi omat lapset on aikuisia, en teitä saatanan akkoja jaksaisi. Täysin ymmärrettiin ennen että päiväkodista haetaan lapset kun ehtii esim bussilla kulkevat ei voi itse vaikuttaa matkan kulkuun mitenkään. Lapset oli pihalla, silloin harvoin kun olin just viideltä tavarat sisällä. Muutenkin työaika oli siihen aikaan 17:10. Ja kyllä kun itse olin kävi joskus niin että joku vanhempi soitti että voi vähän myöhästyä, ei voi mitään jos myöhästyy 

Meidänkin mielestä on onni, että sun lapset on jo aikuisia.

T: Akat.

Vierailija
27/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten jo muuttaisin lähemmäksi työtä jos yksivuotiaan olisi oltava 10h hoidossa. Surullista.

Mahtavaa, että sinulla on sellaiseen mahdollisuus!

Vierailija
28/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos niitä päiväkoti ikäisiä on eri ryhmissä?  Omat lapseni ovat jo lähes aikuisia, joten ihan kiinnostuksella kysyn. Meillä oli eskarilainen, 4v ja 2v eri ryhmissä, jos tuo päivittäinen raportointi olisi silloin ollut käytössä, niin siihen ei olisi 20 min riittänyt. Toki eskarit taitaa nykyään olla kouluilla, joten kiire tulee, jos sielläkin täytyy olla hyvissä ajoin.

Vierailija
29/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla. 

Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö.  Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta. 

Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta. 

Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.

Joillain ihmisillä on työmatka, koska kaikki eivät voi olla etätöissä tai päiväkoti ei ole työpaikan vieressä. Ja jos on esimerkiksi työvaatteet ja työvuorot, niin ne vaatteet pitää vaihtaa ennen vuoron alkua ja julkisilla mennessä ne bussitkaan eivät aina mene täydellisesti juuri silloin, kun työt loppuvat.

10 tuntia ja lapsi jo asuu päiväkodissa. Tuodaan esim. klo 8 ja haetaan klo 18. Sairasta, vaikka sen selittäisi millä, todella surullista sen lapsen kannalta, reppana.

Vierailija
30/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen tarvitsee olla niin pitkän aikaa päiväkodissa? 5h on mielestäni maksimi, koulupäivätkin on lyhyempiä. Tuntuu että ohmiset ei välitä lapsistasn nykyään. Työt kyllä joustavat.

Vierailija
31/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö.  Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta. 

Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta. 

Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.

Jos olet vuorotyössä, miten voit viedä/hakea lapsen aina samaan aikaan? Ja toiselle vastaajalle: Ihmisillä on myös työmatka töiden lisäksi, harvoin päiväkoti on työkoti on työpaikan vieressä.

Minä olin kotiäitinä, lapset 2v ja 4v mennessään päiväkotiin ja minä 3-vuorotöihin. Alkuun kokeiltiin päiväkotiaikaa minun työvuorojeni mukaan, mutta parempi ratkaisu lapsille oli säännöllinen päivähoito. Mies vei lapset aamulla ja haki iltapäivällä. Lapsilla oli paljon arkivapaita minun vapaapäivinäni. 

Vierailija
32/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt nyt, loppuiko päiväkodin työntekijöiden työaika kello viisi.  Silloin on kyllä ihan paikallaan, että lapset haetaan ajoissa.  Ettekö lainkaan kunnioita toisten työaikoja.  Pitäisikö juuri teidän tenavienne vuoksi päiväkodin työntekijöiden jäädä ylitöihin.  Mitä välii?  Sekö on taas ajatus.

Vierailija
33/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos niitä päiväkoti ikäisiä on eri ryhmissä?  Omat lapseni ovat jo lähes aikuisia, joten ihan kiinnostuksella kysyn. Meillä oli eskarilainen, 4v ja 2v eri ryhmissä, jos tuo päivittäinen raportointi olisi silloin ollut käytössä, niin siihen ei olisi 20 min riittänyt. Toki eskarit taitaa nykyään olla kouluilla, joten kiire tulee, jos sielläkin täytyy olla hyvissä ajoin.

Ei niistä klo 17 haettavista raportoida yhtään mitään. Ja siellä on yksi työntekijä jolla on kaikki jotka haetaan viimetingassa. Ja ei eskarit ole nykyään kouluilla ainakaan meidän kunnassa, vaan ihan päiväkodeissa niinkuin ennenkin.

Ja ei todellakaan mene 20 minuuttia kahdesta lapsesta raportointiin: Jos lapsia on 21, niin meinaatko, että heidän päivästä kertominen vie 3h 30min päivässä? Tai jos osasta kerrotaan yhtäaikaa, niin esim. 2h30min päivässä? Älä ole rohmu vanhempi ja vaadi noin pitkää keskustelua päivittäin just sinun lapsestasi.

Vierailija
34/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jos niillä loppuu työt tasan viisi.

Vierailija
35/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se heidän näkökulmastaan olisi toivottavaa, että vanhempi olisi kiinnostunut kuulemaan, mitä lapsi on tehnyt niiden 8h ajan, minkä on ollut poissa vanhempiensa luota. Se on kuitenkin aika suuri osa valveillaoloajasta. Jollekin kyllä riittää se, että kerrotaan, jos on ollut jotain tavallisuudesta poikkeavaa, mutta onko se sitten lapsen kannalta hyvä, jos vanhemmat suhtautuvat päiväkotiin lähinnä säilöpaikkana, johon lapsi viedään ja josta hänet sitten haetaan pois.

Mutta jos olet aidosti kiinnostunut lapsesi päiväkotipäivistä, niin päiväkodin henkilökunnan ja lapsen oman ryhmän aikuisten kanssa voi varmaan sopia, että keskustelut hoidetaan aamuisin, jos iltaisin ei kerta kaikkiaan ole aikaa. Ehkä siinä ei enää ole syytä kerrata kovin tarkasti edellisen päivän tapahtumia, mutta jos nyt jotain kuitenkin.

Päiväkodissa työskentelevien on varmaan hankala ymmärtää, että kun työt päättyvät 16.30 ja bussimatka kestää 15 min ja kävelyä siihen lisäksi 7 min, niin lasta ei aikaisemmin saa hoidosta haettua. Työnantajalle ei sovi, että lyhennä työpäivää ja jätä asiakkaat omilleen, varmasti terveydenhuollossa jonottavat ilahtuvat. kun 4 tuntia oven takana odoteltuaan saa kuulla, että sorry, tänään ei oteta ketään vastaan, työpäivä päättyi klo 15.30, vaikka vastaanotto jatkuu klo 16.15 asti.

Hoitaja tietää päivähoitopäivästä vain osan, ei lapsen kokemusta. Omasta lapsesta hoitaja totesi usein, että kivasti sujuu leikit ja kotona lapsi kertoi, että häntä lyödään ja potkitaan, siitä mustelmat. Hoitajien mielestä ne eivät päiväkotiaikana syntyneet, he olisivat huomanneet. Olivat väärässä, päiväkodin naapurissa asuva oli joutunut puuttumaan asiaan.

Vierailija
36/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodin piti mennä kiinni 17.30 ja työntekijät murjotti kun haki lapsen kl 17.00.

Vierailija
37/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo aiempi enkä vuorotyössä mutta luulisin että 1 tunti työmatka on aika tavallinen. Niin siitä se 10 h päivä sit tulee. 

En ole yh, mutta mun sekä miehen työpäivä on 8,5h (eli 8h+safkis) ja mies vie ja minä haen. Silti lapsille tulee 10h päivä, vaikka autolla kuljetaan matkat 45min/suunta.

Vierailija
38/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt nyt, loppuiko päiväkodin työntekijöiden työaika kello viisi.  Silloin on kyllä ihan paikallaan, että lapset haetaan ajoissa.  Ettekö lainkaan kunnioita toisten työaikoja.  Pitäisikö juuri teidän tenavienne vuoksi päiväkodin työntekijöiden jäädä ylitöihin.  Mitä välii?  Sekö on taas ajatus.

Minä olen päiväkodissa töissä. Olen vähän sitä mieltä, että sinälläänhän se EI ole vanhempian ongelma että ala on niin perseestä että työntekijän työaika laitetaan loppumaan tasan silloin kun päiväkoti menee kiinni. MUTTA jos on mahdollista tämä huomioida niin se olis kyllä tosi kiva juttu.

Tämä on vähän sama juttu kuin kaupan alallakin, oletan, tai en tiedä loppuuko siellä työaika just siihen ku kauppa menee kiinni, mutta ihan selvästi joku hätä on laittaa paikat kiinni jo ennen sulkemisaikaa: Ei sielläkään arvosteta sitä että asiakas ryntää kauppaan 4 minuuttia ennen sulkemisaikaa (jos olen joskus joutunut niin tekemään, niin olen hakenut helvetin nopeasti sen tavarani ja pyydellyt kassahenkilöltä anteeksi viime-hetken asiointiani, koska TIEDÄN ettei se kivaa ole).

Vierailija
39/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli päiväkoti-ikäisiä, tuntui usein ettei päiväkodin työntekijät ymmärtäneet mitään siitä, mitä täyspäivätöissä käyminen oikeesti tarkoittaa, olin vieläpä yh.

Vierailija
40/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen päiväkodissa töissä. Olen vähän sitä mieltä, että sinälläänhän se EI ole vanhempian ongelma että ala on niin perseestä että työntekijän työaika laitetaan loppumaan tasan silloin kun päiväkoti menee kiinni. MUTTA jos on mahdollista tämä huomioida niin se olis kyllä tosi kiva juttu.

Tämä on vähän sama juttu kuin kaupan alallakin, oletan, tai en tiedä loppuuko siellä työaika just siihen ku kauppa menee kiinni, mutta ihan selvästi joku hätä on laittaa paikat kiinni jo ennen sulkemisaikaa: Ei sielläkään arvosteta sitä että asiakas ryntää kauppaan 4 minuuttia ennen sulkemisaikaa (jos olen joskus joutunut niin tekemään, niin olen hakenut helvetin nopeasti sen tavarani ja pyydellyt kassahenkilöltä anteeksi viime-hetken asiointiani, koska TIEDÄN ettei se kivaa ole).

Rautakaupassa töissä ja myyjän työ loppuu tasan sulkemisaikaan, sen jälkeen tietokoneet/maali koneet yms. kiinni. Kassan työaika 15min sulkemisajan jälkeen, kassan pääsee laskemaan vasta kun asiakkaat kaikki poistuneet. Kanssa myös sammuttaa valot, lukitsee ovet ja laittaa hälyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi