Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö joku itse lasagnen?

Vierailija
10.08.2026 |

Miksi ihmeessä? 

Kommentit (329)

Vierailija
141/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa menee itsetehdyn raja? Jos lasagnelevyt ja kastikkeet ovat valmiita niin eihän siinä jää paljoakaan laittamista.

Siinä, että tekee kastikkeet itse. Se on sitten jo hifistelyä, jos pastalevytkin pyörittelee itse. 

Vierailija
142/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasagne a la av-mamma: Laitetaan vuokaan kerroksittain jauhelihaa, tomaattimurskaa, ruokakermaa ja lasagnelevyjä. 

Italialaiset nonnat saavat sydärin pelkästä ajatuksestakin, että tuota kutsutaan lasagneksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkkitomaatti on jo kypsennetty, ei sitä toista kertaa tarvitse kypsentää. Tai jos sitten ketsuppia haluaa syödä, niin siitä vaan.

Tölkkitomaatista ei tule ketsuppia vaikka hauduttaisit sitä kolme vuotta. 

Juu, ihan tunnissakin saa aikaiseksi. Hyvänmaikuinen tomaattikastike taas syntyy vartissa. 

Vierailija
144/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava ruoka, kaikki ainekset säilykkeitä. Kannattaa vielä syödäkin folio päässä niin pääsee aitoon fiilikseen.

No minun lasagnessani ei ole muita säilykkeitä kuin tomaattimurska ja tomaattipyre.

Eli teet lasagnelevyt itse ja kastikkeen itse?

Olen eri, mutta lasagnelevyt eivät ole säilykkeitä.

Ja kyllä, kastike (kastikkeet) tehdään tottakai itse. Ei kai siinä olisi mitään järkeä tehdä itse lasagnea valmiskastikkeesta.

Kyllä ne on kuivattua pastaa. Eli säilöttyä. Myös ne kuivatut mausteet joita sinne laitat ovat säilöttyjä.

Lasagnelevyt eivät ole säilykkeitä, vaan ne kuuluvat kuivatuotteisiin tai tuoretuotteisiin.

Mausteet eivät ole säilykkeitä, vaan ne ovat kuivattuja elintarvikkeita.

Vierailija
145/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkkitomaatti on jo kypsennetty, ei sitä toista kertaa tarvitse kypsentää. Tai jos sitten ketsuppia haluaa syödä, niin siitä vaan.

Juu, ihan tunnissakin saa aikaiseksi. Hyvänmaikuinen tomaattikastike taas syntyy vartissa. 

Tunnin kun hauduttelet tölkkitomaatteja, sinulla on haudutettuja tölkkitomaatteja, ei ketsuppia. Ketsuppi valmistetaan ihan eri tavoin. 

Vierailija
146/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa menee itsetehdyn raja? Jos lasagnelevyt ja kastikkeet ovat valmiita niin eihän siinä jää paljoakaan laittamista.

Mammojen mielestä lasgnen tekeminen vaati vähintäänkin yleisneron paperit. Säilykkeitä vuokaan ja uuniin on se totuus kuitenkin kaikilla.

Vierailija
147/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasagne on niin helppo tehdä, että en keksi yhtään järjellistä syytä miksi maksaisin mauttomasta eineksestä, kun saan sata kertaa parempaa pienellä vaivalla. 

Vierailija
148/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mammojen mielestä lasgnen tekeminen vaati vähintäänkin yleisneron paperit. Säilykkeitä vuokaan ja uuniin on se totuus kuitenkin kaikilla.

Vain sinulla. Me kaikki muut ymmärrämme, että jauheliha, kasvikset ja lasagnelevyt eivät ole säilykkeitä yhtään sen enempää kuin jauhot, maito ja kermakaan. Sori siitä. 

Vierailija
149/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnin kun hauduttelet tölkkitomaatteja, sinulla on haudutettuja tölkkitomaatteja, ei ketsuppia. Ketsuppi valmistetaan ihan eri tavoin. 

Varmasti fissio täytyy nyt vähintäänkin liittyä sitten asiaan kun tuntuu olevan salaista.

Vierailija
150/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ikinä mitään makukoetta tehnyt, että miltä maistuu tomaattimurska suoraan purkista vs. 15 min. kypsennys, 30 min. kypsennys ja 1 h kypsennys? 

Suosittelen. 

Tölkkitomaatti on kypsennetty kertaalleen ja lasagnea paistetaan uunissa lähemmäs tunti. Se on siis kahdesti kypsennetty, Mitä lisäarvoa siihen tuo välissä vielä keitellä lisää kolmannen kerran?

LAsagneen perinteisesti yhtenä kastikkeena käytetty ragu vaatii pitkän haudutuksen. Ei kuitenkaan tomaatin vuoksi niinkään kuin lihan ja kasvisten. Jos ei tee ragula vaan suomalaistyyppisen jauhelihakastikelasagneen, niin turha sitä on haudutella sen enempää.

Italiassa on tyypillistä käyttää tomaattikastiketta, jota ei erikseen kypsennetä. Esim. klassisissa pixxoissa kuten margherita tölkkitomaatit murkstanaan käsin ja maustetaan kylmänä, laitetaan pizzaan ja tietysti se sitten uunipaistossa kuumenee/kypsyy minkä tekee, mutta missään nimessä kastiketta ei välissä keitetä, se vaan tunkkaistuu. 

Vierailija
151/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasagne on niin helppo tehdä, että en keksi yhtään järjellistä syytä miksi maksaisin mauttomasta eineksestä, kun saan sata kertaa parempaa pienellä vaivalla. 

Helppoa se on, mutta kunnolla tehtynä lassen valmistamiseen menee pari tuntia. Minulla on harvoin arkena aikaa noin paljoa yhden aterian valmistamiseen. 

Vierailija
152/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasagne a la av-mamma: Laitetaan vuokaan kerroksittain jauhelihaa, tomaattimurskaa, ruokakermaa ja lasagnelevyjä. 

Italialaiset nonnat saavat sydärin pelkästä ajatuksestakin, että tuota kutsutaan lasagneksi. 

Jos sulla on vapaa-aikaa kuin nonnalla niin on hyvä ja keittelee otsa hiessä sitä kastiketta yhdeksän tuntia ja viljelee itse biodynaamisesti ne tomaatit, mutta mulla ei ole eikä myöskään mielenkiintoa niin riittää vähempikin autenttisuus ja käytännöllisyys tulee tilalle 

Vierailija
153/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain sinulla. Me kaikki muut ymmärrämme, että jauheliha, kasvikset ja lasagnelevyt eivät ole säilykkeitä yhtään sen enempää kuin jauhot, maito ja kermakaan. Sori siitä. 

ei sun lasgneen tule jauhoja, vaan niitä kaupan halvimpia lasgnelevyjä, sori siitä.

Vierailija
154/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava ruoka, kaikki ainekset säilykkeitä. Kannattaa vielä syödäkin folio päässä niin pääsee aitoon fiilikseen.

No minun lasagnessani ei ole muita säilykkeitä kuin tomaattimurska ja tomaattipyre.

Lasagnelevyt eivät ole säilyke. En tee itse. 

Kastikkeet teen itse.  Onko se jotenkin ihmeellistä? Bolognese ja Bechamel.  Perusjuttuja. 

Enpä ole tuoreita lasagnelevyjä kuunaan kaupassa nähnyt. Onko kauppiaallasi pastakone?

Itsekö teet säilykejauhoista lasagnelevyt? 

Kommenttisi on älyvapaata vänkäämistä.

Vierailija
155/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti fissio täytyy nyt vähintäänkin liittyä sitten asiaan kun tuntuu olevan salaista.

Ei ollenkaan salaista. Ihan julkisesti netistä löytyy vaikka kuinka paljon ketsuppireseptejä. 

Vierailija
156/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa se on, mutta kunnolla tehtynä lassen valmistamiseen menee pari tuntia. Minulla on harvoin arkena aikaa noin paljoa yhden aterian valmistamiseen. 

No jos sulle autenttisuus menee käytännöllisyyden edelle niin silloin se ottaa useammankin tunnin. 

Vierailija
157/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonlopun herkutteluun. Ei sitä arkena ehdi väsätä

-eri

Vierailija
158/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei sun lasgneen tule jauhoja, vaan niitä kaupan halvimpia lasgnelevyjä, sori siitä.

Mitä möliset? Tottakai lasagnen valmistamiseen tarvitaan jauhoja. Kuinka kädetön olet, kun et ole ikinä kuullut kastikkeen suurustamisesta? 

Vierailija
159/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasagnelevyt ei ole säilykkeitä. 

Ne kastikkeethan lasagnessa juuri tehdään itse, jos lasagnea itse tehdään. 

Yleensä lasagnessa on tomaattimurskaa, joka on säilyke, ja mahdollisesti myös tomaattipyreetä, joka on säilyke. Mitä muita säilykkeitä siinä muka voisi olla? 

- eri

Mitä tuoretuotteita mielestäsi siinä on?

Tuoretuotteet ovat helposti pilaantuvia, vastavalmistettuja tai käsittelemättömiä ruoka-aineita ja elintarvikkeita, jotka vaativat yleensä kylmäsäilytystä ja lyhyen ajan kuluessa tapahtuvaa käyttöä. Ne eivät kestä pitkäaikaista varastointia huoneenlämmössä. 

Ryhmät ja esimerkit

Kasvikset ja hedelmät: Tuoreet vihannekset, juurekset, marjat ja hedelmät.

Maitotuotteet: Maito, kerma, jogurtit, piimät ja tuorejuustot.

Liha ja kala: Tuore liha, siipikarja, makkarat ja kalat.

Valmisruoat: Tuoresalaatit, tahnat ja täytetyt leivät. 

Ominaisuudet

Pilaantuvat nopeasti ilman oikeaa lämpötilaa.

Vaativat katkeamattoman kylmäketjun.

Sisältävät runsaasti ravinteita ja vettä.

Vierailija
160/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää tulee kun itse vähän säätää kaupan levyjä ja kastiketta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi