Tekeekö joku itse lasagnen?
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava ruoka, kaikki ainekset säilykkeitä. Kannattaa vielä syödäkin folio päässä niin pääsee aitoon fiilikseen.
No minun lasagnessani ei ole muita säilykkeitä kuin tomaattimurska ja tomaattipyre.
Eli teet lasagnelevyt itse ja kastikkeen itse?
Lasagnelevyt ei ole säilykkeitä.
Ne kastikkeethan lasagnessa juuri tehdään itse, jos lasagnea itse tehdään.
Yleensä lasagnessa on tomaattimurskaa, joka on säilyke, ja mahdollisesti myös tomaattipyreetä, joka on säilyke. Mitä muita säilykkeitä siinä muka voisi olla?
- eri
Mitä tuoretuotteita mielestäsi siinä on?
Maito, kerma, kasvikset, liha. Siinä nyt muutama tuoretuote, joita lasagneen voi laittaa.
t. eri
Ja nyt sitten kerrot niiden prosenttiosuuden vs säilötyt perusjuntin lasgnessa.
Omassa versiossani suurinpiiretein 80% on tuoretuotteita, 15% kuivatuotteita ja 5% säilykkeitä. Oliko vielä jotain kysyttävää tästä aiheesta?
t. sama
Sun prosentit meni väärinpäin. Onko vielä jankattavaa aiheesta vai joko meni perille että lasgnet on tehty pääosin säilykkeistä.
Sinulla voi olla. Minulla ei ole eikä muuksi muutu, vaikka miten räyhäisit. Minä teen kastikkeet itse enkä käytä säilykkeistä muuta kuin paseerattua tomaattia. Sori siitä, pikkuinen.
Mahtavaa että jaksat tehdä myös pastalevyt itse sekä kasvattaa kaikki mausteyrtitkin! Jauhelihankin olet ihan oman sian kyljestä juuri varttia aiemmin vuoleskellut!
Muuttuuko porkkana siis säilykkeeksi, jos en kasvata sitä itse, vaan ostan sen kaupasta?
Onko lasagnessasi sitä montakin kiloa?
Sellainen 0,2-0,3 kiloa. Muuta kysyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Lykopeenin puute. Säilötyissä tomaateissa sitä ei ole.
Mistä olet tuollaista saanut päähäsi? Säilyketomaateissa on enemmän lykopeenia kuin tuoreissa.
Maailman helpoin ruoka. Tomaattikastike+bechamel+levyt.
Ja alusta asti itse tietenkin. Se on vartti ja uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
soija ja linssit on kuivattu säilymisen vuoksi.
Miten tämä liittyy lasagneen?!
Niitä voi laittaa lasagneen, jos tekee kasvislasagnea. Tuliko ihan uutena tietona sinulle?
Nyt puhuttiin lasagnesta, ei mistään kasvislasagnesta!
KasvisLASAGNE on yllättävää kyllä, myös lasagne. Ei nyt ihan lähde tuo sinun idi ootin esittäminen. Paljastuit välittömästi todelliseksi idi ootiksi, jonka ei tarvitse esittää ollaakseen tyhmempi kuin vasemman jalan saapas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä voi laittaa lasagneen, jos tekee kasvislasagnea. Tuliko ihan uutena tietona sinulle?
Lasagne ei tarkoita lihalasagnea, vaan lasagnelevyistä tehtyä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vartisssa et kyllä hauduta hyvää tomaattikastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Purkista otettuna joo. Jos itse tekee kastikkeet alusta asti pelkkä hauduttaminen vie enemmän kuin vartin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasgnelevy on säilötty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasgnelevy on säilötty.
Juujuu. Onon. Menepäs nyt ottamaan äitin tissistä iltapäivämaidot. Heihei, pikkuinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tee itse mutta mieheni tekee lasagnen alusta loppuun itse ja se on aina todella hyvää. Yksi perheemme lemppareista.
Millainen pastakone teillä on?
En ole ikinä käyttänyt pastakonetta lasagnelevyihin, onnistuu hyvin kaulimellakin.
-eri
Jos ei halua kamalasti tiskiä, lasagnen pystyy tekemään myös laiskalla tavalla.
Jauhelihan voi murustella väliin raakana, jolloin se paistuu uunissa kuten mureke, ja käyttää valmista tomaattikastiketta (esim. pizzakastiketta) ja ruokakermaa valkokastikkeen tilalla. Ihan hyvää vaikka on vähän erilaista kuin pitkän kaavan mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihan voi murustella väliin raakana, jolloin se paistuu uunissa kuten mureke, ja käyttää valmista tomaattikastiketta (esim. pizzakastiketta) ja ruokakermaa valkokastikkeen tilalla. Ihan hyvää vaikka on vähän erilaista kuin pitkän kaavan mukaisesti.
Ei voi olla hyvää, koska a) ruokakerma ja b) valmiskastike
Vierailija kirjoitti:
Lykopeenin puute. Säilötyissä tomaateissa sitä ei ole.
Lykopeeni on Wikipedian mukaan kasveissa esiintyvä punainen karotenoidiväriaine ja tehokas antioksidantti. Sitä saadaan parhaiten tomaatista ja tomaattituotteista, ja se imeytyy elimistöön tehokkaammin kypsennetystä ruuasta rasvan kanssa nautittuna.
Oletko kuinka yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasgnelevy on säilötty.
Juujuu. Onon. Menepäs nyt ottamaan äitin tissistä iltapäivämaidot. Heihei, pikkuinen!
Kyllä nyt kiinnostavin asia on että haiseeko perseesi sohvalle, vai päinvastoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla hyvää, koska a) ruokakerma ja b) valmiskastike
Jauhelihahan oli siitä oman elävän sian kyljestä vuoltua, eikä pakkauksesta joka vakuumissa paremman säilymisen takia?
Vierailija kirjoitti:
Valmiin tomaattikastikkeen ymmärrän jos ei kauheasti ole aikaa haudutella sitä mutta... ruokakerma valkokastikkeen tilalle? Ei apua.
Teen kyllä. Muuntelen sitä vähän sen mukaan mitä löytyy nurkista. Kaupan lasagneen turvauduin joskus kun olin työssä jossa ei ollut ruokalaa ja piti ottaa eväät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmiin tomaattikastikkeen ymmärrän jos ei kauheasti ole aikaa haudutella sitä mutta... ruokakerma valkokastikkeen tilalle? Ei apua.
Ei tomaattikastiketta kuulu hauduttaa. Tulee tunkkaista. Tomaattikastikkeiden hauduttelijat on samaa sakkia persiljatupsuttelijoiden kanssa, jämähtäneet 1970-luvulle.