HS Lukijan mielipide: Opiskelija-asuntojen tulisi olla soluasuntoja eikä yksiöitä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012192662.html
"Opintojani aloittaessani syksyllä 1955 muutin asumaan Otaniemen Teekkarikylän soluasuntoon. Solussa oli viisi kahden hengen huonetta ja yhteiset pesu-, wc- ja keittotilat sekä pieni sohvanurkkaus, jossa sopi jutella tai pelata korttia."
"Soluasuntojärjestelmä oli hyvä. Siinä yhden kokemukset välittyivät myös toisille. Yhdessä tekeminen auttoi opiskelua, ja samalla se oli edullinen yhteisö itsenäistä elämää opetteleville nuorille ihmisille. Jos yhteiskunnalla on varaa opiskelija-asuntoihin, niiden on oltava soluasuntoja eikä syrjäytymiseen pusertavia yksiöitä."
Nyt on asiaa! Näin sen olla pitää! 👍
Edullisia soluasuntoja opiskelijoille, eikä mitään syrjäytymistä aiheuttavia yksiöitä! Ne yksiöt tulevat myös veronmaksajille kalliiksi, kun niihin maksetaan enemmän tukia kuin edullisempiin soluasuntoihin.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Niin, muuallakin asutaan kampuksilla soluissa mutta suomalaiselle kermaperseopiskelijalle ei kelpaa?
Ei täällä mitään kampussoluja ole kuin harvassa oppilaitoksessa, kuten muualla maailmassa. Et ole tainnut itse mitään opiskella, kun noin tietämätön olet.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Kannattaisin jopa ajatusta, että korkeakouluopiskelijoiden tulisi asua koulun asuntoloissa kuten muualla maailmassa.
Ok, rakennetaankos se kampusasuntola Senaatintorille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, muuallakin asutaan kampuksilla soluissa mutta suomalaiselle kermaperseopiskelijalle ei kelpaa?
Ei täällä mitään kampussoluja ole kuin harvassa oppilaitoksessa, kuten muualla maailmassa. Et ole tainnut itse mitään opiskella, kun noin tietämätön olet.
Solu kuin solu. Taidat käydä vähän vajaalla? Miksi solu ei suomalaiselle kermaperseelle kelpaa kun se kelpaa muuallakin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina, AINA näissä aloituksissa on asuttu suoraan kampuksella, jossa on yhteiset pelitilat yms. Tavallisessa solussa kilometrien päässä oppilaitoksesta ei ole mitään tuollaisia. On vain se pelkkä huonekoppi ja kummallinen kämppis. Ei välttämättä palveluja lähellä ja huonot bussiyhteydetkin. Siinä on valovuoden ero olosuhteissa kampusalueen kivoihin tiloihin, josta voi helposti piipahtaa luennolle.
Just tota sen pitäisi olla. Samalla kampuksella opiskelijasolu, jolloin asukkaita yhdistäisi se saman alan opiskelu ja sitä myötä olisi todennäköisesti samanhenkisiä asukkaita. Ja kampuksella asuminen olisi vielä kätevääkin.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja "muualla" pitkäaikaistyöttömät ja vastaavat asuvat veronmaksajien rahoilla yksiöissä pääkaupungissa keskustan tuntumassa?
Vierailija kirjoitti:
No ku joku voi katsoa ja vielä puhuakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja "muualla" pitkäaikaistyöttömät ja vastaavat asuvat veronmaksajien rahoilla yksiöissä pääkaupungissa keskustan tuntumassa?
Eihän ne opiskelijat töissä käy juu, mutta en silti alkaisi pitkäaikaistyöttömiksi solvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina, AINA näissä aloituksissa on asuttu suoraan kampuksella, jossa on yhteiset pelitilat yms. Tavallisessa solussa kilometrien päässä oppilaitoksesta ei ole mitään tuollaisia. On vain se pelkkä huonekoppi ja kummallinen kämppis. Ei välttämättä palveluja lähellä ja huonot bussiyhteydetkin. Siinä on valovuoden ero olosuhteissa kampusalueen kivoihin tiloihin, josta voi helposti piipahtaa luennolle.
Just tota sen pitäisi olla. Samalla kampuksella opiskelijasolu, jolloin asukkaita yhdistäisi se saman alan opiskelu ja sitä myötä olisi todennäköisesti samanhenkisiä asukkaita. Ja kampuksella asuminen olisi vielä kätevääkin.
Opiskelijoiden sijoittelu on vaan järjestelykysymys. Turhaa lätinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutti soluasuntoon vuonna 1955!! 😆 Maailma on ehkä pikkasen muuttunut 50-luvulta arvon boomeeri 😂
Ei siitä kauaa ole kun soluasunto oli ensimmäinen vaihtoehto monille. Yksiöt oli kalliimpia (asumistuet pienempiä) niin ei yksinkertaisesti ollut rahaa muuhun.
Kyllä siitä melko kauan on, sillä solasuntoja ei ole edes vuokrattavana, sillä kustannssyistä niistä luopuivat oppilasasuntolat jo 30-40v sitten ja tehtiin yksiöitä, jolloin jokainen vastaa itse vupkraamasta tilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö sen soluasumisen kauneus ollut siinä, että oppii olemaan erilaisten ihmisten kanssa? Eihän tämä toteudu, jos samaan soluun pyritään asuttaa mahdollisimman samanlaiset ihmiset.
Ihmisarvoa halventavaa kohtelua tuollainen, että aikuinen ihminen ei saa käydä edes paskalla rauhassa ilman että joku ventovieras hyypiö on oven takana kuuntelemassa ajastimen kanssa. Ja voi että kun samaan soluun sattuu vielä joku raiskaamisesta tai henkirikoksista kiinnostunut hyypiö, ei muuta kuin bileet käyntiin kun kämppis nukahtaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne opiskelijat töissä käy juu, mutta en silti alkaisi pitkäaikaistyöttömiksi solvaamaan.
Jos vertaat, niin vertaa kunnolla. Jos soluasuminen on riittävä asumisen tason minimi, se pitää ulottaa kaikkiin, jotka eivät itse maksa omaa asumistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisarvoa halventavaa kohtelua tuollainen, että aikuinen ihminen ei saa käydä edes paskalla rauhassa ilman että joku ventovieras hyypiö on oven takana kuuntelemassa ajastimen kanssa. Ja voi että kun samaan soluun sattuu vielä joku raiskaamisesta tai henkirikoksista kiinnostunut hyypiö, ei muuta kuin bileet käyntiin kun kämppis nukahtaa...
Paskalla saa käydä miten haluaa kunhan maksaa itse oman asumisensa. Jos ei ole varaa maksaa niin soluun vaan - valmistuupa sitten ajoissa niin ei pääsee rauhassa paskomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu nykypäivään mitkään solut, paitsi jossain kehitysmaissa kuten Yhdysvallat.
Ja Ruotsissa. Huone ja kylppäri henk.koht. Keittiö, oleskelu, pesukoneet ym.yhteiset . Toimii. Ruotsissa ainakin vielä noin 5 vuotta sitten oli myös ihan yleistä , että yksityisiltä vuokrattiin yhtä huonetta tms. Jonkun omakotitalon tai jopa ihan normi asunnon huone oli alivuoralais asunto opiskelijalle. Syksyllä asuntosivustot täynnä näitä yliopisto kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vertaat, niin vertaa kunnolla. Jos soluasuminen on riittävä asumisen tason minimi, se pitää ulottaa kaikkiin, jotka eivät itse maksa omaa asumistaan.
Väärin, opiskelijat saavat jo etuna ilmaisen opiskelun eli joku tolkku pyytäessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Solu kuin solu. Taidat käydä vähän vajaalla? Miksi solu ei suomalaiselle kermaperseelle kelpaa kun se kelpaa muuallakin?
Nimenomaan ei ole solu kuin solu. Esim. Jenkeissä kampuksilla on uima-altaat, pelihuoneet ja lounget, ruokalat, kauppoja jne. Siinä on vissi ero, kun Suomessa pelkkä huonokuntoinen pieni huone kaukana kaikesta. Kallis bussilippu ostettava ja bussimatka oppilaitokselle kestää tunnin. Sitten ihmetellään, miksi opiskelijat masentuvat. T: Hoasin homesolusta aikoinaan sairastunut
Koska minä kärsin läpi Kekkosen ajan, niin muidenkin tulee kärsiä. Just joo pappa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ne solut eivät ole eivätkä ole koskaan olleet kampuksella. Otaniemi lienee poikkeus, mutta kaikki minun kokemukseni soluista on ollut kauempana kampukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskalla saa käydä miten haluaa kunhan maksaa itse oman asumisensa. Jos ei ole varaa maksaa niin soluun vaan - valmistuupa sitten ajoissa niin ei pääsee rauhassa paskomaan.
"Kunhan maksaa itse asumisensa"
opiskelijat, työttömät ja eläkeiläiset keskitysleir... eiku kröhöm soluasuntoihin!
Olen samaa mieltä. Kannattaisin jopa ajatusta, että korkeakouluopiskelijoiden tulisi asua koulun asuntoloissa kuten muualla maailmassa.