Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS Lukijan mielipide: Opiskelija-asuntojen tulisi olla soluasuntoja eikä yksiöitä

Vierailija
09.08.2026 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012192662.html

"Opintojani aloittaessani syksyllä 1955 muutin asumaan Otaniemen Teekkarikylän soluasuntoon. Solussa oli viisi kahden hengen huonetta ja yhteiset pesu-, wc- ja keittotilat sekä pieni sohvanurkkaus, jossa sopi jutella tai pelata korttia."

"Soluasuntojärjestelmä oli hyvä. Siinä yhden kokemukset välittyivät myös toisille. Yhdessä tekeminen auttoi opiskelua, ja samalla se oli edullinen yhteisö itsenäistä elämää opetteleville nuorille ihmisille. Jos yhteiskunnalla on varaa opiskelija-asuntoihin, niiden on oltava soluasuntoja eikä syrjäytymiseen pusertavia yksiöitä."

Nyt on asiaa! Näin sen olla pitää! 👍

Edullisia soluasuntoja opiskelijoille, eikä mitään syrjäytymistä aiheuttavia yksiöitä! Ne yksiöt tulevat myös veronmaksajille kalliiksi, kun niihin maksetaan enemmän tukia kuin edullisempiin soluasuntoihin.

Kommentit (1243)

Vierailija
461/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkeläiset ovat työnsä jo tehneet. Saa olla aika ahne ja päästään vialla jos on kade elämän ehtoopuolella oleville."

Nyt oli kyse siitä onko joku maksanut itse sen jonka myöhemin saa. Ja ihan fakta on että nykyiset eläkeläiset eivät keskimäärin ole maksaneet läheskään koko eläkettään.

Lisäksi minä olen maksanut jo 35 vuotta veroja mutta minun lapseni eivät ilmeisesti saisi saada sen vastineeksi mitään? Minun pitää siis elättää sekä nykyiset eläkeläiset eläkemaksuilla ja omat nykyiset opiskelevat lapset vielä verojen päälle?

Lapsesi eivät ilmeisesti ole käyneet neuvolassa, koulussa, et ole ollut vanhempainvapaalla, ette ole saaneet lapsilisiä, koulutuksen maksatte itse….

Vierailija
462/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opiskelijat ovat pääsääntöisesti nuoria ja terveitä, laitoshoitoon joutuneet vanhukset eivät. Nuorena pystyy ja jaksaa paljon, jos vain haluaa. Usein tuntuu vaan olevan siitä halusta kiinni."

Ihan miten vaan mutta siitä huolimatta on ristiriitaista nostaa tikun nokkaan juuri opiskelijoiden aiheuttamat kulut kun muualla on paljon suurempia kuluja joita ei leikata. Perinteisesti on ajateltu että nuoriin kannattaa satsata koska koulutettu nuori on yhteiskunnalle paljon tuottavampi kuin kouluttamaton. Ne nettoveronmaksajat tulevat keskimäärin koulutetuimista ihmisistä. Eli he siis kyllä maksavat kulunsa ajan mittaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitää rakentaa opiskelijoille yksiöitä, jolloin ihmisellä on oma rauha eikä kukaan ole loisimassa asunnossasi.

Vierailija
464/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on hyvinvointivaltio, ei mikään kehitysmaa, jossa opiskelijan kuuluu jakaa keittiö ja kylpyhuone tuntemattomien kanssa vain siksi, ettei hänellä ole varaa omaan yksiöön.

Eihän opiskelijoilla ole varaa niihin yksilöihin vaan ne vuokrat maksetaan verovaroista. Jos on omilla rahoilla mahdollisuus asua yksiössä niin siitä vaan, mutta ei muiden kustantamana.

Olet väärässä. Opiskelijan asumislisän määrä on samat 296 € / opiskelija, asui hän sitten solussa, yksiössä tai vaikka omakotitalossa. Enempää ei tipu.

Ellei sitten löydä asuntoa, jossa vuokra on alle 370 €, niin sitten asumislisä on vähemmän. Tätä ei taida Otaniemen lähialueilla tapahtua.

Vierailija
465/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsesi eivät ilmeisesti ole käyneet neuvolassa, koulussa, et ole ollut vanhempainvapaalla, ette ole saaneet lapsilisiä, koulutuksen maksatte itse…."

En sanonut että en saisi veroilla muuta. Mutta aikaisemmin on kyllä luvattu että isojen verojen vastineeksi saa myös lapsille koulutuksen jota vanhemien ei tarvitse kovasti omasta pussistaan tukea.

Nyt niin ei enää automaattisesti ole.

Ja minä olen itse nettoveronmaksaja ja niin tulee suurella todennäköisyydellä myös lapsistani. Ei siis ole kyse siitä että ruikuttaisimme jonkun muun maksamaa rahaa tähän. Vaan että saisimme omille veroillemme vastinetta.

Vierailija
466/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ole vaan syksy 1955 vaan 2026.

Vierailija
467/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen ei ole hyvä. Ei ole omaa rauhaa milloinkaan.

Vierailija
468/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette te opiskelijat sitten kauheaa väkeä kun ette toistenne seuraa kestä. Pitäisikö vaan ottaa koko lössiltä kaikki tuet pois?

Vierailija
469/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Totuus on että ilmainen opetus on massiivinen etu opiskelijalle ja satojen tuhansien arvoinen jos sen rahaksi muuttaa."

Jonka opiskelija Suomessa maksaa takaisin koulutuksen tuomien suurempien tulojen ja progressiivisen verotuksen kautta. Korkekoulutetuista tulee keskimäärin nettoveronmaksajia jotka maksavat enemmän veroja kuin tuottavat kustannuksia.

Et sinä saa tastaä jotain anteliasta lahjoitusta opiskelijoille mitekään päin.

Siellä missä opiskeluja ei tueta, maksetaan myös vähemmän veroja jolloin opiskeluita voi helpommin rahoittaa itse tai vanhempien tuella.

Maksaa jos maksaa. Se on antelias lahjoitus koska opiskelija ei ole tehnyt ikänään mitään yhteiskunnan eteen.

Vierailija
470/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja nyt kun on miljardien säästöpaineita niin ne asiat muuttuu toiseen suuntaan. Paras siis kermeperseen vaan sopeutua."

Sinusta on siis hauskaa ja oikein että opiskelijoilla menee huonommin? Ymmärrän säästöpaineet mutta en ilkeää asennettasi.

Elämän realiteetit ei ole välttämättä hauskoja, mutta niihin on vain sopeuduttava.

Jännä miten nää "realiteetit" tuppaa kohdistumaan vain ryhmiin joiden äänillä ei ole niin väliä omalle puolueelle. Kuten eläkeläiset joiden paapomiseen menee jättisummat julkisen sektorin rahoista mutta säästöehdotukset on aika nollissa, lapsiperheet ja keskiluokka joille rahaa tungetaan tukiaisina vähintään satakertaisesti opiskelijan asumistukiin verrattuna, tai ylipäänsä poliittisen koneiston harjoittamaan rahan lypsämiseen julkisista varoista kuten järjestökenttä tai muut runsaat tukiaiset. Esim. järjestökentälle kaadetaan selvästi enemmän rahaa vuodessa kuin opiskelijoiden koko asumistuki. Silti järjestökentästä puhuminen vaiettiin sekunnissa mediassakin, mutta opiskelijoita pusketaan säästämään entisestäänkin. 

Mitä jos maksaisit vaikka ne täydet lukukausimaksut ensin ihan itse niin voit sen jälkeen itkeä muiden paapomisesta. Miten olisi esim. että saat tilillesi takuueläkkeen - töitähän et ole tehnyt - ja maksat siitä sitten täydet lukukausimaksut sekä oman elämisesi.

Tätähän se Suomen talouden rappioittanut korruptoitunut oikeisto ajaa. Lukukausimaksut niin että vain rikkaat ja niiden tenavat pääsevät opiskelemaan yliopistoihin. Toinen oli se, että rikkaan perheen toivo voi olla vähän tyhmempikin, kun sille voi pappa ostaa opiskeluoikeuden ilman pääsykokeita. Miksei nyt suoraan sitten palauteta feodaalijärjestelmää ja luokkayhteiskuntaa?

Onko Suomessa ollut feodaalijärjestelmä?

Suomessa ei ole ollut feodaalijärjestelmää eikä luokkayhteiskuntaakaan ennen kuin 1800-luvun lopusta alkaen. Suomen talonpojat olivat vapaita, eivät maaorjia. Suomi oli Ruotsin vallan aikana sääty-yhteiskunta, ja talonpojat muodostivat siinä oman valtiopäiväsäätynsä. 

Vierailija
471/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otaniemessä on ainakin ollut järkeviäkin soluasuntoja, joissa jokaisessa huoneessa on oma kylppäri, mutta käytävän päässä on yhteinen keittiö.

Kaikkein eniten itseä vitutti tavallisessa solussa asuessa se kylppärin jakaminen muiden kanssa. Yhteiskeittiö voisi toimiakin.

Onko kylppäri jatkuvasti ruuhkainen vai mikä ongelma? 

Kuinka mahdat selvitä aikanaan jos päädyt parisuhteeseen?

Vierailija
472/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otaniemessä on ainakin ollut järkeviäkin soluasuntoja, joissa jokaisessa huoneessa on oma kylppäri, mutta käytävän päässä on yhteinen keittiö.

Kaikkein eniten itseä vitutti tavallisessa solussa asuessa se kylppärin jakaminen muiden kanssa. Yhteiskeittiö voisi toimiakin.

Onko kylppäri jatkuvasti ruuhkainen vai mikä ongelma? 

Kuinka mahdat selvitä aikanaan jos päädyt parisuhteeseen?

Vai eikö saanut rauhassa lukea Aku Ankkaa vessassa?

Vierailija
473/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen opiskelija. Ikää 42 vuotta ja mulla on lapsia. 

Kaikki opiskelijat eivät ole nuoria ja lapsettomia. 

Mitä sitten? Kuka oli sinua lapsinesi sinne soluun tunkemassakaan?

Kaikki jotka julistaa että opiskelijan paikka on solussa. Koita nyt olla siirtelemättä niitä maaleja joka kommentissa uudelleen. 

Olisko kuitenkin niin, että tulkitset miten haluat? Ei kai kukaan ole sanonut että soluun olisi pakko mennä? Solu olisi ensisijainen asumismuoto, mutta, jos haluaisi muuta, maksaisi sen sitten itse.

Vierailija
474/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette te opiskelijat sitten kauheaa väkeä kun ette toistenne seuraa kestä. Pitäisikö vaan ottaa koko lössiltä kaikki tuet pois?

Jos olet tuota mieltä niin minä sitten muutan teille. Joo, et tunne minua. Voin olla millainen vaan.

Mikä on jos et tykkää ajatuksesta?

Vierailija
475/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on hyvinvointivaltio, ei mikään kehitysmaa, jossa opiskelijan kuuluu jakaa keittiö ja kylpyhuone tuntemattomien kanssa vain siksi, ettei hänellä ole varaa omaan yksiöön.

Eihän opiskelijoilla ole varaa niihin yksilöihin vaan ne vuokrat maksetaan verovaroista. Jos on omilla rahoilla mahdollisuus asua yksiössä niin siitä vaan, mutta ei muiden kustantamana.

Olet väärässä. Opiskelijan asumislisän määrä on samat 296 € / opiskelija, asui hän sitten solussa, yksiössä tai vaikka omakotitalossa. Enempää ei tipu.

Ellei sitten löydä asuntoa, jossa vuokra on alle 370 €, niin sitten asumislisä on vähemmän. Tätä ei taida Otaniemen lähialueilla tapahtua.

Yleinen asumistuki on maksimissaan 380 nykyään, eli ei tuossa niin suurta eroa ole taviksiin. Ennen se oli kyllä vähän suurempi, mutta hallitus leikkasi sitäkin halutessaan väkeä enemmän toimeentulotuelle. 

Vierailija
476/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jotka julistaa että opiskelijan paikka on solussa. Koita nyt olla siirtelemättä niitä maaleja joka kommentissa uudelleen. 

Olisko kuitenkin niin, että tulkitset miten haluat? Ei kai kukaan ole sanonut että soluun olisi pakko mennä? Solu olisi ensisijainen asumismuoto, mutta, jos haluaisi muuta, maksaisi sen sitten itse.

Et sitten lukenut edes aloituksen linkkiä tai muutenkaan yhtään kommenttia ketjusta ennen kuin säntäsit väittämään tuota "ei kukaan" väitettäsi joka ei aivan ilmeisestikään pidä paikkansa jos vaan lukee nuo.

Jännä muuten miten usein tää "ei kukaan" argumentti sisältää somessa väitteen jota hokee vähintään puolet keskusteluun osallistuvista. 

Vierailija
477/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että nuoriso voi nykyään huonosti kun vanhemman väestön asenteet heitä kohtaa ovat uskomattoman vihamielisiä ja vähätteleviä. Ennen sentään vanhemmat toivoivat ihan erityisesti että heidän lapsillaan olisi paremmin kuin heillä itsellään oli. Oli itsestäänselvää että maailma menee eteenpäin ja seuraava sukupolvi elää paremmin kuin edellinen aikanaan. Ja sitä juuri tavoiteltiin että näin oli ja se oli enemmänkin ylpeyden aihe että on saatu nuorille parempi maailma.

Nyt vanhemmat ovat ihan mustasukkaisia siitä jos joku nuori saa enemmän kuin he itse nuorena. En ymmärrä mikä näihin ihmisiin on mennyt.

Ehkä monet vanhemmat, jotka itse auttavat ja tukevat nuortaan, ovat vaikka ostaneet tälle asunnon käyttöön, ovat hieman katkeralla päällä kun tajuavat, että toisten kakaroille maksetaan tuliterät vuokrakämpät 100% verovaroista.

Ei makseta. Edellee opiskelijan asumislisää maksetaan enintään vajaat 300 €. Se ei lle 100 % tuliterästä vuokrakämpästä.

Vierailija
478/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eihän opiskelijoilla ole varaa niihin yksilöihin vaan ne vuokrat maksetaan verovaroista."

Kuvitteletko että tuet kattavat millaisen asunnon tahansa? Kyllä niissä tuissa on kattosumma joka on aika matala. Itselläni on kaksi opiskelvaa lasta eikä kummallakaan asumistuki/asumislisä kata läheskään koko vuokraa. Loppu katetaan sitten joko lainalla tai työtuloilla silloin kun niitä opintojen ohella on.

Asumisen tuet saattavat olla lähellä vuokraa vain ihan halvimmissa soluasunnoissa.

Kaikki asumistuet pois opiskelijoilta ja halpoja soluja tilalle. Ei tarvitse sitten naukua vuokrasta. Jos luksusta kaipaa niin maksaa sitten itse.

Luksukset maksetaan nyt jo itse.

Vierailija
479/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maksaa jos maksaa. Se on antelias lahjoitus koska opiskelija ei ole tehnyt ikänään mitään yhteiskunnan eteen."

Se on sijoitus jolle valtio laskee saavansa tuottoa tulevaisuudessa. Jos se olisi lahjoitus, valtiota ei kiinnostaisi pätkääkään valmistuminen tai työllistyminen.

Vierailija
480/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten lukenut edes aloituksen linkkiä tai muutenkaan yhtään kommenttia ketjusta ennen kuin säntäsit väittämään tuota "ei kukaan" väitettäsi joka ei aivan ilmeisestikään pidä paikkansa jos vaan lukee nuo.

Jännä muuten miten usein tää "ei kukaan" argumentti sisältää somessa väitteen jota hokee vähintään puolet keskusteluun osallistuvista. 

Luetaan selvästi samoja kommentteja eri vinkkelistä. Itse en näe tässäkään ketjussa yhtäkään kommenttia, jossa kaikki pakotettaisiin soluun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän