Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS Lukijan mielipide: Opiskelija-asuntojen tulisi olla soluasuntoja eikä yksiöitä

Vierailija
09.08.2026 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012192662.html

"Opintojani aloittaessani syksyllä 1955 muutin asumaan Otaniemen Teekkarikylän soluasuntoon. Solussa oli viisi kahden hengen huonetta ja yhteiset pesu-, wc- ja keittotilat sekä pieni sohvanurkkaus, jossa sopi jutella tai pelata korttia."

"Soluasuntojärjestelmä oli hyvä. Siinä yhden kokemukset välittyivät myös toisille. Yhdessä tekeminen auttoi opiskelua, ja samalla se oli edullinen yhteisö itsenäistä elämää opetteleville nuorille ihmisille. Jos yhteiskunnalla on varaa opiskelija-asuntoihin, niiden on oltava soluasuntoja eikä syrjäytymiseen pusertavia yksiöitä."

Nyt on asiaa! Näin sen olla pitää! 👍

Edullisia soluasuntoja opiskelijoille, eikä mitään syrjäytymistä aiheuttavia yksiöitä! Ne yksiöt tulevat myös veronmaksajille kalliiksi, kun niihin maksetaan enemmän tukia kuin edullisempiin soluasuntoihin.

Kommentit (1243)

Vierailija
441/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen vanhemman kuuluu ostaa lapselleen asunto opiskelupaikkakunnalta.

Itse asuin äitini omistamassa asunnossa Laajasalossa kun aloitin opinnot Hgin yliopistossa. Maksoin yhtiövastikkeen eli 50€/kk. Vuokraa en maksanut.

Lisäksi vanhempani antoivat kumpikin 200€/kk käyttörahaa. Siihen päälle opintotuki, muutama satanen. Kesät olin töissä.

Opintolainaa en tietenkään ottanut. Maisteriksi valmistumisen jälkeen ostin kaksion Helsingistä.

Vierailija
442/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu nykypäivään mitkään solut, paitsi jossain kehitysmaissa kuten Yhdysvallat.

Sellaiset koinsyömät, sokeritoukka kolhoosit jossa mustahome rehottaa. 

Opiskeluaikana meni terveys homeen takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jenkeistä voidaan ottaa mallia opiskelijoiden asumisjärjestelyihin, niin otetaan sieltä malli sitten myös vanhuksille. Jos ei ole varaa pistää kymppitonneja tuettuun asumiseen tai maksaa asuntoa omilla rahoilla, niin kadulle vaan! Jenkeissä monet eivät voi eläköityä koskaan koska ei ole varaa, mutta kopioidaan se malli toki tänne opiskelijoiden kiusaamisen lisäksi. 

Vierailija
444/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos yliopisto rahoittaisi kaikki kulunsa opiskelijoiden lukukausimaksuilla, niin se tietysti pyytäisi enemmän mitä se opetus ja tutkimus maksaa sekä päälle voittoa. "

Maaiomalla yliopistot hankkivat kaikenlaista rahoitusta mm. yrityksiltä ja tukijoilta juuri siksi että opiskelijoiden lukukausimaksut eivät kohoaisi liian suuriksi. Odotan milloin näytät tilaston jossa maailman maksullisten yliopistojen keskimääräinen lukukausimaksu on 50.000 euroa.

Vierailija
445/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt ei ole kyse kulusta valtiolle vaan edusta mitä opiskelija saa. "

Sinä väännät sen sellaiseksi koska edellinen perustelusi ei toiminut. Mikään laskennallinen "etu" ei ole sen peruste että miten paljon todellisia kuluja pitää valtion kustantaa. Ei vanhustenhoitoakaan tarkastella amerikkalaisten hoitokotien taksojen mukaan.

Kyllähän medioissa on vertailtu esim. lastenhoitomaksuja Suomessa ja ulkomailla. Miksi ei siis myös opiskelun kuluja. Totuus on että ilmainen opetus on massiivinen etu opiskelijalle ja satojen tuhansien arvoinen jos sen rahaksi muuttaa.

Vierailija
446/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin solukämpässä opiskelujeni alkuvuosina, eräässä asuntolassa. Asuinkerroksessani oli 6 huonetta, kaksi vessaa, kylppäri ja keittiö. Eihän se mitään luksusasumista ollut, mutta itse pidin siitä. Kavereita sai helposti ja kaiken kaikkiaan asuminen oli sujuvaa, kunhan jokainen huolehti yhteisissä tiloissa omista jäljistään. Lisäksi vuokra oli todella halpa. Viihdyin siellä hyvin neljä vuotta.

Ymmärrän, että kaikki ei soluasunnossa halua tai pysty asumaan, mutta onhan sekin älytöntä, että jokaiselle opiskelijalle pitäisi olla oma yksiö.

Vierailija
447/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että nuoriso voi nykyään huonosti kun vanhemman väestön asenteet heitä kohtaa ovat uskomattoman vihamielisiä ja vähätteleviä. Ennen sentään vanhemmat toivoivat ihan erityisesti että heidän lapsillaan olisi paremmin kuin heillä itsellään oli. Oli itsestäänselvää että maailma menee eteenpäin ja seuraava sukupolvi elää paremmin kuin edellinen aikanaan. Ja sitä juuri tavoiteltiin että näin oli ja se oli enemmänkin ylpeyden aihe että on saatu nuorille parempi maailma.

Nyt vanhemmat ovat ihan mustasukkaisia siitä jos joku nuori saa enemmän kuin he itse nuorena. En ymmärrä mikä näihin ihmisiin on mennyt.

Ehkä monet vanhemmat, jotka itse auttavat ja tukevat nuortaan, ovat vaikka ostaneet tälle asunnon käyttöön, ovat hieman katkeralla päällä kun tajuavat, että toisten kakaroille maksetaan tuliterät vuokrakämpät 100% verovaroista.

Tuliterät? Voi olla varma että 99% opiskelijoista ei asu missään tuliterissä, toiseksi opiskelija ei saa pitää sitä vuokrakämppäänsä jossa asuu muutaman vuoden, kolmanneksi tuliterä on jopa haitta nykyään kun rakentamisen laatu on mitä on.

Ylipäänsä vuokra-asumisessa rikastuu ihan muut tahot kuin vuokralainen. Mutta tuo valitus vaan kertoo miten pihalla porukka on mutuillessaan mielikuviaan yhteiskunnan toimimisesta. 

Moni asuu uudessa tai uudehkossa kämpässä, viime vuosina nimen omaan opiskelija-asuntosäätiöt ovat rakentaneet runsaasti.

Vierailija
448/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jenkeistä voidaan ottaa mallia opiskelijoiden asumisjärjestelyihin, niin otetaan sieltä malli sitten myös vanhuksille. Jos ei ole varaa pistää kymppitonneja tuettuun asumiseen tai maksaa asuntoa omilla rahoilla, niin kadulle vaan! Jenkeissä monet eivät voi eläköityä koskaan koska ei ole varaa, mutta kopioidaan se malli toki tänne opiskelijoiden kiusaamisen lisäksi. 

Niin, siis nythän mallina on opiskelijalle solu joka jenkeissä maksaa huomattavasti enemmän. Kuten myös vanhukset niin opiskelijatkin pääsee Suomessa halvemmalla.

"Traditional Double Rooms: Two students share one room with a shared hall bathroom; costs range from $800 to $1,400 per month."

Vierailija
449/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina, AINA näissä aloituksissa on asuttu suoraan kampuksella, jossa on yhteiset pelitilat yms. Tavallisessa solussa kilometrien päässä oppilaitoksesta ei ole mitään tuollaisia. On vain se pelkkä huonekoppi ja kummallinen kämppis. Ei välttämättä palveluja lähellä ja huonot bussiyhteydetkin. Siinä on valovuoden ero olosuhteissa kampusalueen kivoihin tiloihin, josta voi helposti piipahtaa luennolle.

Just tota sen pitäisi olla. Samalla kampuksella opiskelijasolu, jolloin asukkaita yhdistäisi se saman alan opiskelu ja sitä myötä olisi todennäköisesti samanhenkisiä asukkaita. Ja kampuksella asuminen olisi vielä kätevääkin.

Mutta eikö sen soluasumisen kauneus ollut siinä, että oppii olemaan erilaisten ihmisten kanssa? Eihän tämä toteudu, jos samaan soluun pyritään asuttaa mahdollisimman samanlaiset ihmiset. 

Miksi omassa kodissa pitäisi oppia olemaan muiden ihmisten kanssa? Tämän voi tehdä oman kodin ulkopuolellakin vaikka koulussa, koti on yksityisyyttä ja rauhoittumista varten.

Ihan vaikka siksi että jos asuu muiden rahoilla niin voi sitten asuakin muiden kanssa. Omilla rahoillaan, kun itse maksaa, saa sitten asua ihan miten lystää.

Omia rahoja ei koskaan pääse tienaamaan, jos ei opiskellessa pysty nukkumaan tai kämppis syö aina ruokasi. Monella puhkeaa mielenterveyden ongelmia, kun kämppikseksi sattuu joku vähän vinksa htaneempi tapaus, joka ei kunnioita mitään kieltoja eikä toisen rajoja.

Aika monella opiskelijalla on mielenterveyden ongelmia ja osa ei edes apua kun haluaa pärjätä yksin. Opintojen aloitus ja muuttaminen omilleen voi olla kuormittavaa ja laukaista pahimmillaan psykoosin. Luulisi että soluasunnossa joku edes hälyttäisi apua jos meno alkaa mennä mahdottomaksi mutta yksin asuessa ketään ei välttämättä kiinnosta. Ongelmia voi olla myös menestyneillä opiskelijoilla ja ainakin yhden jollain tapaa tuntemani ihmisen itsemurha järkytti montaa saman koulutusohjeman opiskelijaa vaikka oli tiedossa ongelmat mielenterveyden kanssa. Kun tuntemasi iloinen ihminen päätyy moiseen ratkaisuun voi vain kysyä olisiko itse voinut tehdä mitään.  

Ehkäpä soluasuntotaloihin kuuluisi myös jonkinlainen "vanhin", joka katsoo sen perään, että järjestys säilyy. Myöskin tarvittaisiin kuraattoria tms opiskelijoille, jonka kanssa on helppoa käydä juttelemassa ennen kuin ongelmista tulee vakavia. Mutta eikös tällaista ole jo olemassa?

Vierailija
450/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Käypä joskus vanhainkodissa, siinä sitä yhteisöllistä asumista on. Pitäisikö opiskelijat majoittaa myös vanhainkoteihin kun ovat niin kateellisia?"

Varmasti monelle opiskelijalle kelpaisi ilmaiset ateriat, oma kalustetu huone omalla vessalla ja viriketoimintaa yhteiskunnan maksamana.

kelpaisiko myös makuuhaavat ja märissä/kakkaisissa vaipoissa tuntikausia makaaminen? ulos pääsisit ehkä kerran viikossa? tai pesulle.

Ja jos sinulla on jokin lääkitys henkilökunta varastaa ne lääkkeet, voit joutua avuttomana hoitajan/avustajan r*skaamaksi , sinua pakkosyötetään/pidetään nälässä&janossa ja kaikkea muutakin kivaa.  Jätetään yksin kuumaan saunaan kuolemaan kun et pääse sieltä pois, voit vaikka tippua kiukaallekin.

Todellakin kadehdit tuota ja haluaisit samanlaisiin olosuhteisiin?

Vierailija
451/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asuin solukämpässä opiskelujeni alkuvuosina, eräässä asuntolassa. Asuinkerroksessani oli 6 huonetta, kaksi vessaa, kylppäri ja keittiö. Eihän se mitään luksusasumista ollut, mutta itse pidin siitä. Kavereita sai helposti ja kaiken kaikkiaan asuminen oli sujuvaa, kunhan jokainen huolehti yhteisissä tiloissa omista jäljistään. Lisäksi vuokra oli todella halpa. Viihdyin siellä hyvin neljä vuotta.

Ymmärrän, että kaikki ei soluasunnossa halua tai pysty asumaan, mutta onhan sekin älytöntä, että jokaiselle opiskelijalle pitäisi olla oma yksiö.

Lisään vielä, että tuossa asuntolassa asui paljon myös introvertteja tyyppejä. Itsekin olen sellainen, mutta jotkut olivat todella ujoja, eivätkä olleet muiden kanssa tekemisissä yhtään enempää kuin oli pakko. Silti hekin tykkäsivät asua siellä. Mielestäni tuo on paljon asenteesta kiinni, eihän opiskelijana oikein voi odottaakaan saavansa asua jossain loistokämpässä. Vähän sama kuin työpaikkojen kanssa: ensin pitää harjoitella kökköhommissa, jotta sitten myöhemmin saa sen paremman paikan.

Vierailija
452/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi lähtenyt opiskelemaan jos olisi pitänyt asua soluasunnossa. Olin joskus jollain leirillä missä oli yhteinen vessa ja keittiö viikon ajan ja sekin ahdisti niin että melkein sain vatsahaavan. Olen introvertti eli sosiaalisuus kuormittaa mua ja mun pitää saada olla illat kotona itsekseni rauhoittumassa. Ekstrovertit ei tätä ymmärrä kun he saa ihmissuhteista energiaa että jollakin se voi olla päinvastoin, vaikka ystävien seurasta nauttisikin. Mutta ehdottomasti toki enemmän niitä soluasuntoja voisi olla ja monelle varmasti sopisivat. 

Vierailija
453/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat voisivat asua koulun luokissa, nehän ovat täysin tyhjillään illat ja yöt, mitä hirveää tilojen haaskausta.

Mitään opiskelija-asuntoja ei tarvittaisi.

Miksi tätä ei toteuteta?

Sehän olisi järkevää ja toisi valtavat säästöt.

Vierailija
454/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat eivät ole enää yleisen asumistuen piirissä. Joten saman rahan vain saa asui sitten yksiössä tai solussa.

Tää nyt varsinkin on sitä eriarvoistamista, eli vain ne joilla on rikkaat vanhemmat jotka joko makselee vuokria tai ostaa jopa oman asunnon teinilleen saa jälkikasvulleen rauhallisen opiskeluympäristön. Köyhät kärsikööt solujen asukkaiden sekoilun keskellä.

Huvittaa muutenkin että asiasta puhuu fanaattisimmin suu vaahdossa ne poliitikot ja muut tärkeilijät jotka ei ole taatusti itse asuneet suomalaisessa soluasunnossa, varsinkaan viime vuosina. 

Miksei sille sekoilemiselle ja häiriköimiselle tehdä mitään? Ei se vika ei asunnossa ole, vaan joissakin asukkaissa. 

Vierailija
455/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi lähtenyt opiskelemaan jos olisi pitänyt asua soluasunnossa. Olin joskus jollain leirillä missä oli yhteinen vessa ja keittiö viikon ajan ja sekin ahdisti niin että melkein sain vatsahaavan. Olen introvertti eli sosiaalisuus kuormittaa mua ja mun pitää saada olla illat kotona itsekseni rauhoittumassa. Ekstrovertit ei tätä ymmärrä kun he saa ihmissuhteista energiaa että jollakin se voi olla päinvastoin, vaikka ystävien seurasta nauttisikin. Mutta ehdottomasti toki enemmän niitä soluasuntoja voisi olla ja monelle varmasti sopisivat. 

Ahdistuneisuushäiriölläsi ei ole mitään tekemistä introverttiyden kanssa. Introvertti voi pistää solussakin huoneen oven kiinni.

Vierailija
456/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että nuoriso voi nykyään huonosti kun vanhemman väestön asenteet heitä kohtaa ovat uskomattoman vihamielisiä ja vähätteleviä. Ennen sentään vanhemmat toivoivat ihan erityisesti että heidän lapsillaan olisi paremmin kuin heillä itsellään oli. Oli itsestäänselvää että maailma menee eteenpäin ja seuraava sukupolvi elää paremmin kuin edellinen aikanaan. Ja sitä juuri tavoiteltiin että näin oli ja se oli enemmänkin ylpeyden aihe että on saatu nuorille parempi maailma.

Nyt vanhemmat ovat ihan mustasukkaisia siitä jos joku nuori saa enemmän kuin he itse nuorena. En ymmärrä mikä näihin ihmisiin on mennyt.

Ehkä monet vanhemmat, jotka itse auttavat ja tukevat nuortaan, ovat vaikka ostaneet tälle asunnon käyttöön, ovat hieman katkeralla päällä kun tajuavat, että toisten kakaroille maksetaan tuliterät vuokrakämpät 100% verovaroista.

Tuliterät? Voi olla varma että 99% opiskelijoista ei asu missään tuliterissä, toiseksi opiskelija ei saa pitää sitä vuokrakämppäänsä jossa asuu muutaman vuoden, kolmanneksi tuliterä on jopa haitta nykyään kun rakentamisen laatu on mitä on.

Ylipäänsä vuokra-asumisessa rikastuu ihan muut tahot kuin vuokralainen. Mutta tuo valitus vaan kertoo miten pihalla porukka on mutuillessaan mielikuviaan yhteiskunnan toimimisesta. 

Moni asuu uudessa tai uudehkossa kämpässä, viime vuosina nimen omaan opiskelija-asuntosäätiöt ovat rakentaneet runsaasti.

Turussa Haliskylä (ekat talot rakennettiin 90-luvun ihan alussa) remontoitiin kattavasti muutama vuosi sitten. Näin ulospäin näkyvät muutokset olivat ainakin parvekkeiden lasitus, muutenkin talojen kohennus ulkoapäin ja piha-alueiden kohennus. Kävin aikoinani kylässä ekassa talossa asuneen kaverini luona ja silloin se oli soluasunto, mutta kai Haliskylässä on myöhemmin tehty se sama kuin mitä yo-kylässäkin, eli soluasunnot on muutettu yksiöiksi? 

Itse yo-kylässä on rakennettu paljon uutta, se pyöreä tornitalo ja monta muuta erikoisen mallista asuintaloa. Lisäksi on suunnitteilla yksi uusi talo alueen reunaan, ihan Halistentien varteen. Havainnekuva on siitä jo julkaistu. 

Vierailija
457/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Totuus on että ilmainen opetus on massiivinen etu opiskelijalle ja satojen tuhansien arvoinen jos sen rahaksi muuttaa."

Jonka opiskelija Suomessa maksaa takaisin koulutuksen tuomien suurempien tulojen ja progressiivisen verotuksen kautta. Korkekoulutetuista tulee keskimäärin nettoveronmaksajia jotka maksavat enemmän veroja kuin tuottavat kustannuksia.

Et sinä saa tastaä jotain anteliasta lahjoitusta opiskelijoille mitekään päin.

Siellä missä opiskeluja ei tueta, maksetaan myös vähemmän veroja jolloin opiskeluita voi helpommin rahoittaa itse tai vanhempien tuella.

Vierailija
458/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuori vuokrasi halvan, kuppaisen yksiön huonomaineiselta alueelta. Hinta melkein sama kuin solussa, sähkö ja vesi kuuluu vuokraan. Sanoi, että on tärkeämpää saada asua ja olla yksin. Hänellä on ihosairaus, joka vaatii välillä kevyttä vaatetusta tai ei vaatteita ollenkaan ja suihkuun pitää päästä silloin kun on tarve. Solu ei tule siksikään kysymykseen. 

Hän ei myöskään käytä alkoholia tai juhli ja tarvitsee rauhaa opiskeluun. 

Vierailija
459/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen kasvattaa sosiaalisia kykyjä. Minä itte ei

Vierailija
460/1243 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aika monessa vanhainkodissa ei ole mitään omaa vessaa ja huoneen kalusteet ovat sairaalavuode sekä pöytä ja tuoli. Ainoa tv on yhteisissä tiloissa. Saattaisi tulla kermaperseelle ikävä sitä omaa solua :D"

Monessa taas on ja yhteiskunta joka tapauksessa kompensoi tonneilla kuussa sitä asukasta kohden. Opiskelijoiden tuet ovat nappikauppaa siihen verrattuna mitä keskimääräinen laitosasuminen vanhusten kohdalla maksaa, oli omaa vessaa tai ei.

Opiskelijat ovat pääsääntöisesti nuoria ja terveitä, laitoshoitoon joutuneet vanhukset eivät. Nuorena pystyy ja jaksaa paljon, jos vain haluaa. Usein tuntuu vaan olevan siitä halusta kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi