Video Iltalehdessä. Poliisi melkein tappoi mopoilijan
ajattamalla ojaan . Kiilasi todella pahan näköisesti vauhdissa ojaan ja poliisiautokin kävi ojan pientareella Järkyttävän näköistä. Lähellä ettei mopopoika jäänyt poliisiauton alle
Kommentit (3428)
Vierailija kirjoitti:
Takaa-ajot kannattaa tosiaan lopettaa mahdollisimman lyhyeen kuten tässä tehtiin, koska jos tuollaista mopojonnea joka paahtaa yli satasta seuraa pitkin lääniä kymmenenkin minuuttia kun se pujottelee pyöräteitä ja pitkin pihoja niin riski muille monikertaistuu.
Näin on. Näitä ei pidä pitkälle päästää. Matka pitää katketa sekunneissa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Takaa-ajot kannattaa tosiaan lopettaa mahdollisimman lyhyeen kuten tässä tehtiin, koska jos tuollaista mopojonnea joka paahtaa yli satasta seuraa pitkin lääniä kymmenenkin minuuttia kun se pujottelee pyöräteitä ja pitkin pihoja niin riski muille monikertaistuu.
Tämähän se.
Kiilaa ojaan: riski että yksi rikollinen loukkaantuu.
Antaa paeta: riski että joku viaton menettää henkensä tuon veetin holtittoman ajamisen vuoksi. Ei olisi ensimmäinen kerta kun näin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys periytyy. Jo 80-luvulla moni mopoilija sai moponsa 13-14v. Silloin ei korttia tarvittu, mutta ikäraja oli 15v. Näitä viriteltiin eikä vanhemmat välittänet. Nyt nämä 80-luvulla mopoilleet antavat teiniensä käyttäytyä samalla tavalla...Silloin polteltiin tupakkia, nyt vapea. Mikään ei ole muuttunut.
Ja moni ei saanut mopoa ollenkaan, nyt sellainen on jopa työttömänjonnen jonnnella.
Jep, aika monet varmasti olisi halunneet. Ei vanhemmat ostanu. Itse menin autokouluun ja hankin auton, kun itse tienasin rahat niihin. Kaikilla kavereilla sama. Joillakin pojilla oli mopoja, jotain halpoja romuja joita itse osasivat korjata.
Sellaista tappoasetta ei meille tule ja siitä ei neuvoteltu.
- 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt varoittava esimerkki muille vanhemmille. Ottakaapa kotona omanne jutulle. Istukaa alas ja keskustelkaa. Tuskin kukaan haluaa omaan perheeseensä näin ala-arvoisesti toimivia nuoria. Vanhemmalle on ylpeys ja kunnia, että oma lapsi käyttäytyy. Hän on koko perhettään edustava kansalainen. Kyllä se kiinnostaa minkä kuvan se kotiväestään antaa.
Mille vanhemmille? Monista aikuisistakin on tullut kuin uudelleen pikkulapsia, jotka tarvitsevat tukea ikävien tunteiden kestämiseen ja valtiota kantamaan vastuuta, niin onko ihme, jos kaduilla on levotonta ja poliisi joutuu toimimaan lapsenvahtina.
Ottakaa vaikka A-studioon aiheeksi: Onko vanhemmuus hävinnyt? Perheet vuonna 2026.
Ei mopoja tähänkään perheeseen. Jalkapalloa harrastetaan ja aikanaan sitten lapselle auto.
Saahan poliisi am puakin. Ensin annetaan varoitus jalkaan. Että pysähtyy.
Saisiko mopoveetin nimen julkiseksi, kun kerran poliisikin on maalitettu.
Vierailija kirjoitti:
Saisiko mopoveetin nimen julkiseksi, kun kerran poliisikin on maalitettu.
Kuulemma sukua vasemmisto poliitikolle..
Vierailija kirjoitti:
Poliisi toimi täysin oikein.
Ei nyt sentään aivan täysin. Kyllähän siinä kaadettiin mopoilija autolla.
Pitäisi ajatella miten nuorten luottamusta poliisiin ei heikennettäisi. Jokainen ylilyönti sulattaa luottamusta herkältä lumihiutaleelta.
Rikosoikeuden asiantuntijat pitävät mopoilijan pakkopysäytystä ylilyöntinä
https://yle.fi/a/74-20240165
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu, kyllähän tuossa poliisin arviointikyky petti. Teki mopoilija sitten miten tyhmästi tahansa, niin tuossa olisi voinut olla todella kohtalokkaat seuraukset.
Noin se vaan ikävä kyllä menee, takaa.ajot ovat vaarallisempia kuin itse takaa-ajettu. Nuo pitäisi useimmiten saada kiinni muutenkin, tuntomerkkien, rekkarin yms. perusteella. Kaikessa rauhassa ja muita vaarantamatta.
Tästä oli joskus joku takavuosina esimerkkikin. Poliisi huomasi tutun kaahailijan, mutta ei lähtenyt perään. Tiesi kuitenkin, missä ko kaveri aikaansa viettää. Tällä kertaa oli poikennut läheiselle grillikioskille. Siellä sitten tapahtui rauhallinen kiinniotto. Tässä tapauksessa kyse oli ns. kyläpoliisista joka tunsi ihmiset. Idealismia eikä ehkä tätä päivää, mutta jotenkin toimintamalleja pitäisi päivittää. Ihme, ettei näitä tapauksia ole enempää tai sitten niistä ei vain kerrota.
Miksi puhut mopoilijasta? Kyseessä oli kilvetön moottoripyörä johon tuollaisella lapsella ei olisi ajo-oikeutta vaikka kaikki paperit olis kunnossa.
Joten lapsen saa yrittää t a p paa kiilamalla ojaan ja runttaamalla oman autonsa perään?
Eipä tuossa ollut ihan tappamisen meininki. Kiilaus on kiilaus.
Mistä se muuten voidaan todeta onko kuski alaikäinen, jos laitteessa ei ole kilpeä, se kulkee yli sataa (itse väitti että 115) ja sillä on kypärä päässä?
Noissa miiteissä pyörii kevareitakin, ja jannut 17-18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pojan omaa syytä mitäs lähtee karkuun
Ja ilmeisesti näpisteliöiltäkin pitäisi murtaa sormet eikä mitään sakkolappuja kirjoitella. Pummilla matkustajat voitaisiin myös painaa katukiveen. Väkivalta opettaa!
Lähde painimaan puukon kanssa näpistelyn yhteydessä niin sinua voi sattua pahemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee tästä keissistä ihan psyko-vibat. Pikkujonne käyttäytyi kuin mukamas joku kuningas. Tossa on mennyt muutakin pieleen kuin vain kotikasvatus. Lakia on rikottu mennen tullen monta kertaa, ja kavereita käskytetty piilottamaan rikoksentekoväline poliiseilta ja mammaa juoksutettu tuomaan eeässää poliisilaitokselle kuin parastakin palvelusväkeä. Mopoilulla leuhkittu ties kuinka kauan, eikä taidot oo olleet kuitenkaan pikkulikkoja kummemmat. Mikään käytöksessä ei viittaa normaaliin ihmiseen. Getis(=Pako) -videokin ehti olla jo sillä nimellä netissä. Oliko se nimetty etu- vai jälkikäteen ojaanajon?
No kyllä tuossa tapauksessa siellä poliisin puolella "on mennyt muutakin pieleen kuin vain kotikasvatus". Kun meno on tuollaista ja tärkeysjärjestys on tuo, että moponulkioiden vainoaminen ja densojen hätistely kaupunkien ja kuntien keskustoista pois, ovat ykkössijalla, niin kyllä varmasti se jyrkästi heikentää siviilien luottamusta poliisiin ja yhteisyöhalua sen kanssa.
Miten tuo mopojen "kova ääni" voikin olla tämän palstan taviskansalaisten mielestä niin suuri asia että se pyhittää mitkä tahansa väkivaltaiset ja rikolliset otteet? Mikä teillä mopojen ja kaiken muunkin vihaajilla on vinksallaan päässä ja mikä teitä motivoi tuohon kuri- ja kontrollivaltion edistämiseen?
Ei se mopon ininä ketään vahingoita - edes minua joka sentään olen ihan yliherkkis kaikelle - eivätkä ne moponulikoiden perusoikeudet ole yhtään vähempiarvoiset kuin teidänkään.
Jätkä 54 vuotta
Mitä olet jätkä siitä mieltä että 15-vuotias ajaa ilman asianmukaista ajokorttia moottoripyörällä jota ei ole rekisteröity, se on ilman vakuutuksia jne.
No sitä mieltä olen, että ei ole vakava rikos. Eikä rikos ylisummaan, vaan lievä rikkomus.
Tuon pöljän poliisin mielenvikainen hyökkäys ei ole missään suhteessa moponulikan teon "epävakavuuteen" nähden, eikä noin holtittoman ihmisen pitäisi kuuna kullan valkeana olla missään esivaltaa edustavassa työssä: hänen kuuluisi olla jossain lanttu-b -suojatyöpajassa linnunpönttöjä tekemässä.
Ja noille muutamalle muulle hyväkkäälle: ei ole ollut nuorempanakaan mopoa eikä mainitsemisen arvoista kiinnostusta niihin. Ihmettelen vain tätä (fyysisesti) aikuisten ihmisten vimmaa kieltää kaikki: mopoilu, autoilu, tupakointi, alkoholi, "epäterveellisesti" syöminen, kaikki kevytmielinen huvittelu...
Eipä näytä olevan liberalismi eikä höveli elämänasenne modernin suomalaisen suosiossa.
Jos se suuren naapurimaan isäntä joskus hyökkää Suomeen ja liittää meidät omaan totalitääriseen järjestelmäänsä, te varmasti viihdyttekin siinä.
Minä en.
Jätkä 54 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Supercuul muijapoliisi :) olisipa useampi noin reipas ja aikaansaava. Hän teki töitä kyllä koko palkan edestä eikä kaivellut prsettä penkissä. Laitoksen paras poliisi.
Painonsa edestä kultaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee tästä keissistä ihan psyko-vibat. Pikkujonne käyttäytyi kuin mukamas joku kuningas. Tossa on mennyt muutakin pieleen kuin vain kotikasvatus. Lakia on rikottu mennen tullen monta kertaa, ja kavereita käskytetty piilottamaan rikoksentekoväline poliiseilta ja mammaa juoksutettu tuomaan eeässää poliisilaitokselle kuin parastakin palvelusväkeä. Mopoilulla leuhkittu ties kuinka kauan, eikä taidot oo olleet kuitenkaan pikkulikkoja kummemmat. Mikään käytöksessä ei viittaa normaaliin ihmiseen. Getis(=Pako) -videokin ehti olla jo sillä nimellä netissä. Oliko se nimetty etu- vai jälkikäteen ojaanajon?
No kyllä tuossa tapauksessa siellä poliisin puolella "on mennyt muutakin pieleen kuin vain kotikasvatus". Kun meno on tuollaista ja tärkeysjärjestys on tuo, että moponulkioiden vainoaminen ja densojen hätistely kaupunkien ja kuntien keskustoista pois, ovat ykkössijalla, niin kyllä varmasti se jyrkästi heikentää siviilien luottamusta poliisiin ja yhteisyöhalua sen kanssa.
Miten tuo mopojen "kova ääni" voikin olla tämän palstan taviskansalaisten mielestä niin suuri asia että se pyhittää mitkä tahansa väkivaltaiset ja rikolliset otteet? Mikä teillä mopojen ja kaiken muunkin vihaajilla on vinksallaan päässä ja mikä teitä motivoi tuohon kuri- ja kontrollivaltion edistämiseen?
Ei se mopon ininä ketään vahingoita - edes minua joka sentään olen ihan yliherkkis kaikelle - eivätkä ne moponulikoiden perusoikeudet ole yhtään vähempiarvoiset kuin teidänkään.
Jätkä 54 vuotta
Mitä olet jätkä siitä mieltä että 15-vuotias ajaa ilman asianmukaista ajokorttia moottoripyörällä jota ei ole rekisteröity, se on ilman vakuutuksia jne.
No sitä mieltä olen, että ei ole vakava rikos. Eikä rikos ylisummaan, vaan lievä rikkomus.
Tuon pöljän poliisin mielenvikainen hyökkäys ei ole missään suhteessa moponulikan teon "epävakavuuteen" nähden, eikä noin holtittoman ihmisen pitäisi kuuna kullan valkeana olla missään esivaltaa edustavassa työssä: hänen kuuluisi olla jossain lanttu-b -suojatyöpajassa linnunpönttöjä tekemässä.
Ja noille muutamalle muulle hyväkkäälle: ei ole ollut nuorempanakaan mopoa eikä mainitsemisen arvoista kiinnostusta niihin. Ihmettelen vain tätä (fyysisesti) aikuisten ihmisten vimmaa kieltää kaikki: mopoilu, autoilu, tupakointi, alkoholi, "epäterveellisesti" syöminen, kaikki kevytmielinen huvittelu...
Eipä näytä olevan liberalismi eikä höveli elämänasenne modernin suomalaisen suosiossa.
Jos se suuren naapurimaan isäntä joskus hyökkää Suomeen ja liittää meidät omaan totalitääriseen järjestelmäänsä, te varmasti viihdyttekin siinä.
Minä en.
Jätkä 54 vuotta
Suomi tekee ihan itse sen minkä Putin haluaisi tehdä.
Moposällit, valitkaa seuranne eli kaverinne viisaasti niin tulee enemmän mahdollisuuksia, lupaa ja tilaa toteuttaa sitä mopoiluakin lain puitteissa. Kun ootte fiksuja eikä kaistapäisten sakissa niin silmukka ei kiristy. Typeryyksistä voi aina sanoutua ajoissa irti. Ole esimerkki kaverillesi jos näet, että hölmöksi menee. Sulla on oikeus sanoa sille ei. Sitä ympäristö ja muut ihmiset arvostaa sillon eikä teitä katota pahalla.
Vierailija kirjoitti:
Käyköhän tämä poliisi kouluilla puhumassa kiusaamisesta ja antamassa luottamusta poliisia kohtaan? Poliisi on ystävä kelle nuoret voi tulla puhumaan, vai miten se meni?
Miksi ihmeessä poliisi olisi rikollisen ystävä?
Luuletko ettei poliisi puutu jos näkee rais kauksen olevan käynnissä? Meinaatko että veeti 15v saa hoitaa homman loppuun ja sitten mennään yhdessä kotiin juttelemaan iskän kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi pitää lähteä ajamaan karkuun? Onko siinä yleensä järkeä? Meinasi käydä huonosti,ja poliisit tekivät vain työtänsä,vahinkoja sattuu juuri siinä eniten kun karataan paikalta.
Mistä olet saanut käsityksen, että tämä kaveri lähti ajamaan karkuun?
Ainakin muut nuoret väittävät, ettei lähtenyt.
Muut nuoret joilla oli itsellään laittomia moottoripyöriä ja kaahailivat mielettömästi.... muistetaan edes pieni lähdekritiikki.
Mille vanhemmille? Monista aikuisistakin on tullut kuin uudelleen pikkulapsia, jotka tarvitsevat tukea ikävien tunteiden kestämiseen ja valtiota kantamaan vastuuta, niin onko ihme, jos kaduilla on levotonta ja poliisi joutuu toimimaan lapsenvahtina.