Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Nyt suomalainen saunakin piti pilata, koska joku häpeää pientä penistään

Vierailija
08.08.2026 |

Iltalehden toimittaja puolustaa sitä, että uimahallien saunoihin saa mennä uimapuvussa, koska alastomuus voi kuulemma ahdistaa ihmisiä, jotka häpeävät esimerkiksi rintojaan tai pientä penistään.

Siis oikeasti.

Suomessa on saunottu alasti vuosisatoja. Siinä ei ole ollut mitään seksuaalista eikä tarkoituksena ole ollut esitellä kenellekään yhtään mitään. Päinvastoin sauna on ehkä viimeisiä paikkoja, joissa ihmisen vartalolla ei ole ollut mitään väliä.

Mutta vuonna 2026 tämäkin pitää ilmeisesti määritellä ongelmaksi, koska joku saattaa kokea epämukavuutta.

Tämä tuntuu olevan nykyajan perussääntö: mitään omaa epävarmuutta ei tarvitse enää opetella käsittelemään. Sen sijaan kaikkien muiden pitää muuttaa käytöstään, sääntöjä ja lopulta koko kulttuuria, jotta kenellekään ei vain tulisi hetkeksikään epämukava olo.

Ja tietenkin perinteisen saunakulttuurin puolustajat kuitataan jutussa Simpsonien pilvelle raivoaviksi ukoiksi. Kätevää. Ensin muutetaan vanha tapa ja sitten nauretaan niille, jotka kysyvät miksi.

Mitä seuraavaksi?

Pukuhuoneisiin yksityiskopit kaikille, koska joku saattaa nähdä toisen ihmisen vartalon? Suihkuihin uimapuvut? Saunaan puhelimet, jos joku kokee olonsa turvattomaksi ilman niitä?

Jos ei halua olla alasti yhteisessä saunassa, se on täysin ymmärrettävää. Mutta miksi siitä seuraa automaattisesti, että juuri suomalaisen saunakulttuurin pitää muuttua?

Vai onko nyky-Suomessa jo lähtökohtaisesti väärin ajatella, että joskus myös yksilö voisi sopeutua yhteiseen tapaan eikä aina päinvastoin?

Kommentit (409)

Vierailija
241/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan kantis. En minä erityisemmin haluaisi olla ilkosillaan saunassa - tai missään muuallakaan- ventovieraiden ihmisten kanssa. En myöskään haluaisi jynssätä intiimejä paikkoja ja rakoja avoimissa suihkuhalleissa kaikkien nähden.  Miksi saunan*tsien on niin vaikea ymmärtää että ihan supisuomalainen ihminen saattaisi olla häveliäs ja kaivata hiukan yksityisyyttä? Asiasta ei saa edes puhua tai leimataan joka lailla ja vaikka miksi.

Olen ratkaissut tämän omalta osaltani niin etten käytä uimahalleja. Ne on nyt vapaasti nakuintoilijoiden käytössä vaikka veroeuroni heille mainiosti kelpaavat harrastusta rahoittamaan. Uin luonnonvesissä ja saunon kotona tai ulkomailla missä saa luvan kanssa saunoa uimapuvussa ja missä suihkut ovat suljettavan oven takana.

Vierailija
242/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistokulttuuriin kuuluu vahvasti kaikkien suomalaisuutta kuvaavien perinteiden alasajo kaikin tavoin. Ja kun liput, vaakunat ja itsenäisyyspäivä on jo maalitettu niin onkin hyvä nitistää saunominenkin. 

Sitähän sanovatkin Suomen lippua rasistiseksi jo. Sairasta porukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan kantis. En minä erityisemmin haluaisi olla ilkosillaan saunassa - tai missään muuallakaan- ventovieraiden ihmisten kanssa. En myöskään haluaisi jynssätä intiimejä paikkoja ja rakoja avoimissa suihkuhalleissa kaikkien nähden.  Miksi saunan*tsien on niin vaikea ymmärtää että ihan supisuomalainen ihminen saattaisi olla häveliäs ja kaivata hiukan yksityisyyttä? Asiasta ei saa edes puhua tai leimataan joka lailla ja vaikka miksi.

Olen ratkaissut tämän omalta osaltani niin etten käytä uimahalleja. Ne on nyt vapaasti nakuintoilijoiden käytössä vaikka veroeuroni heille mainiosti kelpaavat harrastusta rahoittamaan. Uin luonnonvesissä ja saunon kotona tai ulkomailla missä saa luvan kanssa saunoa uimapuvussa ja missä suihkut ovat suljettavan oven takana.

Oletko miettinyt mistä häveliäisyytesi johtuu? Miksi kaipaat yksityisyyttä esim. peseytymiseen vaikka näet ympärillä muiden tekevän ihan samaa asiaa ilman näkösuojia? Onko itsetuntosi erityisen huono, onko sinua häväisty ulkonäön takia lapsena tai myöhemmin? Kannattaisiko lähestyä omaa itseä ja kehollisuuttaan myötätuntoisemmin ja yrittää ajatella, että ei ole sen huonompi kuin muutkaan, vaan itse asiassa esim. saunatiloissa tasan samanarvoinen kuin kaikki muutkin? Ja hyväksyä, että siellä ei kukaan ole sinua kyyläämässä? 

Vierailija
244/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kaikki häveliäät käyttää uikkareiden sijaan pyyhettä saunassa? Se olisi jotenkin järkevämpää ja helpompi poistaa ennen suihkussa käyntiä.

Vierailija
245/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako sinne uimahalliin ja saunaan edes mennä mikäli tietää, että siellä näkee sellaista mitä ei halua nähdä?

Ei ihmisillä enää ole aivoja ajatella noin pitkälle.

Vierailija
246/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan siitä tunnisti ulkomaalaisen jos ei ollut alasti saunassa. Ne ovat historiaa.

Miksi ihmeessä ulkomaalainen pitäisi tunnistaa saunassa?

Mistä perveettisestä ajattelusta nämä kysymykset tulee?  Ei puku naamioi ketään. Jos tuo peenisjuttu pitää paikkansa, niin seksualisointiahan se on. Viattoman perinteemme seksualisointia.  Paljas iho hyötyy löylystä parhaiten, samoin vihtomisesta vaikkei sitä yleisissä taida ollakaan. Pelkkään lämpöön riittää aurinko tai joku sähköviritys. 

Vierailija
247/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä edelleen olla omassa saunassaan munasillaan. Miten tämä voi homoilla noin paljon ottaa tunteisiin?

Heitän kysymyksen takaisin miksi pitää mennä saunaan jos alastomuus ottaa tunteisiin?

Vierailija
248/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siks toisekseen saunaan eikä uimaan ei ole pakko mennä jos sellainen perinne ei sovi vartalolle. Kunta sen maksaa, eikä pahimmat vaatijat tuo siihen kassaan yhtään mitään,  mutta asettavat kustannuksia aiheuttavia vaatimuksia yksi toisensa jälkeen. Ihan sama jos jäävät pois. 

Siis mitä kustannuksia siitä tulee, että saunassa saa olla uimapuku päällä? 

Sehän tulee päinvastoin kunnille kalliimmaksi, jos uimahalleissa käy vähän porukkaa. Jos uimapuvut sallittaisiin saunoissa, useammat kävisivät siellä.

Kädestä toiseen. Alastomuutta säikkyvät käy sozzun rahoilla. 

Vierailija
249/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä isoa kullia pitäisi hävetä?

Ketjun ensimmäinen oleellinen kysymys. 

Vierailija
250/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Se, että joissain julkisissa saunoissa saa pitää uimapukua, ei pilaa suomalaista saunaa. 

Vierailija
251/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko kaikki häveliäät käyttää uikkareiden sijaan pyyhettä saunassa? Se olisi jotenkin järkevämpää ja helpompi poistaa ennen suihkussa käyntiä.

Ja melkeinpä jokaisessa uimahallissa lienee ainakin yksi pesupaikka seinäkkeen takana jos suihkuun menon esteenä on alastomuus toisten edessä. Ainakin meidän uimahallin naisten pukuhuoneessa on myös mahdollista pukeutua pukuhuoneessa jonka oven voi lukita. Mitenkäs alastomuutta kavahtavat ihmiset hoitavat pukeutumisen, riisuuntumisen ja suihkussa käynnin sekä mahdollisessa saunassa käynnin kuntosaleilla vai menettekö hikisenä hikiset treenivaatteet päällä kotiin asti vaikka jilkisessa kulkuneuvossa matkaten?

Vierailija
252/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nämä kaikki vaatteet päällä saunojat kuvittelevat olevansa niin erityisiä, että muut ihmiset menevät saunaan ja uimaan ihan vaan heitä tirkistelläkseen. Koska he ovat niin ihmeellisiä, tai ihmeellisen huonoja. Yleensä tällaiset ajatukset poistuvat teini-iässä, kun ihminen aikuistuu ja ymmärtää, että muiden ihmisten elämä ei pyöri kenenkään satunnaisen saunassa yhtä aikaa käyvän kanssaihmisen mahdollisten kehollisten epämuodostumien ympärillä. Olen käynyt paljon yleisissä saunoissa, uimahalleissa, kylpylöissä ja nähnyt monenlaisia vartaloita sivusilmin, eikä vielä ole tullut vastaan sellaista, että olisin jäänyt tuijottamaan tai edes muistaisin jälkeenpäin, että olipä erikoinen tapaus. Ihan tavallisia ihmisiä siellä käy, isoja ja pieniä, nuoria ja vanhoja, huippukuntoisia ja ylipainoisia, amputoituja, arpisia ja selluliittisia myös. Ei siitä kokonaisuudesta kukaan ulkonäön takia erotu.

Vierailija
253/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan siitä tunnisti ulkomaalaisen jos ei ollut alasti saunassa. Ne ovat historiaa.

Miksi ihmeessä ulkomaalainen pitäisi tunnistaa saunassa?

Mistä perveettisestä ajattelusta nämä kysymykset tulee?  Ei puku naamioi ketään. Jos tuo peenisjuttu pitää paikkansa, niin seksualisointiahan se on. Viattoman perinteemme seksualisointia.  Paljas iho hyötyy löylystä parhaiten, samoin vihtomisesta vaikkei sitä yleisissä taida ollakaan. Pelkkään lämpöön riittää aurinko tai joku sähköviritys. 

En edelleenkään ymmärrä miksi ulkomaalainen, savolainen, turkulainen, Janatuinen, hämäläinen, tai mikään muukaan pitäisi saunassa tunnistaa?

Suomalainen sauna on tunnettu siitä, että siellä ollaan ilman titteleitä ja arvomerkkejä. Onko tämä mennyt sinulta ohitse? 

Vierailija
254/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt mistä häveliäisyytesi johtuu? Miksi kaipaat yksityisyyttä esim. peseytymiseen vaikka näet ympärillä muiden tekevän ihan samaa asiaa ilman näkösuojia? Onko itsetuntosi erityisen huono, onko sinua häväisty ulkonäön takia lapsena tai myöhemmin? Kannattaisiko lähestyä omaa itseä ja kehollisuuttaan myötätuntoisemmin ja yrittää ajatella, että ei ole sen huonompi kuin muutkaan, vaan itse asiassa esim. saunatiloissa tasan samanarvoinen kuin kaikki muutkin? Ja hyväksyä, että siellä ei kukaan ole sinua kyyläämässä? 

Minun itsetuntoni on niin hyvä että hyväksyn luontaisen tarpeeni yksityisyyteen vaikka toisin kovasti painostetaan. Miksi sinun on niin vaikea sitä hyväksyä, mikä sinun traumasi on? Kukaan ei ole häväissyt minua enkä häpeä kehoani. En vaan halua olla alasti vieraiden ihmisten keskellä. 

Tämä on useimmille muille kansallisuuksille itsestään selvää.  Suomessa sitä pitää pyydellä anteeksi, selitellä ja vakuutella että olen ihan ok, ei ole traumaa mutta haluaisin pitää uikkarit päälläni pliis. Aika naurettavaa.

Vierailija
255/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä? Kaikkialla maailmassa toimitaan toisin.

Vierailija
256/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sitten pitää hyväksyä muutos koska "pieni muutos vaan". Tällä pystyy nakertaa koko suomalaista perinnettä pala palalta.

Vierailija
257/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kloriitti höyrystyy saunassa. Siksi uikkarit pois. 

Vierailija
258/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä edelleen olla omassa saunassaan munasillaan. Miten tämä voi homoilla noin paljon ottaa tunteisiin?

Heitän kysymyksen takaisin miksi pitää mennä saunaan jos alastomuus ottaa tunteisiin?

Heitän kysymyksen takaisin. Kuinka naiset ovat saunassa munasillaan? 

Vierailija
259/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nämä kaikki vaatteet päällä saunojat kuvittelevat olevansa niin erityisiä, että muut ihmiset menevät saunaan ja uimaan ihan vaan heitä tirkistelläkseen. Koska he ovat niin ihmeellisiä, tai ihmeellisen huonoja. Yleensä tällaiset ajatukset poistuvat teini-iässä, kun ihminen aikuistuu ja ymmärtää, että muiden ihmisten elämä ei pyöri kenenkään satunnaisen saunassa yhtä aikaa käyvän kanssaihmisen mahdollisten kehollisten epämuodostumien ympärillä. Olen käynyt paljon yleisissä saunoissa, uimahalleissa, kylpylöissä ja nähnyt monenlaisia vartaloita sivusilmin, eikä vielä ole tullut vastaan sellaista, että olisin jäänyt tuijottamaan tai edes muistaisin jälkeenpäin, että olipä erikoinen tapaus. Ihan tavallisia ihmisiä siellä käy, isoja ja pieniä, nuoria ja vanhoja, huippukuntoisia ja ylipainoisia, amputoituja, arpisia ja selluliittisia myös. Ei siitä kokonaisuudesta kukaan ulkonäön takia erotu.

Miksi sinua haittaa, jos et näe ihmistä alasti?

Vierailija
260/409 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kloriitti höyrystyy saunassa. Siksi uikkarit pois. 

Tämä jo todettiin, ei höyrysty. Ei käytetä enää klooria kuten ennen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme