Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsille aina opetetaan kuumasta että se on poppa?

Vierailija
24.05.2007 |

Minä olen aina puhunut kuumasta mutta ilmeisesti tarhassa on oppinut tuon popan.

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne jossain vaiheessa jäävät pienen puheesta pois. Huvittavaa, että joitakin loukkaa lapsenkieliset täti ja setä.

Vierailija
22/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaan alueellisiakin eroja. Meillä päin tuntuu olevat yleistä opettaa lapselle täti-sanan käyttö. Eivätkä tuntemani äidit ole hompsuisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiisi. Ikävintä on se, että lapsesi antavat huonon kuvan itsestään - monet pitävät tädittelyä todella vastenmielisenä.

Vierailija
24/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kehitys lähtee pk-seudulta. Itse asun Hgin keskustassa, eikä tädittelyä juuri kuule, paitsi juuri niiden hompsuisten äitien suusta.

Vierailija
25/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

joissa kaikissa tuplataan äänne.

Aivan, sama lähtökohta on monen kielen äitiä ja isää tarkoittavissa hoivasanoissa, miksei myös suomen isin ja äitän taustalla.

Vierailija
26/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivasanastoa on kerättykin ympäri Suomea, joten kyllä sitä on olemassa.

Vierailija
27/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisesta puhutaan, mutta silloin on erilainen puhetilanne kyseessä kuin esimerkiksi sellainen, että halutaan lapsen ojentavan kaupan myyjälle rahaa. Suomen kielessä ei tunnu luontevalta käyttää " nainen" -sanaa silloin kun puheena oleva henkilö on itse puhetilanteessa läsnä ja ikään kuin kohteena. Olisi kummallista sanoa: " Anna naiselle raha" , jos kyseinen henkilö olisi siinä vieressä, osana puhetilannetta. " Täti" luontuu paljon paremmin tuollaiseen tilanteeseen.

Sen sijaan sitten kun henkilö on jossain kauempana, niin on ihan luontevaa sanoa lapselle vaikkapa, että " katsoppas miten nätti mekko tuolla naisella on" .

Nämä ovat niin erilaisia puhetilanteita, toiseen käy toisenlainen sana, toiseen toisenlainen.

Vierailija
28/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ilmiön vastenmielisin ilmentymä on se, että joku nuori isä lässyttää suunnilleen 5-vuotialleen jostain itsensä ikäisestä nuoresta naisesta, että " annapa tädille raha" . AAAAAAAAAAARrrrrrrrrggggghhhhhhhhhhhh, junttiuden ja tyhmyyden huipentuma.

Vierailija
29/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillehan kaikki aikuiset ovat aikuisia, ei heidän silmissään ole juurikaan eroa onko " täti" 20v. vai 40v., yhtälailla vanhoja molemmat. Ei mulle ainakaan tästä tule mielikuvaa että se isä pitäisi nuorta naista " tätinä" .

Vierailija:

Ilmiön vastenmielisin ilmentymä on se, että joku nuori isä lässyttää suunnilleen 5-vuotialleen jostain itsensä ikäisestä nuoresta naisesta, että " annapa tädille raha" . AAAAAAAAAAARrrrrrrrrggggghhhhhhhhhhhh, junttiuden ja tyhmyyden huipentuma.

Vierailija
30/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvasit oikein, en asu kehä III:n sisäpuolella. Olen tosin syntyisin sieltä, mutta (onnekseni) olen saanut asua muuallakin Suomessa. Tällä hetkelläkin siis asun poissa sieltä sivistyksen lähteiltä, mutta jostain syystä se ei harmita minua ollenkaan. Viestisi luettuasi tiedän entistä selvemmin, mistä niitä juntteja löytyy.

85

Vierailija
31/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvissani täti on aina epäluonteva. Kokeilepa käyttää nainen-sanaa tädin sijasta muutaman kerran, niin huomaat, että kyllä toimii. Eikä ihmisiä tarvitse enää loukata tädittelyllä, koska se voi loukata - naiseksi sanominen ei koskaan. Mielestäni esim. kolmikymppisen tädittely on todella huonoa käytöstä - varsinkin jos se tulee lapsen vanhemmilta.

Vierailija
32/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 2.5-vuotiaani erottaa todella hyvin tytöt ja naiset. Johtuu tietysti siitä, ettei hänelle koskaan ole opetettukaan, että kaikki olisivat tätejä.

Miten luulette, että lapsi oppii nopeasti, että kaikennäköiset koirat kuuluvat luokkaan " koirat" , jos pidätte lapsia noin yksinkertaisina.

Vierailija
33/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonokäytöksinen junttimies. Minä en katsoisi päivääkään miestä, joka tädittelisi vieraita naisia. Onneksi hän on kuitenkin Mies, joka tietää, miten muita kohdellaan kunnioittaen ja siirtää nämä tavat myös lapsillemme.

Vierailija
34/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on todennäköisesti " ikinuori" mamma joka tahtoo ikuisesti tulla kutsutuksi tytöksi kaikkien kohtaamiensa lasten suusta. Vai että oikein " Mieskin" , ei sentään poika?

Vierailija
35/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama, jos joku pitää minua junttina. Meidän 10 - 19-vuotiaat eivät tädittele eivätkä sedättele, mutta pienemmät kylläkin. Ja uskon, että se jää pieniltäkin jossain vaiheessa pois niin kuin on jäänyt isommiltakin. Kertoo kyllä paljon aikuisesta se, jos hän saa huonon kuvan lapsesta tämän käyttämistä täti- ja setä-sanoista.

91 on muuten täysin oikeassa. Riippuu ihan tilanteesta, milloin täti- ja setä-sanaa käytetään. - t. 84

Vierailija
36/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" kun tilanne vaatii" . Mikä normaalissa puheessa on yhtäkkiä niin vaikeaa, kun vastaanottajana on lapsi. Minulla ei ole ollut vaikeuksia - liekö syynä siihen, että lapseni puhuu 2.5-vuotiaana harvinaisen hyvin. (2-vuotisneuvolassa sanottiin, että puhe yli 3-vuotiaan tasolla).

Minä en aliarvioi lasta olettamalla, että hänen ymmärryksensä ei riittäisi erottamaan tyttöjä ja naisia, enkä myöskään muita ihmisiä kuten neuvolahenkilökuntaa tai päiväkotien työntekijöitä kutsumalla heitä alentavalla ja halventavalla " täti" -nimityksellä.

Vierailija
37/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi olla todellista. Täällä on nyt pakko olla joku provoilija, joka väkisinkin yrittää vääntää " täti" -sanan juntiksi ja epäkohteliaaksi. Miettikääpä näitä perinteisiä sivistysmaita, Saksaa ja Ranskaa vaikkapa. Sanottaisiinko siellä " nainen" jostakin henkilöstä hänen kuullensa? Näissä maissa käytetään rouva ja neiti -nimityksiä. Meille ne eivät ole niinkään vakiintuneet (tai aiemminhan meilläkin kyllä käytettiin, mutta ei enää nykyisin). Täti-sanalla nimenomaan opetetaan lapsille kohteliaisuutta. Mielestäni siitä on kenenkään turha loukkaantua.

Vierailija
38/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulee niitä rouva- ja neitisanojakin. Junttiporukoissa täditellään, kun ei kielellinen kompetenssi muuhun riitä.

Vierailija
39/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi tytöttely - vanhoille äijille en.

Vierailija
40/115 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivaudu sinäkin sieltä lantakasasta ihmisten ilmoille ja huomaa, että tädittely alkaa -luojan kiitos- vähetä sivistyneestä kansanosasta lähtien.