Miksi lapsille aina opetetaan kuumasta että se on poppa?
Minä olen aina puhunut kuumasta mutta ilmeisesti tarhassa on oppinut tuon popan.
Kommentit (115)
se vaikuttaa vähäjärkiseltä. Kyllä tuo poppa-sana erityisesti kuvottaa. Mutta jokainen saa puhua lapsilleen juuri niinkuin tahtoo ja vaikka lässyttää koululaisille, ei se ole minulta pois.
lässytys on tätä " voi sitä meidän petteri-poikaa kun se teki nooooin ison kakan, on siitä sitten tullut iiiso poika, oijoijoijoi"
Hoivakielessä lauseet ovat lyhyempiä, toistuvuus on suuri ja puheessa esiintyy keskustelun mallittamista eli hoitaja esittää kysymyksiä ja samalla vastaa niihin.
Kuuma, kylmä, kipeä, koira, kissa, maitoa jne.
Yhdellä tuttavalla on tapana sanoa " jos poppaa niin tulee pipi" . Uaahhaahaaahahahahahahahaaaa. Vaikea pidätellä naurua kun kuulee tuon.
Vierailija:
juu sivistyneet sanoo et mua paskattaa.
puhua naisesta, rouvasta, kaupan työntekijästä, kassahenkilöstä...?
Yksinkertaisempaahan se pienelle lapselle on puhua tädistä ja sedästä sen enempää erittelemättä.
kyselee yksi juntti
Vierailija:
9:lle TÄDITTELY ei ole hyvien tapojen opettamista=)
Se on juntteilua
Se on juntteilua
siitä, että joku LAPSI kutsuu TÄDIKSI.
sisäänrakentunut tapa opettaa lapselle äidinkieltä. Sen kuuleminen on tärkeä vaihe lapsen kielen kehityksessä: hoivakielen sanasto rakentuu helpoista konsonantti-vokaaliyhdistelmistä ja sisältää paljon toistoa. Sanat ovat myös sellaisia että niitä on puhumaan opettelevan helppo toistaa. Useimmat ihmiset puhuvat hoivakieltä pienille lapsille luonnostaan, ja palvelevat näin kielen kehitystä. Hölmöyttä on pitää tätä tärkeää vaihetta " junttina" ja " lässynä" , sillä sillä on oikeasti tarkoitus.
Kielitieteilijä ja kielten ope
Meillä kuuma on kuuma, mutta pipi on pipi :).
Tosi junttia. Me puhutaan aina minä, sinä, hän.
Samoin olen kuullut käytettävän sanoja. jäde=jäätelö, purkka=purukumi, limu/limsa=limonaadi, ratikka=raitiovaunu, pikkarit=pikkuhousut, yökkäri=yöpuku, kiitti=kiitos, hei hei=näkemiin siis aivan käsittämätöntä!
tytöt, naiset, rouvat ja neidit typistetään kaikki luokkaan " täti" .
On niin mukava ja ystävällinen naapuri, että viitsi välejä katkasta vaikka lässyttäminen ärsyttääki tosi paljo, eikä se oo hyväksi lapselle.
Vierailija:
Tosi junttia. Me puhutaan aina minä, sinä, hän.
Samoin olen kuullut käytettävän sanoja. jäde=jäätelö, purkka=purukumi, limu/limsa=limonaadi, ratikka=raitiovaunu, pikkarit=pikkuhousut, yökkäri=yöpuku, kiitti=kiitos, hei hei=näkemiin siis aivan käsittämätöntä!
ennen kuin kielipoliisi iskee, niin tarkoitin tietysti että vääntävät adjektiiviksi ;)