Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät lapsiperheet ajetaan ahtaalle - tätäkö halusitte, kun äänestitte?

Vierailija
24.05.2007 |

SDP:n puheenjohtaja Eero Heinäluoma arvostelee hallituksen budjettisuunnitelmia. Heinäluoman mielestä budjettikehykset eivät sovi taloustilanteeseen.

SDP:n puoluehallitus puolestaan kritisoi voimakkaasti hallituksen aikeita poistaa päivähoidosta niin sanottu nollamaksuluokka. SDP:n mukaan tämä tarkoittaa käytännössä hallituksen pyrkivän perheiden subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamiseen.

SDP muistuttaa, että nollamaksuluokan poistaminen tarkoittaa köyhimpien lapsiperheiden hoitomaksujen nousua. Myös lähes puolet yksinhuoltajatalouksista kuuluu nollamaksuluokkaan.

- Hallituksen päätös vaikeuttaa naisten työnhakua ja tekee erityisen vaikeaksi osa-aikaisessa työssä olevien naisten aseman, puoluehallitus tiivistää.

SDP:n puoluehallitus arvostelee porvarihallitusta lisäksi opintoetuuksien noston viivyttelystä. Puoluehallituksen mukaan opiskelijat joutuvat maksamaan 40 euroa kuukaudessa vuoden 2008 alkupuoliskon ajan hallituksen priorisoiman maatalouden kehittämiseen.

Kirpeitä kommentteja myös muilta tahoilta

YLE Uutiset

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hassua, että tuen korotuksena kymppi on " kalikka koiralle, jotta olisi hiljaa" , mutta kymppi päivähoitomaksuna on " katastrofi, törkeä summa ja ajaa hautaan yh:n"

Vierailija
2/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tulevaisuudessa veronmaksajat joutuvat maksamaan paljon enemmän mielenterveyspotilaiden hoidosta, koska ennaltaehkäisy kaikkein heikompien kohdalla ei toimi. Tai voihan se olla niinkin, ett rikkaat kätkeytyvät muurien taa ja hullut riehuvat vapaina kaduilla. Mutta se siitä talouskasvusta sitten...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 puhuu asiaa. Pieni- ja keskituloiset työssäkäyvät maksavat kaiken. Ihan älytöntä, että ylimmät päivähoitomaksut menevät jo tosi pienillä tuloilla eli

esim. bruttotulot 3875¿ neljän hengen perhe

menee täydet hoitomaksut--->

kaksi lasta, hoitomaksu 380¿

Vierailija
4/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin ihmiset tiputti kolikoita.

Aurinko oli polttanut hänen ihonsa ja katse oli tyhjä, vaatteet likaiset. Silloin kuvotti kaikki ihmiset. Oli syy mikä tahansa hänen kerjäämiselleen niin uskon, että kukaan ei tee sitä huvikseen. Silloin on tiputtu jonkun järjestelmän läpi, ehkä useidenkin elämän aikana.

No tätähän on haluttu... Äärimmäistä kurjuutta, että jollain on hyvä mieli toisen kärsimyksestä.

Vierailija
5/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja värkätään keskustatunneleita ja sitten viedään lapsiperheiltä matto pois jalkojen alta?

OIKEISTO EI TULE IKINÄ PITÄMÄÄN HEIKOMPIEN PUOLIA!

Vierailija
6/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pakko tulla toimeen yhden ihmisen palkalla ja tuloilla. Kuitenkin on kaksi aikuista ja lapset elätettävänä. Eikä tule edes yksinhuoltajien korotuksia.

Ja joskus kotiäidinkin (-isän) on pakko laittaa lapsensa hoitoon. Joskus sille ei vain voi mitään. Joskus yksi lapsi tarvitsee päivähoitoa esim. kuntoutusperustein. Se maksaa herkästi ihan liikaa. Ei tarvi olla kummoiset tulot, kun päivähoitomaksu käy liian raskaaksi lompakolle.

Henk. koht. en ymmärrä yksinhuoltajien ruikutusta. Elätettävänä on vain yksi aikuinen. Ja yleensä yksinhuoltajuus on tahallinen ja hyvin tietoinen valinta. Onko pakko erota..

Ja saa kivittää..

Vierailija
7/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsen 21v:na suunnittelematta, toinen tehtiin kaveriksi " perään" . Erottiin, minulla oli plakkarissa lähihoitajan ja ylioppilaan paperit. Halusin vielä uuden " oikean" ammatin, opiskelin toimintaterapeutiksi normiajassa ja nyt töissä. Ilman ilmaista päivähoitoa opiskelu ei olisi tullut kysymykseenkään!!!

Jos nollamaksuluokan poistamisen yksi tavoite on kannustaa ihmiset työhön (ensin täytyy saada itselleen mielekäs ammatti), niin metsään menee! Opiskelijoiden elämä on äärimmäisen stressaavaa, " alipalkattua" jo ilman päivähoitomaksuakin.

Vierailija
8/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin et tiedä, et muute selittäisi tuollaista skeidaa täällä.

Vierailija:

Henk. koht. en ymmärrä yksinhuoltajien ruikutusta. Elätettävänä on vain yksi aikuinen. Ja yleensä yksinhuoltajuus on tahallinen ja hyvin tietoinen valinta. Onko pakko erota..

Ja saa kivittää..

Vierailija
9/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

elätettävänä on vain yksi aikuinen, mutta yleensä perheissä on kaksi aikuista ja kahden aikuisen tulot jaettuna lapsille. Nyt yksi tekee sen saman yksin.

Lasten takia on tehtävä vähän parempaa ruokaa, itse eläisin millä tahansa puurolla viikkoja. Lapsille on ostettava vaatteita usein, koska he kasvavat. Mun takki on vuodelta 1994.

Ja otetaan sitten huomioon sekin, että yh:lla ei ole sitä henkistä tukea siitä toisesta aikuisesta. Ei mulla ole mitään vapaita viikonloppuja, ei vapaita tunteja koskaan. En kuvittele olevani ainut.

Ja 75, sinäkään et ehkä kuolemallekaan mitään voi. Tai mielisairaudelle, puolison pettämiselle, alkoholismille, tms... Ei ole kristallipalloa, josta näkee suhteen tulevaisuuden loppuiäksi. Me olimme olleet onnellisesti naimisissa lukuisia vuosia, kun puoliso sairastui mielisairauteen, jonka tähden emme voineet turvallisesti lasten kanssa asua kotona.

Vierailija
10/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi lähtenyt, alle kuukauden sisällä olisimme kuolleet sekä minä että lapseni. Ja tämä on fakta.

Enkä nöyrry pyytämään anteeksi sitä, että olen nyt onnellisesti yh.

Vierailija
11/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs perheissä, joissa vanhempi hoitaa puolikuntoisena vauvaa kotona tai joku lapsista on pitkäaikaisesti sairas vaatien vanhemman täyden panoksen? Nimimerkillä sairastunut itse vaikeasti heti synnytyksne jälkeen.

Tämä uudistus osuu heikoimpiin ja sitä ei ole mietitty yhtään virikelapsia pidemmälle.

Vierailija
12/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

olisi viime vaalikaudella voinut tehdä sitä ja tätä. Muistatteko, mikä oli viime hallituksen suurin puolue? Ei ainakaan SDP.

Vierailija
13/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiltä joiden vanhemmista toinen tai molemmat on kotona, jos opiskelijat joutuu maksamaan hoidosta niin metsään menee ja pitkälle.

Mulla ja miehellä ei kovin häävit kk tulot ole, bruttona n.3000¿ ja meillä on kaksi lasta, maksamme täyttä hoitomaksua ja se ihan oikeasti syö ja paljon tulojamme.

Nyt olen haaveillut, että lähtisin opiskelemaan, kun nuorena olen lapset tehnyt, jos tuo nollamaksuluokka poistetaan ja joudutaan maksamaan hoidosta saman verran kuin nyt ja mulla tippuisi tulot opintotuen tasolle ei meillä ole mitään mahdollisuuksia siihen, että minä opiskelisin.

Vittu että vituttaa kun opiskelijoita vaan syrjitään, etenkin jos niillä on lapsia

Vierailija
14/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tässä ite kukanenkin on joutunut 80-90 luvulla ottamaan ja lisäksi vielä vähän töitäkin joutu tekemään, älkääkä valittako koko ajan, kaikkiko sen yhteiskunnan pitäs maksaa. Just viime syksynä maksoin viimeisen opintolainaerän ja valmistumisesta on jo yli 10 vuotta, että repikää siitä helvetti ja älkää valittako koko ajan. Lainalla ja opito/asuntotuella pärjää varmasti ja jos vielä pienellä vero%:lla tekee muutaman tunnin saa vaikka ostettua jotain ylimääräistä. Kyllä pistää vihaksi, ku ite on oamt opiskelut suurimmaksi osaksi maksanut, niin ku se kuuluu ollakkin

Vierailija
15/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mulla ja miehellä ei kovin häävit kk tulot ole, bruttona n.3000€ ja meillä on kaksi lasta, maksamme täyttä hoitomaksua ja se ihan oikeasti syö ja paljon tulojamme.

Vierailija
16/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikein innosta ottaa opintolainaa, kun työpaikan saanti on hyvin epävarmaa pitkienkin opiskelujen jälkeen tietyillä aloilla.

Vierailija
17/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksimia maksamaan. Kysyin päivähoitotoimistolta noita tulorajoja niin niitä minulle ei kerrottu. Että kyllä lämmittää mieltä maksaa noita maksuja samalla kun kotona lusmuavat tuovat lapsensa hoitoon ilmaiseksi kun työssäkäyvät maksavat siitä lähes 25% bruttotuloistaan.

82 se oli

Vierailija
18/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta alaa opiskelevan olisi kyllä syytä miettiä, että kannattaako opiskella vai meneekö samantien (muihin) töihin. Eikö?

Vierailija:

Eipä oikein innosta ottaa opintolainaa, kun työpaikan saanti on hyvin epävarmaa pitkienkin opiskelujen jälkeen tietyillä aloilla.

Vierailija
19/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

maksimia maksamaan. Kysyin päivähoitotoimistolta noita tulorajoja niin niitä minulle ei kerrottu. Että kyllä lämmittää mieltä maksaa noita maksuja samalla kun kotona lusmuavat tuovat lapsensa hoitoon ilmaiseksi kun työssäkäyvät maksavat siitä lähes 25% bruttotuloistaan.

82 se oli

Vierailija
20/85 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

olisi viime vaalikaudella voinut tehdä sitä ja tätä. Muistatteko, mikä oli viime hallituksen suurin puolue? Ei ainakaan SDP.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi