Köyhät lapsiperheet ajetaan ahtaalle - tätäkö halusitte, kun äänestitte?
SDP:n puheenjohtaja Eero Heinäluoma arvostelee hallituksen budjettisuunnitelmia. Heinäluoman mielestä budjettikehykset eivät sovi taloustilanteeseen.
SDP:n puoluehallitus puolestaan kritisoi voimakkaasti hallituksen aikeita poistaa päivähoidosta niin sanottu nollamaksuluokka. SDP:n mukaan tämä tarkoittaa käytännössä hallituksen pyrkivän perheiden subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamiseen.
SDP muistuttaa, että nollamaksuluokan poistaminen tarkoittaa köyhimpien lapsiperheiden hoitomaksujen nousua. Myös lähes puolet yksinhuoltajatalouksista kuuluu nollamaksuluokkaan.
- Hallituksen päätös vaikeuttaa naisten työnhakua ja tekee erityisen vaikeaksi osa-aikaisessa työssä olevien naisten aseman, puoluehallitus tiivistää.
SDP:n puoluehallitus arvostelee porvarihallitusta lisäksi opintoetuuksien noston viivyttelystä. Puoluehallituksen mukaan opiskelijat joutuvat maksamaan 40 euroa kuukaudessa vuoden 2008 alkupuoliskon ajan hallituksen priorisoiman maatalouden kehittämiseen.
Kirpeitä kommentteja myös muilta tahoilta
YLE Uutiset
Kommentit (85)
Miksi se lapsi pitää laittaa hoitoon, kun näin on. Edes yh-siivooja (sori, huonopalkkaisin ammatti minkä tiedän, kunnioitan siivoustyötä tekeviä) ei nollamaksuluokkaan pääse.
ns. ylemmässä maksuluokassa. Siinä kaivetaan aika monttu jos lähdetään nostamaan sieltä päästä hoitomaksuja.
Missä viipyvät esim. todelliset mahdollisuudet joustaviin työaikajärjestelyihin? Nykyiset ovat lähinnä vitsi.
ja maksuluokista, mitä ne käytännössä ovat?
Olen mielestäni hoitanut perheemme talouden hyvin, ei ole tarvinnut ottaa opintolainaa. Sossussa ei olla käyty koskaan. Kaksi pientä lasta vaatetan ja ruokin opintorahalla ja lapsilisillä jne, kuukaudessa on noin 450 euroa käytössä vuokran jälkeen.
Mun opintopäivät ovat jo sellasia 7-10 tunnin mittaisia, lapsia ei saa edes pitää tarhassa joka ainut päivä kuussa. Missä välissä mä töissä kävisin, kysyn vaan? Valmistuminen siintää 2,5 vuoden päässä, sitten alkaisin maksella veroja jostain 3000 euron bruttopalkasta. Miksi minua pitää rangaista?
Vierailija:
Mun opintopäivät ovat jo sellasia 7-10 tunnin mittaisia, lapsia ei saa edes pitää tarhassa joka ainut päivä kuussa. Missä välissä mä töissä kävisin, kysyn vaan? Valmistuminen siintää 2,5 vuoden päässä, sitten alkaisin maksella veroja jostain 3000 euron bruttopalkasta. Miksi minua pitää rangaista?
Jos kerran 7 päivää viikossa ympäri vuoden olet opinnoissa kiinni 7-10 tuntia päivässä?
Tolla tahdolla väittelee vaikka tohtoriksi 2,5 vuodessa :D
Vierailija:
Sen sijaan voi kysyä mitä järkeä on progressiossa, joka loppuu ennen kuin saavutetaan edes keskimääräinen tulotaso. Siis päiväkotimaksu menee täysmääräisenä perheeltä, jolla on kaksi alle keskipalkkaa ansaitsevaa tulonsaajaa. Voisivatkohan optiomiljonäärit kuitenkin maksaa vähän enemmän?Tosiasia on, että keskiluokka maksaa aina kaikkien muiden viulut.
huomattavat summat erilaisina veroina. On kiva olla edes jossain asiassa tässä maassa tasa-arvoinen.
Siis että progressio kattaa tuloluokat hieman alle keskituloon saakka.
...ja se onnistui vain kuukausia sen jälkeen kun uusi hallitus oli kasattu. SDP ei saanut samaa aikaiseksi niiden vuosien aikana, jolloin se oli päättävässä asemassa! Kritiikkiä uutta hallitusta kohtaan saa ja pitääkin antaa, mutta mielestäni alku on ainakin ollut räväkkä. Jos jotain antaa, pitää myös jotain ottaa pois- rahaa ei riitä kaikille. Sitäpaitsi vaikka todella köyhien maksut nousisivat, saahan niihin edelleen sossusta tukea, koska ne lasketaan menoiksi (ja tuet lasketaan sen mukaan)...
poistetaan PUMMEILTA. Eli perheiltä joissa vanhemmat ovat KOTONA ja lapset ovat ILMAISEKSI HOIDOSSA.
Vierailija:
Vierailija:
.eli jos syynä päivähoitoon hakeutumiseen tai hakeutumatta jättämiseen on sen maksuttomuus, niin kyllähän sen maksuttomuuden poistaminen vähentää valinnanmahdollisuuksia eli siten myös sitä subjektiivista oikeutta. ei voi olla oikeus johonkin mihin ei ole käytännössä varaa.
1) Nollamaksuluokkaa EI saa poistaa.
Se saattaa mm. nostaa oikeiden ongelmaperheiden kynnystä viedä lapsensa päivähoitoon, jossa nämä pienokaiset saavat edes vähän aikaa tervejärkisten aikuisten hoivaa ja lämpimän aterian ja vieläpä kivaa tekemistä kavereiden kanssa kaupanpäälle. Lisäksi se tekee osa-aikatyön ja pienipalkkaisen työn entistäkin kannattamattomammaksi taloudellisesti. Harva sentään vapaaehtoisesti maksaa siitä riemusta, että saa käydä raskaassa työssä (jota pienpalkka-alat yleensä on)... Muutenkaan lapsiperheiden etuja ei saisi leikata, ennemminkin yhä enemmän pitäisi tasoittaa lapsiperheiden ja ei-lapsiperheiden välisiä tuloeroja.
2) Yksinhuoltajille EI pidä antaa 10¿:n korotusta lapsilisään. Se on loppujen lopuksi aika pieni summa yksittäiselle perheelle, mutta iso summa valtion budjetissa (vrt. jos samaan aikaan heikennetään olemassaolevia köyhien lapsiperheiden etuja).
3) Päivähoidon maksukattoa voitaisiin nostaa 10% eli se voisi ihan hyvin olla korkeimmassa tuloluokassa 220¿ kuussa. Itse voisin maksaa jopa enemmänkin myös kunnallisesta päivähoidosta, jos palvelut sillä paranisivat (esim. saataisiin pienempiä lapsiryhmiä ja tuettaisiin henkilökunnan töissä jaksamista). Oma lapsemme on yksityisessä päiväkodissa ja maksamme hoitopaikasta 280¿/kk jo nyt, mutta voisimme maksaa vieläkin enemmän laadusta.
Keskituloiset kieltämättä kärsivät yleensä eniten: he eivät saa alennuksia ja kuitenkin jo veroprosentti tasaa tuloja melkoisesti. Toinen väliinputoajaporukka on pienipalkkaiset, jotka ei kuitenkaan yllä tukitasolle. Kannustinloukut on syvältä! Valitettavasti kaikille ei etenkään nykyaikana motivaatioksi työnteolle riitä, että " kuuluu antaa osansa, jos on terve ja työkykyinen" . Lapsiperheessä asenteen puuttuminen on ymmärrettäväkin (halutaan antaa aikaa ennemmin lapsille kuin työlle, josta ei edes makseta kunnolla).
Hyväpalkkaisina meille jää riittävästi palkkaa (n. 7000¿/kk nettona) käteen kovien verojen jälkeenkin, siksi en valita omasta tilanteestani, vaikka välillä verotus jurppiikin.
täyden päivähoitomaksun, kun siis ei oo tarpeeksi pieni palkka. Ihan oikea päätös, jospa ne turhat hoitoonviennit vähenis edes jonkin verrat.
Ja äänestin myös Kokoomusta, vaikka en edes ole kovin hyvätuloinen (hyvä että edes keskituloinen). Veikkaan, että RKP:llä ja Keskustalla ja ehkä Vihreilläkin on ihan yhtälailla sormensa pelissä nollamaksuluokan poistamisessa, ei yksi puolue sitä saisi romutettua edes hallituksessa ollessaan... Ja ehkei asiaa ole vain ajateltu tarpeeksi.
Mun mielestä pieni palkka on 1100-1400e/kk brutto ja keskiarvo 1500-1700e/kk ja hyvä 1800-2000e/kk
korkeasti koulutettuna naisena 31 v. olen tätä mieltä:
-en äänestänyt kokoomusta. En minä sentään hölmö ole. Propagandan tutkiminen tuo asiaan paljon perspektiiviä.
-yksinhuoltajille ja opiskelijoille olisi annettava tuntuvampi korotus tuloihin ts. tukijärjestelmä on siihen yksi tärkeä väylä, koska kyseessä on yhteiskunnan pienituloisimmat.
-hoitohenkilöstön palkkausta pitää korottaa. Nyt lähdetään liikkeelle siitä päästä mitä odotinkin. Ja kuka kärsii eniten? Lapsi.
-hyvätuloisilla on varaa maksaa enemmän esim. päivähoidosta jos se olisi ehto nollamaksuluokan säilymiselle. Vaan kun ei ole. Ainakin minä ja tri mieheni oltaisiin valmiita maksamaan enemmän päivähoidosta sen takia.
Minua suoraan sanoen v* *** *** ihmisten itsekkyys näinä päivinä. Ja sille ei tunnu tulevan koskaan loppua. Menisitte itseenne.
Anteeksi purkaus.
Minä, joka opiskelen toista ammattia, kun edellisessä sattui tapaturma, joka estää minun toimimiseni enää siinä työssä? En siis voi enää käyttää jalkojani, olenko sen takia pummi, että opiskelen istumatyötä? Kiitos ja moi.
Kyllä 0-maksuluokan purku kohdistuu viattomiin ihmisiin-
esim. kokopäiväopiskelijoihin---joilla ei ole tuloja---
subjektiivinen päivähoito-oikeus on lain takaama-
miksi sitä tulisi purkaa???
Vaan vastattiin kysymykseen, että miten nollamaksuluokan poistaminen _vaikuttaa_ subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen. Se siis vaikuttaa siten, että sellaisella oikeudella, johon ei ole mahdollisuutta (vaikka taloudellisista syistä) on vaikea pitää oikeutena.
Lisäksi, muistutan edelleen että se oikeus on _lapsen_ oikeus päivähoitoon, vanhempiensa tulotasosta, ammatista, terveydentilasta tms riippumatta.
Miksi tätä oikeutta lähdetään nakertamaan pienituloisista ja naamioidaan se nollamaksuluokan poiston avulla? Jos kerran tarkoitus on kaventaa oikeutta pitää lapsi kokopäivähoidossa, vaikka toinen vanhemmista on kotona, niin olisi sitten tehty niin, ilmoitettu reilusti että tätä oikeutta nyt halutaan rajoittaa! Lisäksi opiskelijat kärsii tässä nyt ihan syyttä suotta. Sen sijaan esim. työttömille tai vauvaa kotona hoitavien isommalle lapselle puolipäiväpaikkakin on ihan riittävä, etenkin kun se lastensuojelunäkökulma jättää vielä takaportin.
Joten mikä ihme se nyt on jos kalliista ja tasokkaasta päivähoidosta joutuu vähän maksamaan? Jos rahat ei riitä, niin sossu auttaa, kuten aina. Ja raha siirtyy momentilta toiselle.
myös niitä, jotka saavat muutakin tukea tilanteeseensa. Kahdella pienellä palkalla kun maksetaan täydet hoitomaksut ja kaikki muu siihen päälle, niin kyllä voi olla rahat tiukissa.
Koko sana ylempi maksuluokka antaa aivan väärän käsityksen asiasta. Luokkaan kuuluu paljon myös pienituloisia perheitä. Valtaosa perheistä.