Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirveä myyjäkokemus - tuli paha mieli

Vierailija
06.08.2026 |

Olin eilen Tampereella käymässä, ja siinä rautatieaseman vieressä on sellainen pieni kauppa, jossa on kaikenlaisia paljettipantoja ja muuta blingblingiä. Olin jo talvella kävellyt siitä ohi ja aatellut, että olisi kiva käydä tuolla, mutta se oli silloin kiinni. Joten eilen kun näin kaupan olevan auki, päätin mennä sisälle.
Huomasin heti, että myyjä suhtautui minuun oudosti. Hän tuli tivaamaan mitä etsin. Sanoin, että katselen vaan, koska en oikeasti tiennyt mitä kaupassa edes oli.
Sitten äkkäsin juuri semmoisen hiuskoristeen mitä olen jo pidemmän aikaa etsinyt ja niitä oli vielä useita eri värejä! Koristeet roikkuivat telineessä, joten laitoin vasemman käden niiden taakse ja otin ne kämmentäni vasten. Myyjä tulee perässä huutaen, että EI EI, älä koska niihin kaikkiin, kädet on kuitenkin likaiset ja tuotteet ovat sitten pilalla. Päästin sitten heti irti, ja totesin, että mä voin sitten poistua täältä. Ja lähdin pois. Selkeästi minua ei haluttu sinne asiakkaaksi.
Olen ihan tavallisesti pukeutunut nainen, mutta selkeästi liian rahvaan oloinen hänen putiikkiinsa. Mulla oli sadetakki päällä ja koska oli satanut koko päivän, niin hiukset olivat lässähtäneet, mutta niin ne olivat jokaisella vastaantulijalla. En ole kauhean laitettu, mutta hiuskoristeet ovat se mun juttu, ja hyväpalkkaisena saatan ostaa jopa 50e hiuskoristeita.
En tiedä ymmärsikö myyjä miten loukkaava on vihjata toiselle, että hän on niin likainen, että jos koskee tuotteeseen, niin ne ovat pilalla. Enkä ole koskaan törmännyt tälläiseen, ettei tuotetta, jonka haluasi ostaa, voi nostaa edes käsiin. Kiertelin sinä päivänä paljon vaatekaupoissa, ja niissä jokaikisessä muo kohtaan oltiin tosi mukavia.
Tästä tuli mulle tosi paha mieli, koska yleensä kukaan ei ole minua kohtaan tyly, kun itse olen muille ystävällinen. Enää en ikinä mene kyllä tuohon kauppaan!

Onko muilla ollut tökeröitä kohtaamisia myyjien kanssa?

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tää niitä asematunnelin etnisiä paikkoja? Aikoinaan kävelin tuosta usein ohi ja mun mielestä ne vaikutti jo silloin omituisilta, vaikka elin hippivaihettani ja kirppareiden lisäksi kävin esim. Indiskassa. Kuulostaa todella omituiselta, että jotain hiuskoristetta ei saisi katsoa tarkemmin.

Teit ihan oikein kun kävelit pois. Varmasti löytyy jostain toisesta kaupasta tai sitten netistä samanlaisia tai hienompia.

Ei ollut etninen paikka, vaan täysin suomalaisen pitämä paikka.

Ap

Kyseessä oli ilmeisesti Flying Tiger Copenhagen?

Vierailija
142/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä asiakaspalvelua Suomessa. Myyjä töksäyttää, asiakas ei uskalla avata suutaan. Sitten kiehuu sisuksissa kunnes pääsee kirjoittamaan pöytälaatikkonovellin kokemastaan hirveästä vääryydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä miksi tavaroita pitää ottaa käteen tai koskea. Toki asiasta voisi olla vaikka ystävällinen kyltti tai siitä voisi sanoa ystävällisesti.

Tosin tämä yrittäjä ei ilmeisesti edes halua asiakkaita ainakaan tuotepuolle.

Höh?  Vaatteita ja kenkiähän jopa sovitetaan päälle.  Eikä sitä ilman käsin koskemista voi tehdä.

Ja kyllä on moniakin tavaroita, joita pitää voida tunnustella käsin.  Ja monissa tuotteissa on tuoteselosteet niin, että pakkohan ne on ottaa käteen että voi ne voi lukea.  Kyllä minä jotain mukiakin haluan kokeilla kädessä, onko se kevyt vai painava.  Ja niin edelleen.

Johan nyt on kumma, jos ei käsin voi koskea jotain hiuskoristettakin.  Ei kenenkään ihmisen kädet niin likaiset ole ja kyllä minä haluan jopa kokeilla, miten se toimii.

En muista kuin yhden kokemuksen ikävästä myyjästä ja siitäkin on noin 50 vuotta aikaa.  Olin teini-ikäinen ja menin Jyväskylässä Tyynelän kemppariosastolle ja halusin ostaa kevyttä puuteria.  Myyjä oli itsekin hyvin nuori ja alkoi esitellä minulle sellaisia aikuisten naisten vahvoja puutereita ja puuterimaisia voiteita, jotain Elisabeth Ardenia ja Rubinsteinia ja muita kalliita merkkejä.  Kysyin sitä tietämääni nuorten käyttämää merkkiä, ja tämä myyjätyttö väänsi suunsa halveksivaan hymyyn ja sanoi, että "Ai, sä haluat jotain halpaa."

Se on ainoa kokemukseni täällä kotimaassa, ja aina muistan sen.  Ajattelin jo silloin, että tuo ei sovi myyjäksi yhtään.  Toisaalta Tyynelällä oli sellainen oma maineensa kyllä, joten ehkä sopi sen tavaratalon imagoon. 

Venäjältä olisi sitten kyllä kerrottavaa asiakaspalvelusta myöhemmin, mutta jätetään se nyt omaan arvoonsa.

Vierailija
144/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011093838.html

https://yle.fi/a/3-9835095

Tämäkö liike?

Tämähän ei ole aloittajan tarkoittama liike, mutta tuossa vaatekaupassahan olisi mielenkiintoista käydä. Tosi makeita vaatteita eikä tuo omaperäinen myyjäkään minua haittaisi.

Se onkin kiva liike vaikkakin vähän vaikea käydä läpi niitä vaatteita ilman myyjän apua. Ja tämä myyjä on minusta tosi hauska :D Hän on erittäin suorapuheinen ja olen saanut häneltä kuulla että olen vaikea asiakas kun en mitään hänen ehdottamaa kelpuuta XD Mutta viimeksikin ostin laukun, vyön ja bootsit. Se on kyllä ehdoton paikka käydä joka kerta kun käyn Tampereella, ja hän kyllä moitti minua kun käyn Tampereella niin harvoin :D Kannattaa mennä sinne ajan ja huumorintajun kanssa.

Vierailija
145/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkö?

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/1590666

Itsenäisyydenkadun kaupat eivät ole rautatieaseman vieressä, täytyy mennä asematunnelin toiselle puolelle.

Vierailija
146/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkö?

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/1590666

Itsenäisyydenkadun kaupat eivät ole rautatieaseman vieressä, täytyy mennä asematunnelin toiselle puolelle.

Tämä oli tarkoitettu sille joka ehdotti liikkeeksi Yesterdayta.

Vierailija
147/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista asiakaspalvelua: Olin matkustanut mantereen ja valtameren yli ja asemalla piti ehtiä junaan loppumatkaksi. Ostin lipun ja kysyin myyjältä ehdinkö siihen junaan. Vastasi että riippuu siitä miten vikkelästi rouvan kintut vipattaa mahan alla. Olin tatpeeksi väsynyt että jätin vastaamatta.

Vierailija
148/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tuttu paikka. Kun menimme ystävän kanssa sisään, meidän molempien vaatetus arvioitiin konaisuudessaa. Itselläni oli väärän väriset kengät!!!! Ystävän kestokulmat olivat  kuulemma vihreät, ja tekijä huono!

Ystävä osti jonkun ylihintaisen pannan, sai oikein sovittaakin useampaa.

En mene toiste.

Myyjän tyylikään ei kovin kummoinen kyllä ollut, vanha nainen.

Vierailija
149/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä eräällä kadulla melkein keskustassa on eräs putiikki, jonka omistaja on hiukan omalaatuinen. Silminnähden ottai todella nokkiinsa, jos piipahdat vain katsomaan. Kyllähän ensin katsellaan ennen ostamista. Jostakin kuvitteli minun olevan myös vähävarainen, joten suositteli minulle aletankoa. En jaksa mennä ostoksille kyseiseen putiikkiin enää. 

Vierailija
150/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tässä jotain vinkkiä tutkijoille ym ihmettelijöille, että miksiköhän pienet kivijalkaliikkeet menevät konkurssiin ja ihmiset tilaavat käsityö- tai hiusjutut netistä. 

Älä muuta sano. Onpa erikoinen tapa tehdä bisnestä tässä yrityksessä. Ei voi kovin hyvin kannattaa, konkurssia pukkaa tuolla menolla.

Yritys on perustettu jo 1990. Liikevaihtonsahan tuo firma saa myymistään kauneudenhoitopalveluista, ei pikkukrääsän myynnistä.

Miksi se sitten myy pikkukrääsää, jos ei halua, että niitä ostetaan? Tosi outoa bisnestä..

Ap

Vierailija
151/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä miksi tavaroita pitää ottaa käteen tai koskea. Toki asiasta voisi olla vaikka ystävällinen kyltti tai siitä voisi sanoa ystävällisesti.

Tosin tämä yrittäjä ei ilmeisesti edes halua asiakkaita ainakaan tuotepuolle.

Höh?  Vaatteita ja kenkiähän jopa sovitetaan päälle.  Eikä sitä ilman käsin koskemista voi tehdä.

Ja kyllä on moniakin tavaroita, joita pitää voida tunnustella käsin.  Ja monissa tuotteissa on tuoteselosteet niin, että pakkohan ne on ottaa käteen että voi ne voi lukea.  Kyllä minä jotain mukiakin haluan kokeilla kädessä, onko se kevyt vai painava.  Ja niin edelleen.

Johan nyt on kumma, jos ei käsin voi koskea jotain hiuskoristettakin.  Ei kenenkään ihmisen kädet niin likaiset ole ja kyllä minä haluan jopa kokeilla, miten se toimii.

En muista kuin yhden kokemuksen ikävästä myyjästä ja siitäkin on noin 50 vuotta aikaa.  Olin teini-ikäinen ja menin Jyväskylässä Tyynelän kemppariosastolle ja halusin ostaa kevyttä puuteria.  Myyjä oli itsekin hyvin nuori ja alkoi esitellä minulle sellaisia aikuisten naisten vahvoja puutereita ja puuterimaisia voiteita, jotain Elisabeth Ardenia ja Rubinsteinia ja muita kalliita merkkejä.  Kysyin sitä tietämääni nuorten käyttämää merkkiä, ja tämä myyjätyttö väänsi suunsa halveksivaan hymyyn ja sanoi, että "Ai, sä haluat jotain halpaa."

Se on ainoa kokemukseni täällä kotimaassa, ja aina muistan sen.  Ajattelin jo silloin, että tuo ei sovi myyjäksi yhtään.  Toisaalta Tyynelällä oli sellainen oma maineensa kyllä, joten ehkä sopi sen tavaratalon imagoon. 

Venäjältä olisi sitten kyllä kerrottavaa asiakaspalvelusta myöhemmin, mutta jätetään se nyt omaan arvoonsa.

Venäjällä asiakaspalveluun kuuluu osana kulttuuria se omituinen simputtaminen. Asiakkaat hyppyyttävät asiakaspalvelijoita kuin nämä olisivat koiran tasolla olevia orjia ja asiakaspalvelijat vastaavat samanlaisella kettuilulla takaisin. Epäkohteliaisuus on osa kyseisen maan palvelukulttuuria. 

Itsekin olen saanut Suomessa huonoa palvelua kirpputorilta, jota pyöritti venäläinen pariskunta.

Vierailija
152/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, luin noita Googlen arvosteluja, ja todellakin muiden kokemukset vastaavat omiani! Ilmeisesti siellä on myös joku nuorempi töissä, ja hän on varsin mukava, joten siksi liike on saanut myös hyviä arvosanoja:

"Paikan omistaja vaikuttaa katkeralta ja elämään kyynisesti suhtautuvalta ihmiseltä. Eniten huolestutti toinen nuori ja mukava myyjä, joka sai osakseen vähättelyä ja asiakkaan edessä mollaamista ja nöyryyttämistä. Tyttö oli viimeisen päälle ystävällinen, toivottavasti löytää mukavamman työpaikan muualta."

Eli tämä selittää kaiken!

Ap

Vierailija
153/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vieläkään unohtanut, kun noin 15 vuotta sitten menin ostamaan eräästä vaatekaupasta sukkahousut juhliin. Juhla-asu oli sellainen, että päädyin tukisukkahousuihin, vaikka tavallisetkin olisivat varmaan ajaneet saman asian. Kassalla myyjä katsoi minua, sitten sukkahousuja ja taas minua ja kysyi, mihin kuvittelen niitä muka tarvitsevani ja jatkoi eihän sulla tytöllä ole edes mitään mitä tukea jne. koko ostotapahtuman ajan. Purkaus oli aivan käsittämättömän. Sen jälkeen olen ostanut kaikki sukkahousuni marketista tms. muiden ostosten seassa. 

Vierailija
154/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hietaniemen kirpputorilla Helsingissä oli joskus 15v sitten pahin asiakaspalvelukokemukseni. Minä ja kaksi ystävääni päätettiin treffata kirppiksellä. Oltiin parikymppisiä naisia. Olin etuajassa, joten katsoin lähipöytää, jossa keski-ikäinen mies möi vanhoja kolikoita ja valokuvia. Ostin muutaman kolikon.

Ystävät tulevat paikalle ja kierretään Hietsun kirppis yhdessä. Tullaan samaan keski-ikäisen miehen toripöytään kolmestaan. Mies iskee minulle yhtäkkiä käteen albumin, jossa on vanhoja valokuvia julkkiksista. Mies on naama norsun veellä ja virneellä yhtä aikaa; "Naiset tykkää julkkiksista, kato siitä."
Vastaan, että itse asiassa en välitä julkkiksista, mutta jos häneltä löytyy valokuvia vanhoista autoista, niin ostaisin mielelläni. Miehen naama valahtaa ja mies alkaa naukua, että "VAI AUTOJA?! VANHOJA AUTOJA?! No siinä on!" ja paiskaa autoalbumin käteen.
Katson sen läpi, mutta siellä ei ole autovalokuvia vuodelta 1918-1925, joita jahtaan, koska ihan aidosti pidän sen ajan autoista. En siis osta mitään. Tästäkös mies riemastuu ja alkaa ujeltaa, että "Tänne tullaan vaan selailemaan eikä osteta mitään! Ei tämä ole mikään selailupaikka!"
Vastaan, että ostin sinulta tunti sitten jo kolikoita. Toinen ystävistäni sanoo, että hän aikoi ostaa myös kolikoita, mutta koska myyjä käyttäytyy noin törkeästi ystävääni kohtaan, en osta sinulta mitään. 
Myyjä alkaa ahdistella toista ystävää, joka selailee valokuvia, että kai SINÄ nyt ostat jotain?! Ystäväni toteaa vaan, että pitää valita tarkkaan, kun nämä tuotteet ovat niin kalliita :)
Ihan tervettä keski-ikäisen setämiehen käyttäytymistä nuoria naisia kohtaan. Jäi useat kaupat meidän osalta tekemättä. Harmittaa, että ylipäätään annoin yhtään penninjeniä koko miehelle.

Vierailija
155/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tästä tuli mulle tosi paha mieli, koska yleensä kukaan ei ole minua kohtaan tyly, kun itse olen muille ystävällinen. Enää en ikinä mene kyllä tuohon kauppaan!"

Se, että itse on ystävällinen, ei ole mikään tae siitä, että muutkin olisivat.

Yleensä vit  tuilu vaan villintyy kun ku si pää huomaa ystävällisyyden. No onneksi mihinkään tuon kaltaisiin paikkoihin ei tarvits  mennä tosta kertaa kos ei jaksa kuunnella törkeyksiä. 

Vierailija
156/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessähän on kauneushoitola, ei mikään pikkuputiikki. Kyllä minäkin yllättyisin jos joku yhtäkkiä tulisi sisään ja menisi kysymättä räpeltämään tavaroita.

Ai miten niin kauneaushoitola? Sielähän on kaikenlaista härpäkettä myynnissä. Kyllä se minun mielestä oli selkeästi kauppa.

Ap

Syötäpä Googleen "tampereen kauneushoitola" ja katso julkisivua. Kissankokoisilla kirjaimilla lukee Tampereen kauneushoitola. Ei pitäisi voida millään ilveellä erehtyä.

Sielläkö myyjä nyt huutelee? Ap ei mennyt Googleen vaan kulki ohi ja tuli kaupalta näyttävään tilaan josta halusi katsoa tuotteita ja ostaa niitä. Miksi edes ovi oli auki jos sinne ei saa tulla ostamaan? Mitä sinä edes teit siellä jos kerran yhtään asiakkaita ei ollut muita kuin ap. Miksi et kysynyt.miten voit auttaa tai kertonut mitä palveluita on ja sitä että tuotteet ei ole ostettaviksi tarkoitettu? Kannattaa varmaan muuttaa hoitolan ulkoasu vähemmän kaupan näköiseksi niin ei tule kuin Googlesta ajan varanneet sisälle.

Vierailija
157/157 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla olen huomannut että kaupoissa ei haluta asiakkaiden koskettelevan tavaroita. Eikä  esim sovitettuja kenkiä jätetä hujan hajan lattioille, kuten Suomessa tehdään!

Esim Usassa on monissa tavarataloissa erikseen henkilö valvomassa asiakkaita, sekä järjestelemässä tavaroita paikoilleen!

Rodoksella kerran erehdyttiin kauppaan sisälle. Myyjä hätisti meidät ulos ja sanoi että tuotteet näkyy näyteikkunoissa. Lähdettiin sitten naapurikauppaan jonne sai mennä sisälle ostamaan. Ihan rahalla maksettiin ostokset eikä kukaan estellyt.

Rodoksen keskustassa sateenvarjokauppa? Kävin siellä kerran,  ihania varjoja ikkunassa mutta mitään ei saanut koskea eikä suinkaan avata. Kerran mulle on myyty varjo joka ei pysynyt auki niin totta hemmetissä halusin avata. Mutta joska myyjä oli todella tyly niin menin sitte  seuraavaan sateenvarjokauppaan ja ostin varjot sieltä.