Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä myyjäkokemus - tuli paha mieli

Vierailija
06.08.2026 |

Olin eilen Tampereella käymässä, ja siinä rautatieaseman vieressä on sellainen pieni kauppa, jossa on kaikenlaisia paljettipantoja ja muuta blingblingiä. Olin jo talvella kävellyt siitä ohi ja aatellut, että olisi kiva käydä tuolla, mutta se oli silloin kiinni. Joten eilen kun näin kaupan olevan auki, päätin mennä sisälle.
Huomasin heti, että myyjä suhtautui minuun oudosti. Hän tuli tivaamaan mitä etsin. Sanoin, että katselen vaan, koska en oikeasti tiennyt mitä kaupassa edes oli.
Sitten äkkäsin juuri semmoisen hiuskoristeen mitä olen jo pidemmän aikaa etsinyt ja niitä oli vielä useita eri värejä! Koristeet roikkuivat telineessä, joten laitoin vasemman käden niiden taakse ja otin ne kämmentäni vasten. Myyjä tulee perässä huutaen, että EI EI, älä koska niihin kaikkiin, kädet on kuitenkin likaiset ja tuotteet ovat sitten pilalla. Päästin sitten heti irti, ja totesin, että mä voin sitten poistua täältä. Ja lähdin pois. Selkeästi minua ei haluttu sinne asiakkaaksi.
Olen ihan tavallisesti pukeutunut nainen, mutta selkeästi liian rahvaan oloinen hänen putiikkiinsa. Mulla oli sadetakki päällä ja koska oli satanut koko päivän, niin hiukset olivat lässähtäneet, mutta niin ne olivat jokaisella vastaantulijalla. En ole kauhean laitettu, mutta hiuskoristeet ovat se mun juttu, ja hyväpalkkaisena saatan ostaa jopa 50e hiuskoristeita.
En tiedä ymmärsikö myyjä miten loukkaava on vihjata toiselle, että hän on niin likainen, että jos koskee tuotteeseen, niin ne ovat pilalla. Enkä ole koskaan törmännyt tälläiseen, ettei tuotetta, jonka haluasi ostaa, voi nostaa edes käsiin. Kiertelin sinä päivänä paljon vaatekaupoissa, ja niissä jokaikisessä muo kohtaan oltiin tosi mukavia.
Tästä tuli mulle tosi paha mieli, koska yleensä kukaan ei ole minua kohtaan tyly, kun itse olen muille ystävällinen. Enää en ikinä mene kyllä tuohon kauppaan!

Onko muilla ollut tökeröitä kohtaamisia myyjien kanssa?

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tässä jotain vinkkiä tutkijoille ym ihmettelijöille, että miksiköhän pienet kivijalkaliikkeet menevät konkurssiin ja ihmiset tilaavat käsityö- tai hiusjutut netistä. 

Älä muuta sano. Onpa erikoinen tapa tehdä bisnestä tässä yrityksessä. Ei voi kovin hyvin kannattaa, konkurssia pukkaa tuolla menolla.

Vierailija
102/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tässä jotain vinkkiä tutkijoille ym ihmettelijöille, että miksiköhän pienet kivijalkaliikkeet menevät konkurssiin ja ihmiset tilaavat käsityö- tai hiusjutut netistä. 

Netistä tilataan helppouden ja halvempien hintojen vuoksi. Ihan yhtälailla tästä kärsivät ystävällisetkin kivijalkayrittäjät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta sano. Onpa erikoinen tapa tehdä bisnestä tässä yrityksessä. Ei voi kovin hyvin kannattaa, konkurssia pukkaa tuolla menolla.

Yritys on perustettu jo 1990. Liikevaihtonsahan tuo firma saa myymistään kauneudenhoitopalveluista, ei pikkukrääsän myynnistä.

Vierailija
104/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle suuttui myyjä joskus siitä että maksoin pankkikortilla liian halvan ostoksen. Ostos maksoi 5, 50 e ja tämä tapahtui noin viisi vuotta sitten eli olin tottunut jo maksamaan joka paikassa kortilla. Myyjä selitti tuhahdellen ja huokaillen että pankkikortin käyttömaksu on yritykselle niin suuri että tälläisestä pienestä ostoksesta koituu heille pelkkää tappiota. Olin aivan äimän käkenä ja pahoittelin etten ollut todellakaan tiennyt tuollaisesta... Siihen myyjä sanoi halveksuvalla äänensävyllä "Vai et muka tiennyt, kyllä aivan varmasti tiesit!".

En mennyt enää ikinä tuohon liikkeeseen.

Vierailija
105/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netistä tilataan helppouden ja halvempien hintojen vuoksi. Ihan yhtälailla tästä kärsivät ystävällisetkin kivijalkayrittäjät.

Keskaria ja lällätystä noille ylihintaisille kivijalkaliikkeille

Vierailija
106/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä miksi tavaroita pitää ottaa käteen tai koskea. Toki asiasta voisi olla vaikka ystävällinen kyltti tai siitä voisi sanoa ystävällisesti.

Tosin tämä yrittäjä ei ilmeisesti edes halua asiakkaita ainakaan tuotepuolle.

Ap:n viestissä kerrotaan, että hiuskoristeita oli eri värisiä. Olisiko siis pitänyt pyytää myyjä paikalle ojentamaan niitä yksitellen nähtäväksi, että asiakas saa vertailtua ja tehtyä päätöksen? 

Pitääkö tavara ottaa käteen, että näkee minkä värinen se on? Omituista.

"Koristeet roikkuivat telineessä, joten laitoin vasemman käden niiden taakse ja otin ne kämmentäni vasten." 

Lainaus ap:n viestistä, josta ymmärtää, että roikkuivat sellaisessa hyllypiikissä, tai vastaavassa, missä pienet tavarat kaupoissa yleisestikin on. Jos tuossa piikissä oli useita eri värejä, niin miten muuten niitä pääset valikoimaan, kuin koskemalla niihin? Tai vaikka jokainen väri olisi omassaan, niin ihmiselle nyt vaan on luonnollista koskea! Itsekö seisot hyllyn edessä kädet sivuilla roikkuen ja tuijotat ensin jokaista, ja sitten otat valitsemasi? Esimerkiksi vaatekaupassa et 'selaa' rekkejä, tuijotat vain vaatteita ja teet valinnan? 

Vierailija
107/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä se huono kohtelu kivijalkaliikkeissä ajaa ihmisiä, suorastaan työntää ihmisiä verkkokauppoihin. Eikä kyse ole läheskään aina siitä että asiakkaat käyttäytyisi huonosti. 

Vierailija
108/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tää niitä asematunnelin etnisiä paikkoja? Aikoinaan kävelin tuosta usein ohi ja mun mielestä ne vaikutti jo silloin omituisilta, vaikka elin hippivaihettani ja kirppareiden lisäksi kävin esim. Indiskassa. Kuulostaa todella omituiselta, että jotain hiuskoristetta ei saisi katsoa tarkemmin.

Teit ihan oikein kun kävelit pois. Varmasti löytyy jostain toisesta kaupasta tai sitten netistä samanlaisia tai hienompia.

Ei ollut etninen paikka, vaan täysin suomalaisen pitämä paikka.

Ap

Etniset on yleensä aika hyviä asiakaspalvelijoita.

Niin on! Oli minkä näköinen tai kokoinen tahansa niin aina ovat ystävällisiä asiakaspalvelussa. Toista on nää kotimaiset pienyrittäjät, joilla tuntuu olevan oletusasetuksena se, että asiakas kusettaa aina ja kaikki on niin epäreilua ja se on asiakkaan syy.

Rasismia 

Niin, mutta se on vähän sitä parempaa rasismia.

Vierailija
109/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pitkään paha mieli Helsingin rautatieaseman kahvion pitäjän käytöksestä. Lähdettiin, kaksi maalaistyttöä, yöjunalla Helsinkiin ihan vain viettämään aikaa. Käytiin Linnanmäellä, syömässä jossain ja jotain nähtävyyksiä katseltiin ja tietysti shoppailtiin. Palvelu oli hyvää muualla kyllä. Sitten oltiin aika puhki, kun mentiin ostamaan kahvia. Käyttäydyttiin ihan normaalisti ja me olimme sitä kilttityttöjen porukkaa, kumpikaan meistä ei polttanut, olimme raittiitta ja huumeista ei oltu suunnilleen edes kuultukaan. Oltiin muistaakseni jotain 19-vuotiaita. Oltiin ihan vaan normaalisti ostamassa kahvia ja jotain kahvileipää ennen junan lähtöä takaisin. Se kahvilan pitäjä alkoi mulle huutaa, että ei tossa kunnossa tänne tulla. Vähän olin ihmeissäni, että mitä ihmettä. Sitten se alkoi kysellä, että mitä olet ottanut. Yleensä olen rauhallinen, mutta silloin kyllä vähän suututti ja sanoin vihaisella äänellä, että me on vain kävelty koko päivä ja ollaan väsyneitä. Kaverilleni ei kuitenkaan mitään väittänyt, mutta kaverini käytti vähän enemmän meikkiä, minä en juuri yhtään. Harmi ettei siihen aikaan ollut nettiä ja sosiaalista mediaa, olisi muuten saanut kuulla kunniansa. No me ostettiin ne kahvit, mutta lähtiessä sanoin kiitos, lupaan etten tule tänne enää ikinä ja kerron kaikille tutuillekin etteivät tule ja sitten häivyttiin. 

Tarkoitatko sitä kahvilaa, mikä oli samoissa tiloissa kuin Burger King hetken aikaa?

Siellä kahvi maistui palaneelta, pullat olivat kuivia ja henkilökunta kuin neuvostoliittolaisesta kolhoosista.

Kerran kävin ja se kerta riitti. Olin iloinen, kun se suljettiin.

Vierailija
110/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle suuttui myyjä joskus siitä että maksoin pankkikortilla liian halvan ostoksen. Ostos maksoi 5, 50 e ja tämä tapahtui noin viisi vuotta sitten eli olin tottunut jo maksamaan joka paikassa kortilla. Myyjä selitti tuhahdellen ja huokaillen että pankkikortin käyttömaksu on yritykselle niin suuri että tälläisestä pienestä ostoksesta koituu heille pelkkää tappiota. Olin aivan äimän käkenä ja pahoittelin etten ollut todellakaan tiennyt tuollaisesta... Siihen myyjä sanoi halveksuvalla äänensävyllä "Vai et muka tiennyt, kyllä aivan varmasti tiesit!".

Minä myin aikoinaan jopa 5 sentin (kyllä 0,05€) tavaroita pankkikortilla. Eikä olisi tullut mieleenkään ripittää asiakasta siitä. Kysyin kyllä että eikö löytyisi kolikoina.

Vierailija
111/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011093838.html

https://yle.fi/a/3-9835095

Tämäkö liike?

Tämähän ei ole aloittajan tarkoittama liike, mutta tuossa vaatekaupassahan olisi mielenkiintoista käydä. Tosi makeita vaatteita eikä tuo omaperäinen myyjäkään minua haittaisi.

Tämä vaateliike on saanut todella positiivista palautetta ja myyjää on kehuttu.

Outoa, että joku edes ehdottaa tätä aloittajan tarkoittamaksi paikaksi.

Vierailija
112/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt koskematta/tarkastelematta tuotetta ostaa yhtikäs mitään! Jos ne taas olisivat olleet arvokkaita, hauraita….olisivat ne olleet lasikaapissa tms.

Sitäpaitsi, kuka aikuinen nyt ei mukamas osaa käsitellä ns hauraita esineitä, kuten ap juuri oikein tekikin!!!!

Arvelen, että putiikin pitäjäjällä on hiukan noussut päähän.

Tai sitten kokemuksesta tiesi kun pilalle menneitä tuotteita on kertynyt kymmenittäin. Te jotka ette kaupassa ole koskaan olleet töissä ette tajua sitä tavaramäärää jonka asiakkaat pilaa käsittelemällä tuotteita varomattomasti. Olispa saanut lähettää laskun lasten ja nuorten mukana kotiin silloin kun olin kaupassa töissä. Vuodessa tuhansien eurojen tappiot. Ja sitten asiakkaat ihmettelee kun hinnat nousee. Miksiköhän?

Ap oli varmaan selkeästi aikuinen, eikö? 

Opettele ymmärtämään mitä luet!

Vierailija
113/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtä ikäviä kokemuksia, mutta vuosia sitten  etsin luontaistuotekaupasta sukulaiselleni iltateetä, jossa ei olisi humalaa. (Useimmat iltateesekoitukset sisältävät humalaa, mutta sukulaiseni saa siitä migreenin.) Kun kerroin tämän vanhemmanpuoleiselle miesmyyjälle, hän sanoi jotenkin ällöttävällä tavalla "Mitä, etkö sinä halua olla humalassa?" Juuri sellaiseen limaisen setämiehen tyyliin. En mennyt siihen kauppaan koskaan enää.

Ap, olipa inhottava myyjä! Mutta älä huoli, varmasti tuota hiuskoristetta löytyy muistakin kaupoista, ehkä jopa verkkokaupoista.

Hiukan asian vierestä, mutta tuli mieleen.. Olimme iltaa jiettämässä ja menimme erikoisoluita tarjoavaan baariin. Kysyin olisiko jotain missä olisi vahvasti humalaa. Tykkään nimittäin sen kirpakasta mausta. Baarinainen esitteli minulle kaksi joissa oli alkoholiprosentti vähän päälle 5 sanoen että nämä varmaan on aika vahvoja. Prosentilta olivatkin. Ja tajusin vasta juodessa oluttani ettei siinä kyllä ollut humalan makua. 

Vierailija
114/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tää niitä asematunnelin etnisiä paikkoja? Aikoinaan kävelin tuosta usein ohi ja mun mielestä ne vaikutti jo silloin omituisilta, vaikka elin hippivaihettani ja kirppareiden lisäksi kävin esim. Indiskassa. Kuulostaa todella omituiselta, että jotain hiuskoristetta ei saisi katsoa tarkemmin.

Teit ihan oikein kun kävelit pois. Varmasti löytyy jostain toisesta kaupasta tai sitten netistä samanlaisia tai hienompia.

Ei ollut etninen paikka, vaan täysin suomalaisen pitämä paikka.

Ap

Etniset on yleensä aika hyviä asiakaspalvelijoita.

Eipä yleistetä. Olen joutunut jättämään taksin käytön ja kebuloiden asiakkuuden väliin, ellei mies ole mukana. Muuten saa kusetusta ja halveksivia katseita, kevyimmillään. Onko oikeasti pakko olla noin sika, että väittää muuta, kun toiset joutuvat pelkäämään normaaleja elämän asioita kuten liikkumista paikasta toiseen?

Mikä kaupunki? Ei täällä missä asun edes ole ulkolaisia kuskeja. 

Eri

Mikä ulkolainen? Onko olemassa myös kotilainen?

Ulkolainen ainakin on.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/ulkolainen

-eri

Oikeat yleiskielen sanat ovat ulkomaalainen (kun puhutaan ihmisestä) ja ulkomainen (kun puhutaan tavarasta tai asiasta).

Ülkümäläinen ja eksoottinen osaaja...

Vierailija
115/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä miksi tavaroita pitää ottaa käteen tai koskea. Toki asiasta voisi olla vaikka ystävällinen kyltti tai siitä voisi sanoa ystävällisesti.

Tosin tämä yrittäjä ei ilmeisesti edes halua asiakkaita ainakaan tuotepuolle.

Ap:n viestissä kerrotaan, että hiuskoristeita oli eri värisiä. Olisiko siis pitänyt pyytää myyjä paikalle ojentamaan niitä yksitellen nähtäväksi, että asiakas saa vertailtua ja tehtyä päätöksen? 

Pitääkö tavara ottaa käteen, että näkee minkä värinen se on? Omituista.

"Koristeet roikkuivat telineessä, joten laitoin vasemman käden niiden taakse ja otin ne kämmentäni vasten." 

Lainaus ap:n viestistä, josta ymmärtää, että roikkuivat sellaisessa hyllypiikissä, tai vastaavassa, missä pienet tavarat kaupoissa yleisestikin on. Jos tuossa piikissä oli useita eri värejä, niin miten muuten niitä pääset valikoimaan, kuin koskemalla niihin? Tai vaikka jokainen väri olisi omassaan, niin ihmiselle nyt vaan on luonnollista koskea! Itsekö seisot hyllyn edessä kädet sivuilla roikkuen ja tuijotat ensin jokaista, ja sitten otat valitsemasi? Esimerkiksi vaatekaupassa et 'selaa' rekkejä, tuijotat vain vaatteita ja teet valinnan? 

Olisin sanonut, että ostaisin tuon vihreän hiuskoristeen tuolta takaa. Kauppa ei ollut marketti, vaan siellä oli asiakaspalvelija. Tosin marketeissakin olen pyytänyt myyjää näyttämään vaatetta, jos se on minulle liian korkealla, enkä ole lähtenyt kiipeilemään hyllyjä kuin apina. No, jokainen tyylillään.

Vierailija
116/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut minäkään, ja miksi asiakkaan pitäisi tuollaista tietääkään? Ihan puhtaasti yrittäjän oma ongelma, ei asiakkaan. Kaupan ovessa voisi olla näillä tämmöisillä yrittäjillä, joille ei asiakkaan rahat kelpaa, maksuohjeet, niin tietäisi olla menemättä. Annoin kerran tyttärelleni käteistä rahaa mukaan, että tuo mulle yhden tietyn tuotteen tietystä erikoisputiikista, maksoi 11,90 €. Hänellä ei ollut vielä silloin omaa pankkikorttia. Tuo kauppias oli pitänyt 14-vuotiaalle läksytyksen, että anna olla viimeinen kerta, kun tänne tulet käteisen kanssa, että seuraavan kerran on oltava pankkikortti. Sen kerran otti käteistä vastaan (20€). Tampereella tämäkin liike... 

Vierailija
117/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtä ikäviä kokemuksia, mutta vuosia sitten  etsin luontaistuotekaupasta sukulaiselleni iltateetä, jossa ei olisi humalaa. (Useimmat iltateesekoitukset sisältävät humalaa, mutta sukulaiseni saa siitä migreenin.) Kun kerroin tämän vanhemmanpuoleiselle miesmyyjälle, hän sanoi jotenkin ällöttävällä tavalla "Mitä, etkö sinä halua olla humalassa?" Juuri sellaiseen limaisen setämiehen tyyliin. En mennyt siihen kauppaan koskaan enää.

Ap, olipa inhottava myyjä! Mutta älä huoli, varmasti tuota hiuskoristetta löytyy muistakin kaupoista, ehkä jopa verkkokaupoista.

Hiukan asian vierestä, mutta tuli mieleen.. Olimme iltaa jiettämässä ja menimme erikoisoluita tarjoavaan baariin. Kysyin olisiko jotain missä olisi vahvasti humalaa. Tykkään nimittäin sen kirpakasta mausta. Baarinainen esitteli minulle kaksi joissa oli alkoholiprosentti vähän päälle 5 sanoen että nämä varmaan on aika vahvoja. Prosentilta olivatkin. Ja tajusin vasta juodessa oluttani ettei siinä kyllä ollut humalan makua. 

Vahvasti humalaa= asiakas haluaa päihtyä reilusti? 😂. Melkoinen väärinkäsitys tarjoilijalta. Varmaan vähän nolotti kun kertoi työkavereille jos korjasivat.

Vierailija
118/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ketjussa väitettiin, että ulkomaalaiset ovat parempia asiakaspalvelijoita, niin itse olen törmännyt tällaisiin omituisiin putiikkeihin, joissa sätitään asiakkaita, lähinnä ulkomailla. En juurikaan Suomessa.

En kylläkään ole juurikaan matkustellut Euroopan ulkopuolella, ehkä siellä on sitten kaikki paremmin. Mutta pahimmat tällaiset kokemukset ovat esim. Espanjasta.

Itsekin tuota mietin, kun huonointa palvelua olen saanut (etnisiltä) pizzaläheteiltä. Yksi tuossa kotiovellani syytti varkaaksi, kun olin laskenut rahat väärin.

Vierailija
119/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ketjussa väitettiin, että ulkomaalaiset ovat parempia asiakaspalvelijoita, niin itse olen törmännyt tällaisiin omituisiin putiikkeihin, joissa sätitään asiakkaita, lähinnä ulkomailla. En juurikaan Suomessa.

En kylläkään ole juurikaan matkustellut Euroopan ulkopuolella, ehkä siellä on sitten kaikki paremmin. Mutta pahimmat tällaiset kokemukset ovat esim. Espanjasta.

Itsekin tuota mietin, kun huonointa palvelua olen saanut (etnisiltä) pizzaläheteiltä. Yksi tuossa kotiovellani syytti varkaaksi, kun olin laskenut rahat väärin.

Sina yrittaa varastaa pizzan😡

Vierailija
120/142 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä nykyään edes pidä paikkaansa. Käteisen vieminen pankkiin on kalliimpaa. Näin ollut jo monta vuotta. Höyläsysteemin aikaan oli toisin. 

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme