Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koirat kaupoissa ja kahviloissa yleistyvät – Mila, 7, joutuu ottamaan lääkkeet tuplana

Vierailija
04.08.2026 |

Vois ihmiset vähä ajatella, mihin niitä rakkejaan mukaansa ottavat

Kommentit (1109)

Vierailija
1061/1109 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"PS. En ikinä veisi koiraani mihinkään kauppaan tai kahvilaan, kirjastoon tai vastaaviin, ajattelen allergisia."

Ajatteletko niin paljon, että käyt aina desinfioivassa suihkussa ennen kauppaan menoasi samalla kun koirasi on suljettu toiseen huoneeseen, jotta et vahingossakaan kanna mukanasi yhtään allergiahiukkasta? 

Noinkin voi tietysti tehdä mutta aika hyvä on myös se ettei kuskaa allergiahiukkasten alkulähdettä mukanaan kauppaan. Se varmaan riittää suurimmalle osalle allergikoista.

Et ole oikeasti allerginen jos allergiasi on valikoiva ja et saa oireita kannetuista hiukkasista, etkö edes silloin jos toisen ihmisen villakangastakki on koirankarvoilla kuorrutettu?

Allergiahan nimenomaan on juuri sellainen sairaus tai häiriötila, että yksilöstä toiseen vaihtelee, kuinka vakava altistuksen täytyy olla, että pirieta tulee, ja toisaalta kuinka vakavia oireita saa altistuttuaan.

Alkaa huvittaa tämä koiranomistajien ilmeisesti osittainen tahallinenkin jatkuva väärin ymmärtäminen. Arkijärkihän jo kertoo että allergikkoja on monen asteisia ja toisaalta allergisoivia ympäristöjä myös. Mitä enemmän allergeenaja sitä useampi oireilee. 

Itse en ole allerginen mutta olen huomannut että koira-allerginen ei esimerkiksi mene autoon, jossa on joskus ollut koira mutta menee koiranomistajan kanssa autoon, jossa koiria ei ole ollut. 

Jos luit viestin, jota kommentoitiin, niin siinä sanottin, ettei allergia ole "oikea", jos ei saa oireita vaatteissa kantautuneista hiukkasista. Totta kai allergian eri vakavuusasteet ovat ihan maalaisjärjellä tiedossa, ja se tieto tuossa sinun kommentoimassasi viestissä tuotiin esiin.

Viestisi sävyä lainaten voisi sanoa, että alkaa huvittaa tämä koiranvastustajien luetunymmärtämisen puute.

En ole koirien vastustaja. Vastustan vain koirien viemistä ruokakauppaan, eihän siinä itse koiralla ole osuutta vaan koiranomistajalla, joka ei suostu ymmärtämään että vaikka koirat ovat mukavia niitä ei kuulu joka paikkaan viedä.

Noin laajemmassa mittakaavassa lemmikkieläinten asia on aika retuperällä kun lemmikin voi hankkia kuka hyvänsä ilman mitään kontrollia siitä ollaanko yhtään selvillä tiedoista, taidoista ja vastuista, joita asiaan liittyy.

Mitään hygieniariskiä ei lemmikkikoirista ole.  Enempää kuin lukemattomista muistakaan asioista.  Allergiset hoitakoon vaivansa kuten pitää ja muutkin vaivansa hoitaa. Ainoa syy voi olla jos koira ei oikein käyttäydy toisten koirien kanssa,  mutta näitä tilanteita ei usein tule, kun omistaja tietää koiransa luonteen. Epäsiistejä ja räyhääviä ei omistajat tuokaan esille, koska niistä saisi elsun. 

Vierailija
1062/1109 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään itse koirista mutta mielestäni myös koirien paikka ei ole missään elintarvikkeita myyvissä liikkeissä. Lisäksi moni ei osaa kouluttaa koiraansa eikä lukea koiransa kehonkieltä tai ilmeitä, viedään stressaantunut, jännittynyt,pelokas koira ihmisten ilmoille joka tekee sit tarpeensa sinne sisälle, kauppakeskuksen siivoojana noita koiran jätöksiä saanut siivota viimeksi liukuportaista josta erittäin hankala siivota sitä paskaa. Koiran ympäristö ei todellakaan ole mikään vilkas kauppakeskus. Varsinkin pikkukoirat stressaa siitä ihmispaljoudesta ja kovista äänistä. 

Hyvä kommentti, olet täysin oikeassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1109 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tekis kyllä oikeasti mieli tehdä tutkimus tästä aiheesta (ainakin koiraystävällisten paikkojen ja koirien esiintyvyys ja miten se näkyy elintarvikehuoneistoissa, asiakkaiden mielipiteet ja toimijoiden päätöksenteon perusteet). Mistähän lähtisin hakemaan rahoitusta? 😅

Vierailija
1064/1109 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska täällä on niin ymmärtäväisiä koiranomistajia, niin toivottabasti ymmärtävät yhtä hyvin vaikka itkevät lapset lentokoneessa. Täysin normaalia

Kyllä, pienten lasten itku lentokoneessa tms on täysin normaalia. Vaikka olen vannoutunut koiraihminen ja pidän siitä ajatuksesta, että koiria tuotaisiin enemmän kahviloihin tms, niin olen myös kahden lapsen äiti ja ylipäätään pidän lapsista. Enkä ole ainoa. Vanhemmat vs koiranomistajat - jaottelu on omituinen. Monilla on sekä lapsia että koiria. Huoh.

Vierailija
1065/1109 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppiasvetoisiin kauppoihin en usko yleistyvän koirakärryt, niiden aiheuttamien kustannusten vuoksi.

Lomamatkoilla lienee arpapeliä löytää kauppa, jossa on koirakärryt eli teoriassa toimii -  käytännössä ei. Saahan tällaisesta haaveilla, mutta ei tule yleistymään. 

Kauppojen sisäänkäynneille alkaa pikemminkin tulemaan koirakieltomerkkejä, sillä ihmisethän ymmärtävät, että kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Toki henkilökunta poistaa ne asiakkaat, jotka tuovat elukoita ruokakauppaan.

Vierailija
1066/1109 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, lähikauppaan tuli koirakärryt ja heti oli mamma isohkon koiran kanssa kärryineen tukkimassa käytäviä. Voi perkele, pitää nyt alkaa käydä sitten S-ryhmän kaupassa. Se on toistaiseksi koiravapaa. Bye bye K-kauppa.

Vierailija
1067/1109 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että jos kauppoihinne on tullut koirakärryt, ettekä niitä lähikauppaanne halua, laitatte palautetta kauppiaalle tai kaupan johdolle.

Vierailija
1068/1109 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota siihen, että kaikki koiria kauppaan tuovat ovat vastuullisia. Saa nähdä milloin koiran ripulit valuu kärryistä. 😆

Vierailija
1069/1109 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luota siihen, että kaikki koiria kauppaan tuovat ovat vastuullisia. Saa nähdä milloin koiran ripulit valuu kärryistä. 😆

Eikä se edes vastuullisuudesta ole kiinni. Koira on joka tapauksessa eläin eikä vastuullinenkaan pysty ennustamaan mitä se kaupassa keksii. 

Vierailija
1070/1109 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä se edes vastuullisuudesta ole kiinni. Koira on joka tapauksessa eläin eikä vastuullinenkaan pysty ennustamaan mitä se kaupassa keksii. 

Suurinosa omistajista ei osaa lukea koiran kehonkieltä ja eleitä, vievät hermoheikon koiran vilkkaaseen kauppakeskukseen, koira on eläin joka elää vaistojensa varassa ja kilttikin koira voi pimahtaa jos kokee ahdistusta ja stressiä ja jopa purra ihmisiä tai omistajaansa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut koiria ja kissoja lähes koko elämäni, mutta eipä ole koskaan tullut mieleen ottaa niitä kauppaan mukaan. Ja joo, joskus aikoinaan koirat jätettiin kaupan eteen ulos (jätettiin muuten vielä 1980-luvulla vauvatkin vauvanvaunuissaan), mutta eipä tänä päivänä oikein enää uskalla. Mä mietin, mikä on se syy, ettei koiraa voi jättää kauppareissun ajaksi kotiin? Ottavatko nämä ihmiset eroahdistuksesta kärsivät koiransa mukaan myös töihinkin? Sokeiden opaskoirat kyllä ymmärrän tai siis muut vammaisten avustajakoirat, mutta tavallista rekkua tuskin tarvitsee ottaa kauppaan mukaan. 

Vierailija
1072/1109 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi tämä koirapainajainen jo loppua.

Vierailija
1073/1109 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitään hirveämpää kuin koiran räksytys jossain Citymarketissa niin, että korviin sattuu.

Vierailija
1074/1109 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mulla on ollut koiria ja kissoja lähes koko elämäni, mutta eipä ole koskaan tullut mieleen ottaa niitä kauppaan mukaan. Ja joo, joskus aikoinaan koirat jätettiin kaupan eteen ulos (jätettiin muuten vielä 1980-luvulla vauvatkin vauvanvaunuissaan), mutta eipä tänä päivänä oikein enää uskalla. Mä mietin, mikä on se syy, ettei koiraa voi jättää kauppareissun ajaksi kotiin? Ottavatko nämä ihmiset eroahdistuksesta kärsivät koiransa mukaan myös töihinkin? Sokeiden opaskoirat kyllä ymmärrän tai siis muut vammaisten avustajakoirat, mutta tavallista rekkua tuskin tarvitsee ottaa kauppaan mukaan. 

Jotkut omistajat haluaa kutsua koiraansa nimikkeellä hän vaikka oikea termi on se, koira on loppupeleissä eläin joka elää omien vaistojensa varassa ja koskaan ei tiedä mikä sitä eläintä triggeröi, siinä ei auta komennot kun vaisto ottaa vallan. Kirjoitinkin jo aikaisemmin että moni ei osaa lukea eikä tulkita eläimensä käytöstä olen kuullut monien sanovan koirastaan: se on ihan kiltti ei se pure, sit ilman mitään ennakkovaroitusta koira on näykkäissyt ja sit ollaan oltu että hups mites se nyt noin, ei se koskaan ikinä ole noin tehnyt.... 

Vierailija
1075/1109 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitään hirveämpää kuin koiran räksytys jossain Citymarketissa niin, että korviin sattuu.

Tokana tulee kurkku suorana kiljuvat ja rääkyvät alakouluikäiset muksut joiden vanhemmat joko leikkivät kuuromykkäsokeaa tai sitten yrittävät laihoin tuloksin hyssytellä ja muksun volyymi vain nousee

Vierailija
1076/1109 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, lähikauppaan tuli koirakärryt ja heti oli mamma isohkon koiran kanssa kärryineen tukkimassa käytäviä. Voi perkele, pitää nyt alkaa käydä sitten S-ryhmän kaupassa. Se on toistaiseksi koiravapaa. Bye bye K-kauppa.

Ne koirakärryt suunniteltu selvästi pienemmille koiraroduille, joka tapauksessa en itsekään ymmärrä miksi eläin pitää raahata kauppaan mukaan. 

Vierailija
1077/1109 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten mielikuva koirista kaupassa on ilmeisesti joku pieni villakoira istumassa ja katselemassa koirakärryssä. Mutta saattaa mielipide muuttua, jos metsästys- ja taistelukoirien omistajatkin alkavat tuoda koiria kauppaan. Siinä vaiheessa un kaupat ovat täynnä koiran räksyttämistä ja jopa koirien yhteenottoja, voi olla että koirakieltoja alkaa taas tulla lisää. Nyt koiria näkyy kaupoissa niin vähän, että kaikki ongelmat eivät ole vielä ilmenneet.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut omistajat haluaa kutsua koiraansa nimikkeellä hän vaikka oikea termi on se, koira on loppupeleissä eläin joka elää omien vaistojensa varassa ja koskaan ei tiedä mikä sitä eläintä triggeröi, siinä ei auta komennot kun vaisto ottaa vallan. Kirjoitinkin jo aikaisemmin että moni ei osaa lukea eikä tulkita eläimensä käytöstä olen kuullut monien sanovan koirastaan: se on ihan kiltti ei se pure, sit ilman mitään ennakkovaroitusta koira on näykkäissyt ja sit ollaan oltu että hups mites se nyt noin, ei se koskaan ikinä ole noin tehnyt.... 

Nuo sanat olen kuullut monta kertaa itsekin. Mun edellinen koirani oli Venäjältä tuotu rescue-rekku, joka vaihtoi kotia jo täällä Suomessakin pitovaikeuksien vuoksi. Kun päätin ottaa sen koiran, kävin heti sellaisen kurssin, missä opetellaan tulkitsemaan koiran ilmeitä ja eleitä. Mun rescue-rekkuni oli helppo tapaus, koska se oli jo Pietarin kaduilla ja sittemmin koiratarhalla oppinut tunnistamaan muiden koirien elekielen. Mutta kymmeniä kertoja tuli vastaan joku koiranomistaja, joka sanoi, että tää on ihan kiltti eikä tee mitään ja mä taas näin sen koiran ilmeistä ja eleistä, että jos yhtään enempää sitä oman koirani kanssa lähestyn, niin se toinen koira käy mun koirani päälle. 

Tässä meidän lähiössä varsinkin silloin pandemiavuosina moni otti jonkun taistelukoiramixin eikä omistajalla ollut mitään ymmärrystä koko koirasta. Sitten ihmettelivät paikallistyhmässä, kun kukaan koiranomistaja ei halua tutustua. No ei tietenkään kukaan halua altistaa omaa koiraansa toisen koiran hyökkäykselle. Ymmärrän sen, että koiraa on vaikea saada sosiaalistettua, jos koira ei saa tavata muita koiria, mutta ei yhdenkään koiran pidä saada puremavammoja vain siksi, että joku toinen koira pitää saada sosiaalistettua. Mun isokokoinen "puhdasrotuinen Pietarin porttikonginvartija" eli 14-vuotiaaksi asti ja viimeisinä vuosinaan se olisi kyllä rökittänyt nämä kuonolleen hyppivät  tappajakoiramixitkin. Mutta en antanut sen rökittää. 

Autolla ajamiseen tarvitaan autokoulu ja ajokortti. Samaa voisi kyllä edellyttää koiranhankintaankin.

Vierailija
1079/1109 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokana tulee kurkku suorana kiljuvat ja rääkyvät alakouluikäiset muksut joiden vanhemmat joko leikkivät kuuromykkäsokeaa tai sitten yrittävät laihoin tuloksin hyssytellä ja muksun volyymi vain nousee

Vaikka niinkin, silti on perusteltua sallia lapset kaupoissa eikä koiria kaupoissa. Lapsi on ihminen, koira ei ole.

Vierailija
1080/1109 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo sanat olen kuullut monta kertaa itsekin. Mun edellinen koirani oli Venäjältä tuotu rescue-rekku, joka vaihtoi kotia jo täällä Suomessakin pitovaikeuksien vuoksi. Kun päätin ottaa sen koiran, kävin heti sellaisen kurssin, missä opetellaan tulkitsemaan koiran ilmeitä ja eleitä. Mun rescue-rekkuni oli helppo tapaus, koska se oli jo Pietarin kaduilla ja sittemmin koiratarhalla oppinut tunnistamaan muiden koirien elekielen. Mutta kymmeniä kertoja tuli vastaan joku koiranomistaja, joka sanoi, että tää on ihan kiltti eikä tee mitään ja mä taas näin sen koiran ilmeistä ja eleistä, että jos yhtään enempää sitä oman koirani kanssa lähestyn, niin se toinen koira käy mun koirani päälle. 

Tässä meidän lähiössä varsinkin silloin pandemiavuosina moni otti jonkun taistelukoiramixin eikä omistajalla ollut mitään ymmärrystä koko koirasta. Sitten ihmettelivät paikallistyhmässä, kun kukaan koiranomistaja ei halua tutustua. No ei tietenkään kukaan halua altistaa omaa koiraansa toisen koiran hyökkäykselle. Ymmärrän sen, että koiraa on vaikea saada sosiaalistettua, jos koira ei saa tavata muita koiria, mutta ei yhdenkään koiran pidä saada puremavammoja vain siksi, että joku toinen koira pitää saada sosiaalistettua. Mun isokokoinen "puhdasrotuinen Pietarin porttikonginvartija" eli 14-vuotiaaksi asti ja viimeisinä vuosinaan se olisi kyllä rökittänyt nämä kuonolleen hyppivät  tappajakoiramixitkin. Mutta en antanut sen rökittää. 

Autolla ajamiseen tarvitaan autokoulu ja ajokortti. Samaa voisi kyllä edellyttää koiranhankintaankin.

Kortti tarvitaan molempiin. Silti koira on hankalampi tapaus. Auto kun on tekninen laite ja toimii ennustettavalla tavalla. Koiran käyttäytyminen ei ole samalla lailla ennustettavissa