Koirat kaupoissa ja kahviloissa yleistyvät – Mila, 7, joutuu ottamaan lääkkeet tuplana
Vois ihmiset vähä ajatella, mihin niitä rakkejaan mukaansa ottavat
Kommentit (1109)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut koiria ja kissoja lähes koko elämäni, mutta eipä ole koskaan tullut mieleen ottaa niitä kauppaan mukaan. Ja joo, joskus aikoinaan koirat jätettiin kaupan eteen ulos (jätettiin muuten vielä 1980-luvulla vauvatkin vauvanvaunuissaan), mutta eipä tänä päivänä oikein enää uskalla. Mä mietin, mikä on se syy, ettei koiraa voi jättää kauppareissun ajaksi kotiin? Ottavatko nämä ihmiset eroahdistuksesta kärsivät koiransa mukaan myös töihinkin? Sokeiden opaskoirat kyllä ymmärrän tai siis muut vammaisten avustajakoirat, mutta tavallista rekkua tuskin tarvitsee ottaa kauppaan mukaan.
Jotkut omistajat haluaa kutsua koiraansa nimikkeellä hän vaikka oikea termi on se, koira on loppupeleissä eläin joka elää omien vaistojensa varassa ja koskaan ei tiedä mikä sitä eläintä triggeröi, siinä ei auta komennot kun vaisto ottaa vallan. Kirjoitinkin jo aikaisemmin että moni ei osaa lukea eikä tulkita eläimensä käytöstä olen kuullut monien sanovan koirastaan: se on ihan kiltti ei se pure, sit ilman mitään ennakkovaroitusta koira on näykkäissyt ja sit ollaan oltu että hups mites se nyt noin, ei se koskaan ikinä ole noin tehnyt....
Nuo sanat olen kuullut monta kertaa itsekin. Mun edellinen koirani oli Venäjältä tuotu rescue-rekku, joka vaihtoi kotia jo täällä Suomessakin pitovaikeuksien vuoksi. Kun päätin ottaa sen koiran, kävin heti sellaisen kurssin, missä opetellaan tulkitsemaan koiran ilmeitä ja eleitä. Mun rescue-rekkuni oli helppo tapaus, koska se oli jo Pietarin kaduilla ja sittemmin koiratarhalla oppinut tunnistamaan muiden koirien elekielen. Mutta kymmeniä kertoja tuli vastaan joku koiranomistaja, joka sanoi, että tää on ihan kiltti eikä tee mitään ja mä taas näin sen koiran ilmeistä ja eleistä, että jos yhtään enempää sitä oman koirani kanssa lähestyn, niin se toinen koira käy mun koirani päälle.
Tässä meidän lähiössä varsinkin silloin pandemiavuosina moni otti jonkun taistelukoiramixin eikä omistajalla ollut mitään ymmärrystä koko koirasta. Sitten ihmettelivät paikallistyhmässä, kun kukaan koiranomistaja ei halua tutustua. No ei tietenkään kukaan halua altistaa omaa koiraansa toisen koiran hyökkäykselle. Ymmärrän sen, että koiraa on vaikea saada sosiaalistettua, jos koira ei saa tavata muita koiria, mutta ei yhdenkään koiran pidä saada puremavammoja vain siksi, että joku toinen koira pitää saada sosiaalistettua. Mun isokokoinen "puhdasrotuinen Pietarin porttikonginvartija" eli 14-vuotiaaksi asti ja viimeisinä vuosinaan se olisi kyllä rökittänyt nämä kuonolleen hyppivät tappajakoiramixitkin. Mutta en antanut sen rökittää.
Autolla ajamiseen tarvitaan autokoulu ja ajokortti. Samaa voisi kyllä edellyttää koiranhankintaankin.
Ehdottomasti jotkit psykologiset testit, niin paljon myös nähnyt näitä omistajia jotka eivät tunnista ja osaa lukea omaa koiraansa! Ei vaikka koira olis ollut vuosia niillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut koiria ja kissoja lähes koko elämäni, mutta eipä ole koskaan tullut mieleen ottaa niitä kauppaan mukaan. Ja joo, joskus aikoinaan koirat jätettiin kaupan eteen ulos (jätettiin muuten vielä 1980-luvulla vauvatkin vauvanvaunuissaan), mutta eipä tänä päivänä oikein enää uskalla. Mä mietin, mikä on se syy, ettei koiraa voi jättää kauppareissun ajaksi kotiin? Ottavatko nämä ihmiset eroahdistuksesta kärsivät koiransa mukaan myös töihinkin? Sokeiden opaskoirat kyllä ymmärrän tai siis muut vammaisten avustajakoirat, mutta tavallista rekkua tuskin tarvitsee ottaa kauppaan mukaan.
Jotkut omistajat haluaa kutsua koiraansa nimikkeellä hän vaikka oikea termi on se, koira on loppupeleissä eläin joka elää omien vaistojensa varassa ja koskaan ei tiedä mikä sitä eläintä triggeröi, siinä ei auta komennot kun vaisto ottaa vallan. Kirjoitinkin jo aikaisemmin että moni ei osaa lukea eikä tulkita eläimensä käytöstä olen kuullut monien sanovan koirastaan: se on ihan kiltti ei se pure, sit ilman mitään ennakkovaroitusta koira on näykkäissyt ja sit ollaan oltu että hups mites se nyt noin, ei se koskaan ikinä ole noin tehnyt....
Nuo sanat olen kuullut monta kertaa itsekin. Mun edellinen koirani oli Venäjältä tuotu rescue-rekku, joka vaihtoi kotia jo täällä Suomessakin pitovaikeuksien vuoksi. Kun päätin ottaa sen koiran, kävin heti sellaisen kurssin, missä opetellaan tulkitsemaan koiran ilmeitä ja eleitä. Mun rescue-rekkuni oli helppo tapaus, koska se oli jo Pietarin kaduilla ja sittemmin koiratarhalla oppinut tunnistamaan muiden koirien elekielen. Mutta kymmeniä kertoja tuli vastaan joku koiranomistaja, joka sanoi, että tää on ihan kiltti eikä tee mitään ja mä taas näin sen koiran ilmeistä ja eleistä, että jos yhtään enempää sitä oman koirani kanssa lähestyn, niin se toinen koira käy mun koirani päälle.
Tässä meidän lähiössä varsinkin silloin pandemiavuosina moni otti jonkun taistelukoiramixin eikä omistajalla ollut mitään ymmärrystä koko koirasta. Sitten ihmettelivät paikallistyhmässä, kun kukaan koiranomistaja ei halua tutustua. No ei tietenkään kukaan halua altistaa omaa koiraansa toisen koiran hyökkäykselle. Ymmärrän sen, että koiraa on vaikea saada sosiaalistettua, jos koira ei saa tavata muita koiria, mutta ei yhdenkään koiran pidä saada puremavammoja vain siksi, että joku toinen koira pitää saada sosiaalistettua. Mun isokokoinen "puhdasrotuinen Pietarin porttikonginvartija" eli 14-vuotiaaksi asti ja viimeisinä vuosinaan se olisi kyllä rökittänyt nämä kuonolleen hyppivät tappajakoiramixitkin. Mutta en antanut sen rökittää.
Autolla ajamiseen tarvitaan autokoulu ja ajokortti. Samaa voisi kyllä edellyttää koiranhankintaankin.Kortti tarvitaan molempiin. Silti koira on hankalampi tapaus. Auto kun on tekninen laite ja toimii ennustettavalla tavalla. Koiran käyttäytyminen ei ole samalla lailla ennustettavissa
Totta, mutta koiraa ei pitäisi antaa sellaiselle, joka ei ymmärrä koiran käyttäytymisestä yhtikäs mitään. Näillä meidän huudeilla on nyt valitettavan paljon niitä taistelumixejä, joiden isäntäkin vetää steroideja. Eli sekä koira että omistaja täysin arvaamattomia. Mulla ei ole koskaan ollut autoa eikä ajokorttiakaan, mutta koiria on ollut. Jokainen koira pitää kouluttaa, mutta ei väkivallalla. Jos yrittää kouluttaa koiraansa väkivallalla, siitä koirastakin tulee väkivaltainen.
Mua kiinnostaisi tietää se syy, miksi koira on PAKKO ottaa kauppaan?
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että jos kauppoihinne on tullut koirakärryt, ettekä niitä lähikauppaanne halua, laitatte palautetta kauppiaalle tai kaupan johdolle.
Jos kauppias haluaa koirat kauppaan, niin voin ihan hyvin siirtyä toisen kaupan asiakkaaksi. Ei siitä ilmoittaa tarvitse.
Itsellä koiria, mutta en kyllä tätä trendiä ymmärrä silti :(( Jopa apteekissa olen nähnyt koiria ja se on jo törkeää!
Anskuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan söpöjä nää koirien omistajien kommentit kun ärhäkimpänä kommentteina on "koiravihaaja" 🤭 Niin olenkin ja ylpeydellä, monet huonot koiranomistajat olen saanut häädettyä eroahdistuskoirien takia talonyhtiöstämme 😂 Kuten sanoin jo aiemmin niin en pidä mistään elukoista ja esim. Vinkuminen jostain kuolleista lokinpoikasista saa vain nauramaan. Ihmiset on niin säälittäviä, keskittyisitte vaikka samalla energialla mieluummin hoivaamaan puolisoanne, lapsianne, läheisiänne tai itseänne. Koirat on pelkästään ihmisen itsekkyydestä luotuja otuksia.
Minulle koirani on todella rakas ja menee AINA esimerkiksi mieheni edelle. Jos pohditaan näin teoreettisesti, että kumman pelastaisin palavasta talosta, oman rakkaan koirani vai sinut eläintenvihaaja, ei puolta sanaa, ettenkö pelastaisi koiraani. Minulle eläimet ovat ylipäätään todella tärkeitä, enkä voi ymmärtää kaltaisiasi eläintenvihaajia, olette samanlaisia luonnehäiriöisiä kuin esimerkiksi psykopaatit.
Olethan sinäkin oman logiikkasi perusteella eläintenvihaaja, kun kerran pidät lemmikkiä, jolle syötät tuotantoeläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että jos kauppoihinne on tullut koirakärryt, ettekä niitä lähikauppaanne halua, laitatte palautetta kauppiaalle tai kaupan johdolle.
Jos kauppias haluaa koirat kauppaan, niin voin ihan hyvin siirtyä toisen kaupan asiakkaaksi. Ei siitä ilmoittaa tarvitse.
Voi, paitsi jos kaikki paikkakunnan kauppiaat ovat tehneet saman päätöksen. Nyt mikään laki ei takaa, että allerginen saisi palvelut edes jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, paitsi jos kaikki paikkakunnan kauppiaat ovat tehneet saman päätöksen. Nyt mikään laki ei takaa, että allerginen saisi palvelut edes jostain.
Tavaroita voi tilata myös kotiin. Lääkkeitä on olemassa. Paikkakuntaakin on mahdollista vaihtaa. Entäs kaikki agorafoobikot? Pitäisikö heille järjestää kauppa kotiin, koska asunnosta ei voi poistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavaroita voi tilata myös kotiin. Lääkkeitä on olemassa. Paikkakuntaakin on mahdollista vaihtaa. Entäs kaikki agorafoobikot? Pitäisikö heille järjestää kauppa kotiin, koska asunnosta ei voi poistua?
Voivathan koiranomistajatkin tilata tavaroita kotiin. Jos siis eivät millään halua olla erossa koirastaan yhden kauppareissun ajan.
Vierailija kirjoitti:
En luota siihen, että kaikki koiria kauppaan tuovat ovat vastuullisia. Saa nähdä milloin koiran ripulit valuu kärryistä. 😆
Siinä niin musukommentti kuin olla voi. Et tiedä koirista mitään, kunhan inhoat. Muslimeille koira on saastainen eläin. Mutta normaaleille ihmisille ei ole. Ja koirilta ei paskaa valu noin vaan. Sen sijaan kaapukansa haisee oikeesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin voisi ajatella, että onko allergisten pakko mennä joka paikkaan, kun tietävät sairautensa.
Pyörätuolissa 0.3% suomalaisista, näkökyvyltään rajottuneita 1%, pitäisikö meidän lopettaa yhteiskunnan suunnitteleminen myös heille, koska se hermostuttaa sinua? Milloin koiran omistajista tuli täydellisiä luusereita?
En ole tuo jolle vastasin ja minulla ei ole edes koiraa, mutta jos pyörätuolissa oleva tai sokea tulee ravintolaan, tämä ei vaadi sitä että se toinen ei saisi olla siellä sen koiransa kanssa vaan hän on siellä sulassa sovussa niiden koirien ja koiranomistajien kanssa, joten onhan tässä ero. Jos oman sairauden varjolla ruvetaan rajoittamaan myös vieraiden elämää niin onko tuo nyt sitten oikein?
Millä oikeudella koiranomistajat ja muut ihmiset rajoittavat sitten vammaisten oikeuksia? Ableismia allergisia kohtaan. On syrjivää, että koirat menee vammaisten edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se asiakkaita haittaa, niin hyvä siitä on kauppiaalle laittaa palautetta. Kaikille kaupan vaihto ei ole mahdollista.
Voi käyttää kotiinkuljetuspalvelua, mutta niitä voisi käyttää myös ne, jotka haluavat viedä koiransa kauppaan. Tosin jälkimmäisessä tapauksessa lienee omistajan kehitysvamma kyseessä ja sitä pitäisi siksi vain sietää.
Koirakärryjen hinta, huolto ja vakuutukset siirtyvät suoraan kaupan tuotteiden hintaan. Sen puoleen olisi toki kannattavampaa vaihtaa kauppaa, jos vain pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luota siihen, että kaikki koiria kauppaan tuovat ovat vastuullisia. Saa nähdä milloin koiran ripulit valuu kärryistä. 😆
Siinä niin musukommentti kuin olla voi. Et tiedä koirista mitään, kunhan inhoat. Muslimeille koira on saastainen eläin. Mutta normaaleille ihmisille ei ole. Ja koirilta ei paskaa valu noin vaan. Sen sijaan kaapukansa haisee oikeesti!
Kyllä ne koirat joskus ripuloivat. Et taida itse omistaa koiraa?
Syy lienee omistajan kehitysvammaisuus ja empatiakyvyttömyys?
Halutaan tehdä muille kiusaa?
Vierailija kirjoitti:
Syy lienee omistajan kehitysvammaisuus ja empatiakyvyttömyys?
Halutaan tehdä muille kiusaa?
Monet pikkukoirien omistajat varsinkin empatiakyvyttömiä möllötetään monttu auki kun koiransa rähisee jokaisella vastaantulijalle ihan niin että panta kiristää kaulaa,ei komenneta ei sanota mittään. Kaverin kaverilla on chihuahua jota kohtelee kuin itse jumalaa, ei komenna eikä ole kouluttanut, antaa poukkoilla hihnassa ja syödä maasta mm tupakantumppeja, on ihan täys tollo tää kaveri ihan yksinkertainen ilme ja katse siis oikeasti vielä en niin yksinkertaista ihmistä ole tavannut joka käy hitaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit ihmiset osaa kouluttaa koiraansa ja lukea koiransa kehonkieltä ja ilmeitä milloin ahdistaa, milloin stressaa, milloin ei kannata lähestyä yms, hyvä omistaja myös tietää ettei koiran luonnollinen elinympäristö ja paikka ole esim kerrostalossa tai noissa kaupoissa, hyvä omistaja myös tietää milloin koiran pitää päästä tarpeille ettei tee mitään kaupan koirakärryihin tai lattialle, valitettavasti n 80% ihmisistä ei yksinkertaisesti sovellu minkään eläimen omistajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten mielikuva koirista kaupassa on ilmeisesti joku pieni villakoira istumassa ja katselemassa koirakärryssä. Mutta saattaa mielipide muuttua, jos metsästys- ja taistelukoirien omistajatkin alkavat tuoda koiria kauppaan. Siinä vaiheessa un kaupat ovat täynnä koiran räksyttämistä ja jopa koirien yhteenottoja, voi olla että koirakieltoja alkaa taas tulla lisää. Nyt koiria näkyy kaupoissa niin vähän, että kaikki ongelmat eivät ole vielä ilmenneet.
No jaa. Monet pikkukoirat (esim. chihuahua ja kääpiöpinseri) haukkuvat paljon ja saattavat olla äreitä. Metsästyskoirat ovat usein hyvinkin ystävällisiä ihmisiä ja muita koiria kohtaan, toki ne haukkuvat, mutta ovat aika vaarattomia. Taistelukoirat toki ovat vähän ongelmallisia, varsinkin kun monet taistelukoirien omistajat eivät osaa kouluttaa koiraa
Kahviloissa, jotka sallivat koirat on varmaan isot vastuuvakuutukset?
Itse olin kömpästyä maassa röhnöttävään isoon kultaiseen noutajaan, joka oli lattian värinen, enkä ollut sellaiseen esteeseen varautunut, kun astuin kirkkaasta auringonpaisteesta kahvilaan.
Vierailija kirjoitti:
Kahviloissa, jotka sallivat koirat on varmaan isot vastuuvakuutukset?
Itse olin kömpästyä maassa röhnöttävään isoon kultaiseen noutajaan, joka oli lattian värinen, enkä ollut sellaiseen esteeseen varautunut, kun astuin kirkkaasta auringonpaisteesta kahvilaan.
Kauppias kertoi, ettei lähikauppaani tule koirakärryjä juurikin kalliiden vakuutusten vuoksi. Myös yksi rahareikä on se, että jokaisen käyttökerran jälkeen koirakärry täytyy desinfioida ja pehmuste vaihtaa uuteen. Tähän tarvitaan myös työntekijä, joten koirakärryjen pitäminen kaupassa ei ole mitenkään kannattavaa yrittäjälle.
Koiralenkillä olevat tuskin tekevät satasen tai edes viidenkympin ostoksia. He voivat kyllä koirillaan karkoittaa maksavat asiakkaat. Jos koira ei viihdy yksin kotona. Voi käyttää ruuan kotiinkuljetusta.
Taloudellisesti ajatellen tyhmä kauppias tai kahvilayrittäjä sallii koirat liiketiloissaan.
No ei tuollaiseen mihinkään järkevään ja kaikkia koskevaan arkipäiväiseen asiaan mitään tutkimusrahoitusta valitettavasti anneta... pitää tutkia kohtaamisia kynsisalongeissa niin rahahanat aukeaa ja kunnolla