Miksei suomalaiset mausta ruokia
Miksei Suomessa juuri käytetä mausteita? Ihan simppelistä, halvasta ruoastakin saa hyvää mausteilla. Täällä just monet vähävaraiset valittaa sitä että kun on varaa vaan vaikka perunoihin tai riisiin niin niistäkin saa niin erilaisia, hyviä ruokia maustamalla. Tietenkin jos sun maustaminen on tasoa pippuri ja suola niin ei maistu miltään. Joo mausteet maksaa, mutta kun sen 1-2 euron sen kerran käytät maustepussiin niin se säilyy jo pitkään.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän. Ja reilusti. Teen mausteseokset itse morttelissa ja chilit sekä yrtit kasvaa omasta takaa. Älä yleistä. Ei todellakaan kaikki väännä jotain valjua mautonta paskaa. Myös kaikki tuttavani tekee maukasta ruokaa ja osaa käyttää mausteita. Ehkä siksi etten vietä aikaa ikäloppujen "suola pippuri" vanhusten kanssa.. Tosin, oma 90 vuotias mummonikin osaa maustaa reilulla kädellä..
Lisään vielä että joudun kyllä hillitsemään esim. Chilin määrää kun kokkaan muille. Muuten tulee valitusta, mutta mä vedän aamupalalla nagaa leivällä, joten eivät valita ehkä turhasta, vaan teen vaan tulisesta vähän liian tulista monelle.
Jos ruoka on pelkkää chiliä ja tulista sellaista, se peittää todella tehokkaasti muut maut alleen ja ainoa mitä maistat ja tunnet on chili. Pienissä määrin se onkin kiva lisä, mutta liika on liikaa.
Chili ei todellakaan peitä muita makuja taikka pilaa makuaistia. Urbaanilegendaa. Tulisuus ei ole maku, ja kapsaisiini vain hämää kipureseptoreja.
Tsili polttaa kyllä ihan oikeasti ja voi aiheuttaa oikeita palovammoja. Minun kieleeni ja huuliini tuli vesikelloja kun erehdyin syömään ystäväni valmistamaa mausteista ruokaa. Se tuntui kuin suuni olisi liekehtinyt eikä kipu loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija numero 1 näin alkuun. Lähinnä meinasin näitä jotka valittaa siitä että on varaa vaan juuri vaikka riisiin tai perunaan ja sitten valitetaan kuinka yksitoikkosta ja mautonta on.
No ei ole, kun osaa valmistaa. Eikä se mausteita vaadi.
Et selvästi osaa, kun et kerran käytä mausteita.
- Ravintola kokki
Amis voisi vaikka hakea töihin Ranskaan ja opetella kokkaamaan.
"Amis voisi vaikka hakea töihin Ranskaan ja opetella kokkaamaan."
Oletpa ylemmyydentuntoinen. Tosin itse asiasta olen kanssasi samaa mieltä. Terveisin toinen kokki.
No en mä oikeasti ole huippukokki itsekään, mutta sen verran kokenut, lukenut, nähnyt ja maistanut, että ymmärrän, että usein se kaikkein arvostetuin ruoka hienoimmissakin ravintoloissa on jopa mausteetonta tai mausteita vain hienostunut ripaus. Nekin vähät mausteet voivat olla tuoreita yrttejä.
En tarkoita, että mausteet olisivat aina ja kategorisesti pahasta, mutta jos ihminen väittää mausteiden olevan välttämätön osa hyvää ruokaa, niin se kertoo heikosta ruokakulttuurin ymmärryksestä.
Maustan, koska en halua läträtä suolan kanssa.
Esim peruna on hyvää. Ei sen makua ole tarkoitus pilata liiallisella maustamisella.
Ennen vanhaan maustamisen tarkoitus oli peittää pilaantuneen elintarvikkeen maku.
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Keskustelun taso on taas tunnettua AV:tä. Ymmärrän hyvin, mitä AP tarkoittaa. Olen duunarisuvun kasvatti ja ensimmäinen akateemisesti koulutettu. Lapsuuteni ruoka oli tasoa perunoita ja kastiketta sekä makaronilaatikkoa. Eksoottisin ruoka ehkä kanaa ja riisiä tai muutaman kerran vuodessa haettu grillilautanen paikalliselta grilli-kioskilta. Syy tähän oli se, että vanhemmilleni ja koko suvulle ruoka oli lähinnä polttoainetta. Mitä halvemmalla nälän saa talttumaan, sitä parempi. Ihan samalla tavalla kuin autokin tankattiin siellä, missä polttaine oli halvinta.
Kävin ensimmäistä kertaa ulkona syömässä vasta yliopisto-opiskelijana ja samoin tutustuin maustamiseen. Nykyään kasvatan itse yrttejä. Vielä tänäkin päivänä, kun vanhempani syövät meillä, ainoa kommentti ruuasta on "ompa mausteista" ja ei, tämä ei tarkoita tulisuutta. Tuon kommentin saa aina, kun ruoka maistuu jollekin ja ruoka on jotain muuta kuin heidän omaa ruokaansa.
Tyypillinen chilipään tarina lapsuudentraumoineen ja elitismeineen
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan suomalaisia eikä mitään hiton meksikaaneja. Maassa maan tavalla tai maasta ulos!
Aloita ihan ensimmäiseksi itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän. Ja reilusti. Teen mausteseokset itse morttelissa ja chilit sekä yrtit kasvaa omasta takaa. Älä yleistä. Ei todellakaan kaikki väännä jotain valjua mautonta paskaa. Myös kaikki tuttavani tekee maukasta ruokaa ja osaa käyttää mausteita. Ehkä siksi etten vietä aikaa ikäloppujen "suola pippuri" vanhusten kanssa.. Tosin, oma 90 vuotias mummonikin osaa maustaa reilulla kädellä..
Lisään vielä että joudun kyllä hillitsemään esim. Chilin määrää kun kokkaan muille. Muuten tulee valitusta, mutta mä vedän aamupalalla nagaa leivällä, joten eivät valita ehkä turhasta, vaan teen vaan tulisesta vähän liian tulista monelle.
Jos ruoka on pelkkää chiliä ja tulista sellaista, se peittää todella tehokkaasti muut maut alleen ja ainoa mitä maistat ja tunnet on chili. Pienissä määrin se onkin kiva lisä, mutta liika on liikaa.
Chili ei todellakaan peitä muita makuja taikka pilaa makuaistia. Urbaanilegendaa. Tulisuus ei ole maku, ja kapsaisiini vain hämää kipureseptoreja.
Tsili polttaa kyllä ihan oikeasti ja voi aiheuttaa oikeita palovammoja. Minun kieleeni ja huuliini tuli vesikelloja kun erehdyin syömään ystäväni valmistamaa mausteista ruokaa. Se tuntui kuin suuni olisi liekehtinyt eikä kipu loppunut.
Noniin, trolli voikin sit poistua takavasemmalle, ja käydä ripustautumassa narun jatkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Keskustelun taso on taas tunnettua AV:tä. Ymmärrän hyvin, mitä AP tarkoittaa. Olen duunarisuvun kasvatti ja ensimmäinen akateemisesti koulutettu. Lapsuuteni ruoka oli tasoa perunoita ja kastiketta sekä makaronilaatikkoa. Eksoottisin ruoka ehkä kanaa ja riisiä tai muutaman kerran vuodessa haettu grillilautanen paikalliselta grilli-kioskilta. Syy tähän oli se, että vanhemmilleni ja koko suvulle ruoka oli lähinnä polttoainetta. Mitä halvemmalla nälän saa talttumaan, sitä parempi. Ihan samalla tavalla kuin autokin tankattiin siellä, missä polttaine oli halvinta.
Kävin ensimmäistä kertaa ulkona syömässä vasta yliopisto-opiskelijana ja samoin tutustuin maustamiseen. Nykyään kasvatan itse yrttejä. Vielä tänäkin päivänä, kun vanhempani syövät meillä, ainoa kommentti ruuasta on "ompa mausteista" ja ei, tämä ei tarkoita tulisuutta. Tuon kommentin saa aina, kun ruoka maistuu jollekin ja ruoka on jotain muuta kuin heidän omaa ruokaansa.Tyypillinen chilipään tarina lapsuudentraumoineen ja elitismeineen
Minä olen suhteessa parempi ihminen wt-vanhempiin verrattuna, joita katson nenänvarttani pitkin ja luulen olevani jotenkin mielenkiintoinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin ensimmäistä kertaa ulkona syömässä vasta yliopisto-opiskelijana ja samoin tutustuin maustamiseen. Nykyään kasvatan itse yrttejä. Vielä tänäkin päivänä, kun vanhempani syövät meillä, ainoa kommentti ruuasta on "ompa mausteista" ja ei, tämä ei tarkoita tulisuutta. Tuon kommentin saa aina, kun ruoka maistuu jollekin ja ruoka on jotain muuta kuin heidän omaa ruokaansa.Tyypillinen chilipään tarina lapsuudentraumoineen ja elitismeineen
Minä olen suhteessa parempi ihminen wt-vanhempiin verrattuna, joita katson nenänvarttani pitkin ja luulen olevani jotenkin mielenkiintoinen ihminen.
Ja oikein itse kasvatan yrttini.
Hieno yleistys taas..en kai sit oo suomalainen kun käytän mausteita ja/tai tuoreita yrttejä aina, eihän se tietenkään muuten maistu miltään eikä tarvii olla Einstein ymmärtääkseen sen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oikein yliopistonkin käynyt. Kerta kaikkiaan hieno yksilö kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oikein ruokaakin osaa maustaa paremmin kun keskikoulun käyneet vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oikein ruokaakin osaa maustaa paremmin kun keskikoulun käyneet vanhempansa.
Yhä nolo kuin ne jotka kirjoittaa tittelinsä ei työhön liittyvän sähköpostiin.
- Sanna
KTM
Vierailija kirjoitti:
Karitsankare. Tuore Ahven/Kuha. Muikut. Riistalinnut. Sienet jne.
Mitään noista ei pidä pilata maustemössöillä!
Tehköön ala arvoisille raaka aineilleen kehitysmaissa mitä haluavat...
Michelinravintolassa ei juurikaan mausteita ollut. Hanhenmaksassa ei ollut Jeeraa eikä Currya.
Partaveitsisimpukassa ei edes Grillimaustetta.
Jäämeren Katkaravut olivat ilman Chiliä ja Paprikajauhetta.
Ei maistuneet miltään. Pyysin Ketsuppia pöytään.
Suomalainen, niin kuin monen muunkin pohjoismaan ja myös slaavilaiseen ruokakulttuuriin on kuulunut iät ajat nimenomaan se että raaka-aineiden autenttiset msut tulevst esille. Kala maistuu kalalle, possu possulle eikä niihin tarvita lotrata jotain chiliä ja pippureita, sasti kanelia, jeeraa ja kurkumaa.
Minä joka olen koko ikäni ollut jollain tapaa ravintola, hoteli, monipalvelualalla ja osaan itse laittaa kaiken mitä tsrvitsen, käytän nykyään hyvin vähän mitään muuta kuin laadukkaita puhtaita mineraalirikkaita suoloja, valkosipulia, sitruunaa, jotain pippurisekoituksia ja niitäkin hyvin vähän. Erilaisista laadukkaista juustoista saa aivan loistavaa makutäydennystä monii ruokiin. Haluan että ruoka maistuu sille mille pitääkin.
Minulla on tarkka makuaisti ja haluan nauttia ainesten omasta mausta. Käytän kyllä mausteita (lähinnä yrttejä) hillitysti korostamaan makua, en sitä peittämään.
En voi syödä tulista ruokaa ollenkaan. Saan siitä pahoja hengitysvaikeuksia.
Minä taas tykkään kun ruuassa maistuu kunnolla raaka-aineiden maku. Esim tänään maustoin naudanlihaa suolalla, mustapippurilla ja sipulilla. Oli herkullista enkä kaivannut siihen mitään muuta.