Miksei suomalaiset mausta ruokia
Miksei Suomessa juuri käytetä mausteita? Ihan simppelistä, halvasta ruoastakin saa hyvää mausteilla. Täällä just monet vähävaraiset valittaa sitä että kun on varaa vaan vaikka perunoihin tai riisiin niin niistäkin saa niin erilaisia, hyviä ruokia maustamalla. Tietenkin jos sun maustaminen on tasoa pippuri ja suola niin ei maistu miltään. Joo mausteet maksaa, mutta kun sen 1-2 euron sen kerran käytät maustepussiin niin se säilyy jo pitkään.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Ruoka pitää maistua ruoalta eikä mausteilta
Kun mausteet on kohdallaan ne on osa sitä ruokaa ja ruuan makua, mutta ei erotu yksittäisinä. Mitä yrität sanoa, on, että tykkäät maistella ruoka-aineksien paljasta makua.
Minä käytän reilusti mausteita myös ja suurin osa esim laitoskeittiöiden ruoista on ihan mautonta mössöä, samoin einekset. Kyläpaikoissa sama ongelma: riisissä pelkkää suolaa, lihassa suolaa ja pippuria. Plääh! Minä maustan esimerkiksi kanan currylla, paprikalla,pippurilla,yrteillä. Syömättä jäis jos pelkkää suolaa olis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna esim maistuu minun suuhun todella hyvältä. En todellakaan peitä makua mausteilla. Esim kastikkeet sitten maustan mutta minun luottomausteet ovat suola, paprika, mustapippuri, curry, sipuli ja valkosipuli. Teen mielestäni hyvää ruokaa.
Mäkin teen omasta mielestäni, kun käytän mielummin kasviksia ja yrttejä tuomaan makua, kuin mausteita. Esim jo pelkkä curryn tuoksu tökkii.
Ootko maistanut eri valmistajien curry sekoituksia? Niissä on valtavasti eroja! En nyt muista valmistajaa mutta se maitopurkin kokoinen /mallinen purkki missä on vihreää ja valkoista ja mustalla teksti. Se curry ON hyvää.
curry sekoituksia?! Pääraaka-aine, suola?
Curry on aina mausteseos, pöljä. Harvoin siihen on suolaa lisätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna esim maistuu minun suuhun todella hyvältä. En todellakaan peitä makua mausteilla. Esim kastikkeet sitten maustan mutta minun luottomausteet ovat suola, paprika, mustapippuri, curry, sipuli ja valkosipuli. Teen mielestäni hyvää ruokaa.
Mäkin teen omasta mielestäni, kun käytän mielummin kasviksia ja yrttejä tuomaan makua, kuin mausteita. Esim jo pelkkä curryn tuoksu tökkii.
Ootko maistanut eri valmistajien curry sekoituksia? Niissä on valtavasti eroja! En nyt muista valmistajaa mutta se maitopurkin kokoinen /mallinen purkki missä on vihreää ja valkoista ja mustalla teksti. Se curry ON hyvää.
"Et vain osaa maustaa, oikein maustettuna ne mausteen korostaa sitä ruoan omaa makua."
Curry on mausteseos. Curry-nimistä yksittäistä maustetta ei ole. Tällä hetkellä kaapissani olevassa valmiscurry-pussissa on: kurkuma, juustokumina, korianteri, persilja, pukinsarviapilansiemen, chili, valkosipuli, fenkoli, mausteet (??). Curryn keltainen väri tulee kurkumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pippuri ei maistu miltään, pelkkää polttelua.
Mikäli tarkoitat mustapippuria, niin siinä ei ole poltetta.
Maustepippurissa vielä vähemmän. Sanonpahan vaan.
En ole koskaan kuvitellut, että maustepippurissa oletettaisiinkaan olevan potkua? Se tuo hyvin makua keittoihin ja patoihin, mutta potkun takia en sitä ole laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en mausta, kun en osaa. Olen tosi huono kokki ja kovasti toivoisin, että osaisin. Tykkäisin maustetusta ruoasta. Yhtään en tiedä miten lähtisin maustamaan.
Kannattaa miettiä millaisista mausteisista ruoista itse tykkäät ja etsiä sitten tähän makumaailmaan sopivia reseptejä. Ensin kun kokkaa niitä suht orjallisesti, alkaa oppimaan ruoanlaiton ja maustamisen perusteet. Tämän jälkeen on helpompi alkaa soveltamaan ja löytämään sen oman tavan maustamiseen. Esim. jos jossain reseptissä on ohjeistettu laittamaan mausteitä x, y ja z tietys määrät ja mielestäsi olisi saanut olla mausteisempaa, seuraavalla kerralla lisäät mausteiden määrää. Lopulta sitten alkaa olemaan ns. takapuolituntuma asiaan.
Maustamisessa ehkä se tärkein asia on muistaa säilyttää tasapaino, eli suola, makeus ja happo. Jos teet ohjeen mukaan ja kokkaillessa tuntuu, että mausta puuttuu jotain, lisää pieni määrä sokeria, vaikka ohjeessa ei näin sanottaisi tai tilkka viinietikkaa/sitruunaa. Näiden kolmen tasapainon kun löytää, ruoka on yleensä ihan maittavaa, vaikka mausteet eivät olisi ihan justiinsa.
Mukavia kokkailuhetkiä!
T. Nollasta aloittanut, mutta nykyään ihan kelvollinen kotikokki
Ja ihan ensin pitäisi opetella tekemään ruokaa ilman mausteita. Vasta sitten harkitusti mausteita, eikä aina sittenkään.
"suola, makeus ja happo"
Tämä joo, mutta voiko puhua maustamisesta, jos tämä toteutetaan esimerkiksi etikalla, tomaatilla, porkkanalla, hunajalla, voilla ja suolalla? Ilman, että koskee yhteenkään maustepurkkiin?
Maustaminen kuuluu olennaisena osana ruoanlaittoon, joten kyllä sitä maustamista opetellaan ihan siinä samalla kuin ruoanlaittoa muutenkin. Olisi todella outo ajatus, että ensin pitäisi "pilata" raaka-aineita sillä, että ottaa kokkaustekniikkaa haltuun ja sitten vasta alkaa hiljalleen lisäilemään suolasta alkaen mausteita.
Ja kyllä, ruokaa maustetaan valtavasti kaikella muullakin kuin "maustepurkeilla". Valkosipuli, tomaatti, porkkana, selleri, hunaja, etikat ja sitruuna ovat perusmausteita, vaikkei niitä purkissa maustehyllyssä myydäkään.
Vierailija kirjoitti:
Nykytrendit menisivät muuten mutta en ymmärrä, miksi jokaiseen ruokaan täytyy tunkea korianteria ja jeeraa? Ensimmäinen maistuu saippualta ja jälkimmäinen makealta.
Löysit minusta hengenheimolaisen. Muuten se eteläeurooppalaisten miesten haju on yleensä jeeraa. Naapureilla oli aikoinaan vieraana pari tuollaista häiskää viikon pari. Kyllä hississä haistoi, jos häiskät olivat kulkeneet sillä parin tunnin sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Et vain osaa maustaa, oikein maustettuna ne mausteen korostaa sitä ruoan omaa makua."
Curry on mausteseos. Curry-nimistä yksittäistä maustetta ei ole. Tällä hetkellä kaapissani olevassa valmiscurry-pussissa on: kurkuma, juustokumina, korianteri, persilja, pukinsarviapilansiemen, chili, valkosipuli, fenkoli, mausteet (??). Curryn keltainen väri tulee kurkumasta.
Kaikki minun inhokkimausteet näköjään. Meillä noista käytetään vain chiliä ja valkosipulia harkiten ja saan aikaiseksi erittäin hyvänmakuista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chili ei ole mauste, vaan kasvis.
Marjahan se on, eikös?
Marjahedelmä se on, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän reilusti mausteita myös ja suurin osa esim laitoskeittiöiden ruoista on ihan mautonta mössöä, samoin einekset. Kyläpaikoissa sama ongelma: riisissä pelkkää suolaa, lihassa suolaa ja pippuria. Plääh! Minä maustan esimerkiksi kanan currylla, paprikalla,pippurilla,yrteillä. Syömättä jäis jos pelkkää suolaa olis.
Teen aina joskus kokonaista Grillibroileria. Broileri suolaveteen suolautumaan ja Hiiligrilliin paistumaan.
Parasta Broileria mitä tiedän. En todellakaan pilaa sitä millään Jogurtti jeera Kookos sotkulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen aina joskus kokonaista Grillibroileria. Broileri suolaveteen suolautumaan ja Hiiligrilliin paistumaan.
Parasta Broileria mitä tiedän. En todellakaan pilaa sitä millään Jogurtti jeera Kookos sotkulla!
Turha ostaa kallista Broileria. Vanha tiskirätti käy kun vaan upottaa sen maustesotkuun plus paljon Chiliä ja Valkosipulia.
Vierailija kirjoitti:
Tein juuri ruokaa. Riisin ja pakastekasvikset "maustoin" pelkällä suolalla. Se johtuu siitä, että "proteiini" oli tänään salsalla maustettua uunikanaa. Kanassa ja sen kastikkeessa on sen verran ronskisti makua, ettei riisiin tarvita mitään. Kasviksiin voi halutessaan laittaa voinokareen, mutta perheen barbaariteinit ruuttaavat kaiken päälle ketsuppia.
Olen käsittääkseni suomalainen, passissa ainakin niin väitetään.
Tässä ketjussa ollaan oikeilla jäljillä. Maustamalla saa raaka-aineista aterian. Ihan yksinkertainen peruna-riisi-papu-muhennoskin muuttuu mauttomasta mössöstä texmex-herkuksi valkosipulilla, paprikalla, juustokuminalla ja pippurilla.
Pakastekasvis-texmex-herkuttelija kertoo ruoasta kaikille
Kyllä minä maustan. Ehkä jotkut 40-60-luvun ihmiset ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykytrendit menisivät muuten mutta en ymmärrä, miksi jokaiseen ruokaan täytyy tunkea korianteria ja jeeraa? Ensimmäinen maistuu saippualta ja jälkimmäinen makealta.
Löysit minusta hengenheimolaisen. Muuten se eteläeurooppalaisten miesten haju on yleensä jeeraa. Naapureilla oli aikoinaan vieraana pari tuollaista häiskää viikon pari. Kyllä hississä haistoi, jos häiskät olivat kulkeneet sillä parin tunnin sisään.
Jeeran ongelma on siinä että se peittää lähes kaiken muun maun, vaikka laittaisi miten vähän. Kaneli maistuu käytännössä samalta kun se kypsentyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en mausta, kun en osaa. Olen tosi huono kokki ja kovasti toivoisin, että osaisin. Tykkäisin maustetusta ruoasta. Yhtään en tiedä miten lähtisin maustamaan.
Kannattaa miettiä millaisista mausteisista ruoista itse tykkäät ja etsiä sitten tähän makumaailmaan sopivia reseptejä. Ensin kun kokkaa niitä suht orjallisesti, alkaa oppimaan ruoanlaiton ja maustamisen perusteet. Tämän jälkeen on helpompi alkaa soveltamaan ja löytämään sen oman tavan maustamiseen. Esim. jos jossain reseptissä on ohjeistettu laittamaan mausteitä x, y ja z tietys määrät ja mielestäsi olisi saanut olla mausteisempaa, seuraavalla kerralla lisäät mausteiden määrää. Lopulta sitten alkaa olemaan ns. takapuolituntuma asiaan.
Maustamisessa ehkä se tärkein asia on muistaa säilyttää tasapaino, eli suola, makeus ja happo. Jos teet ohjeen mukaan ja kokkaillessa tuntuu, että mausta puuttuu jotain, lisää pieni määrä sokeria, vaikka ohjeessa ei näin sanottaisi tai tilkka viinietikkaa/sitruunaa. Näiden kolmen tasapainon kun löytää, ruoka on yleensä ihan maittavaa, vaikka mausteet eivät olisi ihan justiinsa.
Mukavia kokkailuhetkiä!
T. Nollasta aloittanut, mutta nykyään ihan kelvollinen kotikokki
Ja ihan ensin pitäisi opetella tekemään ruokaa ilman mausteita. Vasta sitten harkitusti mausteita, eikä aina sittenkään.
"suola, makeus ja happo"
Tämä joo, mutta voiko puhua maustamisesta, jos tämä toteutetaan esimerkiksi etikalla, tomaatilla, porkkanalla, hunajalla, voilla ja suolalla? Ilman, että koskee yhteenkään maustepurkkiin?
Maustaminen kuuluu olennaisena osana ruoanlaittoon, joten kyllä sitä maustamista opetellaan ihan siinä samalla kuin ruoanlaittoa muutenkin. Olisi todella outo ajatus, että ensin pitäisi "pilata" raaka-aineita sillä, että ottaa kokkaustekniikkaa haltuun ja sitten vasta alkaa hiljalleen lisäilemään suolasta alkaen mausteita.
Ja kyllä, ruokaa maustetaan valtavasti kaikella muullakin kuin "maustepurkeilla". Valkosipuli, tomaatti, porkkana, selleri, hunaja, etikat ja sitruuna ovat perusmausteita, vaikkei niitä purkissa maustehyllyssä myydäkään.
Jos sun mielestä on ruoan pilaamista opetella tekemään ruokaa raaka-aine edellä, niin emme kuulu samoihin huoneisiin. Oikeasti pelkkä suola, ruoan oma rasva ja raaka-aineen oikea käsittely riittää hyvin pitkälle.
Simppeli ruoka on hyvää ilman liikoja mausteitakin. Ruoan omat aromit tulee esiin.
Kaikilla ihmisillä ei ole yhtäläisesti makunystyröitä kielessä. Mitä vähemmän, sitä hankalampi on erottaa vienot maut toisistaa, ja varmaan sitten kaipaa myös enemmän mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa keskustella täällä pullantuoksuisten uskis-mammojen kanssa ruuan maustamisesta. Heille kun eksoottista on jo maustepippureiden lisääminen kalakeittoon. Tuore inkivääri on monelle yäks ja pthyi.
Tässä avautui chilipään mielenmaisema upeasti
Vierailija kirjoitti:
Simppeli ruoka on hyvää ilman liikoja mausteitakin. Ruoan omat aromit tulee esiin.
Kaikilla ihmisillä ei ole yhtäläisesti makunystyröitä kielessä. Mitä vähemmän, sitä hankalampi on erottaa vienot maut toisistaa, ja varmaan sitten kaipaa myös enemmän mausteita.
Tai ehkä se on juuri päinvastoin? Kun on vähän makunystyröitä, mausteet on heti hyi ja liikaa. Kun taas maistaa nyansseja, naustettu ruokakin aukeaa ihan eri tavalla.
Maustepippurissa vielä vähemmän. Sanonpahan vaan.