Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei suomalaiset mausta ruokia

Vierailija
28.07.2026 |

Miksei Suomessa juuri käytetä mausteita? Ihan simppelistä, halvasta ruoastakin saa hyvää mausteilla. Täällä just monet vähävaraiset valittaa sitä että kun on varaa vaan vaikka perunoihin tai riisiin niin niistäkin saa niin erilaisia, hyviä ruokia maustamalla. Tietenkin jos sun maustaminen on tasoa pippuri ja suola niin ei maistu miltään. Joo mausteet maksaa, mutta kun sen 1-2 euron sen kerran käytät maustepussiin niin se säilyy jo pitkään.

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on polttoainetta, ei oman egon jatke. 

Vierailija
62/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki toki, pikkasen mädäntyneestä auringossa paahtuneestä lihasta ja kalasta saa maustamalla alasmenevää muonaa. Saattaa toki nousta hetken kuluttua ylös. Kävimme eräässä etnisessä hyvin suositussa ruokapaikassa ja mietin jos olisin ottanut se tulisimman, vieläkin itkisin. Vedet silmissä jo yhdestä shilistä ;)

No voi menikö tunteisiiin?

Äsken uutusoitiin kuinka eräiden myyntipaikkojen takahuoneissa oli vihreää pilaantunutta tavaraa, jota kaupattiin surutta. 

Suomalainen tuore kala, pikkasen suolaa, persiljaa ja ripaus sirtruunamehua sopii minulle. En halua kaiken maailman autobaanoilta kerättyjä ruohoja ja yrttejä keittiööni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka suomalainen ei mausta?

Nimeä yksikin.

Nimetä en pysty, mutta eikös juuri ollut kysely minkä tulos oli että suomalaiset käyttää keskimäärin kolmea maustetta. 

Vierailija
64/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, mä inhoan liian mausteisia ruokia. Joskus 80-luvulla se oli niiiin trendikästä - meni oikeastaan mihin tahansa amatöörikokin luo syömään, niin sai olla varma, että ruuan mausta ei pystynyt sanomaan juuta eikä jaata, sitä maistoi vain mausteet. Ihan sama vaikka olisi männävuotista pahvilaatikonraatoa syönyt, mitään et maistanut, kun mausteet poltti tuntoaistin.

Ja sen takia kait voimakkaat mausteet lämpimissä maissa kehiteltiinkin - peittämään pilaantuneen lihan makua. Silloin muinoin oli vissiin vähän pakko, myöhemmin sitä alettiin käyttää kaupallisessa tarkoituksessa. Ja nykyään - noh, oman kokemuksen mukaan voimakkaita mausteita käyttävät ne, joilla joko on heikko makuaisti tai sitten ovat pitkään asuneet maissa, joissa voimakkaita mausteita käytetään ja ovat näin pilanneet oman makuaistinsa.

Tuo on muuten vääristynyt käsitys, että mausteilla peitettäisiin pilaantuneen lihan makua. Mausteet olivat erittäin kalliita, ei niitä tuhlattu pilaantuneeseen lihaan! Liha syötiin tuoreena, ennenkuin se pilaantui. Siksi päivittäisessä ruokavaliossa ei ollutkaan joka päivä lihaa, sitä oli hyvin harvoin. Vain niillä, joilla oli varaa teurastas milloin tahansa eläin ruuaksi, oli lihaa useammin. Jopa kuninkaallisilla oli pääasiallinen ruokavalio kasvisvoittoista (tää on voitu selvittää hampaita ja hiuksia tutkimalla)

Eri asia sitten oli "maustekastikkeet", kuten garum. Sehän oli minun näkökulmastani jo valmiiksi pilaantunutta, ja roomalaiset rakastivat sitä.

Vierailija
65/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, itse laitan perus jauhelihakastikkeeseen 10+ eri maustetta, suomi turaani laittaa korkeintaan suolaa, pippuria ja jotain grillimaustetta. 🤮

Kunnollisesta jauhelihasta tehtyyn kastikkeeseen ei tarvita kuin suolaa, pippuria ja jotakin yrttiä. Tietysti, jos käytät sitä halvinta bulkkia, maistuu se edes joltakin isolla maustepatterilla. Opettele tekemään ja maustamaan jauhiskastike niin, että laitat siihen samat mausteet kuin kokolihaan. Saatat joskus jopa onnistumaan vähemmällä maustesekasotkulla.

Vierailija
66/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki toki, pikkasen mädäntyneestä auringossa paahtuneestä lihasta ja kalasta saa maustamalla alasmenevää muonaa. Saattaa toki nousta hetken kuluttua ylös. Kävimme eräässä etnisessä hyvin suositussa ruokapaikassa ja mietin jos olisin ottanut se tulisimman, vieläkin itkisin. Vedet silmissä jo yhdestä shilistä ;)

No voi menikö tunteisiiin?

Äsken uutusoitiin kuinka eräiden myyntipaikkojen takahuoneissa oli vihreää pilaantunutta tavaraa, jota kaupattiin surutta. 

Suomalainen tuore kala, pikkasen suolaa, persiljaa ja ripaus sirtruunamehua sopii minulle. En halua kaiken maailman autobaanoilta kerättyjä ruohoja ja yrttejä keittiööni. 

En usko että vaikkapa Järvikylä kasvattaa tuoreyrttinsä Saksan moottoriteiden pientareilla. 

Vierailija
67/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en mausta, kun en osaa. Olen tosi huono kokki ja kovasti toivoisin,  että osaisin. Tykkäisin maustetusta ruoasta. Yhtään en tiedä miten lähtisin maustamaan.

Kannattaa miettiä millaisista mausteisista ruoista itse tykkäät ja etsiä sitten tähän makumaailmaan sopivia reseptejä. Ensin kun kokkaa niitä suht orjallisesti, alkaa oppimaan ruoanlaiton ja maustamisen perusteet. Tämän jälkeen on helpompi alkaa soveltamaan ja löytämään sen oman tavan maustamiseen. Esim. jos jossain reseptissä on ohjeistettu laittamaan mausteitä x, y ja z tietys määrät ja mielestäsi olisi saanut olla mausteisempaa, seuraavalla kerralla lisäät mausteiden määrää. Lopulta sitten alkaa olemaan ns. takapuolituntuma asiaan.

Maustamisessa ehkä se tärkein asia on muistaa säilyttää tasapaino, eli suola, makeus ja happo. Jos teet ohjeen mukaan ja kokkaillessa tuntuu, että mausta puuttuu jotain, lisää pieni määrä sokeria, vaikka ohjeessa ei näin sanottaisi tai tilkka viinietikkaa/sitruunaa. Näiden kolmen tasapainon kun löytää, ruoka on yleensä ihan maittavaa, vaikka mausteet eivät olisi ihan justiinsa.

Mukavia kokkailuhetkiä!

T. Nollasta aloittanut, mutta nykyään ihan kelvollinen kotikokki

Vierailija
68/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan maistella ruokaa, en mausteita.

Et vain osaa maustaa, oikein maustettuna ne mausteen korostaa sitä ruoan omaa makua.

Vierailija
69/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Tuon vuoksi välttelen sosiaalisia ruokailutilanteita, kun perinteiesti suomalaiset syövät mautonta ruokaa. Mieluummin teen ruoan itse tai valitsen etnisen ravintolan (ei mättöpitseria).

Vierailija
70/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka suomalainen ei mausta?

Nimeä yksikin.

Nimetä en pysty, mutta eikös juuri ollut kysely minkä tulos oli että suomalaiset käyttää keskimäärin kolmea maustetta. 

Totta, käytän maustamiseen esim sitruunaa, tuoretta chiliä ja yrttejä. 

Vierailija
71/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en mausta, kun en osaa. Olen tosi huono kokki ja kovasti toivoisin,  että osaisin. Tykkäisin maustetusta ruoasta. Yhtään en tiedä miten lähtisin maustamaan.

Kannattaa miettiä millaisista mausteisista ruoista itse tykkäät ja etsiä sitten tähän makumaailmaan sopivia reseptejä. Ensin kun kokkaa niitä suht orjallisesti, alkaa oppimaan ruoanlaiton ja maustamisen perusteet. Tämän jälkeen on helpompi alkaa soveltamaan ja löytämään sen oman tavan maustamiseen. Esim. jos jossain reseptissä on ohjeistettu laittamaan mausteitä x, y ja z tietys määrät ja mielestäsi olisi saanut olla mausteisempaa, seuraavalla kerralla lisäät mausteiden määrää. Lopulta sitten alkaa olemaan ns. takapuolituntuma asiaan.

Maustamisessa ehkä se tärkein asia on muistaa säilyttää tasapaino, eli suola, makeus ja happo. Jos teet ohjeen mukaan ja kokkaillessa tuntuu, että mausta puuttuu jotain, lisää pieni määrä sokeria, vaikka ohjeessa ei näin sanottaisi tai tilkka viinietikkaa/sitruunaa. Näiden kolmen tasapainon kun löytää, ruoka on yleensä ihan maittavaa, vaikka mausteet eivät olisi ihan justiinsa.

Mukavia kokkailuhetkiä!

T. Nollasta aloittanut, mutta nykyään ihan kelvollinen kotikokki

Itse olen huomannut, että ihan pienillä lisäyksillä saa sen ruuan maistumaan just täydelliseltä. Suolaa pitää olla, mutta ei se vielä riitä. Loraus sitruunamehua, auttoiko? No sitten pieni tujaus sinappia? Muualla maailmassa käytetään worchestershire-kastiketta, siinä on mm. anjovista makua antamassa. Joku ruoka täydellistyy hunajalla! Noita aineksia laitetaan ihan pieniä määriä, ja silti vaikutus makuun on suuri.

Vierailija
72/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoija numero 1 näin alkuun. Lähinnä meinasin näitä jotka valittaa siitä että on varaa vaan juuri vaikka riisiin tai perunaan ja sitten valitetaan kuinka yksitoikkosta ja mautonta on.

No ei ole, kun osaa valmistaa. Eikä se mausteita vaadi.

Et selvästi osaa, kun et kerran käytä mausteita. 

- Ravintola kokki

Amis voisi vaikka hakea töihin Ranskaan ja opetella kokkaamaan.

Jospa tuo onkin Björck, joka veti herneet nenäänsä aiheellisesta loskat suuhun -keissistä ja karkasi Australiaan, jotta saa siellä hölvätä mausteitaan helteessä lämmenneille lihoille.

Vierailija
73/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on polttoainetta, ei oman egon jatke. 

Syön elääkseni, en elä syödäkseni. 

Vierailija
74/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka pitää maistua ruoalta eikä mausteilta 

Vierailija
75/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korealaista kanakeittoa tänään. Paljon valkosipulia, inkiväärinä, gochujangia ja korianteria.

Vierailija
76/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Tuon vuoksi välttelen sosiaalisia ruokailutilanteita, kun perinteiesti suomalaiset syövät mautonta ruokaa. Mieluummin teen ruoan itse tai valitsen etnisen ravintolan (ei mättöpitseria).

Me vedetään ihan rehellisesti viinaa, kun tavataan kavereiden kanssa. Suomi ei vaan ole ruokakulttuurimaa. 

Vierailija
77/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, itse laitan perus jauhelihakastikkeeseen 10+ eri maustetta, suomi turaani laittaa korkeintaan suolaa, pippuria ja jotain grillimaustetta. 🤮

Kunnollisesta jauhelihasta tehtyyn kastikkeeseen ei tarvita kuin suolaa, pippuria ja jotakin yrttiä. Tietysti, jos käytät sitä halvinta bulkkia, maistuu se edes joltakin isolla maustepatterilla. Opettele tekemään ja maustamaan jauhiskastike niin, että laitat siihen samat mausteet kuin kokolihaan. Saatat joskus jopa onnistumaan vähemmällä maustesekasotkulla.

Jauhelihakastikkeen perusmaku tulee paahdetuista jauhoista. Ruskeaksi paahdetut jauhot aikaansaavat paahdetun, pähkinäisen ja täyteläisen pohjan muille mauille. Pelkällä jauhosuurustuksella tehtyä kastiketta pitää säätää mausteilla vaikka kuinka, ennenkuin se on maistuvaa 

Vierailija
78/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korealaista kanakeittoa tänään. Paljon valkosipulia, inkiväärinä, gochujangia ja korianteria.

Mitä eroa on muka korea, japani, kiina, tai thaimaalaisella ruualla? 

Vierailija
79/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on muka korea, japani, kiina, tai thaimaalaisella ruualla? 

Aika paljonkin. Oikeastaan kaikilla noilla on täysin erilaiset tyylit. Thaimaa ja Vietnam ovat melko lähellä toisiaan.

Vierailija
80/131 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele nuija opettele.

Saako sitten jotenkin paremman taivaspaikan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän