Miksei suomalaiset mausta ruokia
Miksei Suomessa juuri käytetä mausteita? Ihan simppelistä, halvasta ruoastakin saa hyvää mausteilla. Täällä just monet vähävaraiset valittaa sitä että kun on varaa vaan vaikka perunoihin tai riisiin niin niistäkin saa niin erilaisia, hyviä ruokia maustamalla. Tietenkin jos sun maustaminen on tasoa pippuri ja suola niin ei maistu miltään. Joo mausteet maksaa, mutta kun sen 1-2 euron sen kerran käytät maustepussiin niin se säilyy jo pitkään.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Peruna esim maistuu minun suuhun todella hyvältä. En todellakaan peitä makua mausteilla. Esim kastikkeet sitten maustan mutta minun luottomausteet ovat suola, paprika, mustapippuri, curry, sipuli ja valkosipuli. Teen mielestäni hyvää ruokaa.
Mäkin teen omasta mielestäni, kun käytän mielummin kasviksia ja yrttejä tuomaan makua, kuin mausteita. Esim jo pelkkä curryn tuoksu tökkii.
Oikeasti olisi kiva jos meillä myytäisiin kaikenlaisia maustesekoituspusseja (muutakin kuin taco ja rub). Muutenkin meillä ruuanvalmistus on tyyliä 9 ainesosaa kaikki erikseen ilman mausteita. Pitäisi opetella tekemään mättövuokia (kaikki vaan kerralla samaan, mausteet sekaan ja uuniin). Mutta kun aina pitää pilkkoa, viipaloida, paahtaa, käristää, keittää ja hauduttaa erikseen. Ihme että työpäivän jälkeen tiedossa on aina toinen työpäivä ruuanlaiton kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pippuri ei maistu miltään, pelkkää polttelua.
Mikäli tarkoitat mustapippuria, niin siinä ei ole poltetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korealaista kanakeittoa tänään. Paljon valkosipulia, inkiväärinä, gochujangia ja korianteria.
Mitä eroa on muka korea, japani, kiina, tai thaimaalaisella ruualla?
Korealainen ruoka: Fermentointia ja tulisuutta
Päämaut: Tulinen, hapan, valkosipulinen ja umaminen.
Avainraaka-aineet: Kimchi (fermentoidut kasvikset), chilihiutaleet (gochugaru), chilitahna (gochujang), valkosipuli ja seesamiöljy.
Erityispiirre: Ruokailuun kuuluu aina banchan eli pöydän täydeltä pieniä, jaettavia lisukkeita. Grillit (K-BBQ) ovat suosittuja.
Tunnettu annos: Bibimbap (riisikulho kasviksilla ja lihalla).
Japanilainen ruoka: Puhtautta ja estetiikkaa
Päämaut: Mieto, suolainen, makeahko ja luonnollinen umami. Tulisuutta käytetään hyvin vähän.
Avainraaka-aineet: Tuore kala, dashi-liemi (merilevästä ja kalahiutaleista), soijakastike, mirin, sake ja wasabi.
Erityispiirre: Ruoan omaa, luonnollista makua ja raaka-aineiden tuoreutta kunnioitetaan yli kaiken. Esillepano on taideteos.
Tunnettu annos: Sushi ja Ramen-nuudelikeitto.
Kiinalainen ruoka: Monipuolisuutta ja tekstuureja
Päämaut: Vaihtelee alueittain (Sichuan on erittäin tulinen ja puuduttava, kantonilainen mieto ja makeahko).
Avainraaka-aineet: Inkivääri, valkosipuli, kevätsipuli, soijakastike, viisimauste ja sichuaninpippuri.
Erityispiirre: Nopea kypsennys erittäin kuumassa wokkipannussa (wok hei). Ruoassa korostetaan erilaisten tekstuurien (rapeus, pehmeys) kontrastia.
Tunnettu annos: Pekingin ankka ja hapanimelät wokit.
Thaimaalainen ruoka: Makujen tasapainoa ja yrttejä
Päämaut: Tulisen, happaman, makean ja suolaisen täydellinen tasapaino samassa annoksessa.
Avainraaka-aineet: Kookosmaito, sitruunaruoho, korianteri, chili, kalakastike, galangal-inkivääri ja limettimehu.
Erityispiirre: Ruoka on erittäin aromaattista, ja siinä käytetään runsaasti tuoreita yrttejä ja tahnoja (kuten vihreä ja punainen curry).
Tunnettu annos: Pad Thai (paistettu nuudeli) ja Tom Yum -keitto.
Nyt laitoit liikaa informaatiota. Tämän palstan keskiverto käyttäjän älykkyys ei riitä tuon sisäistämiseen.
Tekoälyn tuottaman tekstin kopiointi on älykkyyden merkki? Minusta se on älyllisesti laiskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna esim maistuu minun suuhun todella hyvältä. En todellakaan peitä makua mausteilla. Esim kastikkeet sitten maustan mutta minun luottomausteet ovat suola, paprika, mustapippuri, curry, sipuli ja valkosipuli. Teen mielestäni hyvää ruokaa.
Mäkin teen omasta mielestäni, kun käytän mielummin kasviksia ja yrttejä tuomaan makua, kuin mausteita. Esim jo pelkkä curryn tuoksu tökkii.
Ootko maistanut eri valmistajien curry sekoituksia? Niissä on valtavasti eroja! En nyt muista valmistajaa mutta se maitopurkin kokoinen /mallinen purkki missä on vihreää ja valkoista ja mustalla teksti. Se curry ON hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olisi kiva jos meillä myytäisiin kaikenlaisia maustesekoituspusseja (muutakin kuin taco ja rub). Muutenkin meillä ruuanvalmistus on tyyliä 9 ainesosaa kaikki erikseen ilman mausteita. Pitäisi opetella tekemään mättövuokia (kaikki vaan kerralla samaan, mausteet sekaan ja uuniin). Mutta kun aina pitää pilkkoa, viipaloida, paahtaa, käristää, keittää ja hauduttaa erikseen. Ihme että työpäivän jälkeen tiedossa on aina toinen työpäivä ruuanlaiton kanssa.
Syödäänkö sitä mössöä myös sormin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka suomalainen ei mausta?
Nimeä yksikin.
Suolan ja pippurin käyttö ei ole maustamista.
Mitä se sitten on, jos ei maustamista? Ei ole järkeä maustaa ruokaa niin tuliseksi, ettei siinä maistu kuin tulisuus. Näin on tehty maissa, joissa peitellään sillä lailla pilaantuneen lihan maku ja täällä jotkut ylistävät ja kehuvat syövänsä tulista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko maistanut eri valmistajien curry sekoituksia? Niissä on valtavasti eroja! En nyt muista valmistajaa mutta se maitopurkin kokoinen /mallinen purkki missä on vihreää ja valkoista ja mustalla teksti. Se curry ON hyvää.
Miksi maistelisin eri curry sekoituksia kun en pidä currystä? Pitäisikö opetella, että löytäisimme toisemme ja eläisimme onnellisina elämme loppuun asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän. Ja reilusti. Teen mausteseokset itse morttelissa ja chilit sekä yrtit kasvaa omasta takaa. Älä yleistä. Ei todellakaan kaikki väännä jotain valjua mautonta paskaa. Myös kaikki tuttavani tekee maukasta ruokaa ja osaa käyttää mausteita. Ehkä siksi etten vietä aikaa ikäloppujen "suola pippuri" vanhusten kanssa.. Tosin, oma 90 vuotias mummonikin osaa maustaa reilulla kädellä..
Lisään vielä että joudun kyllä hillitsemään esim. Chilin määrää kun kokkaan muille. Muuten tulee valitusta, mutta mä vedän aamupalalla nagaa leivällä, joten eivät valita ehkä turhasta, vaan teen vaan tulisesta vähän liian tulista monelle.
Jos ruoka on pelkkää chiliä ja tulista sellaista, se peittää todella tehokkaasti muut maut alleen ja ainoa mitä maistat ja tunnet on chili. Pienissä määrin se onkin kiva lisä, mutta liika on liikaa.
Niinkö minä kirjoitin? Etkö osaa lukea? Sanoinko tekeväni itselleni oman makuuni mukaan ja huomioivani muut eritavalla kun on muita syöjiä? Minulle se mikä sinulle on tulista, ei ole minulle tulista nähnytkään, eikä peitä minulta mitään makua millään tavalla. On kuule ihan tottumus kysymys. Opettelisit lukemaan.
Nää on näitä jotka ei ymmärrä että jotkut harrastaa chilejä ja ovat tottuneet aivan eri tulisuus asteisiin kun nämä "tippa etikalta maistuvaa tabascoa tappaa makunystyräni" ihmiset. Luulevat että kun itseltä lähtee makuaisti jos edes näkevät chilin kaupassa, niin se koskee myös automaattisesti kaikkia muitakin.
Ja jos sinä olisit oikeasti harrastaja, niin tietäisit, että chilien makuerot ei ole suuret. Niiden vaikuttava ainesosa (kapsaisiini), ei makuhermoja hivele. Vaan kipuhermoja. On totta, että habaneroissa esim. on petollisen "hedelmäinen" tuoksu, mutta "maku" (tulisuus) tulee kapsaisiinista. Harhaanjohtavasti monet puhuu jostain hyvänmakuisesta chilikastikkeesta. Tajuamatta, että se on seos, jossa sen maun antaa pääasiassa kaikki muut ainesosat chilin sijaan. Tulisuus (scoville-asteikko) tulee chilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
curry sekoituksia?! Pääraaka-aine, suola?
Miksi ihmeessä pitäisi laittaa makaronilaatikkoon ketsuppia kun se vie hyvän maun pois?
Parempaa se ruoka on yleensä vähän maustettuna kuin paljon
Vierailija kirjoitti:
Chili ei ole mauste, vaan kasvis.
Marjahan se on, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan maistella ruokaa, en mausteita.
Et vain osaa maustaa, oikein maustettuna ne mausteen korostaa sitä ruoan omaa makua.
"Et vain osaa maustaa, oikein maustettuna ne mausteen korostaa sitä ruoan omaa makua."
Käytännössä vain suola ja sokeri on aromiVAHVENTEITA. Mikään yrtti ei esim. voimista kalan alkuperäistä maksua enemmäksi. Ne luo makuyhdistelmän.
Nykytrendit menisivät muuten mutta en ymmärrä, miksi jokaiseen ruokaan täytyy tunkea korianteria ja jeeraa? Ensimmäinen maistuu saippualta ja jälkimmäinen makealta.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön kesällä uudet perunat pelkän voin kanssa, ei ne mitään sillejä tarvitse. Joskus saatan laittaa lautasen laidalle nokareen jotakin tuore- tai sulatejuustoa, jos niitä sattuu jääkaapissa olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykytrendit menisivät muuten mutta en ymmärrä, miksi jokaiseen ruokaan täytyy tunkea korianteria ja jeeraa? Ensimmäinen maistuu saippualta ja jälkimmäinen makealta.
Suomalaisten kaikki oma ja kauniit perinteet halutaan haudata, häivyttää. Nyt siis vuorossa ruokakulttuuri?
Ymmärrän toki tämän maustamisen uutisoinnin, koska Helsingissä etniset ravintolat tunkevat joka kortteliin. Meidän ostatarilla avattiin äsken liukupostaiden alle yksi tällainen. En tiedä missä niiden keittiö on, kapealla käytävällä on kaksi pikkuruista pöytää? Ei todellakaan tee mieli kokeilla tuotakaan eksoottista maustemestaa.
Karitsankare. Tuore Ahven/Kuha. Muikut. Riistalinnut. Sienet jne.
Mitään noista ei pidä pilata maustemössöillä!
Tehköön ala arvoisille raaka aineilleen kehitysmaissa mitä haluavat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhentunut curry se vasta haiseekin jopa etovalle, vaikka tuoreenakaan se ei yleensä ole mitenkään hyväntuoksuinen mauste.
Me ollaan suomalaisia eikä mitään hiton meksikaaneja. Maassa maan tavalla tai maasta ulos!
Nyt laitoit liikaa informaatiota. Tämän palstan keskiverto käyttäjän älykkyys ei riitä tuon sisäistämiseen.