Miksei suomalaiset mausta ruokia
Miksei Suomessa juuri käytetä mausteita? Ihan simppelistä, halvasta ruoastakin saa hyvää mausteilla. Täällä just monet vähävaraiset valittaa sitä että kun on varaa vaan vaikka perunoihin tai riisiin niin niistäkin saa niin erilaisia, hyviä ruokia maustamalla. Tietenkin jos sun maustaminen on tasoa pippuri ja suola niin ei maistu miltään. Joo mausteet maksaa, mutta kun sen 1-2 euron sen kerran käytät maustepussiin niin se säilyy jo pitkään.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin: edustat itse pahinta suomijunttia, joka ei ymmärrä raaka-aineiden mausta mitään ja kuvittelet olevasi kulinaristi, koska käytät mausteita. Yleensä tulisia totta kai. Luulet olevasi uniikki, vaikka oikeasti alkaa jo olla vaikeaa löytää esimerkiksi valmisruokia, jotka eivät ole tulisia.
Outo vastaus. Aloittaja ei maininnut mitään siitä, että pitäisi itseään kulinaristina, vaan enemmänkin ihmetteli tätä asiaa vähävaraisten näkökulmasta.
Maustaminen ei muuten tarkoita samaa kuin tulisuus.
Yleensä tarkoittaa näissä keskusteluissa. Tietysti vähän yleistin. Myös ne muut kuin tuliset mausteet ovat tarpeettomia hyvän ruoan tekemisessä. Toki niillä voi joskus leikkiä, mutta ei ole välttämätöntä.
No ei tarkoita. Joskus törmää siihen, että puhuttaessa mausteisesta ruoasta (substantiivi) joku luulee sen tarkoittavan tulista, mutta ei siihen, että puhuttaessa ruoan maustamisesta (verbi), yleisesti luultaisiin puhuttavan tulisesta ruoasta. Pelkkä suolan lisääminen on jo maustamista.
Kyllä se esimerkki mausteista useimmiten on juuri chili (substantiivi), mikä tässäkin keskusteluketjussa jo toteutunut. Tämäkin jäi sensuuriin. Mutta kun lisää tekstiä, niin lopulta mennee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän. Ja reilusti. Teen mausteseokset itse morttelissa ja chilit sekä yrtit kasvaa omasta takaa. Älä yleistä. Ei todellakaan kaikki väännä jotain valjua mautonta paskaa. Myös kaikki tuttavani tekee maukasta ruokaa ja osaa käyttää mausteita. Ehkä siksi etten vietä aikaa ikäloppujen "suola pippuri" vanhusten kanssa.. Tosin, oma 90 vuotias mummonikin osaa maustaa reilulla kädellä..
Lisään vielä että joudun kyllä hillitsemään esim. Chilin määrää kun kokkaan muille. Muuten tulee valitusta, mutta mä vedän aamupalalla nagaa leivällä, joten eivät valita ehkä turhasta, vaan teen vaan tulisesta vähän liian tulista monelle.
Jos ruoka on pelkkää chiliä ja tulista sellaista, se peittää todella tehokkaasti muut maut alleen ja ainoa mitä maistat ja tunnet on chili. Pienissä määrin se onkin kiva lisä, mutta liika on liikaa.
Niinkö minä kirjoitin? Etkö osaa lukea? Sanoinko tekeväni itselleni oman makuuni mukaan ja huomioivani muut eritavalla kun on muita syöjiä? Minulle se mikä sinulle on tulista, ei ole minulle tulista nähnytkään, eikä peitä minulta mitään makua millään tavalla. On kuule ihan tottumus kysymys. Opettelisit lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa. Menneinä aikoina kuulemma maustettiin enemmän. Mihin se sitten hävisi? Vähintään kymmeniä vuosia mausteet olivat lähinnä suola ja valkopippuri. Nykyään taas maustetaan, kun mausteiset ulkomaanruoat ovat tulleet muotiin.
Eikä maustettu, kun mausteet olivat kalliita ja kansa köyhää.
Mistä sä kenenkään maustamiset luulet tietäväsi??
Vierailija kirjoitti:
Itse en mausta, kun en osaa. Olen tosi huono kokki ja kovasti toivoisin, että osaisin. Tykkäisin maustetusta ruoasta. Yhtään en tiedä miten lähtisin maustamaan.
Opettele nuija opettele.
Jep, mä inhoan liian mausteisia ruokia. Joskus 80-luvulla se oli niiiin trendikästä - meni oikeastaan mihin tahansa amatöörikokin luo syömään, niin sai olla varma, että ruuan mausta ei pystynyt sanomaan juuta eikä jaata, sitä maistoi vain mausteet. Ihan sama vaikka olisi männävuotista pahvilaatikonraatoa syönyt, mitään et maistanut, kun mausteet poltti tuntoaistin.
Ja sen takia kait voimakkaat mausteet lämpimissä maissa kehiteltiinkin - peittämään pilaantuneen lihan makua. Silloin muinoin oli vissiin vähän pakko, myöhemmin sitä alettiin käyttää kaupallisessa tarkoituksessa. Ja nykyään - noh, oman kokemuksen mukaan voimakkaita mausteita käyttävät ne, joilla joko on heikko makuaisti tai sitten ovat pitkään asuneet maissa, joissa voimakkaita mausteita käytetään ja ovat näin pilanneet oman makuaistinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki toki, pikkasen mädäntyneestä auringossa paahtuneestä lihasta ja kalasta saa maustamalla alasmenevää muonaa. Saattaa toki nousta hetken kuluttua ylös. Kävimme eräässä etnisessä hyvin suositussa ruokapaikassa ja mietin jos olisin ottanut se tulisimman, vieläkin itkisin. Vedet silmissä jo yhdestä shilistä ;)
K-Kauppias tekee ne marinadissa uivat lihat tuoreesta lihasta?🤔
Punaisen lihan ei edes pidä olla tuoretta. Kala totta kai eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän. Ja reilusti. Teen mausteseokset itse morttelissa ja chilit sekä yrtit kasvaa omasta takaa. Älä yleistä. Ei todellakaan kaikki väännä jotain valjua mautonta paskaa. Myös kaikki tuttavani tekee maukasta ruokaa ja osaa käyttää mausteita. Ehkä siksi etten vietä aikaa ikäloppujen "suola pippuri" vanhusten kanssa.. Tosin, oma 90 vuotias mummonikin osaa maustaa reilulla kädellä..
Lisään vielä että joudun kyllä hillitsemään esim. Chilin määrää kun kokkaan muille. Muuten tulee valitusta, mutta mä vedän aamupalalla nagaa leivällä, joten eivät valita ehkä turhasta, vaan teen vaan tulisesta vähän liian tulista monelle.
Jos ruoka on pelkkää chiliä ja tulista sellaista, se peittää todella tehokkaasti muut maut alleen ja ainoa mitä maistat ja tunnet on chili. Pienissä määrin se onkin kiva lisä, mutta liika on liikaa.
Niinkö minä kirjoitin? Etkö osaa lukea? Sanoinko tekeväni itselleni oman makuuni mukaan ja huomioivani muut eritavalla kun on muita syöjiä? Minulle se mikä sinulle on tulista, ei ole minulle tulista nähnytkään, eikä peitä minulta mitään makua millään tavalla. On kuule ihan tottumus kysymys. Opettelisit lukemaan.
Nää on näitä jotka ei ymmärrä että jotkut harrastaa chilejä ja ovat tottuneet aivan eri tulisuus asteisiin kun nämä "tippa etikalta maistuvaa tabascoa tappaa makunystyräni" ihmiset. Luulevat että kun itseltä lähtee makuaisti jos edes näkevät chilin kaupassa, niin se koskee myös automaattisesti kaikkia muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en mausta, kun en osaa. Olen tosi huono kokki ja kovasti toivoisin, että osaisin. Tykkäisin maustetusta ruoasta. Yhtään en tiedä miten lähtisin maustamaan.
Opettele nuija opettele.
Sulla on hieno elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä jotka ei ymmärrä että jotkut harrastaa chilejä ja ovat tottuneet aivan eri tulisuus asteisiin kun nämä "tippa etikalta maistuvaa tabascoa tappaa makunystyräni" ihmiset. Luulevat että kun itseltä lähtee makuaisti jos edes näkevät chilin kaupassa, niin se koskee myös automaattisesti kaikkia muitakin.
On tulisuutta ja tulisuutta, chiliä ja chiliä. Erot ovat siinä että miten niitä käyttää ja itsekin käytän mausteita ja jopa chilejä reilummin mutta pakko on ollut vähentää kun sairastuin refluksiin.
Tein juuri ruokaa. Riisin ja pakastekasvikset "maustoin" pelkällä suolalla. Se johtuu siitä, että "proteiini" oli tänään salsalla maustettua uunikanaa. Kanassa ja sen kastikkeessa on sen verran ronskisti makua, ettei riisiin tarvita mitään. Kasviksiin voi halutessaan laittaa voinokareen, mutta perheen barbaariteinit ruuttaavat kaiken päälle ketsuppia.
Olen käsittääkseni suomalainen, passissa ainakin niin väitetään.
Tässä ketjussa ollaan oikeilla jäljillä. Maustamalla saa raaka-aineista aterian. Ihan yksinkertainen peruna-riisi-papu-muhennoskin muuttuu mauttomasta mössöstä texmex-herkuksi valkosipulilla, paprikalla, juustokuminalla ja pippurilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa. Menneinä aikoina kuulemma maustettiin enemmän. Mihin se sitten hävisi? Vähintään kymmeniä vuosia mausteet olivat lähinnä suola ja valkopippuri. Nykyään taas maustetaan, kun mausteiset ulkomaanruoat ovat tulleet muotiin.
Ennen syötiin lähiruokaa. Apn laiset ei viitsi mennä mustikkametsään vaan ostaa jotain ulkomaan juttuja.
Toki esim nykyään voi kasvattaa chiliä itse.
Pihoilla voi kasvaa tilliä, persiljaa, ruohosipulia
Jokainen saa maustaa tai olla maustamatta ruokansa, se ei muille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta keskiaikaista ruokaa käsittelevässä dokkarissa vain sanottiin, että silloiset ihmiset pitäisivät nykyruokaa (siis suomalaista tavisruokaa) mauttomana. Keräsivätkö yrttejä peltojen reunoilta vai miten, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisuutta on erilaista, mielenkiintoista miten melkein aggressiivisesti vastasit minulle. Itsekin olen käyttänyt kaikenlaisia tulisia kastikkeita ja chilejä mutta totesin että mitä tulisempaa, sen vähemmän maistat itse chilin omaa makua ja minulta se henk.koht. vie sen nautinnon ruoasta.
Ja ei, en todellakaan ole suola+mustapippuri ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chili ei todellakaan peitä muita makuja taikka pilaa makuaistia. Urbaanilegendaa. Tulisuus ei ole maku, ja kapsaisiini vain hämää kipureseptoreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele nuija opettele.
"Asiallinen" ja kannustava kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Tein juuri ruokaa. Riisin ja pakastekasvikset "maustoin" pelkällä suolalla. Se johtuu siitä, että "proteiini" oli tänään salsalla maustettua uunikanaa. Kanassa ja sen kastikkeessa on sen verran ronskisti makua, ettei riisiin tarvita mitään. Kasviksiin voi halutessaan laittaa voinokareen, mutta perheen barbaariteinit ruuttaavat kaiken päälle ketsuppia.
Tässä ketjussa ollaan oikeilla jäljillä. Maustamalla saa raaka-aineista aterian. Ihan yksinkertainen peruna-riisi-papu-muhennoskin muuttuu mauttomasta mössöstä texmex-herkuksi valkosipulilla, paprikalla, juustokuminalla ja pippurilla.
Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä peruna-riisimuhennos? Niitä ei yleensä sekoiteta. Ei ihme jos tarvii maustaa.
Puhtaat keitetyt perunat, kermaviiliin vähän mustapippuria. Voi paistaa pihviä lisäksi. Kun on puhtaat aineet ei muuta tarvi.
Joo maustetaan me. Just eilenkin tonnikalamakaronilaatikkoon meni valkosipulia, sitruunamehua, basilikaa, mustapippuria, paprikaa ja suolaa.
Ihan oman maun mukaan teen.
Leivän päälle sitten vedän niitä tulisia juttuja, kun se ei oo hifistelyä. Vaan tuore chili tuo kivan poltteen esim iltapalaan
Suolakin on mauste muuten. Ja todella oleellinen mauste monessa asiassa.