Miksei suomalaiset mausta ruokia
Miksei Suomessa juuri käytetä mausteita? Ihan simppelistä, halvasta ruoastakin saa hyvää mausteilla. Täällä just monet vähävaraiset valittaa sitä että kun on varaa vaan vaikka perunoihin tai riisiin niin niistäkin saa niin erilaisia, hyviä ruokia maustamalla. Tietenkin jos sun maustaminen on tasoa pippuri ja suola niin ei maistu miltään. Joo mausteet maksaa, mutta kun sen 1-2 euron sen kerran käytät maustepussiin niin se säilyy jo pitkään.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija numero 1 näin alkuun. Lähinnä meinasin näitä jotka valittaa siitä että on varaa vaan juuri vaikka riisiin tai perunaan ja sitten valitetaan kuinka yksitoikkosta ja mautonta on.
No ei ole, kun osaa valmistaa. Eikä se mausteita vaadi.
Et selvästi osaa, kun et kerran käytä mausteita.
- Ravintola kokki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin: edustat itse pahinta suomijunttia, joka ei ymmärrä raaka-aineiden mausta mitään ja kuvittelet olevasi kulinaristi, koska käytät mausteita. Yleensä tulisia totta kai. Luulet olevasi uniikki, vaikka oikeasti alkaa jo olla vaikeaa löytää esimerkiksi valmisruokia, jotka eivät ole tulisia.
Outo vastaus. Aloittaja ei maininnut mitään siitä, että pitäisi itseään kulinaristina, vaan enemmänkin ihmetteli tätä asiaa vähävaraisten näkökulmasta.
Maustaminen ei muuten tarkoita samaa kuin tulisuus.
Yleensä tarkoittaa näissä keskusteluissa. Tietysti vähän yleistin. Myös ne muut kuin tuliset mausteet ovat tarpeettomia hyvän ruoan tekemisessä. Toki niillä voi joskus leikkiä, mutta ei ole välttämätöntä.
No ei tarkoita. Joskus törmää siihen, että puhuttaessa mausteisesta ruoasta (substantiivi) joku luulee sen tarkoittavan tulista, mutta ei siihen, että puhuttaessa ruoan maustamisesta (verbi), yleisesti luultaisiin puhuttavan tulisesta ruoasta. Pelkkä suolan lisääminen on jo maustamista.
Olen ihmetellyt samaa. Menneinä aikoina kuulemma maustettiin enemmän. Mihin se sitten hävisi? Vähintään kymmeniä vuosia mausteet olivat lähinnä suola ja valkopippuri. Nykyään taas maustetaan, kun mausteiset ulkomaanruoat ovat tulleet muotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija numero 1 näin alkuun. Lähinnä meinasin näitä jotka valittaa siitä että on varaa vaan juuri vaikka riisiin tai perunaan ja sitten valitetaan kuinka yksitoikkosta ja mautonta on.
- Ravintola kokki
Jep. Kaikenlaisia harhoja sitä ihmisillä on. Uskovat vissii itekki noita juttujaan.
Chili ei ole mauste, vaan kasvis.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin: edustat itse pahinta suomijunttia, joka ei ymmärrä raaka-aineiden mausta mitään ja kuvittelet olevasi kulinaristi, koska käytät mausteita. Yleensä tulisia totta kai. Luulet olevasi uniikki, vaikka oikeasti alkaa jo olla vaikeaa löytää esimerkiksi valmisruokia, jotka eivät ole tulisia.
Hauskasti viestin tykkäykset kertovat kuinka uniikki lauma on suuttunut. Luuletteko te ehdotonta enemmistöä Suomen alaluokkaisimmalla foorumilla edustavat olevanne jotain muuta kuin sitä suomalaisjunttien massaa? No luulettehan te. Yksi lampaan tunnuspiirre onkin oletus omasta uniikki uudesta ja sen manifestoimiseen käy vaikka sitten chili.
Etkö jo tiedä jos maustaa liikaa niin menee se riistanmaku.
Tyhmä aloitus jälkeen . ORTODOKSKIRKON keksintö taas . WIKIPEDIA SORTOVUODET
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ravintola kokki
Amis voisi vaikka hakea töihin Ranskaan ja opetella kokkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän. Ja reilusti. Teen mausteseokset itse morttelissa ja chilit sekä yrtit kasvaa omasta takaa. Älä yleistä. Ei todellakaan kaikki väännä jotain valjua mautonta paskaa. Myös kaikki tuttavani tekee maukasta ruokaa ja osaa käyttää mausteita. Ehkä siksi etten vietä aikaa ikäloppujen "suola pippuri" vanhusten kanssa.. Tosin, oma 90 vuotias mummonikin osaa maustaa reilulla kädellä..
Lisään vielä että joudun kyllä hillitsemään esim. Chilin määrää kun kokkaan muille. Muuten tulee valitusta, mutta mä vedän aamupalalla nagaa leivällä, joten eivät valita ehkä turhasta, vaan teen vaan tulisesta vähän liian tulista monelle.
Jos ruoka on pelkkää chiliä ja tulista sellaista, se peittää todella tehokkaasti muut maut alleen ja ainoa mitä maistat ja tunnet on chili. Pienissä määrin se onkin kiva lisä, mutta liika on liikaa.
Tää on taas tätä samaa paskaa. Väitetään joku väite, joka ei pidä paikkaansa ja ollaan kuin oltaisiin muita fiksumpia.
Vierailija kirjoitti:
Toki toki, pikkasen mädäntyneestä auringossa paahtuneestä lihasta ja kalasta saa maustamalla alasmenevää muonaa. Saattaa toki nousta hetken kuluttua ylös. Kävimme eräässä etnisessä hyvin suositussa ruokapaikassa ja mietin jos olisin ottanut se tulisimman, vieläkin itkisin. Vedet silmissä jo yhdestä shilistä ;)
K-Kauppias tekee ne marinadissa uivat lihat tuoreesta lihasta?🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo vastaus. Aloittaja ei maininnut mitään siitä, että pitäisi itseään kulinaristina, vaan enemmänkin ihmetteli tätä asiaa vähävaraisten näkökulmasta.
Maustaminen ei muuten tarkoita samaa kuin tulisuus.
Yleensä tarkoittaa näissä keskusteluissa. Tietysti vähän yleistin. Myös ne muut kuin tuliset mausteet ovat tarpeettomia hyvän ruoan tekemisessä. Toki niillä voi joskus leikkiä, mutta ei ole välttämätöntä.
No ei tarkoita. Joskus törmää siihen, että puhuttaessa mausteisesta ruoasta (substantiivi) joku luulee sen tarkoittavan tulista, mutta ei siihen, että puhuttaessa ruoan maustamisesta (verbi), yleisesti luultaisiin puhuttavan tulisesta ruoasta. Pelkkä suolan lisääminen on jo maustamista.
Itse puhuin kyllä sekä mausteisesta että tulisesta, sekä yhdessä, että erikseen. Kaikki ruokani eivät todellakaan ole tulisia, mutta kaikki ruokani maustan reilulla kädellä. Tulisesta joudun tehdä usein Suomalaiseen makuun "tulista" jos on muita syöjiä. Minä kun syön sitä chiliä ihan arjessa jo leivänkin päällä niin paljon että minulle toi tulisuus aste on vähän jotain muuta kun jollekkin Kyllikille impivaarasta
Itse en mausta, kun en osaa. Olen tosi huono kokki ja kovasti toivoisin, että osaisin. Tykkäisin maustetusta ruoasta. Yhtään en tiedä miten lähtisin maustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on taas tätä samaa paskaa. Väitetään joku väite, joka ei pidä paikkaansa ja ollaan kuin oltaisiin muita fiksumpia.
Miksi luulet, että se trollaaminen on niin pirun helppoa? Keskustelijoiden pitäisi nostaa sitä rimaa.
Vierailija kirjoitti:
Mausteilla ei ole tarkoitus peittää ruoka-aineiden makua. Ruoka-aineilla tarkoitan perunaa, riisiä, lihaa, kalaa ja vihanneksia ja juureksia.
Sitähän sanotaan, että mitä maustetumpi ruoka-annos on, sitä vanhemmat ovat sen raaka-aineet.
Eli mielestäsi esim. intialaiset curryt jopa itsetehtynä sisältää vanhoja ja lähes pilaantuneita ruoka-aineita koska noissa ruoissa on mausteita ja makua?
Haluan maistella ruokaa, en mausteita.
Saatahan tuota sanoa ihan mitä vaan, tosi asia kuitenkin on että meillä kokataan ainoastaan tuoreista raaka-aineista. Et sönköti sönköti. Uskottele vain itsellesi että ruokasi ei maistu miltään koska olet niin uskomaton kokki ja aineesi niin tuoreita. 😂