Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä narkomaanin tarina, onko hän mielestänne itse syyllinen huumeongelmaansa?

Vierailija
27.07.2026 |

Kerro mielipiteesi, perustele.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012138717.html

Kommentit (191)

Vierailija
61/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi narkkien kohdalla on aina niin kova kiima löytää yksi syyllinen, kun ei nää asiat ole niin mustavalkoisia vaan monen eri osan summa. Siinä on usein sotku epäonnistunutta, vanhemmuutta, tunnistamattomia nepsy- tai mt-haasteita, yksilön omaa vastuuttomuutta, yhteiskunnan tukirakenteiden ontuvuutta ja ihan silkkaa tuuri ja geenilottoa.

Vierailija
62/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että tämä syyllisen etsintä on hyvinkin inhimillinen piirre. Usein päihdeongelmaisista nähdään vain se jäävuoren huippu, ei ne katunarkut/juopot ja toisaalta päihdeongelmaisen kanssa elänyt varmasti tuntee (ihan syystäkin) jossain vaiheessa vihantunteita päihdeongelmaisia kohtaan. Sitten taas se päihdeongelmainen yrittää epätoivoisesti etsiä jotain ihmisarvoa ja ymmärrystä muilta ihmisiltä ja siksi kertoo elämäntarinaansa, joka äkkiä tulkitaan muiden syyttämisenä ja vastuunpakoiluna.

Itse olen kulkenut huumehelvetin läpi, enkä syytä siitä ketään muuta kuin itseäni. Järjellä tiedän, että moni asia elämässäni meni pieleen jo varhaisessa vaiheessa ja sillä on vaikutusta siihen miten elämäni meni. Kuten myös geeniperimällä. Matkassa oli paljon myös huonoa tuuria, että onnistuin olemaan aina jonkinlainen väliinputoaja mitä tulee yhteiskunnan tukirakenteisiin. 

Siinä vaiheessa kun minut löydettiin viranomaisten toimesta, olin niin huonossa kunnossa, että vietin pelkästään fyysisten vammojeni takia hetken sairaalahoidossa ja sieltä minut siirrettiin suoraa lastenpsykiatriselle osastolle. Olenkin joskus sanonut, että aloitin bentsojen käytön alle 10-vuotiaana, kun minua niillä osastolla rauhoiteltiin. Tämän jälkeen kuitenkin jäin melkolailla tyhjän päälle ja ensimmäisen kerran sain sitten helpotusta mielenterveysongelmiini huumeista. Laitoskierteessä ja huumemaailmassa näin ihmisiä, joiden elämäntarina oli paljon julmempi kuin omani. Olisi kovin yksisilmäistä laittaa tässä piktässä, elämän alusta liikkeelle lähteneessä epäonnen ketjussa kaikki yksilön vastuulle, vallankin kun se yksilö on usein ollut käytön alkumetreillä vasta lapsi itsekin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yksilönvastuu pitäisi poistaa tai, että tällä huomiolla kukaan yrittää etsiä syyllisiä jostain muusta tahosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen koukuttaa ihan itse itsensä erilaisiin päihteisiin ja muihin nautintoaineisiin kuten nikotiiniin, ylen syöntiin, sairaaloiseen liikuntaan, veikkauksen peleihin ja ties mihin. Alttius jäädä koukkuun saattaa jonkun verran johtua myös perintötekijöistä, mutta enemmänkin syynä voi olla lapsuusaikana kotioloista ja elinpiiristä saadut mallit. Erilaisista riippuvuuksista voi päästä eroon, mutta sitäkään ei kukaan muu voi kenenkään puolesta tehdä vaan se on ihan itse tehtävä.  

Vierailija
64/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen muun vika se päihteidenkäyttö voisi olla? Ei kukaan voi lopettaa päihteidenkäyttöä toisten puolesta vaan se on lopetettava ihan itse. Sama systeemi toimii aloittamisen kanssa.

Jos porukka hakee syytä muista omalle käytölleen niin tuo vaan kuvastaa sitä ettei nuo oikeasti halua lopettaa käyttöä. Päihteidenkäyttäjillä on muutenkin itselleen sata ja tuhat eri syytä miksei sitä käyttöä tarvitse lopettaa ja miksei se ole ongelma. 

Vierailija
65/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ei  osan mielestä kertakaikkiaan pysty itse vastustamaan tarvettaan hoitaa tylsistystymistä, ahdistusta tai muuta pahaa oloaan kuin huumeilla, koska kotiolot, adhd, aivokemia ja/tai yhteiskunta, niin sitten määräämättömäksi ajaksi päihteettömään pakkohoitoon? Jos ei kerran voi mitään?

Vierailija
66/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet itse itsellesi aiheuttanut tilan jossa on pakoo vetää huumeita, vaikka olisi parempi ratkaisu olla vetämättä niitä. Mutta lampaat on lampaita eli surkimuksia, joilla ei ole mitään tahtoa tehdä asioita toisin.

Toivottavasti tuokin raato kuolee mahdollisimman nopeasti pois häiritsemästä muiden eloa. Narkkareista ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle.

Vierailija
67/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on huvittavia kun haetaan, että oma päätös ettei lopeta. Jos päihderiippuvainen pystyy tuosta vaan lopettamaan, kyse ei ole päihderiippuvuudesta. Vieroittautuminen vaatii pääsääntöisesti paljon muutakin kuin päätöksen lopettaa.

Vierailija
68/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue mitään nistien ulinoita. Duuniin tai uuniin. Mieluummin suoraan jälkimmäiseen.

Vierailija
69/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, jotka ovat käyneet läpi huumehelvetin, ymmärtävät ettei ole ihan yksinkertainen "oma syy" juttu.

Syy on kuule hyvin yksinkertainen se on oma tyhmtyhmyyttä.

Vierailija
70/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, täysin ja itse aiheutti. Enemmän ihmettelen sitä, mitä 100 rappionarkkaria tekee ilmaisasunnoissa Töölössä ihmisten parissa?

EIkö nuo kotiolot ole sinusta yhtään syyllinen? Jos lapset veteävät huumeita, niin en kyllä syyttäisi siitä lapsia vaan niitä aikuisia jotka sen mahdollistaa.

Koti olot ei kerro mitään tuleeko ongelma käyttäjä vai ei. Minun pitäisi kai sitten olla myös ihan hitonmoinen rappiojuoppo, suoneen vetäjä. ADHD aikuinen nainen nykyään. Se diagnoosi selitti kyllä paljon enemmän kuin 90-luvun opettajien selitykset "haaveilevasta, laiskasta", tytöstä. 

Vierailija
71/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viddu mikä luuseri. Täysin oma vika, kukaan ei pakottanut käyttämään huumeita. Onpa reppana. Ainoa mihin tuo säälistä työllistyy, on joku huumeongelmaisia auttava taho ja siellä tämä reppana saa työskennellä kokemusasiantuntijana. Eli eipä ole häävi tulevaisuus.

Vierailija
72/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota ottamaan huumeita.

Vierailija
73/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininauhasäätiölle jokainen asutettu narkkari on tuloa talolle. Ei niitä työntekijöitä kiinnosta kuntoutuuko sieltä kukaan. Kunhan on säilötty sinne ja säätiö saa tuloa per narkki.

Vierailija
74/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, jotka ovat käyneet läpi huumehelvetin, ymmärtävät ettei ole ihan yksinkertainen "oma syy" juttu.

Kyllä se suurimmalla osalla Suomessa on. Lopetetaan narkkien sääliminen ja tekosyiden etsiminen. Harva käyttäjä Suomessa on esim. ihmiskaupan uhri, jotka on sidottu sänkyyn ja heihin on piikitetty aineita, jotta pysyvät sekaisin ja eivät pääse karkuun. Ei, suurin osa näistä käyttäjistä on nimenomaan itse tehnyt sen valinnan, että alkavat käyttää. Heitä voi tulla niin huono- kuin hyväosaisista taustoista, mutta aina ovat itse päättäneet alkaa käyttää huumeita. Omaisivat edes sen verran selkärankaa, että kantaisivat vastuunsa ja nimenomaan myöntäisivät, että se on täysin oma syy, eivätkä koko ajan syyttäisi muita tai yhteiskuntaa. Sinä olet tehnyt sen valinnan, ei kukaan muu. Ei se ole sen monimutkaisempaa. Narkit vaan haluavat itselleen kehittää juuri tuollaisia "ei se ole niin yksinkertaista" tekosyitä, kun se nimenomaan on. On lukuisia ihmisiä (mm. minä itse) jotka ovat käyneet läpi helvetin ja eivät silti ole katsoneet parhaimmaiksi vaihtoehdoksi alkaa rännittää ja paskoa paitsi omaa, myös muiden elämää. 

Kyllä minäkin näitä säälin vielä joskus 10 vuotta sitten. Mutta enää en jaksa. Narkit ovat itsekkäitä ihmisiä, jotka pilaavat kaiken ympärillään. Olen asunut Ruusulankadulla tuon Sininauhasäätiön asuntolan vieressä, ja en ymmärrä, miksi tuollaista loukkoa täytyy pitää normaalin asuinympäristön keskellä. Varsinkin, kun siellä asuvilta ei edellytetä päihteettömyyttä - eli jälleen kerran näytetään että hei, sä olet tehnyt paskan valinnan, mutta ei se mitään, me muut autetaan sinua samalla kun et itse viitsi tehdä parantumisesi eteen mitään. Ja tuollaiset asuntolat haittaavat ihan suunnattomasti muuta asuinympäristöä. Siellä syttyi tulipaloja, oli turvattomuutta ja väkivaltaa, heitettiin tavaroita kaduille, ihmisiä makasi puolialasti omissa ulosteissaan keskellä katua, piikkejä on ihan joka vtun paikassa. Narkit seisoivat kadulla päivystämässä, milloin jonkun taloyhtiön ulko-ovi avataan, ja kun niin tapahtui, niin raivoilla lähtivät juoksemaan kohti että pääsevät sisälle, ennen kuin ovi sulkeutuu ja pääsevät varastamaan. Semmoinen 40kg luurankomainen nisti saa supervoimat, kun se tajuaa että nyt on mahdollisuus saada rahaa, jolla voi ostaa kamaa. Tämä on se todellisuus, kun asut narkkien kanssa, ja se ei ole kenenkään muun kuin niitä aineita vetävien syy. 

Sitten on näitä ihmisiä, jotka onneksi ottavat itsestään niskasta kiinni ja vetävät itsensä kuiville. Tuotakaan eivät vain suurin osa narkeista halua tehdä, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Nauratti tosin tuo miehen sanoma "Ei huumemaailmalla ole enää mitään annettavaa mulle" - mitä annettavaa sillä nyt yleensäkään on ihmiselle? 

Vierailija
75/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

He pilaavat omalla adiktillaan myös mielenterveyspalvelut sitä tarvitseville, jotka eivät ole adiktteja. 

Suomessa on tarinoita niistäkin lapsista, joilla ei vain yksinkertaisesti ollut ketään aikuista. Tulivat alkoholisti yms. Perheistä. Mutta kaikista ongelmista huolimatta pärjäsivät kouluissa. Lapsena yksin aikuisten maailmassa. Miettikää mitä se tekee lapsen kehitykselle? Sitä ei ymmärretä ellei sitä koe. Sitten kun sille lapselle tulee aikuisena se "minä en jaksa, minä en pysty", ja lähtee hakemaan apua. Tiedättekö mitä sieltä saa? Ensimmäisenä sen jälkeen kun on kerrottu mistä on lähtöisin jne. On kysymys "jaahas, mitä käytät? Amfetamiinia? Alkoholia?..." ja koko "avun" aikana saa avun hakija toistella" en käytä, en käytä". Voidaanko keskittyä tähän ongelmaan? Kun tämä ei ole sitä itse valittua. Kukaan ei tuolla huutele" hei mä tiedän mistä saa parhaimmat mielenterveysongelmat, mennään sieltä hakee".  

Vierailija
76/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kaikki narkkarit sijoittaa Rääkkylään? On Venäjän rajalla, niin saisivat ekana kuulan kalloon sitten joskus kun taas tulee uusi sotatilanne.

Vierailija
77/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sininauhasäätiölle jokainen asutettu narkkari on tuloa talolle. Ei niitä työntekijöitä kiinnosta kuntoutuuko sieltä kukaan. Kunhan on säilötty sinne ja säätiö saa tuloa per narkki.

Tätä on pidetty ongelmana myös USA:ssa esim. Los Angelesin Skid Row -alueella. Kun järjestöt saavat rahaa näiden avustamiseen, ei heillä ole aikomustakaan ratkaista ongelmaa. Saavat enemmän rahaa, kun "auttavat" huumeidenkäyttäjiä ja kodittomia sen sijaan, että ratkaisisivat ongelman esim. tarjoamalla kodittomille majoitusta tai työllistävää toimintaa, tai narkeille katkaisuhoitoa.

Vierailija
78/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyssä mielessä vastuu on yksilöllä. Toisaalta hän eli lapsuuden isänsä kanssa. Millainen isä oli, oliko muita läheisiä ihmissuhteita. Niitä ei mainita. Koulu pienryhmässä ja käyttäytymisjaasteet kertoo nepsytaustasta - saiko hän apua siihen nuorena. Hyvä, että pääsi hoitoon, mutta se on vasta ensimmäinen askel pitkällä kuoppaisella tiellä. Syyllisen etsiminen on turhaa tämä pn monen asian summa.

Vierailija
79/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen tarina. Vanhempien vika kun alkoi käyttää päihteitä. Minut vanhempani hylkäs 10 vuotiaana lastenkotiin enkä ole isää vieläkään nähnyt 50 vuotiaana. En alkanut käyttää huumeita koskaan. Olutta olen juonut mutta viinaa en. Sikäli kun muistan niin mun äiti oli aina kännissä kun olin kakara. En alkanut sekoilee vaikka lastenkkodissa oli monenlaisia tyyppejä jotka alkoi sekoilee huumeiden kanssaa. Minä opiskelin ja urheilin koska halusin hyvän elämän. Kolme tutkintoa sain opiskelutua mutta en ole kovin paljon töitä saanut.

No et varmaan tuolla älykkyysosamäärällä :D

Mitä tutkintoja opiskelit kun kirjoitus on tuota tasoa?

Miettikääpä, jos elämässä olisi ympärillä vain tämän kirjoittajan kaltaisia ilkeitä vi**uilijoita. Kuinka väärin olisi paeta todellisuutta päihteisiin? 

Vierailija
80/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen tarina. Vanhempien vika kun alkoi käyttää päihteitä. Minut vanhempani hylkäs 10 vuotiaana lastenkotiin enkä ole isää vieläkään nähnyt 50 vuotiaana. En alkanut käyttää huumeita koskaan. Olutta olen juonut mutta viinaa en. Sikäli kun muistan niin mun äiti oli aina kännissä kun olin kakara. En alkanut sekoilee vaikka lastenkkodissa oli monenlaisia tyyppejä jotka alkoi sekoilee huumeiden kanssaa. Minä opiskelin ja urheilin koska halusin hyvän elämän. Kolme tutkintoa sain opiskelutua mutta en ole kovin paljon töitä saanut.

No et varmaan tuolla älykkyysosamäärällä :D

Mitä tutkintoja opiskelit kun kirjoitus on tuota tasoa?

Miettikääpä, jos elämässä olisi ympärillä vain tämän kirjoittajan kaltaisia ilkeitä vi**uilijoita. Kuinka väärin olisi paeta todellisuutta päihteisiin? 

Onhan niitä. Vastapainona on ne yksineläjät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme