Tässä narkomaanin tarina, onko hän mielestänne itse syyllinen huumeongelmaansa?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, täysin ja itse aiheutti. Enemmän ihmettelen sitä, mitä 100 rappionarkkaria tekee ilmaisasunnoissa Töölössä ihmisten parissa?
Juuri näin. Asuntoloiden pitäisi olla jossain laitakaupungilla.
Esim. Lauttasaari tai Kuusisaari sopisivat hyvin tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Aivan ensin pitäisi tietenkin keskustella vapaan tahdon ongelmasta sekä siitä kokeellisesta tutkimusnäytöstä, joka näyttää viittaavan siihen suuntaan, että ihmiset tekevät päätöksiä täysin tiedostamatta sitä, että ovat tehneet päätöksen.
Mutta jos nyt oletetaan, että vapaa tahto ja tietoiset päätökset ovat tosiasiallisesti olemassaolevia ilmiöitä, niin sanoisin näin: nimenomaan päihdeongelmaisten tapauksessa asia ei ole täysin yksiselitteinen. Siinä vaiheessa, kun täysimittainen päihderiippuvuus on jo päällä, ei yksittäinen käyttökerta ole samalla tavalla päätöksenalainen kuin jokin "normaali" päätös. Oli se sitten itse aiheutettu tai ei, niin päihderiippuvuus on sairaus. Kun ajatellaan sitä polkua, jota päihderiippuvainen kulkee, niin siinäkään oma vastuu ei ole täysin yksiselitteinen.
Päihdeongelmaisilla käyttö alkaa usein nuorena, jolloin aivojen päätöksentekojärjestelmät ovat vielä kehittymässä, eikä asioita välttämättä kyetä harkitsemaan sillä tavalla kuin täyden vastuullisuuden kannalta olisi välttämätöntä. Huonot kotiolot ovat ennustava tekijä tällaisille ongelmille, mikä kertoo, että myös sitä kautta itsestään riippumattomat tekijät vaikuttavat omaan päätöksentekoon jossain määrin. Ensimmäiset kokeilut tehdään monesti sosiaalisen paineen alaisena, mikä myös tekee päätöksenteosta vähemmän vapaata. Aivan tarkalleen ottaen jokainen käyttökerta ensimmäisestä alkaen ajaa kohti päihdeongelmaa, vaikka sitten miten minimaalinen askel kerrallaan, ja samalla kohti sitä vaihetta, jossa yksittäinen käyttökerta ei ole enää vapaasti valittu.
On silti vaikea sanoa, että mitään omaa vastuuta ei olisi. Se edellyttäisi sitä, että sanottaisiin jokaisen, joka tulee huonoista kotioloista/kokeilee päihteitä sosiaalisen paineen alla/ymv mutta ei päädy päihdeongelmaiseksi välttävän tuon kohtalon vain puhtaalla tuurilla. Kuitenkin ainakin itse ajattelen, että siinä on myös ihmisen omaa ansiota mukana. Ja jos tuossa tapauksessa on mukana omaa ansiota, niin päihdeongelmaiseksi päätymisessä on välttämättä oltava mukana omaa syytä.
Mutta silti, kyseessä edelleen on sairaus, eikä sivistynyt yhteiskunta kieltäydy hoitamasta juoksijan rasitusvammoja, kalastajan käteen tarttunutta ongenkoukkua, keuhkosyöpään sairastunutta tupakoitsijaa eikä päihdeongelmaista. Päihdeongelmainen on vain siitä ongelmallinen tapaus, että halu parantua on ratkaiseva, eikä sitä aina ole.
Oikeastaan ihan jokainen tutkimus aiheesta näyttää sen, että vapaa tahto on illuusio. Yhtään tutkimusta ei ole tehty, joka osoittaisi jonkin riippumattoman "vapaan tahdon" olemassaolon, mutta moni tutkimus näyttää päinvastaista. Päätän nyt kirjoittaa tämän virkkeen näppikselle, mutta en oikeastaan tiedä, mistä päätös tulee. Ja FMRI-aivokuvantamisessa vaikkapa sormenpäiden liikettä kontrolloivat alueet aktivoituvat jo ennen kuin olen tietoinen siitä, että kohta ajattelen liikuttaa sormiani.
Vapaan tahdon oletus on kuitenkin ollut yhteiskunnissa ilmeisen adaptiivinen heuristinen malli siirtää vastuuta ja luoda pelisääntöjä. Voi olla, että ks. malliin liiaksi takertuminen aiheuttaa myös haittoja. Esimerkkinä vaikkapa narsismiin taipuvaiset johtajat, joiden jokainen päätös on merkki heidän omasta erinomaisuudestaan ja lujasta vapaasta tahdostaan (kunnes siellä Führerbunkerin pohjalla kaikki olikin muiden syy). Palstakin on tällaisia ihmisiä täynnä. Muutama eksynyt tähänkin ketjuun! Katsopa, jos tunnistat itsesi!
Fiksutkaan neurotieteilijät ja filosofit eivät ole ratkaisseet tietoisuuden ns. kovaa pulmaa, joten täällä ei sitä ratkaista. Ja keskivertoboomerin kasetti hajoaa, jos vapaasta tahdosta tai sen puuttumisesta yleensä tehdään mitään pohdintoja, joten ei ehkä mennä sinne. Virkistävä postaus sinulla kuitenkin, ota peukku. Siis ylä- ei se huumepeukku.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, täysin ja itse aiheutti. Enemmän ihmettelen sitä, mitä 100 rappionarkkaria tekee ilmaisasunnoissa Töölössä ihmisten parissa?
Juuri sinua ärsyttääkseen, oi kansan tukipylväs 👋🙌🏻🙏🏻💪👁👁
Vierailija kirjoitti:
Vaihteeksi luin kysymyksen ja linkin.
Jutussa sanottiin, että sytytteli tulipaloja. Pyromaanit ja päihdeongelmaiset ovat yleensä hallitsevien eroperhemammojen kasvattamia. Eli normisettiä taas.
Kyseessä on yhteiskunnallinen ongelma. Esim. Ruotsissa vieraannuttaminen on kriminalisoitu, ja hyvästä syystä.
Mitähän se söpö isukki oli tehnyt, että ero tuli? Ettei vain päihteitä sekin levoton vetänyt liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen tarina. Vanhempien vika kun alkoi käyttää päihteitä. Minut vanhempani hylkäs 10 vuotiaana lastenkotiin enkä ole isää vieläkään nähnyt 50 vuotiaana. En alkanut käyttää huumeita koskaan. Olutta olen juonut mutta viinaa en. Sikäli kun muistan niin mun äiti oli aina kännissä kun olin kakara. En alkanut sekoilee vaikka lastenkkodissa oli monenlaisia tyyppejä jotka alkoi sekoilee huumeiden kanssaa. Minä opiskelin ja urheilin koska halusin hyvän elämän. Kolme tutkintoa sain opiskelutua mutta en ole kovin paljon töitä saanut.
No et varmaan tuolla älykkyysosamäärällä :D
Mitä tutkintoja opiskelit kun kirjoitus on tuota tasoa?
Amati-koulu
Puu-seppä
Rakennus-miäs
Mutta olutta olen juonut, enkä töissä käynyt! Em ymmärä syytä miksi hyvä tyämies ei kelpaa. Huumeiden kanssaa sekoilu on paha, minä juonm vain oluttta
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen tarina. Vanhempien vika kun alkoi käyttää päihteitä. Minut vanhempani hylkäs 10 vuotiaana lastenkotiin enkä ole isää vieläkään nähnyt 50 vuotiaana. En alkanut käyttää huumeita koskaan. Olutta olen juonut mutta viinaa en. Sikäli kun muistan niin mun äiti oli aina kännissä kun olin kakara. En alkanut sekoilee vaikka lastenkkodissa oli monenlaisia tyyppejä jotka alkoi sekoilee huumeiden kanssaa. Minä opiskelin ja urheilin koska halusin hyvän elämän. Kolme tutkintoa sain opiskelutua mutta en ole kovin paljon töitä saanut.
En nyt halua olla ilkeä, mutta newsflash: Mutsis ei ollut kännissä pelkästään kun olit jo kohdun ulkopuolella. Siksi, jos laitat hiukset kuin Peppi Pitkätossulla, muistuttaa naamasi aika paljon Greta Thunbergin naamaa.
Badum-tss
Joudun vielä helvettiin näistä kirjoitteluista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihteeksi luin kysymyksen ja linkin.
Jutussa sanottiin, että sytytteli tulipaloja. Pyromaanit ja päihdeongelmaiset ovat yleensä hallitsevien eroperhemammojen kasvattamia. Eli normisettiä taas.
Kyseessä on yhteiskunnallinen ongelma. Esim. Ruotsissa vieraannuttaminen on kriminalisoitu, ja hyvästä syystä.
Heppu oli asunut isänsä luona ja sitten äitinsä luona, eli molemmat olivat epäonnistuneet kasvattajina.
"Helenius muutti Helsingin Tapulikaupunkiin äitinsä luokse, mutta päihteidenkäyttö vain lisääntyi."
Normisettiä..
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka ovat käyneet läpi huumehelvetin, ymmärtävät ettei ole ihan yksinkertainen "oma syy" juttu.
En ole itse käynyt mutta ymmärrän silti. Minua surettaa tämän kaverin puolesta ja toivon todella että hänellä on voimia pysyä aineista erossa. On niin nuori vielä, että voi saada nuo elämältään haluamansa asiat.
Kyllä hän on itse syyllinen huumeongelmaan. Hän on ollut tietoinen huumeiden vaaroista ja siitä huolimatta niitä kokeillut. Mutta. Ajattelen, että hänellä on ollut todella vaikea lapsuus ja mahdollisesti sen aiheuttamia mielenterveysongelmia, jolloin pahaan oloon yrittää hakea mitä tahansa apua. Hänellä ei ole ollut normaaleja tukiverkkoja, jonka turvin lapsi saa rauhassa kasvaa, kehittyä ja kehittää tunne-elämäänsä. Eli suurempi syyllinen voisi olla lapsuusolot ja sitten on myös se oma osuus, jossa hän päätynyt huumeita käyttämään.
On. Ei tarvitse edes perustella. Lue itse kyseinen artikkeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähettäisin leirille.
Ei mulla muuta.
Niin minäkin. Työ vapauttaa...
Työ tosiaan vapauttaa yllättävän hyvin työhön kykenettömän aineksen...
Mitä oikein vihjailet?!
Narsisti murhanhimoisena haaveilee 🤤🥶👹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka ovat käyneet läpi huumehelvetin, ymmärtävät ettei ole ihan yksinkertainen "oma syy" juttu.
En ole itse käynyt mutta ymmärrän silti. Minua surettaa tämän kaverin puolesta ja toivon todella että hänellä on voimia pysyä aineista erossa. On niin nuori vielä, että voi saada nuo elämältään haluamansa asiat.
Just näin. Tsemppiä raittiuteen hänelle.
Asia on tietty monimutkaisempi kuin että päihderiippuvuus olisi yksin riippuvaisen syy. Täällä palstalla on paljon hyvin yksinkertaisia ihmisiä, joilla ei äly riitä ymmärtämään monimutkaisia asioita. Siksi heille kaikki asiat ovat mustavalkoisia niin kuin teineille, joiden tasolle ovatkin jämähtäneet.
Ja missään kohtaa tuota juttua tämä kaveri ei syyttänyt ketään eikä mitään hänen huumeadiktiostaan . Hän vain kertoi taustoistansa ja menneisyydestään. Mutta kun luiskaotsainen äärioikeistolainen vesipää lukee mitä tahtoo lukea. Kujn niin vitu*ti runkkari kuvittelee sairaassa päässään parempi ihminen olevansa.
No et varmaan tuolla älykkyysosamäärällä :D
Mitä tutkintoja opiskelit kun kirjoitus on tuota tasoa?