Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä narkomaanin tarina, onko hän mielestänne itse syyllinen huumeongelmaansa?

Vierailija
27.07.2026 |

Kerro mielipiteesi, perustele.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012138717.html

Kommentit (191)

Vierailija
41/191 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, täysin ja itse aiheutti. Enemmän ihmettelen sitä, mitä 100 rappionarkkaria tekee ilmaisasunnoissa Töölössä ihmisten parissa?

Juuri sinua ärsyttääkseen, oi kansan tukipylväs 👋🙌🏻🙏🏻💪👁👁

Vierailija
42/191 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihteeksi luin kysymyksen ja linkin.

Jutussa sanottiin, että sytytteli tulipaloja. Pyromaanit ja päihdeongelmaiset ovat yleensä hallitsevien eroperhemammojen kasvattamia. Eli normisettiä taas.

Kyseessä on yhteiskunnallinen ongelma. Esim. Ruotsissa vieraannuttaminen on kriminalisoitu, ja hyvästä syystä.

Mitähän se söpö isukki oli tehnyt, että ero tuli? Ettei vain päihteitä sekin levoton vetänyt liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/191 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen tarina. Vanhempien vika kun alkoi käyttää päihteitä. Minut vanhempani hylkäs 10 vuotiaana lastenkotiin enkä ole isää vieläkään nähnyt 50 vuotiaana. En alkanut käyttää huumeita koskaan. Olutta olen juonut mutta viinaa en. Sikäli kun muistan niin mun äiti oli aina kännissä kun olin kakara. En alkanut sekoilee vaikka lastenkkodissa oli monenlaisia tyyppejä jotka alkoi sekoilee huumeiden kanssaa. Minä opiskelin ja urheilin koska halusin hyvän elämän. Kolme tutkintoa sain opiskelutua mutta en ole kovin paljon töitä saanut.

No et varmaan tuolla älykkyysosamäärällä :D

Mitä tutkintoja opiskelit kun kirjoitus on tuota tasoa?

Amati-koulu

Puu-seppä

Rakennus-miäs

Mutta olutta olen juonut, enkä töissä käynyt! Em ymmärä syytä miksi hyvä tyämies ei kelpaa. Huumeiden kanssaa sekoilu on paha, minä juonm vain oluttta

Vierailija
44/191 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen tarina. Vanhempien vika kun alkoi käyttää päihteitä. Minut vanhempani hylkäs 10 vuotiaana lastenkotiin enkä ole isää vieläkään nähnyt 50 vuotiaana. En alkanut käyttää huumeita koskaan. Olutta olen juonut mutta viinaa en. Sikäli kun muistan niin mun äiti oli aina kännissä kun olin kakara. En alkanut sekoilee vaikka lastenkkodissa oli monenlaisia tyyppejä jotka alkoi sekoilee huumeiden kanssaa. Minä opiskelin ja urheilin koska halusin hyvän elämän. Kolme tutkintoa sain opiskelutua mutta en ole kovin paljon töitä saanut.

En nyt halua olla ilkeä, mutta newsflash: Mutsis ei ollut kännissä pelkästään kun olit jo kohdun ulkopuolella. Siksi, jos laitat hiukset kuin Peppi Pitkätossulla, muistuttaa naamasi aika paljon Greta Thunbergin naamaa.

Badum-tss

Joudun vielä helvettiin näistä kirjoitteluista...

Vierailija
45/191 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihteeksi luin kysymyksen ja linkin.

Jutussa sanottiin, että sytytteli tulipaloja. Pyromaanit ja päihdeongelmaiset ovat yleensä hallitsevien eroperhemammojen kasvattamia. Eli normisettiä taas.

Kyseessä on yhteiskunnallinen ongelma. Esim. Ruotsissa vieraannuttaminen on kriminalisoitu, ja hyvästä syystä.

Heppu oli asunut isänsä luona ja sitten äitinsä luona, eli molemmat olivat epäonnistuneet kasvattajina. 

"Helenius muutti Helsingin Tapulikaupunkiin äitinsä luokse, mutta päihteidenkäyttö vain lisääntyi." 

Normisettiä..

Vierailija
46/191 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, jotka ovat käyneet läpi huumehelvetin, ymmärtävät ettei ole ihan yksinkertainen "oma syy" juttu.

En ole itse käynyt mutta ymmärrän silti. Minua surettaa tämän kaverin puolesta ja toivon todella että hänellä on voimia pysyä aineista erossa. On niin nuori vielä, että voi saada nuo elämältään haluamansa asiat. 

Vierailija
47/191 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän on itse syyllinen huumeongelmaan. Hän on ollut tietoinen huumeiden vaaroista ja siitä huolimatta niitä kokeillut. Mutta. Ajattelen, että hänellä on ollut todella vaikea lapsuus ja mahdollisesti sen aiheuttamia mielenterveysongelmia, jolloin pahaan oloon yrittää hakea mitä tahansa apua. Hänellä ei ole ollut normaaleja tukiverkkoja, jonka turvin lapsi saa rauhassa kasvaa, kehittyä ja kehittää tunne-elämäänsä. Eli suurempi syyllinen voisi olla lapsuusolot ja sitten on myös se oma osuus, jossa hän päätynyt huumeita käyttämään.  

Vierailija
48/191 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ei tarvitse edes perustella. Lue itse kyseinen artikkeli.

Vierailija
49/191 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähettäisin leirille.

Ei mulla muuta.

Niin minäkin. Työ vapauttaa...

Työ tosiaan vapauttaa yllättävän hyvin työhön kykenettömän aineksen...

Mitä oikein vihjailet?!

Narsisti murhanhimoisena haaveilee 🤤🥶👹

Vierailija
50/191 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, jotka ovat käyneet läpi huumehelvetin, ymmärtävät ettei ole ihan yksinkertainen "oma syy" juttu.

En ole itse käynyt mutta ymmärrän silti. Minua surettaa tämän kaverin puolesta ja toivon todella että hänellä on voimia pysyä aineista erossa. On niin nuori vielä, että voi saada nuo elämältään haluamansa asiat. 

Just näin. Tsemppiä raittiuteen hänelle.

Vierailija
51/191 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on tietty monimutkaisempi kuin että päihderiippuvuus olisi yksin riippuvaisen syy. Täällä palstalla on paljon hyvin yksinkertaisia ihmisiä, joilla ei äly riitä ymmärtämään monimutkaisia asioita. Siksi heille kaikki asiat ovat mustavalkoisia niin kuin teineille, joiden tasolle ovatkin jämähtäneet. 

Vierailija
52/191 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja missään kohtaa tuota juttua tämä kaveri ei syyttänyt ketään eikä mitään  hänen huumeadiktiostaan . Hän vain kertoi taustoistansa ja menneisyydestään. Mutta kun luiskaotsainen äärioikeistolainen vesipää lukee mitä tahtoo lukea. Kujn niin vitu*ti runkkari kuvittelee sairaassa päässään parempi ihminen olevansa.

Vierailija
53/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, täysin ja itse aiheutti. Enemmän ihmettelen sitä, mitä 100 rappionarkkaria tekee ilmaisasunnoissa Töölössä ihmisten parissa?

EIkö nuo kotiolot ole sinusta yhtään syyllinen? Jos lapset veteävät huumeita, niin en kyllä syyttäisi siitä lapsia vaan niitä aikuisia jotka sen mahdollistaa.

Tästä syystä neulojenvaihtopisteillä ja käyttöhuoneiden ym yhteydessä pitäisi narkkareille ja alkoholisteille tyrkyttää kierukkaa tai johtojen katkaisua vastineeksi muista palveluista. Minua ei pätkääkään kiinnosta mitkään moraaliset näkökulmat asiaan. Ihan vaan taloudelliset.

Suomeen syntyy vuosittain tuhansia vammautuneita lapsia joilla on vielä iso riski ajautua käyttäjäksi itsekin.

Tälle pitäisi laittaa stoppi. 

Suomella ei ole enää varaa vaan hyssytellä ja moralisoida ja puolustaa narkkareiden ja alkkisten ihmisoikeuksia  ja pyörittää tätä viina- ja huumesirkusta 8 miljardilla vuosittain.

Puhut aivan täyttä paaaaskaa. Suomessa ei todellakaan synny "vuosittain tuhansia vammautuneita lapsia joilla on iso riski ajautua käyttäjiksi itsekin". Mistä te oikein revitte näitä juttuja?

Vierailija
54/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kotiolot voivat olla vaikka mitä, mutta kukaan ei pakota ottamaan huumeita. Valinta mitä elämässä tekee on täysin vapaaehtoinen. Voi valita myös toisin. Joka päivä.

Kyllä monet ihmiset on pakotettu käyttämään huumeita, sitä tapahtuu jatkuvasti.

Juu, varmasti jossain Kolumbialaisessa favelassa. Suomessa ei. Ihan oma valinta. Se, että Janica 16v Keravalta kertoo, että kun se Joonas PAKOTTI ottamaan hatsit jointista kerran ei tasan tarkoita sitä mitä sinä yrität höpistä. 

Vierailija
55/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntee vetoa white trash elämään, niin huumeet houkuttelevat. Monen muun asian ohella, mistä tavikset pysyttelevät kaukana.

Vierailija
56/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kotiolot voivat olla vaikka mitä, mutta kukaan ei pakota ottamaan huumeita. Valinta mitä elämässä tekee on täysin vapaaehtoinen. Voi valita myös toisin. Joka päivä.

Kyllä monet ihmiset on pakotettu käyttämään huumeita, sitä tapahtuu jatkuvasti.

Juu, varmasti jossain Kolumbialaisessa favelassa. Suomessa ei. Ihan oma valinta. Se, että Janica 16v Keravalta kertoo, että kun se Joonas PAKOTTI ottamaan hatsit jointista kerran ei tasan tarkoita sitä mitä sinä yrität höpistä. 

Niin. Itse olisin ollut mieluummin kaveriton kuin alkanut vetämään porukan osana huumeita. Seuralla on kieltämättä merkitystä. 

Vierailija
57/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja missään kohtaa tuota juttua tämä kaveri ei syyttänyt ketään eikä mitään  hänen huumeadiktiostaan . Hän vain kertoi taustoistansa ja menneisyydestään. Mutta kun luiskaotsainen äärioikeistolainen vesipää lukee mitä tahtoo lukea. Kujn niin vitu*ti runkkari kuvittelee sairaassa päässään parempi ihminen olevansa.

Mistä vedit tähän oikeistolaisuuden? Itse olen erittäinkin oikealle kallellaan oleva hyväosainen nainen, mutta minä koen sympatiaa Heleniusta kohtaan. Hienoa nähdä, että on pääsemässä kuiville ja haaveilee ihan tavallisista asioista. Toivottavasti saavuttaa unelmansa. 

Tuollaisissa piireissä kasvanut voi osin tiedostamattaan myös ajatella, ettei jotenkin ansaitse muunlaista elämää kuin narkkarielämää. Hänellä ei luultavasti ole esimerkkiä lähipiirissä muunlaisesta, joten joku säännöllinen päivätyökin saattaa vaikuttaa kaukaiselta. Jos on jo muutenkin vanhempiensa kaltoinkohtelema, hakee helposti hyväksyntää sieltä mistä sitä vain saa - narkkaripiireistä, jossa olet hyvä kamu niin kauan kuin huumeet riittävät. 

Vaatii aikamoisen henkisen ryhtiliikkeen, että ymmärtää haluavansa elämältä jotain enemmän, ja alkaa myös tavoitella sitä määrätietoisesti. 

Vierailija
58/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisiakin tapauksia on, ettei kotioloissa eikä taustassa ole mitään ihmeellistä tai erityistä vikaa. Henkilö on jopa saattanut aloittaa opinnot yliopistossa. Sitten hän on voinut bileissä maistaa jotain, ja siitä asiat ovat vähitellen lähteneet kehkeytymään. Riittää, että ihmisellä on taipumus addiktoitua. Se voi kohdistua tupakkaan, alkoholiin tai kannabikseen. Kaikilla ei tätä taipumusta ole.

Niin, mutta omat valinnat voi silti tehdä, eikä vain uhriutua, et kun on pskat geenit, nih, ja et sä et voi tietää...

Minun sukuni on täynnä addikteja, mun lapsuus oli lasinen ja piikillinen ja täynnä väkivaltaa, fyysistä ja henkistä. Minä ja sisareni kuitenkin selvittiin siitä ihan tolkun ihmisiksi. Kouluttauduttiin yhteiskunnan tuella ja töitä tehden (onneksi se oli 80-luvulla vielä mahdollista) ja toisiamme auttaen. Kellään meistä ei ole sen kummempia ongelmia, noh, minä pelaan nettipokeria, kai siitäkin voi tulla addiktio, mutta minäpä en pelaakaan oikealla rahalla.

Mitä haluan sanoa? Sen, että silloin penskana, kun sitä valkoroskameininkiä katsoi ja siinä joutui elämään, tiedostin jo hyvin varhain, että olen perinyt samat geenit, ja että en ala lottoamaan sen kanssa, että jäänköhän huumeisiin koukkuun vai en. Tiesin että mitä tod.näk. jäisin. Joten jätin kovat huumeet kokeilematta, SE ON valinta. Ei kaverien painostus, ei heidän esimerkki painanut minun vaa'assa yhtään mitään, mutta lapsuudenkodin esimerkki on jäänyt lähtemättömästi mieleen, sellaista elämää en halunnut.

Tämä on aina mielenkiintoista, kuinka vaikeatkin lähtökohdat elämäänsä saanut ihminen kääntyy ajatusmaailmaltaan siihen suuntaan, että kaikki on aina ihmisen omaa ansiota niin hyvässä kuin pahassa. Ei kyetä näkemään sitä, kuinka oma elämä on täynnä pieniä käännekohtia, jotka olisivat voineet kuljettaa ihan eri suuntaan. Saati sitä, että oma kokemus ei ole koskaan täysin verrattavissa kenenkään toisen kokemukseen.

Kasvoin myös siskoni kanssa väkivaltaisessa päihdekodissa, missä vanhempien sekopäinen käytös oli meille todella hajottavaa ja traumatisoivaa. Meillä oli kuitenkin elämämme ensimmäisinä vuosina tukena isoäiti, joten emme joutuneet elämään elämämme alkua täysin vailla turvallista aikuista. Sillä, että joku huolehti meistä kun olimme aivan pieniä, oli valtava merkitys myöhempään elämäämme. Kuten myös sillä, että meillä siskon kanssa oli aina toisemme. Kun jouduimme huonoon sijaiskotiin mummon kuoltua, olimme toistemme tukena ja koimme välittämistä ja rakkautta toisiltamme. Puhumattakaan siitä, että kun teininä kuljimme niissä huonoissa porukoissa, huolehdimme myös silloin toisistamme.

Isoin tekijä siihen, että meistä tuli lopulta koulut käyneitä, vakitöissä vuosia olleita, asuntolainaa lyhentäviä "kunnon kansalaisia" on varmasti se, että kumpikaan meistä ei selvästi ole perinyt addiktiogeenejä. Geenithän periytyvät lopulta melko mielivaltaisesti, eikä molempien vanhempien addiktiotaipumus tarkoita automaattisesti sen peritymistä lapsille. Me elimme hyvin kostean milleniaalinuoruuden ja kumpikin meistä kokeili lukuisia eri huumeitakin nuoruudessamme. Siltikään kummastakaan meistä ei tullut addiktia. Toki addiktio voi puhjeta vielä myöhemminkin, mutta kuten päihdeasiantuntija Antti Hupli on monesti todennut, jos kokeiluista huolimatta addiktio ei ole puhjennut 40:neen ikävuoteen mennessä, todennäköisyys addiktoitumiselle on melko pieni.

Vierailija
59/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko se klassinen (diagnosoimaton) adhd hänelläkin. Kertoi keskittymisvaikeuksista. Todennäköisesti ei kestä tylsistymistä ja aivot huutaa dopamiinia. Sitä sitten lääkitään huumeilla jotka viimeistään laitoksissa tulee monella sijoitetulla nuorella kuvaan. 

Jotkut ihmiset on vaan tyhmiå eikä siksi osaa olla paikoillaan ja keskittyä. Sitä adhd:ta on turha tunkea joka paikkaan. Sitä paitsi tunnen parikin adhd-diagnoosin saanutta, joilla on lääkeamfetamiini käytössä, mutta ei näytä olevan mitään hyötyä. Alan epäilemään voiko kyseessä olla väärä diagnoosi ja oikeasti kyse on laiskuudesta ja typeryydestä.

Vierailija
60/191 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan sivistys mitataan siinä kuinka se kohtelee heikoimpiaan. Kyllä hädänalaisia on autettava ja tässähän nimenomaan oli kyse omasta halusta parantua. Ei se helppoa ole, mutta onhan sitä aina olemassa mahdollisuus, että onnistuu.

Onhan se kiva että kiitokseksi avusta kuten asunnosta viskotaan sitten kaikki tavarat parvekkeelta alas ja ammutaan ilotulitusraketteja sisätiloissa. Mutta kun se on niin siistii jee.. minä minä minä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä