Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tässä narkomaanin tarina, onko hän mielestänne itse syyllinen huumeongelmaansa?

Vierailija
27.07.2026 |

Kerro mielipiteesi, perustele.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012138717.html

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on.

Vierailija
2/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, täysin ja itse aiheutti. Enemmän ihmettelen sitä, mitä 100 rappionarkkaria tekee ilmaisasunnoissa Töölössä ihmisten parissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syypää on se joka pisti aineet suoneen. Turha siitä on yhteiskuntaa syyttää.

Vierailija
4/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, täysin ja itse aiheutti. Enemmän ihmettelen sitä, mitä 100 rappionarkkaria tekee ilmaisasunnoissa Töölössä ihmisten parissa?

EIkö nuo kotiolot ole sinusta yhtään syyllinen? Jos lapset veteävät huumeita, niin en kyllä syyttäisi siitä lapsia vaan niitä aikuisia jotka sen mahdollistaa.

Vierailija
5/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, jotka ovat käyneet läpi huumehelvetin, ymmärtävät ettei ole ihan yksinkertainen "oma syy" juttu.

Vierailija
6/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syypää on se joka pisti aineet suoneen. Turha siitä on yhteiskuntaa syyttää.

Tärkeintä aina kaikessa on syyllisten löytäminen. Ongelmien ratkaisun kanssa ei ole niin tarkkaa.

Vierailija
7/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIkö nuo kotiolot ole sinusta yhtään syyllinen? Jos lapset veteävät huumeita, niin en kyllä syyttäisi siitä lapsia vaan niitä aikuisia jotka sen mahdollistaa.

Se että aikuisissakin on vikaa ei tee käyttäjästä syytöntä uhria.

Vierailija
8/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihteeksi luin kysymyksen ja linkin.

Jutussa sanottiin, että sytytteli tulipaloja. Pyromaanit ja päihdeongelmaiset ovat yleensä hallitsevien eroperhemammojen kasvattamia. Eli normisettiä taas.

Kyseessä on yhteiskunnallinen ongelma. Esim. Ruotsissa vieraannuttaminen on kriminalisoitu, ja hyvästä syystä.

Vierailija
9/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanan woke!

Vierailija
10/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Asuntoloiden pitäisi olla jossain laitakaupungilla.

Vierailija
11/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä kerrottu syitä. Ei voi tietää. Usein se on itselääkintää ahdistukseen yms. Toisinaan jännityksen hakua ja silloin on helpompi päästä eroon ahdistusta on vaikea juosta pakoon.. 

Vierailija
12/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisiakin tapauksia on, ettei kotioloissa eikä taustassa ole mitään ihmeellistä tai erityistä vikaa. Henkilö on jopa saattanut aloittaa opinnot yliopistossa. Sitten hän on voinut bileissä maistaa jotain, ja siitä asiat ovat vähitellen lähteneet kehkeytymään. Riittää, että ihmisellä on taipumus addiktoitua. Se voi kohdistua tupakkaan, alkoholiin tai kannabikseen. Kaikilla ei tätä taipumusta ole.

Vierailija
13/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko se klassinen (diagnosoimaton) adhd hänelläkin. Kertoi keskittymisvaikeuksista. Todennäköisesti ei kestä tylsistymistä ja aivot huutaa dopamiinia. Sitä sitten lääkitään huumeilla jotka viimeistään laitoksissa tulee monella sijoitetulla nuorella kuvaan. 

Vierailija
14/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettäisin leirille.

Ei mulla muuta.

Vierailija
15/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Yhteiskunta on päättänyt, että aikuiset eivät ihmiset saa itse päättää mitä tunkevat omiin suoniinsa, vaan se tulee estää vaikka sitten totalitaarisen ja väkivaltaisen tyrannian keinoin On hyvin absurdi asetelma, että holhottava olisikin kuitenkin itse vastuussa valinnoistaan.

Vierailija
16/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kotiolot voivat olla vaikka mitä, mutta kukaan ei pakota ottamaan huumeita. Valinta mitä elämässä tekee on täysin vapaaehtoinen. Voi valita myös toisin. Joka päivä.

Vierailija
17/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa muukaan?

Vierailija
18/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa sanottiin, että sytytteli tulipaloja. Pyromaanit ja päihdeongelmaiset ovat yleensä hallitsevien eroperhemammojen kasvattamia. Eli normisettiä taas.

Kyseessä on yhteiskunnallinen ongelma. Esim. Ruotsissa vieraannuttaminen on kriminalisoitu, ja hyvästä syystä.

Heppu oli asunut isänsä luona ja sitten äitinsä luona, eli molemmat olivat epäonnistuneet kasvattajina. 

Vierailija
19/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli naisen vika, tietenkin? 🤦

Vierailija
20/55 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän asui isänsä kanssa lapsena.