Rehellisesti: hoitaisitko ikääntynyttä vanhempaasi jos sinut velvoitettaisiin siihen?
Jos siis tulevaisuudessa siirrytään sellaiseen systeemiin, että yhteiskunta järjestää vanhustenhoitoa vain niille joilla ei ole omaisia. Lopuille nimettäisiin omaiset jotka ovat vastuussa vanhuksen hoidon järjestämisestä, ja velvollisuuden laiminlyömisestä seuraisi syyte heitteillejätöstä.
Hoitaisitteko omia vanhempianne, jos käsky kävisi? Ottaisitteko luoksenne asumaan, muuttaisitteko itse heidän luokseen, lopettaisitteko työnteon jne.?
Omasta mielestäni pakotettu omaishoito on kuolleena syntynyt ajatus, koska hyvin iso osa omaisista yrittäisi viimeiseen asti kiertää ja kikkailla ettei vanhusta tarvitsisi hoitaa. Jatkettaisiin töissä ja jätettäisiin vanhus työpäivän ajaksi yksin kotiin vaikka hän tarvitsisi jatkuvaa valvontaa. Osa vanhuksista jäisi kokonaan heitteille, ja osa taas saisi lapsiltaan todella kylmää kohtelua. Harvassa olisivat lämmintä ja rakastavaa hoivaa tarjoavat omaiset.
Minä muuttaisin pois maasta tuollaisessa tilanteessa ja käskisin vanhempien maksaa hoitonsa ihan itse. Enkä edes häpeä sanoa tätä ääneen.
Kommentit (120)
No tähän 33 neliön asuntoon ei kyllä mieheni ja minun lisäksi vanhempani mahtuisi. Että ei.
Kävis kyllä vaikeaksi, koska asun toisella puolella maapalloa kuin vanhempani.
Vierailija kirjoitti:
Tolkussaan olevia vanhuksia nyt helppo hoitaa mutta muistisairaat taas äärimmäisen kuormittavia.
Ja niin kauan kuin vanhukset ovat tolkuissaan ja toimintakykyisiä he haluavatkin yleensä asua kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Teen tuota jo nyt neljälle läheiselle vanhukselle jotka asuvat kotonaan. Lopetin työt ja opinnot kesken ja muutin itärajalle pikkukaupunkiin että olisin heitä lähempänä.
Oma elämä nyt kolmekymppisenä on pausella niin kauan kuin nuo vanjukset kykenevät kotona asumaan. En ole omaisjoitaja koska esim. Dementoitunut ja puoliksi halvaantunut monisairas mummoni ei ole vielä tarpeeksi huonokuntoinen.
Olenkin läheishoivaaja.
Käyn vanhuksilla vähintään kolmena päivänä viikosta ja aina tarvittaessa. Päivystän kokoajan puhelimen ääressä. Kahdelle vanhuksistamme, pariskunnalle, saimme onneksi jo sentään turvarannekkeet. En kuitenkaan ole mikään hoiva-ammattilainen ja muutaman kerran olen saanut selän pahasti lukkoon kun olen yksin yrittänyt kaatunutta vanhusta nostaa.
Siivoan vanhuksillamme pintapuolisesti, käyn kaupassa, autan arkiaskareissa, joskus pesen ja saunotan, joskus pyykkäilen, pidän seuraa, haen postit, autan digiasioissa, jaan lääkkeet ja käytän apteekissa. Autan kaatumisissa, hoidan ajanvaraukset lääkääriin ja käytän terveyskeskuksessa.
Tätä ollut kohta jo viisi vuotta. Paljonhan tuossa on pientä vaihtelevaa hommaa. Kaikki tämä palkatta ehkä jos oma talouteni olisi turvatumpi, tämä olisi vähän helpompaa kestää ja osaisin ajatella olevani muutakin kuin vain suvun piika. Muita nuoria sukulaisia meillä ei ole.
Mummolta saan arabian kastikekulhon ja isosedältäni kauniin taulun sitten joskus.
En ymmärrä. Opintojen keskeyttämistä, muuttamista. Olet n 30, onko omat vanhempasi jo hoidettavia vanhuksia?
Vaikka neljällä ei olisi ketään muuta kuin sinä sittenkin kotiavun turvin vanhukset pärjäävät tai aina tosi tarpeessa löytyy hoitopaikka.
Tuli tunne että olet omaa elämääsi paossa käyttäen tekosyynä vanhuksia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomia ei voisi velvoittaa pitämään huolta niistä vanhuksista, joilla ei ole lapsia? Miksi lapsiperheitä vain velvoitetaan, ne jotka muutenkin ovat tiukoilla?
Kai sulla nyt on velvollisuus pitää huolta OMASTA PERHEESTÄSI. Se ei ole randomeitten lapsettomien velvollisuus.
Itse olet valinnut hankkia lapsia.
Hoidan jo. Käyn töissä, hoidan oman perheeni ja oman vanhempani. Raskasta on, korvaus työstä on mitätön. Lakisääteistä vapaata ei käytännössä pysty pitämään, sillä ne eivät ole realistisesti toteutettavissa.
Hoidan jo!
Asun kuolemansairaan iäkkään vanhempani kanssa. Teen täyttä työviikkoa samalla.
Avustaisin. Luultavasti näin joudunkin tekemään. Hengissä on äiti ja setä, molemmat reilusti yli 70v.
Laitostason hoito onkin jo eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin ulkomaille maksamaan veroja. Olen ennenkin asunut ulkomailla, ulkomailla eikä muuttaminen minulle ole mikään ongelma.
Sinäpä sitten rakastat vanhempiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai hoitaisin, rakastan vanhempiani.
Millä sinä eläisit, koska joutuisit irtisanoutumaan työstäsi? Hoitovaihe kestää kevyesti yli kymmenen vuotta.
Luuletko, että kotihoidossa olevaa vanhusta joku pitää vanhusta kädestä kiinni 24/7?
Mietin ihan samaa. Eiköhän se suurimmalla osalla vanhuksista riitä, että on puhdasta, lämmintä ja ruokaa. Ei kai se edellytä 24/7 kädestä pitämistä. Meillä pappa oli ihan tyytyväinen, kun sai istua nojatuolissa ja katsoa Kauniita ja Rohkeita. Hyvin viihtyi aina monta tuntia kerrallaan ihan omassa rauhassa. Pikemminkin suuttui, jos meni jotakin häiritsemään.
Hyväkuntoinen vanhus on aivan erilainen hoidettava kuin laitoshoitoa tarvitseva vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolkussaan olevia vanhuksia nyt helppo hoitaa mutta muistisairaat taas äärimmäisen kuormittavia.
Ja niin kauan kuin vanhukset ovat tolkuissaan ja toimintakykyisiä he haluavatkin yleensä asua kotonaan.
Jep. Omat vanhukset olivat lopulta tosi tyytyväisiä siihen, että pääsivät hoitokotiin. Kotona alkoi olla liian turvaton olo ja heitä pelotti. Heillä oli hoitokodissa rauhallisempi olo kun tiesivät, että siellä on aina joku paikan päällä ja apua saa nappia painamalla.
Mulla oli dementoitunut äiti ja 2-vuotias lapsi yhtä aikaa... kumman hoidan?
Töissäkin piti käydä henkensä pitimiksi... Lisäksi isä hoitokodissa 30km toiseen suuntaan. Milläs mä siinä olisin revennyt joka suuntaan, saati yhdellä palkalla 4 ihmistä hoitoineen elättänyt?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomia ei voisi velvoittaa pitämään huolta niistä vanhuksista, joilla ei ole lapsia? Miksi lapsiperheitä vain velvoitetaan, ne jotka muutenkin ovat tiukoilla?
Lapset ovat valinta, vanhemmat eivät.
Tuskin valtiolla on moiseen varaa. Ensin ihmiset joutuvat pois töistä ja tuille, sitten kouluttamattomina amatööreitä tekemään vanhustyötä palkatta 😂. Idea voi kuulostaa mahtavalta todellisuudesta vieraantuneen (ja ennenkaikkea sellaisen jolle hoitorastia omalle kohdalle ei ole tulossa) kokkarin korvaan.
Käytännössä hoidan nyt jo ilman pakkoa. Pesemisiä en tekisi, jos sktä ei osaisi.
Vierailija kirjoitti:
Oon hoitanut.
Minä myös kunnes menivät niin huonoon kuntoon että otettiin ympärivuorokautiseen hoitoon hoivakotiin. Kävin sielläkin useasti viikossa ulkoiluttamassa.
En hoitaisi, mutta heidän asiansa aion hoitaa että saavat hyvän paikan ja hoidon. Näin ollaan jo sovittu. Eivät edes halua, että lapset hoitavat.