Rehellisesti: hoitaisitko ikääntynyttä vanhempaasi jos sinut velvoitettaisiin siihen?
Jos siis tulevaisuudessa siirrytään sellaiseen systeemiin, että yhteiskunta järjestää vanhustenhoitoa vain niille joilla ei ole omaisia. Lopuille nimettäisiin omaiset jotka ovat vastuussa vanhuksen hoidon järjestämisestä, ja velvollisuuden laiminlyömisestä seuraisi syyte heitteillejätöstä.
Hoitaisitteko omia vanhempianne, jos käsky kävisi? Ottaisitteko luoksenne asumaan, muuttaisitteko itse heidän luokseen, lopettaisitteko työnteon jne.?
Omasta mielestäni pakotettu omaishoito on kuolleena syntynyt ajatus, koska hyvin iso osa omaisista yrittäisi viimeiseen asti kiertää ja kikkailla ettei vanhusta tarvitsisi hoitaa. Jatkettaisiin töissä ja jätettäisiin vanhus työpäivän ajaksi yksin kotiin vaikka hän tarvitsisi jatkuvaa valvontaa. Osa vanhuksista jäisi kokonaan heitteille, ja osa taas saisi lapsiltaan todella kylmää kohtelua. Harvassa olisivat lämmintä ja rakastavaa hoivaa tarjoavat omaiset.
Minä muuttaisin pois maasta tuollaisessa tilanteessa ja käskisin vanhempien maksaa hoitonsa ihan itse. Enkä edes häpeä sanoa tätä ääneen.
Sama. Täysi hiljaisuus nyt 37 vuotta. Olen ainoa lapsi. Ollut aina kunnollinen, tunnollinen, ja hoitanut asiat niin kuin kuuluu.