Rehellisesti: hoitaisitko ikääntynyttä vanhempaasi jos sinut velvoitettaisiin siihen?
Jos siis tulevaisuudessa siirrytään sellaiseen systeemiin, että yhteiskunta järjestää vanhustenhoitoa vain niille joilla ei ole omaisia. Lopuille nimettäisiin omaiset jotka ovat vastuussa vanhuksen hoidon järjestämisestä, ja velvollisuuden laiminlyömisestä seuraisi syyte heitteillejätöstä.
Hoitaisitteko omia vanhempianne, jos käsky kävisi? Ottaisitteko luoksenne asumaan, muuttaisitteko itse heidän luokseen, lopettaisitteko työnteon jne.?
Omasta mielestäni pakotettu omaishoito on kuolleena syntynyt ajatus, koska hyvin iso osa omaisista yrittäisi viimeiseen asti kiertää ja kikkailla ettei vanhusta tarvitsisi hoitaa. Jatkettaisiin töissä ja jätettäisiin vanhus työpäivän ajaksi yksin kotiin vaikka hän tarvitsisi jatkuvaa valvontaa. Osa vanhuksista jäisi kokonaan heitteille, ja osa taas saisi lapsiltaan todella kylmää kohtelua. Harvassa olisivat lämmintä ja rakastavaa hoivaa tarjoavat omaiset.
Minä muuttaisin pois maasta tuollaisessa tilanteessa ja käskisin vanhempien maksaa hoitonsa ihan itse. Enkä edes häpeä sanoa tätä ääneen.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai hoitaisin, rakastan vanhempiani.
Millä sinä eläisit, koska joutuisit irtisanoutumaan työstäsi? Hoitovaihe kestää kevyesti yli kymmenen vuotta.
Luuletko, että kotihoidossa olevaa vanhusta joku pitää vanhusta kädestä kiinni 24/7?
Mietin ihan samaa. Eiköhän se suurimmalla osalla vanhuksista riitä, että on puhdasta, lämmintä ja ruokaa. Ei kai se edellytä 24/7 kädestä pitämistä. Meillä pappa oli ihan tyytyväinen, kun sai istua nojatuolissa ja katsoa Kauniita ja Rohkeita. Hyvin viihtyi aina monta tuntia kerrallaan ihan omassa rauhassa. Pikemminkin suuttui, jos meni jotakin häiritsemään.
Annas kun arvaan: tämä hoiva kaatuisi naisten niskaan. Kaikki naiset nyt hereillä! Monet haaveilevat naisten jäämisestä kotiin, sillä se ratkaisisi kaksi ongelmaa, työttömyyden ja vanhusväestön. Ainoa häviäjä on naiset ja tytöt. Kannattaa jokaisen jo miettiä ennakkoon ja kieltäytyä piian ja kotiorjan roolista.
Sitten dementikkojen lukitseminen huoneeseensa pitäisi sallia, muuten on mahdoton käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sinä eläisit, koska joutuisit irtisanoutumaan työstäsi? Hoitovaihe kestää kevyesti yli kymmenen vuotta.
Luuletko, että kotihoidossa olevaa vanhusta joku pitää vanhusta kädestä kiinni 24/7?
Sehän riippuu vanhuksen kunnosta. Pahoin muistisairas, mutta liikkumaan kykenevä saa helposti talon poltettua. Täysin petipotilasta ei voi jättää 10 tunniksi yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Annas kun arvaan: tämä hoiva kaatuisi naisten niskaan. Kaikki naiset nyt hereillä! Monet haaveilevat naisten jäämisestä kotiin, sillä se ratkaisisi kaksi ongelmaa, työttömyyden ja vanhusväestön. Ainoa häviäjä on naiset ja tytöt. Kannattaa jokaisen jo miettiä ennakkoon ja kieltäytyä piian ja kotiorjan roolista.
No kyllä siinä koko Suomen talous kyykkäisi myös pysyvästi, kun puolet työvoimasta katoaisi.
Kyllä hoitaisin. Aion joka tapauksessa hoitaa jos tulee tarvetta hoitamiselle.
En. Asun ihan toisella puolella maata. Muuttaisin ulkomaille.
Miksi lapsettomia ei voisi velvoittaa pitämään huolta niistä vanhuksista, joilla ei ole lapsia? Miksi lapsiperheitä vain velvoitetaan, ne jotka muutenkin ovat tiukoilla?
Isää hoitaisin, hirviömäistä äitiäni en
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi pitänyt. Vaari kaatui kotona kun piti väen vängällä mennä kellariin. Oli siellä kellarissa koko päivän odottamassa, että joku lapsista tulee käymään töiden jälkeen (oli tietysti puhelin jäänyt keittiön pöydälle). Samalla dementoitunut vaimo, eli mummoni, istui tyytyväisenä koko päivän telkkarin edessä pissat housuissa eikä yhtään tajunnut ettei vaaria ole näkynyt tunteihin. Tuloksena vaarilla oli lantion murtuma ja viimeiset elinvuodet pyörätuolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi pitänyt. Vaari kaatui kotona kun piti väen vängällä mennä kellariin. Oli siellä kellarissa koko päivän odottamassa, että joku lapsista tulee käymään töiden jälkeen (oli tietysti puhelin jäänyt keittiön pöydälle). Samalla dementoitunut vaimo, eli mummoni, istui tyytyväisenä koko päivän telkkarin edessä pissat housuissa eikä yhtään tajunnut ettei vaaria ole näkynyt tunteihin. Tuloksena vaarilla oli lantion murtuma ja viimeiset elinvuodet pyörätuolissa.
Tuo olisi voinut sattua kenelle tahansa.
Oma isäni sen verran ollut väkivaltainen, on isokokoinen mies yms. arvaamaton että en voisi häntä hoitaa. Mutta äitiä ehkä voisin, mutta äitini haluaa itse laitokseen jostain syystä. Samoin kun isoäitini halusi vanhainkotiin. Olen muutenkin hoitanut jo niin paljon vanhemmilleni kuuluvia velvollisuuksia jo lapsena, että haluan edes pienen pätkän elämästäni olla vapaa enkä vain muiden hoitaja loppuun asti. Äiti on sen verran helpompi luonne, että ainakin jonkun aikaa ehkä onnistuisi, mutta hänellä on myös se oma tahto.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomia ei voisi velvoittaa pitämään huolta niistä vanhuksista, joilla ei ole lapsia? Miksi lapsiperheitä vain velvoitetaan, ne jotka muutenkin ovat tiukoilla?
Olen lapseton ja hoidan vanhempiani läheishoivaajan tittelillä. Yleistuella olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu olisi kyllä, mutta pointti oli se, että kun kunto heikkenee liikaa niin alkaa sattua ja tapahtua eikä vanhusten luota voi olla pois paria tuntia kauempaa. Tämän tapauksen jälkeen isovanhempani onneksi saatiin hoitokotiin.
Hoidin jo puolisoni vanhempaa, oli käytännössä pakko pitääkseni perheen koossa. Omat vanhemmat ovat kuolleet ja todennäköisesti (ja toivottavasti) minäkin ehdin päättää päiväni ennen kuin olen niin huonossa kunnossa, että lapset joutuisivat hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi, sillä viisaampi olisi jättänyt kellarireissun väliin.
Tolkussaan olevia vanhuksia nyt helppo hoitaa mutta muistisairaat taas äärimmäisen kuormittavia.
Isäni on muistisairas ja hoitolaitoksessa 24/7 hoidossa. Hän ei syö itse eikä ole liikuntakykyinen. En pystyisi millään hoitamaan häntä kotonani, koska minun pitää käydä töissä ja nukkua öisin.
Vanhusten hoito kotona on kaunis ajatus, mutta siinä vaiheessa kun vanhus tarvitsee 24/7 hoitoa, hän ei ole mikään pullantuoksuinen kotimuori, joka leipoo, on lapsille seurana ja sukupolvien välinen rikkaus perheelle.
Muuttaisin ulkomaille maksamaan veroja. Olen ennenkin asunut ulkomailla, ulkomailla eikä muuttaminen minulle ole mikään ongelma.
Hoidan yhtä paljon kuin omat vanhempani heidän vanhempiaan eli visiitti vanhusten palvelutaloon 2 krt/vuosi. Terveisin Meillä kaikilla on vain yksi elämä