Rehellisesti: hoitaisitko ikääntynyttä vanhempaasi jos sinut velvoitettaisiin siihen?
Jos siis tulevaisuudessa siirrytään sellaiseen systeemiin, että yhteiskunta järjestää vanhustenhoitoa vain niille joilla ei ole omaisia. Lopuille nimettäisiin omaiset jotka ovat vastuussa vanhuksen hoidon järjestämisestä, ja velvollisuuden laiminlyömisestä seuraisi syyte heitteillejätöstä.
Hoitaisitteko omia vanhempianne, jos käsky kävisi? Ottaisitteko luoksenne asumaan, muuttaisitteko itse heidän luokseen, lopettaisitteko työnteon jne.?
Omasta mielestäni pakotettu omaishoito on kuolleena syntynyt ajatus, koska hyvin iso osa omaisista yrittäisi viimeiseen asti kiertää ja kikkailla ettei vanhusta tarvitsisi hoitaa. Jatkettaisiin töissä ja jätettäisiin vanhus työpäivän ajaksi yksin kotiin vaikka hän tarvitsisi jatkuvaa valvontaa. Osa vanhuksista jäisi kokonaan heitteille, ja osa taas saisi lapsiltaan todella kylmää kohtelua. Harvassa olisivat lämmintä ja rakastavaa hoivaa tarjoavat omaiset.
Minä muuttaisin pois maasta tuollaisessa tilanteessa ja käskisin vanhempien maksaa hoitonsa ihan itse. Enkä edes häpeä sanoa tätä ääneen.
Kommentit (121)
Rehellisesti, mun ei tarvitse edes miettiä tuollaista
Eikä noiden palvelujen surkea tila johdu siitä, etteikö rahaa olisi
Ne vaan halutaan ajaa alas, koska Kokoomus ja Persut ovat kuvottavia ihmisiä.
Olisihan se hoidettava... Mutta itse en muuttaisi. Ottaisin meille asumaan.
Toista vanhempaani hoitaisin vaikka 24/7 hänen kanssaan asuen, toista vanhempaa en hoitaisi lainkaan.
Turha miettiä tuollaista. Ei yhteiskuntaa voi laittaa pysähdyksiin ja siirtää kaikkia hoitamaan vanhempiaan. Edelleen tarvitaan muitakin työntekijöitä.
Olen itse sairas ja käy avustaja.
Ei , ei missään nimessä halua lapseni hoitavan. Hoidin tai pikemminkin huolehdin vajaat 5 vuotta omista vanhemmistani enkä ole 10 vuoden jälkeenkään toipunut siitä stressistä. Stressiähän se on vaikka yhteiskunta sen tekisi varsinkin kun hoito on mitä on, mutta se on joku muu joka menee ensimmäisenä asuntoon toteamaan mitä helvettiä nyt taas.
Koko ajatushan on ihan mahdoton. Samaan aikaan huudetaan kuinka duunissa pitäisi olla 70 vuotiaaksi . Kukaan ei ole tähän mennessä kertonut miten tämä käytönnössä tehtäisiin.
Yo.soppaan pitkälle edennyt muistisairaus niin siinä on keitos, joka kiehuu yli alta minuutin.
En tiedä kuka minut hoitaa , jos pää tallella niin selvitän mistä sovelluksesta saa sopivan cocktailin . Voisi myös yrittää hankkia keuhkokuumeen , lapsuudessani sitä sanottiin vanhan miehen ystäväksi . Jos päätä ei enää ole niin täytyy toivoa etten itse tajua sitä jolloin ihan sama mitä minulle tapahtuu.
Jaa, että hylkäisi 4 lastani ja lopettaisin työt, jotta voisin muuttaa Ruotsiin passaamaan mammaa. Milläs minä siellä eläisin ja kuka hoitaisi lapset (lasten isä on kuollut)?
En hoitanut ikääntyneitä vanhempiani, koska hoidin lapsiani ja kävin töissä.
Voisin hoitaa vanhempani, JOS siitä saisi saman rahan kuin mitä saan nyt töistä.
Äiti ei ikinä suostuisi siihen, että irtisanoutuisin ja jäisin 800€/kk tulojen varaan häntä hoitamaan.
Rehellisesti: en menisi kenenkään perheenjäseneni tai sukulaiseni luokse elämään, jos se olisi hälle pelkkä velvoite.
Hoitamisen vaatiminen on liikaa, mutta on myös liian paljon ihmisiä jotka eivät soittele iäkkäille vanhemmilleen, eivät auta ruokaostosten, raha-asioiden tai älylaitteiden kanssa, eivätkä ole tietoisia läheistensä voinnista ja kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitamisen vaatiminen on liikaa, mutta on myös liian paljon ihmisiä jotka eivät soittele iäkkäille vanhemmilleen, eivät auta ruokaostosten, raha-asioiden tai älylaitteiden kanssa, eivätkä ole tietoisia läheistensä voinnista ja kunnosta.
Aika vaikea auttaa ruokaostosten ja älylaitteiden kanssa, kun välimatkaa on liki 1 000km ja älylaitteita ei vastapuolella ole edes käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Toki kannattaa huomioida, että ennen ihmiset asuivat ahtaammin. Ja selvisivät. Miten tänään ei enää selvitä siitä mistä ennen.
Ennen myös niille vanhuksille riitti joku hetekka keittiön nurkassa ja puuroa ja kaalikeitto muutama kerta päivässä. Tämän päivän vanhukset haluaa paljon enemmän. Mun isällä käy nyt vihdoin ja viimein 4 kertaa vuorokaudessa kotihoito, mutta ei tykkää, että ne hoitajat ei tule just silloin, kun hän haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuossa sellainen "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" tilanne. Isää ei kiinnostanut v'ttukaan, miten minulla sujui kun olin lapsi. Olisin voinut vaikka kuolla nälkään ilman, että hän olisi siitä ollut tietoinen. Minua jaksoi liiankin pitkään kiinnostaa, miten isällä menee. Kunnes tajusin, että yksipuolisella kyselyllä kulutan vain itseni loppuun. Lopetin yhteydenpidon ja hiljaisuus on ollut rikkumaton 10 vuotta. En rehellisesti edes tiedä, onko isä elossa.
No jos velvoitettaisiin, niin olisi kyllä vaikea yhtälö. Kolmivuorotyö pitäisi lopettaa, enkä varmaan voisi ottaa vastaan muutakaan työtä. Vanhempieni pitäisi muuttaa asumaan 600km päähän asuinpaikastaan, kaupunkiin jossa heillä ei ole mitään muuta kuin minä. Olen autoton, joten en voi ajella vanhempien luokse enkä hoitaa heidän kauppareissujaan. Vanhempani asuvat pienellä paikkakunnalla. Mieheni vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla kuin me, joten mies olisi velvoitettu hoitamaan omat vanhempansa ja minun pitäisi muuttaa takaisin omien vanhempieni luokse. Meillä on asuntolaina ja melko tuoreeltaan ostettu asunto, jonka myynnistä näin nopeasti tulisi sanktiot. Kaiken lisäksi omien vanhempieni hoitaminen olisi ihan viimeinen homma johon lähtisin vapaaehtoisesti, tiedän millaisia he ovat ja omat rajani tulisivat nopeasti vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isää olisin voinut hoitaa. Hän on mukava ja helppoluonteinen ihminen. Hän tosin on niin huonossa kunnossa, ettei häntä voi hoitaa kotona.
Äitini hoitaminen taas on mahdotonta. Vaikea ihminen, jolta puuttuu kyky ja halu yhteistyöhön. Toistaiseksi asuu vielä kotonaan ja haukkuu kaikki, jotka siellä käyvät tai jättävät käymättä.
Onko dementiaa vai onko aina ollut tuollainen negatiivinen? Mun äiti oli kamalan onneton, vaikkei oikein syytä ollutkaan, aina valitti kaikesta. Kun lopulta pääsi vanhainkotiin, kehuivat jatkuvasti, että hän on koko osaston lemmikki ja ilopilleri.
Äitini on ollut aina hirviö. Jo aivan pienenä lapsena tiesin, että tuosta ihmisestä kannattaa pysyä kaukana, muuten ei hyvä heilu. Toki ei sekään aina auttanut.
Kyllä. Teen jo niin. Palkatta, ilman tukia. Oman työni ohella. Rehellisesti: rakastan vanhaa vanhempaani. Sain häneltä ihanan lapsuuden ja nuoruuden. Haluan antaa hänelle mahdollisimman hyvän vanhuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Teen jo niin. Palkatta, ilman tukia. Oman työni ohella. Rehellisesti: rakastan vanhaa vanhempaani. Sain häneltä ihanan lapsuuden ja nuoruuden. Haluan antaa hänelle mahdollisimman hyvän vanhuuden.
Se on hyvä, että pystyy. Mun muistisairas äitini oli aikoinaan niin sekaisin, että vaikka etätöitä teinkin, niin mistään työpalavereista Teamsissa ei tullut yhtikäs mitään, jos mun piti samaan aikaan vahtia äitiä. Oikeastaan toi olikin yksi syy siihen, miksi pystyin hyppäämään jo 11 kk sitten kokonaan pois työelämästä. Kun ei firma voinut enää antaa mulle mitään sellaisia töitä, joissa olisi ollut jotain vastuita ja velvollisuuksia. Ne tyätehtävät piti antaa niille, jotka pystyivät sityoutumaan työhonsä eikä niille, jotka kesken Teams-palaverin joutuvat juosten etsimään kaduilta muistisairasta taas kerran karkuteille lähtenyttä äitiään. Win-win.
No meille tulisi 8 kun molempien vahemmat on eronneet ja on uudet puolisot. Eivät tule toimeen keskenään.