Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensin lapsettomat häät, nyt avecittomat häät!? Seuraavaksi vieraattomat häät?

Vierailija
26.07.2026 |

https://yle.fi/a/74-20237743

Tai miksei saman tien vain MÄÄT? Mihin sitä puolisoakaan tarvii. 

Kommentit (666)

Vierailija
461/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa hääparia kiinnostaa teidän lapsenhoito-ongelmat. Se on vain ja ainoastaan teidän oma ongelmanne, jos ette saa lastenhoitoa järjestymään. Sitten vain jäätte pois häistä. Miksi tarvitsee luetella syitä ja ongelmia ja esteitä?  Kuvitteletteko että hääpari tekisi poikkeuksen JUURI TEIDÄN määkyvien pershedelmien kohdalla?!

Eiköhän ne sinun juhlasi skipanneet ole tehneet sen ihan siksi että olet sietämätön ihminen. Lastenhoito on kätevä tekosyy. 

Koirakin käy :D Ihan oikeasti on jokunen tylsä velvollisuustilaisuus luistettu, kun koiraa ei voi jättää niin pitkäksi aikaa yksin ja kun hoitopaikkaa on niin vaivalloista saada ja kun menee nyt turhan hankalaksi. Voin kuvitella, että lapsista voi sanoa ihan samaa, ja olla salaa tyytyväinen.

Itse kutsuin häihini vain niitä, joille ne eivät olleet tylsä velvollisuustilaisuus. Ja jos joku niin olisikin kokenut niin olisin ollut vain tyytyväinen jos tällainen henkilö olisi jäänyt pois.

Mistä sä tiedät, ettei kukaan kutsuttu kokenut sitä tylsäksi velvollisuudeksi? Aika harvoin vieraat nyt on mitenkään valtavan fiiliksissä jonkun muun häistä. Eiköhän ne ole lähinnä morsian ja morsiamen äiti, joille se on missään määrin ihmeellinen juttu. 

Vierailija
462/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa hääparia kiinnostaa teidän lapsenhoito-ongelmat. Se on vain ja ainoastaan teidän oma ongelmanne, jos ette saa lastenhoitoa järjestymään. Sitten vain jäätte pois häistä. Miksi tarvitsee luetella syitä ja ongelmia ja esteitä?  Kuvitteletteko että hääpari tekisi poikkeuksen JUURI TEIDÄN määkyvien pershedelmien kohdalla?!

Eiköhän ne sinun juhlasi skipanneet ole tehneet sen ihan siksi että olet sietämätön ihminen. Lastenhoito on kätevä tekosyy. 

Mitkä minun juhlani? En ole koskaan järjestänyt omia häitäni, emme pitäneet sellaisia.

Ei yllätä, sulla tuskin oli ketään, ketä olisit kutsunut paikalle. 😂 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniäni sai kutsun serkkunsa häihin, mutta avopuolisonsa eli poikani ei saanut, joten miniäkään ei mennyt. Selvää säästöä hääparille.

Näin meilläkin toimitaan. Joko puolison kanssa mennään perhejuhliin tai ei mennä ollenkaan.

Ja sen jälkeen : jos lapsia ei kutsuta, emme mene ollenkaan 🙄

Minulle sopii loistavasti se, että nuo hankalat ihmiset jäävät pois. Siis kaikki läheisriippuvaiset ("en tule häihin ilman puolisoa") ja kaikki lapsiriippuvaiset ("en tule häihin ilman lapsia"). Minä en kuuntele uhkailua. Päätin itse ketä kutsun omiin juhliini. Kiukuttelut ja uhkavaatimukset johtavat vain siihen, että kyseinen pariskunta/perhe joutuu boikottilistalle. Päätös on lopullinen.

Ei tässä taida kukaan muu kiukutella kuin sinä. Tämä saattaa olla sulle yllätys, mutta lapsivapaat häät tosiaan edellyttävät lapsiperheessä ylimääräistä sumplimista hoitojärjestelyjen suhteen, ja jos esimerkiksi isovanhemmat eivät ole käytettävissä (esim. koska ovat tulossa häihin itsekin), vaihtoehdot ovat usein joko jonkun ulkopuolisen palkkaaminen hoitajaksi (ylimääräinen vähintään satasen kustannus) tai se että toinen vanhempi jää kotiin. Ja jos vihittävä pari ei ole kovin läheinen niin on ymmärrettävää, että tuossa kohtaa saattaa herätä sellainen ajatus että mitä jos ei mennä ollenkaan. Ai niin, minä muuten olen lapseton, mutta tajua tämän, koska en ole ihan totaalisen taukki.

Meille oli vähän käymässä näin. Ystävä ei pitänyt lapsettomia häitä, koska paikalle kutsuttiin kyllä hääparin sisarusten lapset ja kummilapset sekä sylivauvat mutta esim. meidän 2-vuotiasta ei kutsuttu sillä periaatteella, että kyseessä on lapsettomat häät. Miehen suku oli kokonaisuudessaan kutsuttu, joten hoitopaikka piti löytää minun suvustani. Vanhempani olivat tuolloin matkoilla ja siskollani oli työvuoro, jota hän ei ollut halukas vaihtamaan. Suurin osa ystävistämme oli kutsuttu häihin. Tässä vaiheessa kyselin, kuinka ehdoton tuo "lapseni ei saa tulla"-teema häissä oli ja sain kuulla, että se oli kyllä ehdoton. Ehdimme jo pohtia, että emme osallistu lainkaan, mutta veljeni (intissä) tuore tyttöystävä lupasi katsoa lasta pari tuntia (ekaa kertaa tekemisissä pikkulapsen kanssa). Ehdittiin katsoa vihkiminen ja nostaa maljat mutta ruokailu jäi meiltä sitten väliin. Olisi ehkä pitänyt jättää koko häät välistä mutta tähän suhtauduttiin erittäin vihamielisesti. 

Mua vähän hämmästyttää että tämä ihan päivänselvä lastenhoitoasia jotenkin edes tulkitaan jonkinlaiseksi mielenosoittamiseksi. Että se lapsi pitäisi ilmeisesti laittaa vaan komeroon siksi aikaa tai jotain, ettei bridezillalle tule paha mieli. Mulla on jossain määrin eroahdistunut koira, jonka takia me ei olla nyt viiteen vuoteen voitu mennä miehen kanssa mihinkään juhliin yhdessä ainakaan pitkän kaavan mukaan. Hääthän on matkoineen usein sellainen 10-12 tunnin keikka, jos on iltaan asti, joten mikään koira ei oikein voi muutenkaan olla koko sitä aikaa yksin. Ja en nyt muista että kukaan olisi ainakaan ääneen valittanut ettei tajua tätä, mut sit jostain syystä lastenhoitovelvollisuudet ei kelpaa syyksi jäädä pois? 

Missä on väitetty, että lastenhoito-ongelma ei ole pätevä syy jäädä pois? Ei missään. Ylipäätään häihin ei ole olemassa mitään arvoasteikkoa mikä syy on riittävä jäädä pois, koska ei sitä syytä tarvitse ilmoittaa. Vain se, että et tule. Voit jäädä pois ihan vain vaikka siksi, että ei huvita lähteä. Kunhan ilmoitat poisjääntisi eli vastaat kutsuun mikä kuuluu toki ihan normaaleihin käytöstapoihin.

Vierailija
464/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä minun juhlani? En ole koskaan järjestänyt omia häitäni, emme pitäneet sellaisia.

En ollut sitä vailla että pitäisi pakottaa ihmiset tuomaan lahjakortteja ja lahjoja. Kuten sinä ilmeisesti köyhyyksissäsi olit.

Vierailija
465/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin tässä ihan vahvistaa että lapsenhoito on monesti tekosyy jättää väliin jopa häät, joihin sen lapsen olisi saanut tuoda. Katsokaas kun ei voisi vähempää kiinnostaa ne teidän tylsät pönötysjuhlanne ja se pakollinen sadan euron pääsymaksu, jota lahjaksikin sanotaan. Jaan täysin näkemyksen, että monessa muussa maassa jopa hautajaiset ovat hauskemmat kuin suomalaiset häät. 

Olet paljonkin haudannut ihmisiä pitkin maailmaa?

Vierailija
466/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta kavereiden puolisot joita en tunne. En minäkään kutsuisi.

Miksi heitä kiinnostaisi sinun tuleva puolisosi,  jota et tunne? 

Vierailija
467/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut sitä vailla että pitäisi pakottaa ihmiset tuomaan lahjakortteja ja lahjoja. Kuten sinä ilmeisesti köyhyyksissäsi olit.

Ohis, mutta luuleeko joku tosissaan että lahjojen arvolla maksetaan ne häät? Yleensä ihmiset antavat maksimissaan satasen per nenä, useimmiten noin 50 e. Aika paljon jää vielä koko juhlasta maksettavaa.

Vierailija
468/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli minimimäärä ihmisiä maistraatissa. Ei kiinnosta kestitä sukulaisia eikö muutenkaan olla oikein juhlaihmisiä.

Vierailija
469/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ei vain henkilökohtaiset häät ilman mitään turhia hälinöitä ja hintalappua ? 
Nimet paperiin ja parin vuoden päästä kuitenkin ero.

Vierailija
470/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miksi juhlista on tullut niin vierasvihamielisiä. Ennen vieraiden viihtyminen oli kunnia-asia. Ja toisaalta myös vieraat pitivät tärkeänä olla paikalla, jos ei ollut pakottavaa syytä kieltäytyä. 

Koska niiden järjestäminen on niin kallista.

Vierailija
471/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin tässä ihan vahvistaa että lapsenhoito on monesti tekosyy jättää väliin jopa häät, joihin sen lapsen olisi saanut tuoda. Katsokaas kun ei voisi vähempää kiinnostaa ne teidän tylsät pönötysjuhlanne ja se pakollinen sadan euron pääsymaksu, jota lahjaksikin sanotaan. Jaan täysin näkemyksen, että monessa muussa maassa jopa hautajaiset ovat hauskemmat kuin suomalaiset häät. 

Olen ollut hautajaisissa mm. Irlannissa ja Espanjassa. Katsos kun kaikilla ei suku ja ystävät ei ole jostain yhdestä ja samasta sisäsiittoisesta hämäläiskylästä. 

Vierailija
472/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut hautajaisissa mm. Irlannissa ja Espanjassa. Katsos kun kaikilla ei suku ja ystävät ei ole jostain yhdestä ja samasta sisäsiittoisesta hämäläiskylästä. 

No nyt on laatuväkeä kun oikein espanjalaisia sukulaisia :D

Vierailija
473/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta luuleeko joku tosissaan että lahjojen arvolla maksetaan ne häät? Yleensä ihmiset antavat maksimissaan satasen per nenä, useimmiten noin 50 e. Aika paljon jää vielä koko juhlasta maksettavaa.

Eikös nykyinen normi ole jo että se 50 on arveluttavan vähän? Annoin joskus työttömänä 30 euroa ja kuulin jälkeenpäin, että se on kuulemma lähestulkoon loukkaus, kun "eihän se kata kuin korkeintaan cateringin". Meni kyllä pitkäksi aikaa maku tällaisista, miten voi ihmissuhteetkin olla tällaista kyynistä rahastusta. En halua ollenkaan sellaisen ihmisen juhliin, joka mahdollisesti syynää myöhemmin tililtään, mitä kukakin on antanut. 

Vierailija
474/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on laatuväkeä kun oikein espanjalaisia sukulaisia :D

En tiedä, kuvitteletko tuon jotenkin nerokkaaksi tölväisyksi, mutta juu, tosiaan edes täällä mammapalstalla ei kaikki ole kaltaisiasi taikinanaamaisia pottunokkia. :) 

Vierailija
475/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ollut etähäitä. Etänä kun tuntuu olevan niin moni asia. Ystäviäkin tavataan nykyisin etänä. : D

Vierailija
476/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei haittaa jos häissä on lapsia tai koiria tai puolisoja ei ole kutsuttu, valitsen itse millaisilla ehdoilla juhliin lähden. Simppeliä!

Vierailija
477/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miksi juhlista on tullut niin vierasvihamielisiä. Ennen vieraiden viihtyminen oli kunnia-asia. Ja toisaalta myös vieraat pitivät tärkeänä olla paikalla, jos ei ollut pakottavaa syytä kieltäytyä. 

Koska niiden järjestäminen on niin kallista.

Samoin on häihin osallistuminenkin.

Vierailija
478/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat, missä olen ollut, olivat sulhasettomat häät. Kaksi morsianta vihittiin. 

Vierailija
479/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlissa avec ei mielestäni ole vain turha kuluerä vaan sillä myös varmistetaan vieraiden edes jonkunlainen viihtyminen. Olen itse ollut parissa häissä joissa en tunne oikeastaan ketään hääparin lisäksi. Olisi ollut ihan kammottavaa olla tuollaisissa häissä ilman avecia. Jos ei ole varaa ruokkia aveceja niin sitten kannattaa kylmästi supistaa vieraslistaa ja kutsua vain ne läheisimmät. 

Miksi ihmeessä kukaan menee häihin, joissa ei tunne ketään muuta kuin avecinsa?

No minäpä vastaan tähän, on kokemusta. Olin kutsuttuna työkaverin häihin, hääjuhla järjestettiin vanhassa maalsisromsnttisessa kartanossa. Kaunis ja romanttinen ympäristö tietenkin, mutta siellä oli paljon pieniä huoneita, ei isoa salia johon kaikki juhlavieraat olisi mahtuneet istumaan. Hääpari itse istui lähimpien sukulaistensa, kaavojen ja bestmanin ym kanssa yhdessä huoneessa. Minä olin sijoitettuna huoneeseen, johon oli koottu meitä ei niin läheisiä samoihin pöytiin. Siitä huoneesta ei ollut edes näköyhteyttä hääparin huoneeseen. Enkä tosiaan tuntenut samassa huoneessa olevista ketään muuta kuin oman Avecini, siinä huoneessa istuttiin kuitenkin pöydissämme suurin osa illasta. Silloin oli ihan mukavaa, että oli Avec seurana, muuten olisi aika orpo olo ollut.

Tässäpä olisi sinulle ollut hyvä tilaisuus opetella keskustelukulttuuria. Ihmisiä ei tarvitse tuntea voidakseen käydä keskustelua. Häät ja muut vastaavat ovat helppo paikka harjoitella. Voi aloittaa kysymällä pöytäseurueelta esim. mistä tuntevat hääparin, pyytää kertomaan joku hauska juttu hääparista jne. Minglailu on siitä kiva taito että sitä voi harjoitella ja hyödyntää erilaisissa tilanteissa. Suosittelen! 

Vierailija
480/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta sanon, kun tuli mieleen noista kommenteista, joissa haukutaan suomalaisia häitä tylsiksi. Olen ollut kaksissa nigerialaisissa häissä: toiset pidettiin Lontoossa, toiset Nigeriassa, ja kummassakin juhlassa olin ainoa länsimaalainen paikalla, eli juhlat olivat todellakin aidosti nigerialaiset. Kumpikin juhla NIIN TYLSÄ, ettei mitään rajaa! Alkoivat toinen 2 tuntia myöhässä, toinen 3 tuntia myöhässä, mi on masn tapa, ja vieraita valui paikalle ripotellen pitkin päivää ja iltaa. Porukkaa parhaimmillaan yli 200 henkeä kummallakin kerralla, mutta väki nakotti pöydissään naamat happamena. Tuntemattomien kanssa ei juteltu. Musiikki soi liian kovalla, joku pölötti mikrofoniin ja kutsui puheen pitäjiä vuoronperään puhumaan, mutta ketään ei kiinnostanut kuunnella - ei edes morsiusparia - eikä musiikin pauhatessa oikein kuullutkaan. Puhuivat itsekseen siis, ja puheet olivat pitkiä (20-40 minuuttia). Juhlatilat (kummallakin kerralla tilana oli iso halli, vähän kuin koulun jumppasali) oli koristeltu kauniisti, mutta tunnelmaa ei ollut, koska valaistuksena oli kylmänvalkoiset halogeenit katossa. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi, mutta syötiin kertakäyttöastioilta. Muutama lyhyt esitys oli, jotka olisi ollut kiva nähdä (perinteisiä tansseja esim.), mutta niistä ei kuulutettu eikä ilmoitettu, joten ainoat, jotka näkivät ne, olivat suunnilleen morsiusparin vanhemmat ja sisarukset. Ja tätä organisoimatonta sekametelisoppaa sellaiset 7 tuntia ennen kuin päästiin kaikki tanssimaan, mutta sitä lystiä ei jaksanut kukaan yli puolta tuntia, joten se siitä sitten. Jälkikäteen saatiin ammattikuvaajan kuvaama ja editoima 10 minuutin pätkä häistä valmisteluineen päivineen, niin kylläpä näytti hyvältä ja kiinnostavalta! Totuus vain aivan toinen.

Minusta suomalaiset häät ookoo, eikä kategorisesti tylsät. Mitkä tahansa juhlat on tylsät, jos ei osaa jutella ihmisten kanssa tai jos sattuu olemaan sellainen hääpari+perhe ja muut vieraat, jotka eivät osaa jutella sinulle.