Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensin lapsettomat häät, nyt avecittomat häät!? Seuraavaksi vieraattomat häät?

Vierailija
26.07.2026 |

https://yle.fi/a/74-20237743

Tai miksei saman tien vain MÄÄT? Mihin sitä puolisoakaan tarvii. 

Kommentit (666)

Vierailija
421/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi, että melkein puolet häävieraista olisi minulle lähes tuntemattomia. Ehkä jos joku ystävistäni ei tunne ketään muuta vierasta, hän saisi tuoda avecin, ettei tuntisi oloaan yksinäiseksi tai kiusalliseksi. 

Miksi häihin pitää kutsua porukkaa joita ei sen verran tunne että heidän puolisoista olisi edes joku käry? 

Opiskeluporukka? Työporukka? Harrastusporukka? Mulla ainakin on kaikissa kolmessa kategoriassa ollut läheisiä kavereita, joita en kuitenkaan ole koskaan tavannut puolisoiden kanssa eikä ole ollut tarkoituskaan.

Toinen lukunsa ovat pitkäaikaiset ystävät, joiden puolisot ovat vaihtuneet, ja kun harvoin nähdään, niin uusia ei ole edes tavannut, kun taas ne alkuperäiset on tullut tunnettua jo 20 vuotta. Toki pitäisi kutsua uusien kanssa, mutta olisi se jotenkin vähän vaivaannuttavaa, sori siitä.

No itsellä ei kyllä tulisi mieleenkään kutsua omiin juhliin ketään, jonka tunnen niin huonosti, etten tiedä edes hänen puolisonsa nimeä, saati että onko puolisoa. Ihan sama, mistä porukasta kyse. Tää on jotenkin tosi outo ketju kun ainakin itselle on ihan uutta tietoa, että jotkut kutsuu häihinsä ihmisiä, joiden elämästä eivät tiedä mitään. 

No sulla ei sitten varmaan ole elämässäsi sellaista porukkaa, mitä tässä tarkoitetaan. Itselläni sen sijaan on harrastusporukka, jonka olen tuntenut 30 vuotta ja jonka kanssa vietin suurimman osan kaikesta ajastani nuorena aikuisena. Tuon porukan jäsenten kanssa jatketaan juttua vuosien jälkeenkin siitä, mihin on viimeksi jääty, mutta puolisoita on sinä aikana tullut ja mennyt eikä näistä suurinta osaa ole puolin ja toisin tavattu.

Nuo ei kuulosta sellaisilta tutuilta, joita minä kutsuisin häihin ollenkaan, mutta kukin toki tyylillään. 

Läheisempiä he mulle ovat kuin osa vanhempien sisaruksista tai serkuista, joiden kanssa en ole koskaan mitään yhteyttä pitänyt. Silti ymmärrän, että moni kutsuu häihinsä setiä ja tätejä ja serkkuja, vaikka itse en kutsuisi.

Vierailija
422/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlissa avec ei mielestäni ole vain turha kuluerä vaan sillä myös varmistetaan vieraiden edes jonkunlainen viihtyminen. Olen itse ollut parissa häissä joissa en tunne oikeastaan ketään hääparin lisäksi. Olisi ollut ihan kammottavaa olla tuollaisissa häissä ilman avecia. Jos ei ole varaa ruokkia aveceja niin sitten kannattaa kylmästi supistaa vieraslistaa ja kutsua vain ne läheisimmät. 

Miksi ihmeessä kukaan menee häihin, joissa ei tunne ketään muuta kuin avecinsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avec tarkoittaa nimenomaan seuralaista.  Olen ollut taidenäyttelyn avajaisissa äidin avecina, elokuvan ensi-illassa tyttären avecina jne. 
Avec on ranskaa ja tarkoittaa kera. Turha vängätä selvästä asiasta. 

Turha vängätä, kun kontekstissa voit ymmärtää, mitä tarkoitetaan. Kaikki osaa ranskaa tuon verran eli silläkin turha päteä.

Vierailija
424/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniäni sai kutsun serkkunsa häihin, mutta avopuolisonsa eli poikani ei saanut, joten miniäkään ei mennyt. Selvää säästöä hääparille.

Näin meilläkin toimitaan. Joko puolison kanssa mennään perhejuhliin tai ei mennä ollenkaan.

Ja sen jälkeen : jos lapsia ei kutsuta, emme mene ollenkaan 🙄

Minulle sopii loistavasti se, että nuo hankalat ihmiset jäävät pois. Siis kaikki läheisriippuvaiset ("en tule häihin ilman puolisoa") ja kaikki lapsiriippuvaiset ("en tule häihin ilman lapsia"). Minä en kuuntele uhkailua. Päätin itse ketä kutsun omiin juhliini. Kiukuttelut ja uhkavaatimukset johtavat vain siihen, että kyseinen pariskunta/perhe joutuu boikottilistalle. Päätös on lopullinen.

Vierailija
425/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät ovat ikimuistoinen juhla paitsi hääparille, myös läheisille ja ystäville. Siihen kannattaa panostaa once in a lifetime -hengessä ainakin ekalla kerralla. Se luo muistoja ja perheeseen historiaa jota ilman elämä on sitä ”maistraattia,” eli harmaata ja tylsää. Avecit kuuluu mukaan, vaikka ei olisi tuttuja, häiden jälkeen ovat. Juhli elämäsi tärkeitä hetkiä ja luo itsellesi historiaa, älä niuhota ja kursaile vaan elä. Kukaan ei kuolinvuoteella sano että ”onneksi säästin ja menin naimisiin maistraatissa…”

Paitsi mun mies jolla on traumat exvaimon hääjuhlista. 

Mahtoiko mies ulkoistaa itsensä vastuusta, jos puhutaan vain ”exvaimon hääjuhlista”. Olisi avannut suunsa ennen traumojen syntyä. 

Sanelen, niin se jättää jostain syystä sanoja joskus pois vaikka lähettäessä ne on siinä ollut. Tuskinpa kellään on traumoja siitä että ei ole osallistunut omien häiden järjestämiseen. Pointti olikin siinä mihin minä vastasin, lueppa se viesti niin ymmärrät vastauksenkin👌

Vierailija
426/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pitopalvelussa töissä juurikin häissä ja olen sieltä iskenyt helposti muutaman miehen. On väkisin raahattu avecina näihin sukujuhliin jottei sinkkudaamin tartte selitellä joka mummulle miksei ole miestä löytänyt... tietty onhan siinäkin ollut  selittelemistä mihin äijä hävisi loppuillasta,mutta porukka yleensä ollut jo niin kännissä, ettei kukaan muista kysellä mitään enää tai ainakaan muista miksi Pirkko itkee yksinään nurkassa. Turha kuluerä hääparille jonninjoutavat avecit. Eri asia pitkässä parisuhteessa olevat, yleensä kutsuissa on molempien nimet. Avec on kylän kulkukoira.

Jutussa puhutaan iloisesti sekaisin parisuhteen osapuolista että aveceista. Avechan ei tarkoita pitkäaikaista puolisoa noin yleensä, silloin vain jos kutsuja ei tiedä henkilön suhdestatusta. 

Joo, eikö mammat ole todellisuudessa saaneet juurikaan kutsuja häihin vai miksi nämä menee täällä täysin sekaisin. Kyllä meille ainakin on vakiintuneena parina aina tullut kutsu molempien nimillä. En edes muista, että olisin ikinä nuorempanakaan saanut mitään "avec" - kutsua, johonkin serkun häihin kun meni niin kyllä se kutsu koski vain itseä, enkä asiaa edes mitenkään ihmetellyt. Ja aikoinaan tuoreehkon poikaystävän täti soitti tyttärensä häiden alla sellaisen jokseenkin tökerön puhelun, jossa kysyi jotenkin niin että "onko tää nyt sellainen pysyvä parisuhde", tarkoituksenaan ilmeisesti varmistaa että osoitetaanko kutsu myös minulle. :D Vähän haiskahtaa että tää on taas joku jenkkilästä rantautunut keskustelu, ja yhtäkkiä teeskennellään, että meillä olisi pitkäänkin ollut perinteenä, että häihin kutsutaan vieraiden mukana jotain aivan random ihmisiä. 

Kyllä suomalainen perinne on ollut se että koko kylä kutsutaan. Ei silloin lähetelty kutsuja joissa eriteltiin että tämä saa tulla ja tämä ei😉

Vierailija
427/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avec tarkoittaa nimenomaan seuralaista.  Olen ollut taidenäyttelyn avajaisissa äidin avecina, elokuvan ensi-illassa tyttären avecina jne. 
Avec on ranskaa ja tarkoittaa kera. Turha vängätä selvästä asiasta. 

Turha vängätä, kun kontekstissa voit ymmärtää, mitä tarkoitetaan. Kaikki osaa ranskaa tuon verran eli silläkin turha päteä.

Ei todellakaan osaa.

Vierailija
428/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniäni sai kutsun serkkunsa häihin, mutta avopuolisonsa eli poikani ei saanut, joten miniäkään ei mennyt. Selvää säästöä hääparille.

Näin meilläkin toimitaan. Joko puolison kanssa mennään perhejuhliin tai ei mennä ollenkaan.

Minulle sopii loistavasti se, että nuo hankalat ihmiset jäävät pois. Siis kaikki läheisriippuvaiset ("en tule häihin ilman puolisoa") ja kaikki lapsiriippuvaiset ("en tule häihin ilman lapsia"). Minä en kuuntele uhkailua. Päätin itse ketä kutsun omiin juhliini. Kiukuttelut ja uhkavaatimukset johtavat vain siihen, että kyseinen pariskunta/perhe joutuu boikottilistalle. Päätös on lopullinen.

Ei tässä taida kukaan muu kiukutella kuin sinä. Tämä saattaa olla sulle yllätys, mutta lapsivapaat häät tosiaan edellyttävät lapsiperheessä ylimääräistä sumplimista hoitojärjestelyjen suhteen, ja jos esimerkiksi isovanhemmat eivät ole käytettävissä (esim. koska ovat tulossa häihin itsekin), vaihtoehdot ovat usein joko jonkun ulkopuolisen palkkaaminen hoitajaksi (ylimääräinen vähintään satasen kustannus) tai se että toinen vanhempi jää kotiin. Ja jos vihittävä pari ei ole kovin läheinen niin on ymmärrettävää, että tuossa kohtaa saattaa herätä sellainen ajatus että mitä jos ei mennä ollenkaan. Ai niin, minä muuten olen lapseton, mutta tajua tämän, koska en ole ihan totaalisen taukki.

Vierailija
429/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pitopalvelussa töissä juurikin häissä ja olen sieltä iskenyt helposti muutaman miehen. On väkisin raahattu avecina näihin sukujuhliin jottei sinkkudaamin tartte selitellä joka mummulle miksei ole miestä löytänyt... tietty onhan siinäkin ollut  selittelemistä mihin äijä hävisi loppuillasta,mutta porukka yleensä ollut jo niin kännissä, ettei kukaan muista kysellä mitään enää tai ainakaan muista miksi Pirkko itkee yksinään nurkassa. Turha kuluerä hääparille jonninjoutavat avecit. Eri asia pitkässä parisuhteessa olevat, yleensä kutsuissa on molempien nimet. Avec on kylän kulkukoira.

Jutussa puhutaan iloisesti sekaisin parisuhteen osapuolista että aveceista. Avechan ei tarkoita pitkäaikaista puolisoa noin yleensä, silloin vain jos kutsuja ei tiedä henkilön suhdestatusta. 

Joo, eikö mammat ole todellisuudessa saaneet juurikaan kutsuja häihin vai miksi nämä menee täällä täysin sekaisin. Kyllä meille ainakin on vakiintuneena parina aina tullut kutsu molempien nimillä. En edes muista, että olisin ikinä nuorempanakaan saanut mitään "avec" - kutsua, johonkin serkun häihin kun meni niin kyllä se kutsu koski vain itseä, enkä asiaa edes mitenkään ihmetellyt. Ja aikoinaan tuoreehkon poikaystävän täti soitti tyttärensä häiden alla sellaisen jokseenkin tökerön puhelun, jossa kysyi jotenkin niin että "onko tää nyt sellainen pysyvä parisuhde", tarkoituksenaan ilmeisesti varmistaa että osoitetaanko kutsu myös minulle. :D Vähän haiskahtaa että tää on taas joku jenkkilästä rantautunut keskustelu, ja yhtäkkiä teeskennellään, että meillä olisi pitkäänkin ollut perinteenä, että häihin kutsutaan vieraiden mukana jotain aivan random ihmisiä. 

Kyllä suomalainen perinne on ollut se että koko kylä kutsutaan. Ei silloin lähetelty kutsuja joissa eriteltiin että tämä saa tulla ja tämä ei😉

Niin, nimenomaan ei lähetelty kutsuja, ei avecilla eikä ilman. Kuulemma vielä vanhempieni häihin 70-luvulla oli tullut myös naapurit ja kavereiden kaverit ihan tuosta vaan. Ei niistä olisi kukaan edes ymmärtänyt, mitä avec tarkoittaa. 

Vierailija
430/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä taida kukaan muu kiukutella kuin sinä. Tämä saattaa olla sulle yllätys, mutta lapsivapaat häät tosiaan edellyttävät lapsiperheessä ylimääräistä sumplimista hoitojärjestelyjen suhteen, ja jos esimerkiksi isovanhemmat eivät ole käytettävissä (esim. koska ovat tulossa häihin itsekin), vaihtoehdot ovat usein joko jonkun ulkopuolisen palkkaaminen hoitajaksi (ylimääräinen vähintään satasen kustannus) tai se että toinen vanhempi jää kotiin. Ja jos vihittävä pari ei ole kovin läheinen niin on ymmärrettävää, että tuossa kohtaa saattaa herätä sellainen ajatus että mitä jos ei mennä ollenkaan. Ai niin, minä muuten olen lapseton, mutta tajua tämän, koska en ole ihan totaalisen taukki.

Meille oli vähän käymässä näin. Ystävä ei pitänyt lapsettomia häitä, koska paikalle kutsuttiin kyllä hääparin sisarusten lapset ja kummilapset sekä sylivauvat mutta esim. meidän 2-vuotiasta ei kutsuttu sillä periaatteella, että kyseessä on lapsettomat häät. Miehen suku oli kokonaisuudessaan kutsuttu, joten hoitopaikka piti löytää minun suvustani. Vanhempani olivat tuolloin matkoilla ja siskollani oli työvuoro, jota hän ei ollut halukas vaihtamaan. Suurin osa ystävistämme oli kutsuttu häihin. Tässä vaiheessa kyselin, kuinka ehdoton tuo "lapseni ei saa tulla"-teema häissä oli ja sain kuulla, että se oli kyllä ehdoton. Ehdimme jo pohtia, että emme osallistu lainkaan, mutta veljeni (intissä) tuore tyttöystävä lupasi katsoa lasta pari tuntia (ekaa kertaa tekemisissä pikkulapsen kanssa). Ehdittiin katsoa vihkiminen ja nostaa maljat mutta ruokailu jäi meiltä sitten väliin. Olisi ehkä pitänyt jättää koko häät välistä mutta tähän suhtauduttiin erittäin vihamielisesti. 

Vierailija
431/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlissa avec ei mielestäni ole vain turha kuluerä vaan sillä myös varmistetaan vieraiden edes jonkunlainen viihtyminen. Olen itse ollut parissa häissä joissa en tunne oikeastaan ketään hääparin lisäksi. Olisi ollut ihan kammottavaa olla tuollaisissa häissä ilman avecia. Jos ei ole varaa ruokkia aveceja niin sitten kannattaa kylmästi supistaa vieraslistaa ja kutsua vain ne läheisimmät. 

Miksi ihmeessä kukaan menee häihin, joissa ei tunne ketään muuta kuin avecinsa?

No minäpä vastaan tähän, on kokemusta. Olin kutsuttuna työkaverin häihin, hääjuhla järjestettiin vanhassa maalsisromsnttisessa kartanossa. Kaunis ja romanttinen ympäristö tietenkin, mutta siellä oli paljon pieniä huoneita, ei isoa salia johon kaikki juhlavieraat olisi mahtuneet istumaan. Hääpari itse istui lähimpien sukulaistensa, kaavojen ja bestmanin ym kanssa yhdessä huoneessa. Minä olin sijoitettuna huoneeseen, johon oli koottu meitä ei niin läheisiä samoihin pöytiin. Siitä huoneesta ei ollut edes näköyhteyttä hääparin huoneeseen. Enkä tosiaan tuntenut samassa huoneessa olevista ketään muuta kuin oman Avecini, siinä huoneessa istuttiin kuitenkin pöydissämme suurin osa illasta. Silloin oli ihan mukavaa, että oli Avec seurana, muuten olisi aika orpo olo ollut.

Vierailija
432/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää järjestäkö häitä ollenkaan, jos on rahat niin vähissä

Vierailija
433/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ja miksi häiden, tms, järjestäjien pitäisi miettiä että miten esim, lapsiperheet järjestävät lastenhoidon jos juhlat on vain aikuisille tarkoitettu?

Se pallo on silloin sillä lapsiperheellä, eli joko järjestävät sen lastenhoidon, että pääsevät juhliin, tai sitten kiittävät kohteliaasti kutsusta, mutta olemme valitettavasti estyneitä tulemaan. Eikä niin että perhe alkaa kiukutella järjestäjille tyyliin että jos meidän Veeti-Liisa ei pääse, ei sitten tulla mekään.

Vierailija
434/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt mietin omia ystäviäni, niin ei tule mieleen ketään sellaista jonka kutsuisin häihin mutta jonka puoliso ei ole edes jollain tasolla tuttu. Sama sukulaisissa.

Monet kutsuu esim lähimpiä työkavereita eikä niiden puolisoa ole välttämättä edes nähnyt.

Miksi niitä työkavereita kutsutaan? Uteliaisuuttani kysyn, kun ei itselleni olisi tullut mieleenkään.

Vierailija
435/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ja miksi häiden, tms, järjestäjien pitäisi miettiä että miten esim, lapsiperheet järjestävät lastenhoidon jos juhlat on vain aikuisille tarkoitettu?

Se pallo on silloin sillä lapsiperheellä, eli joko järjestävät sen lastenhoidon, että pääsevät juhliin, tai sitten kiittävät kohteliaasti kutsusta, mutta olemme valitettavasti estyneitä tulemaan. Eikä niin että perhe alkaa kiukutella järjestäjille tyyliin että jos meidän Veeti-Liisa ei pääse, ei sitten tulla mekään.

Yrittäisit nyt edes suunnilleen ymmärtää lukemasi. Sinä saat järjestää juuri sellaiset häät kuin haluat, ja kutsutut saavat skipata hääsi ihan sillä perusteella kuin haluavat. Ei se ole mitään kiukuttelemista, jos ei halua vääntäytyä rusetille päästäkseen sinun väsyneisiin juhliisi. Mikä on ongelma? 

Vierailija
436/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika tylyä, kun niinkin voidaan menetellä, että kutsutaan avioparista vain toinen, häävieraaksi, lapsineen tai ilman. Jos olisin se rannalle jätetty aviopuoliso, katkaisisin kyllä suhteet lopullisesti kokonaan tuollaiseen hääpariin, vaikka syynä olisi se, etteivät kutsutta jäänestä olisi pitäneetkään ja olettivat, ettei tulisikaan, vaikka kutsuttaisiin. Niin kyllä koko aviopari pitää kutsua tai sitten ei kumpaakaan.

Koskee yhtälailla myös pitkään yhdessä olleita vaikka eivät naimisissa olisikaan.

Vierailija
437/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi uhkailla ketään? Vastaa vain kutsuun että en ole tulossa. Ajattele, et yhtään tiedä onko joku jättänyt tulematta syystä jonka vuoksi sinä alkaisit häntä boikotoimaam😉

Vierailija
438/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille oli vähän käymässä näin. Ystävä ei pitänyt lapsettomia häitä, koska paikalle kutsuttiin kyllä hääparin sisarusten lapset ja kummilapset sekä sylivauvat mutta esim. meidän 2-vuotiasta ei kutsuttu sillä periaatteella, että kyseessä on lapsettomat häät. Miehen suku oli kokonaisuudessaan kutsuttu, joten hoitopaikka piti löytää minun suvustani. Vanhempani olivat tuolloin matkoilla ja siskollani oli työvuoro, jota hän ei ollut halukas vaihtamaan. Suurin osa ystävistämme oli kutsuttu häihin. Tässä vaiheessa kyselin, kuinka ehdoton tuo "lapseni ei saa tulla"-teema häissä oli ja sain kuulla, että se oli kyllä ehdoton. Ehdimme jo pohtia, että emme osallistu lainkaan, mutta veljeni (intissä) tuore tyttöystävä lupasi katsoa lasta pari tuntia (ekaa kertaa tekemisissä pikkulapsen kanssa). Ehdittiin katsoa vihkiminen ja nostaa maljat mutta ruokailu jäi meiltä sitten väliin. Olisi ehkä pitänyt jättää koko häät välistä mutta tähän suhtauduttiin erittäin vihamielisesti. 

Mua vähän hämmästyttää että tämä ihan päivänselvä lastenhoitoasia jotenkin edes tulkitaan jonkinlaiseksi mielenosoittamiseksi. Että se lapsi pitäisi ilmeisesti laittaa vaan komeroon siksi aikaa tai jotain, ettei bridezillalle tule paha mieli. Mulla on jossain määrin eroahdistunut koira, jonka takia me ei olla nyt viiteen vuoteen voitu mennä miehen kanssa mihinkään juhliin yhdessä ainakaan pitkän kaavan mukaan. Hääthän on matkoineen usein sellainen 10-12 tunnin keikka, jos on iltaan asti, joten mikään koira ei oikein voi muutenkaan olla koko sitä aikaa yksin. Ja en nyt muista että kukaan olisi ainakaan ääneen valittanut ettei tajua tätä, mut sit jostain syystä lastenhoitovelvollisuudet ei kelpaa syyksi jäädä pois? 

Vierailija
439/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua vähän hämmästyttää että tämä ihan päivänselvä lastenhoitoasia jotenkin edes tulkitaan jonkinlaiseksi mielenosoittamiseksi. Että se lapsi pitäisi ilmeisesti laittaa vaan komeroon siksi aikaa tai jotain, ettei bridezillalle tule paha mieli. Mulla on jossain määrin eroahdistunut koira, jonka takia me ei olla nyt viiteen vuoteen voitu mennä miehen kanssa mihinkään juhliin yhdessä ainakaan pitkän kaavan mukaan. Hääthän on matkoineen usein sellainen 10-12 tunnin keikka, jos on iltaan asti, joten mikään koira ei oikein voi muutenkaan olla koko sitä aikaa yksin. Ja en nyt muista että kukaan olisi ainakaan ääneen valittanut ettei tajua tätä, mut sit jostain syystä lastenhoitovelvollisuudet ei kelpaa syyksi jäädä pois? 

Hääkutsu tulee yleensä kuukausia ellei jopa melkein vuotta ennen juhlaa. Siinä ajassa luulisi jokaisen pystyvän järjestämään lastenhoitoasiat kuntoon. Eri asia jos ei halua.

Vierailija
440/666 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät eivät ole enää nykyään koko suvun juhla vaan voivat olla myös ihan vain aikuisten iltajuhla, johon ei todellakaan ole ok mennä kirkuvien lasten kanssa. Ihan niin kuin mitkä tahansa muutkin juhlat. Onpa joidenkin vaikea tajuta tätä. Jos ei ole lapsenvahtia niin sitten ei vaan mene niihin häihin. Ei se sen kummempaa ole. Ei se mikään ihmisoikeus ole viedä lapsiaan häihin. Nykyään niin monet lapset ovat niin huonokäytöksisiä etten yhtään ihmettele, jos hääparit eivät sellaista halua juhliinsa.