Ensin lapsettomat häät, nyt avecittomat häät!? Seuraavaksi vieraattomat häät?
Kommentit (666)
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju janoaa vielä muutamia kymmeniä tapauskertomuksia siitä, kuinka jotkut on pompanneet maistraatissa/hindutemppelissä/hesessä avioon pelkkien todistajien kanssa ilman vieraita.
No mikä ettei.
Me menimme naimisiin maistraatista ja todistajat viraston puolesta. Sen jälkeen vietimme häitämme kahdestaan meillä kotona. Olimme tehneet voileipäkakkua ja muuta perinteistä juhlapöydän suolaista, leiponeet hääkakun ja "häävalssi" tanssittiin siinä keittiön lattialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniäni sai kutsun serkkunsa häihin, mutta avopuolisonsa eli poikani ei saanut, joten miniäkään ei mennyt. Selvää säästöä hääparille.
Näin meilläkin toimitaan. Joko puolison kanssa mennään perhejuhliin tai ei mennä ollenkaan.
Niin meilläkin. Jos molempia ei kutsuta, ei kumpikaan mene. Miksi kumppanini menis iloitsemaan heidän yhdessäolostaan yksinään.
Isäni tuttu järjesti 60-luvulla ruokahäät. Syömingit oli kämpillä ja hääpari & isä jakoivat lihapiirakan kolmeen osaan :D Mitäpä se muille kuuluu, miten kukin haluaa häänsä järjestää., ei heidän tarvitse ketään mieleistellä. Ystävät ymmärtävät ja hyväksyvät, ja jos eivät, niin omapa on häpiänsä.
Minä voisin mennä ilman kumppaniani eikä minua haittaisi, jos minua ei kutsuttaisi kumppanini kaverin häihin - hääparin toivetta kunnioittaen!
Moni on mennyt naimisiin myös mm. Las Vegasissa ja ihan ilman vieraita. Parempi mielestäni sekin, kuin se, ettei tunne edes vieraitaan (kuten serkkuni häissä, joissa vieraista päätti hääparin vanhemmat)
Etelä-Pohojammaalle tavittaas eres joskus häjyttömät ynnä rumihittomt häät.
Vierailija kirjoitti:
Meitäkin oli häät, missä vanhemmat ja sisarukset ja molemmilta kaksi kaveria ilman puolisoita. Siitä jo aikaa n 40 vuotta . Hyvin kestävä onkin liitto ollut.
Häiden koolla ja avioliiton kestolla ei ole mitään syy-seuraussuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin tässä ihan vahvistaa että lapsenhoito on monesti tekosyy jättää väliin jopa häät, joihin sen lapsen olisi saanut tuoda. Katsokaas kun ei voisi vähempää kiinnostaa ne teidän tylsät pönötysjuhlanne ja se pakollinen sadan euron pääsymaksu, jota lahjaksikin sanotaan. Jaan täysin näkemyksen, että monessa muussa maassa jopa hautajaiset ovat hauskemmat kuin suomalaiset häät.
Olet paljonkin haudannut ihmisiä pitkin maailmaa?
Olen ollut hautajaisissa mm. Irlannissa ja Espanjassa. Katsos kun kaikilla ei suku ja ystävät ei ole jostain yhdestä ja samasta sisäsiittoisesta hämäläiskylästä.
No nyt on laatuväkeä kun oikein espanjalaisia sukulaisia :D
En tiedä, kuvitteletko tuon jotenkin nerokkaaksi tölväisyksi, mutta juu, tosiaan edes täällä mammapalstalla ei kaikki ole kaltaisiasi taikinanaamaisia pottunokkia. :)
Jännä. Mulla on sukua Japanissa, USA:ssa, Tanskassa, Ruotsissa, Espanjassa ja Australiassa ja silti olen taikinanaamainen pottunokka 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa avec ei mielestäni ole vain turha kuluerä vaan sillä myös varmistetaan vieraiden edes jonkunlainen viihtyminen. Olen itse ollut parissa häissä joissa en tunne oikeastaan ketään hääparin lisäksi. Olisi ollut ihan kammottavaa olla tuollaisissa häissä ilman avecia. Jos ei ole varaa ruokkia aveceja niin sitten kannattaa kylmästi supistaa vieraslistaa ja kutsua vain ne läheisimmät.
Miksi ihmeessä kukaan menee häihin, joissa ei tunne ketään muuta kuin avecinsa?
No minäpä vastaan tähän, on kokemusta. Olin kutsuttuna työkaverin häihin, hääjuhla järjestettiin vanhassa maalsisromsnttisessa kartanossa. Kaunis ja romanttinen ympäristö tietenkin, mutta siellä oli paljon pieniä huoneita, ei isoa salia johon kaikki juhlavieraat olisi mahtuneet istumaan. Hääpari itse istui lähimpien sukulaistensa, kaavojen ja bestmanin ym kanssa yhdessä huoneessa. Minä olin sijoitettuna huoneeseen, johon oli koottu meitä ei niin läheisiä samoihin pöytiin. Siitä huoneesta ei ollut edes näköyhteyttä hääparin huoneeseen. Enkä tosiaan tuntenut samassa huoneessa olevista ketään muuta kuin oman Avecini, siinä huoneessa istuttiin kuitenkin pöydissämme suurin osa illasta. Silloin oli ihan mukavaa, että oli Avec seurana, muuten olisi aika orpo olo ollut.
Tässäpä olisi sinulle ollut hyvä tilaisuus opetella keskustelukulttuuria. Ihmisiä ei tarvitse tuntea voidakseen käydä keskustelua. Häät ja muut vastaavat ovat helppo paikka harjoitella. Voi aloittaa kysymällä pöytäseurueelta esim. mistä tuntevat hääparin, pyytää kertomaan joku hauska juttu hääparista jne. Minglailu on siitä kiva taito että sitä voi harjoitella ja hyödyntää erilaisissa tilanteissa. Suosittelen!
Tätä olen yrittänyt Ikaalisissa. Toljottivat mykkinä kuin lehmä uutta venäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin ettei kutsussa lue avec jos on kyseessä esim. työkaverit joiden kanssa ollaan tekemisissä työajan ulkopuolella muttei tunneta työkaverin puolisoa ollenkaan. Miksi kutsua joku täysin vieras ihminen häihin? Mutta jos kyseessä on ystävä jonka puolison tunnet ja olet tavannut niin aika moukkamaista on jättää kutsumatta. Yleensä avec tarkoittaa puolisoa, ei satunnaista seurustelukumppania.
Avec tarkoittaa seuralaista. Seuralainen voi olla vaikka työkaveri, oma lapsi tai vanhempi.
Ei avec tarkoita puolisoa. Jos haluaa nimenomaan kutusa henkilön puolison, niin hänet mainitaan kutsussa nimeltä.Ikävä kyllä tekoäly ohjaa sinua väärin. Avec tarkoittaa puolisoa tai pitkäaikaista kumppania. Kutsuun laitetaan molempien kutsuttujen nimet jos tiedetään ja ”Avec” jos kutsutun puolison nimi ei ole tiedossa. Huomaa että monella on etiketti hukassa.
Nimenomaan päinvastoin. Jos kutsussa lukee "Matti Meikäläinen avec", se tarkoittaa, että Matilla ei ole tiedettyä kumppania ja Matti saa tuoda juhliin ihan kenet tahansa. Jos kutsussa lukee "Matti Meikäläinen ja Maija Heikäläinen", kumppani on tiedossa ja siten siis nimeltä kutsuttuna, jolloin Maija ei ole avec vaan Maija.
Taas yksi jankkaaja joka ei tiedä etiketistä yhtään mitään. Palaa sinne Tiktok ääreen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa avec ei mielestäni ole vain turha kuluerä vaan sillä myös varmistetaan vieraiden edes jonkunlainen viihtyminen. Olen itse ollut parissa häissä joissa en tunne oikeastaan ketään hääparin lisäksi. Olisi ollut ihan kammottavaa olla tuollaisissa häissä ilman avecia. Jos ei ole varaa ruokkia aveceja niin sitten kannattaa kylmästi supistaa vieraslistaa ja kutsua vain ne läheisimmät.
Miksi ihmeessä kukaan menee häihin, joissa ei tunne ketään muuta kuin avecinsa?
No minäpä vastaan tähän, on kokemusta. Olin kutsuttuna työkaverin häihin, hääjuhla järjestettiin vanhassa maalsisromsnttisessa kartanossa. Kaunis ja romanttinen ympäristö tietenkin, mutta siellä oli paljon pieniä huoneita, ei isoa salia johon kaikki juhlavieraat olisi mahtuneet istumaan. Hääpari itse istui lähimpien sukulaistensa, kaavojen ja bestmanin ym kanssa yhdessä huoneessa. Minä olin sijoitettuna huoneeseen, johon oli koottu meitä ei niin läheisiä samoihin pöytiin. Siitä huoneesta ei ollut edes näköyhteyttä hääparin huoneeseen. Enkä tosiaan tuntenut samassa huoneessa olevista ketään muuta kuin oman Avecini, siinä huoneessa istuttiin kuitenkin pöydissämme suurin osa illasta. Silloin oli ihan mukavaa, että oli Avec seurana, muuten olisi aika orpo olo ollut.
Tässäpä olisi sinulle ollut hyvä tilaisuus opetella keskustelukulttuuria. Ihmisiä ei tarvitse tuntea voidakseen käydä keskustelua. Häät ja muut vastaavat ovat helppo paikka harjoitella. Voi aloittaa kysymällä pöytäseurueelta esim. mistä tuntevat hääparin, pyytää kertomaan joku hauska juttu hääparista jne. Minglailu on siitä kiva taito että sitä voi harjoitella ja hyödyntää erilaisissa tilanteissa. Suosittelen!
Tätä olen yrittänyt Ikaalisissa. Toljottivat mykkinä kuin lehmä uutta venäjää.
Veräjää* Ilmeisesti outo agraarisana autocorrectille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin ettei kutsussa lue avec jos on kyseessä esim. työkaverit joiden kanssa ollaan tekemisissä työajan ulkopuolella muttei tunneta työkaverin puolisoa ollenkaan. Miksi kutsua joku täysin vieras ihminen häihin? Mutta jos kyseessä on ystävä jonka puolison tunnet ja olet tavannut niin aika moukkamaista on jättää kutsumatta. Yleensä avec tarkoittaa puolisoa, ei satunnaista seurustelukumppania.
Avec tarkoittaa seuralaista. Seuralainen voi olla vaikka työkaveri, oma lapsi tai vanhempi.
Ei avec tarkoita puolisoa. Jos haluaa nimenomaan kutusa henkilön puolison, niin hänet mainitaan kutsussa nimeltä.Ikävä kyllä tekoäly ohjaa sinua väärin. Avec tarkoittaa puolisoa tai pitkäaikaista kumppania. Kutsuun laitetaan molempien kutsuttujen nimet jos tiedetään ja ”Avec” jos kutsutun puolison nimi ei ole tiedossa. Huomaa että monella on etiketti hukassa.
Nimenomaan päinvastoin. Jos kutsussa lukee "Matti Meikäläinen avec", se tarkoittaa, että Matilla ei ole tiedettyä kumppania ja Matti saa tuoda juhliin ihan kenet tahansa. Jos kutsussa lukee "Matti Meikäläinen ja Maija Heikäläinen", kumppani on tiedossa ja siten siis nimeltä kutsuttuna, jolloin Maija ei ole avec vaan Maija.
Taas yksi jankkaaja joka ei tiedä etiketistä yhtään mitään. Palaa sinne Tiktok ääreen.
Minulla on ollut etikettikirja kirjahyllyssä jo 90-luvulla; mieluummin palaan sen kuin Tiktokin ääreen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniäni sai kutsun serkkunsa häihin, mutta avopuolisonsa eli poikani ei saanut, joten miniäkään ei mennyt. Selvää säästöä hääparille.
Näin meilläkin toimitaan. Joko puolison kanssa mennään perhejuhliin tai ei mennä ollenkaan.
Niin meilläkin. Jos molempia ei kutsuta, ei kumpikaan mene. Miksi kumppanini menis iloitsemaan heidän yhdessäolostaan yksinään.
Miksi? No vaikka siksi, että menisin häihin, joissa on vanhaa kaveripiiriä, jonka kanssa mulla olisi hauskaa, kun pitkästä aikaa nähtäisiin isolla porukalla. Kumppanilla sen sijaan olisi tylsää, kun ei tuntisi ketään muuta kuin minut, ja sitten minä joutuisin pitämään hänelle seuraa sen sijaan, että saisin olla sen vanhan kaveriporukan kanssa. Kumppani sitten vielä koko ajan kyselisi, milloin voitaisiin lähteä kotiin. Juu ei kiitos, mieluummin yksin, ja sama todellakin myös toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä. Jos ei ole varaa kutsua läheisen ihmisen puolisoa niin ei kannata pitää häitä lainkaan vaan säästää rahat.
Tämä! Siis niin törkeää. Mutta nyt onkin meneillään MINÄMINÄ-sukupolven häitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? No vaikka siksi, että menisin häihin, joissa on vanhaa kaveripiiriä, jonka kanssa mulla olisi hauskaa, kun pitkästä aikaa nähtäisiin isolla porukalla. Kumppanilla sen sijaan olisi tylsää, kun ei tuntisi ketään muuta kuin minut, ja sitten minä joutuisin pitämään hänelle seuraa sen sijaan, että saisin olla sen vanhan kaveriporukan kanssa. Kumppani sitten vielä koko ajan kyselisi, milloin voitaisiin lähteä kotiin. Juu ei kiitos, mieluummin yksin, ja sama todellakin myös toisin päin.
Jos et ole nähnyt heitä pitkään aikaan, voi olla ettei teidän vanha kaveriporukkanne olekaan enää niin yhtenäinen kuin luulet. Voi jopa olla, että osa heistä on saanut kutsun, jossa puoliso on mukana, vaikka sinulla ei olekaan. Ehkä et myöskään ehdi kavereittesi kanssa juuri juttelemaan, koska sinua ei istuteta pöytään heidän viereensä ja ohjelmaa on niin paljon, ettet ehdi muuta kuin moikata pöydän yli kakkua hakiessasi. Hääparin kanssa et ainakaan ehdi vaihtaa kuin muodolliset onnittelut, koska hänellä on kiire kaikkien muiden, etenkin anoppinsa/appensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi juhlista on tullut niin vierasvihamielisiä. Ennen vieraiden viihtyminen oli kunnia-asia. Ja toisaalta myös vieraat pitivät tärkeänä olla paikalla, jos ei ollut pakottavaa syytä kieltäytyä.
Koska enää niitä ei voi järjestää puoli-ilmaiseksi maalaiskylän koulurakennuksessa tms eikä niitä varten haluta edellistä viikkoa käyttää leipoen.
-kyllä niitä järjestetään ja paljon! kunnan nuorisoseurat ovat pitäneet huolen talostaan jossa on asianmukaiset keittiö ym tilat. Sitten tilataan kotitalousnaisilta ruoat ja tarjoilut, osa tehdään itse, ainakin leivonnaiset. laitetaan paikka koreaksi ja siinäpä edullinen hääjuhla. Nää vuokrat on yleensä 200€ vkl , eikä maa-ja kotitalousnaiset älyttömiä veloita cateringistä..Näin meillä pohjois-pohjanmaalla toimitaan monessa kunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä. Jos ei ole varaa kutsua läheisen ihmisen puolisoa niin ei kannata pitää häitä lainkaan vaan säästää rahat.
Minusta ymmärrettävää kutsua vain ne läheiset ystävät. Miksi haluat raahata puolison mukaan?
Kyllä meillä ainakin läheisten ystävien puolisot ovat myöskin läheisiä.
Mä olen ilmeisesti väärällä tavalla ystävä, kun en monesta ystävän puolisosta tiedä kuin nimen.
Ei tuo tosiaan ole ystävyyttä, korkeintaan kaveruutta.
Oikeiden hääjuhlien lisäksi määritämme myös ystävyyden.
T. Palstan kontrollitoimikunta
Mahtavaa, että tällainen kontrollitoimikunta on olemassa! Miten siihen pääsee liittymään?
Vierailija kirjoitti:
Christus ei luonut avioliittoa siksi, että siellä alettaisiin nuukailemaan.
Häihin kaikki ovat tervetulleita.
Mitä ihmettä....
Toivottavasti sinua ei puolisosi ystävät kutsu mihinkään, random kun olet.