Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?
Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
Kommentit (2092)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Antiikin aikana ihmisen kirjoittama (ei jumalan) Raamattu ei suoraan kieltänyt silloista orjuutta mutta se loi silti periaatteita joista myöhemmin on kypsynyt orjuuden vastustamista! Toisaalta kristinusko opettaa, että jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen (siis myös orjat). Siitä johtuen ilmeisesti Kristilliset ns arvot olivat keskeisessä roolissa kun orjuutta alettiin vastustaa ja että se lopulta kiellettiin Länsimaissa.
Henki itse sanoi minulle nykysuomessa, että kun sinut on kerran vapautettu orjuudesta, älä enää mene orjuuteen. Kun jäin työttömäksi siis ja koin epätoivoa siitä, etten löytänyt sopivaa työtä. Kyllä se orjuus edelleen täällä jyllää ja itse pyhä henki minut siitä vapautti. Kaikki kapitalismi on orjuutta."Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä", sanoo Raamattu. Apostolitkin tekivät käsillään töitä teltantekijöinä, jotta eivät olisi muille rasitteeksi.
Toki jos töitä ei vaan mistään saa, niin se on eri asia.
Raamatun aikoihin elannot oli hyvin erilaisia kuin nykyisin, siellä on massoittain ollut enemmän miehiä esim. rakennustöissä kun tekniikkakin ollut täysin erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Antiikin aikana ihmisen kirjoittama (ei jumalan) Raamattu ei suoraan kieltänyt silloista orjuutta mutta se loi silti periaatteita joista myöhemmin on kypsynyt orjuuden vastustamista! Toisaalta kristinusko opettaa, että jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen (siis myös orjat). Siitä johtuen ilmeisesti Kristilliset ns arvot olivat keskeisessä roolissa kun orjuutta alettiin vastustaa ja että se lopulta kiellettiin Länsimaissa.
Henki itse sanoi minulle nykysuomessa, että kun sinut on kerran vapautettu orjuudesta, älä enää mene orjuuteen. Kun jäin työttömäksi siis ja koin epätoivoa siitä, etten löytänyt sopivaa työtä. Kyllä se orjuus edelleen täällä jyllää ja itse pyhä henki minut siitä vapautti. Kaikki kapitalismi on orjuutta."Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä", sanoo Raamattu. Apostolitkin tekivät käsillään töitä teltantekijöinä, jotta eivät olisi muille rasitteeksi.
Höpö höpö.
Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne? Matt. 6:24 - 26
Vierailija kirjoitti:
Itse taas en ymmärrä kristinuskon pointtia ylipäätään. Miksi tarvittiin Jeesus, hänen ristiinnaulitsemisensa ja ylipäätään koko show jos Jumala on kaikkivoipa? Miksi kaikki tuo oli välttämätöntä?
Sen takia, kun ihmiselle se velanmaksu olisi liian ylivoimaista. Koska yksikin synti Kaikkivaltiasta vastaan=ikuinen ero Jumalasta. Vain Jumala on sen verran suuri, että voi maksaa sen.
Jeesus kuittasi sen velan, mutta ei häivyttämällä itse velkaa tai tilitapahtumia, vaan maksamalla sen meidän puolesta. Sen maksamisen jälkeen ne on deletoitu.
Eräs julistaja sanoi jotenkin näin "jos haluat yrittää syntivelkasi maksamista itse, voit hakeutua helvettiin maksamaan. Mutta kristityt uskovat Jeesuksen maksaneen sen velan."
Siis olisihan se kätevää jos ilman ristinkuolemaa Jumala vain ummistaisi silmänsä ja antaisi anteeksi, mutta Jumala sitoutuu itse omaan luomaansa lakijärjestelmään. Jumala ei voi toimia itseään vastaan eli ummistaa silmiään, vaan jonkun on se maksettava. Vain Jumala pystyy itse sen jättivelan kuittaamaan.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne? Matt. 6:24 - 26
Eihän normaali itsensä elättäminen ole himoitsemista tai syntiä.
-Yhteiskristillinen
Mitä vaikeaa on tulkita Golgatan ristissä ? Onko vähä älyisten vaikea katsoa ristiä ?
Ja te jotka vainoatte ja syytätte kristittyjä SOTKETTE ELÄMÄT SAMAN NIMISIÄ IHMISIÄ ON TUHANSIA JA TE KÄYTTE SYYTTÖMIÄ SYYTTÄMÄÄN.
Ap, kyllä Uudessa Testamentissa on aika tarpeeksi selkeesti ydinkohdat kerrottu: mitä Jeesus on tehnyt, miten pelastutaan.
Toki jos alkaa ensin soutamaan Vanhaa Testamenttia, niin saattaa uuvahtaa viimeistään juutalaisten sukuluetteloiden kohdalla.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriö tarkoitat nyt sitä YHTÄ APOSTOLIA JOKA EI OLLUT SE OIKEA VAAN JÄLKEEN TULLUT VAIKEA TAPAUS . SÄ OLET NYT 2000 VUOTTA SITTEN KUOLLEEN PAULUKSEN KIRJEISSÄ YHTEEN SEURAKUNTAAN SIELLÄ KUN MIEHET RILLUTTELI . KÄSKI NÄITÄ MIES HILLUJIA TEKEMÄÄN TYÖTÄ EIKÄ HILLUA. SILLOIN 2000 VUOTTA SITTEN . ET SÄ NYT SAATANA TÄÄLLÄ VOI KÄYDÄ KAIKKIEN KIMPPUUN JOLLAIN PAAVALILLA KUN APOSTOLEJAKIN OLI TUHANSIA JO TUOLLOIN. TÄÄ OLI YKSITTÄISELLE OSOITETTU SIIHEN TILANTEESEEN . SÄ ET TEE ITSE MITÄÄN TYÖTÄ VAAN SYYTÄT MUITA HUVIKSEEN .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriö tarkoitat nyt sitä YHTÄ APOSTOLIA JOKA EI OLLUT SE OIKEA VAAN JÄLKEEN TULLUT VAIKEA TAPAUS . SÄ OLET NYT 2000 VUOTTA SITTEN KUOLLEEN PAULUKSEN KIRJEISSÄ YHTEEN SEURAKUNTAAN SIELLÄ KUN MIEHET RILLUTTELI . KÄSKI NÄITÄ MIES HILLUJIA TEKEMÄÄN TYÖTÄ EIKÄ HILLUA. SILLOIN 2000 VUOTTA SITTEN . ET SÄ NYT SAATANA TÄÄLLÄ VOI KÄYDÄ KAIKKIEN KIMPPUUN JOLLAIN PAAVALILLA KUN APOSTOLEJAKIN OLI TUHANSIA JO TUOLLOIN. TÄÄ OLI YKSITTÄISELLE OSOITETTU SIIHEN TILANTEESEEN . SÄ ET TEE ITSE MITÄÄN TYÖTÄ VAAN SYYTÄT MUITA HUVIKSEEN .
Voisitko mennä riehumaan muualle, äläkä tee uskonasioista mitään sekavaa sillisalaattia...
Sairas tyyppi näitä lauseita vetää uhkailee naisiakin vaikka nämä on miehille tässä puhutaan. JA PAAVALIJUMALASI KÄSKI HUOLEHTIA OMISTA SUKULAISISTA JA KÖYHISTÄ ANTAA ALMUJA . TEETKÖ NIIN. MONTAKO TELTTAA OLET TÄNÄÄN TEHNYT MOOSES MIETTII VAIN RAHAA RAHAA RAHAA RAHAA RYÖVÄRIN RAHAA.
JEESUS käski mennä tekemään parannuksen ja kääntymään pois pahuudesta . Hoitamaan omat sukulaiset ja ahkeroi maan hyvissä teoissa .
Et edes tiedä mitä sana apostoli tarkoittaa . Mene palauttamaan mitä varastit muilta.
Vierailija kirjoitti:
Sairas tyyppi näitä lauseita vetää uhkailee naisiakin vaikka nämä on miehille tässä puhutaan. JA PAAVALIJUMALASI KÄSKI HUOLEHTIA OMISTA SUKULAISISTA JA KÖYHISTÄ ANTAA ALMUJA . TEETKÖ NIIN. MONTAKO TELTTAA OLET TÄNÄÄN TEHNYT MOOSES MIETTII VAIN RAHAA RAHAA RAHAA RAHAA RYÖVÄRIN RAHAA.
Ne lääkkeet.
Ihan samaa olen miettinyt, vaikka olen kristitty teologi
Yksinkertaista! Jos olet paska ihminen,niin seuraava elämäsi on sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista! Jos olet paska ihminen,niin seuraava elämäsi on sen mukainen.
Näin markiisi De Saden vanhana diggarina,olen niin kuin täysin eri mieltä kanssasi.
Raamatussa on niin paljon tekstiä, että hyvin pieni osa ihmisistä ylipäänsä pystyisi lukemaan ja edes auttavan selväkielisesti tulkitsemaan lukemaansa.
En usko että edes yliopistoteologit osaavat Raamattua saati sitten raamattukerhoissa käyvät maallikot.
Eikä koko hommassa todennäköisesti reaalitiedon kannalta ole järkeäkään. Raamattuun keskittyminen vie resurssit modernin maailmankuvan omaksumiselta.
Jos haluaa pelata iänikuista korttipeliä ja nokitella eri testamenteilla ja luvuilla ja kirjeillä ja sannonnoilla, silloin pelimanaa nostattavana lisävoimana on hyödyllistä uskoa että Raamattu On Absoluuttista Jumalan Sanaa.
"Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä", sanoo Raamattu. Apostolitkin tekivät käsillään töitä teltantekijöinä, jotta eivät olisi muille rasitteeksi.